جمع بندی طرز برخورد صحیح با نوجوانان سرتق و لجباز ...

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
طرز برخورد صحیح با نوجوانان سرتق و لجباز ...

با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات

بنده مدتی می شود که توفیق پیدا کرده ام در یکی از روستاهای کشور جلسه قرآنی را مدیریت کنم. روال به این صورت است که در ماه مبارک هر شب یک جزء قرآن خوانده می شود. برخی از نوجوانان بهتر می خوانند و من اجازه می دهم آنها بیشتر بخوانند و برخی با غلط و زمان بیشتری و آنها کم تر از بقیه می خوانند. در این بین پیدا می شوند افرادی که می خواهند به مانند بقیه زیاد بخوانند و وقتی من مانع می شوم جلسه به تشنج و بگو و مگو سپری می شود! می خواهم برخورد کنم می ترسم از قرآن زده شوند و اگر به حرفشان گوش کنم بقیه نیز می خواهند حقشان!!! را بگیرند و دیگر کسی از من حساب نمی برد. مانده ام چگونه برخورد کنم با چنین افرادی که در مرحله آغازین بلوغ خود نیز قرار دارند؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد راهنما

با عرض سلام و تشکر که در این راه تربیت نوجوانان قدم گذاشته اید
قبل از هرچیز نکاتی را در مورد ویژگیهای شخصیتی نوجوان خدمت شما عرض میکنم و سپس راهکارهایی را جهت کنترل جلسه خدمتتنان عرض میکنم.
نوسانات عاطفى يكى از بزرگترين مشخصه هاى دوران نوجوانى است. نوجوان گاهى احساسات ظريف نشان مى دهد و گاه متوسل به احساسات خشن مى شود. گاهى كنجكاو حل مسائله و گاهى بى اعتنا به همه چيز.
فوران احساسات در نوجوان نيز جدى است كه با يك كلمه، يك كنايه و حتى يك حركت، طوفانى از احساسات در او نمايان مى شود كه آثار آن به وضوح در چهره او مشخص شده و رنگ چهره به سرخى مى گرايد و نيز تعداد و نوع تأثرات هم توسعه مى يابد.
در مجموع غلبه و برترى با احساسات نامطبوع و منفى است يعنى حالت نوميدى همچون امواج خروشانى او را احاطه و براحتى دلسرد مى كند.
گرايش به دنياى درون و خيال پردازى هاى شديد و وسيع از ويژگيهاى ديگر اين دوره است.
حال تصور كنيد در چنين شرايطى، نوجوان از سوى انسانهای مذهبی همچون مربی قرآن مورد بى مهرى و بى توجهى قرار بگيرد و يا شخصيت او مورد تمسخر قرار گرفته و احساساتش جريحه دار شود در اين صورت دستگاه روانى انسان به گونه اى است كه اگر از جهت عاطفى مورد تهديد واقع شود، كمبود عاطفى خود را در هر جا و به هر وسليه اى جستجو مى كند که ممکن است در این صورت به هر شخص یا گروهی پناه ببرد و آنها را تکیه گاه خود قرار دهد.
به طور كلى «سرخوردگى عاطفى» چند پيامد منفى مى تواند داشته باشد:
1)دوستى هاى افراطى
2 )شخصيت زدگى
3 )انزوا و تنهايى
حال در چنین شرایط و روحیاتی که برنوجوانان حکمفرماست لازم است که نسبت به نوجوانانی که به شما پناه آورده اند با دقت بیشتری برخورد شود .
بهترین راهها برای اینکه نوجوانان به حرف مربی خود گوش دهند که در نتیجه آن کلاس کنترل شود :
1 ) مقبولیت و محبوبیت مربی میباشد و لذا شما باید با ابزاری نظیرافزایش تقوی و صبر و حوصله ،افزایش معلومات خود ، شیوه های متنوع تدریس ، نوع توجه و محبت و آراستگی خود بتوانید محبوبیت و مقبولیت بدست آورید.
2 ) در بیرون از کلاسها به صورت فردی یا گروهی با آنها صحبت کرده و آنها را نسبت به شرایط و لزوم صحیح خوانی قرآن آگاه نمایید.
32 )توان مدیریتی خود را بالا برده و با تشویقها و تنبیه های مختلف بتوانید در امر تربیت آنها گام بردارید مثلا از اشتیاق آنها به تلاوت قران استفاده کرده و تکالیفی را برای آنها مشخص کنید که در صورتی که آنها بتوانند درست و سریع بخوانند این روند ادامه می یابد و به آنها صفحات بیشتری اختصاص داده می شود و الا باید علاوه بر خواندن کم قران در کلاسهای مقدماتی شرکت نمایند.
درپایان سعی کنید با سایر مربیان قرآن که در دسترس هستند مشورت کرده و از تجربیات درست آنها در امر آموزش و تربیت استفاده نمایید
با آرزوی موفقیت شما
یا علی

با عرض سلام خدمت تمامی دوستان
امیدوارم با توجه به نکاتی که عرض کردم بتوانیید جلسه قرآن خوبی را داشته باشید
در پناه قران و عترت موفق باشید
یا علی

موضوع قفل شده است