صله رحم وکم شدن آن در خانواده ها

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
صله رحم وکم شدن آن در خانواده ها

چرا صله رحم در بین خانواده ها از چشم افتاده است؟ :Gig:

علل مختلف دارد
مثل بی توجهی به آثار روان شناختی،جسمی و...
دو نمونه:
1-امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد: «من چيزي را موثرتر از صله رحم براي زيادي عمر نمي‌شناسم. گاه كسي كه تنها سه‌سال به پايان عمرش باقي است صله رحم مي‌كند و خداوند به بركت آن سي سال به عمر او مي‌افزايد و عمر او را تا 33 سال زياد مي‌كند و گاه كسي 33 سال به پايان عمر او باقي مانده است امّا قطع رحم مي كند و خداوند 30 سال از عمر او مي كاهد و سه سال بعد از آن اجل او فرا مي رسد.»
2- در دید و باز دید در مغز یون شادی ترشح می شود

متاسفانه افرادی هم که دید و باز دید می کنند اغلب ثواب صله رحم را نمی بردند :Gig:چون بدون نیت تقرب به خدا آن را انجام می دهند و عبادت بدون قصد تقرب از جهت معنوی پوچ است البته ممکن است فواید دیگری داشته باشد

یکی دیگر از علل کم شدن صله رحم مقید و مشروط شدن صله رحم به پذیری و سفره های رنگین است که بسیار هزینه بر ( زحمت و پرخرج)است.
یعنی می توان دید و باز دید داشت و از فواید آن استفاده کرد البته پذیرایی هم به موقع باشد دفعات دید وباز دید زیادتر می شود.
در دید و باز دید های فعلی میزبان فرصت زیادی ندارد با مهمان صحبت کند چون مرتب باید بین آشپزخانه و مهمان ها هروله کنان برود.
حکایت دوست خوبم
چند شب پیش یکی از دوستانم تماس گرفت گفت تصمیم داریم امشب بیاییم خانه شما من اصرار کردم که فرداشب شام تشریف بیاورید گفت اگر کار خاصی نداشته باشید و باعث زحمت نشویم همین امشب می آییم وقتی آمد گفت من عمده دارم این رسم(مهمانی الزامابه شرط شام وناهار) را می شکنم .
تعارف کمرشکن
تعارف پدر ما را در می آورد. برخی خارجکی ها در این جهت خیلی راحت هستند البته بی احترامی هم نمی کنند و به موقع احترام خود را هم به معاشران خود می گذارند.یکی از آشنایان ما در آلمان زندگی می کند به رسم آلمانی ها منظم عمل می کند مثلا می گوید فردا عصر به صرف چایی همه در خانه ما جمعند شما هم تشریف بیاورید یا وقتی کسی او را دعوت می کند می پرسد مهمانی شما کی شروع می شود می گویند منزل خودتونه او می گوید ساعت به من بگویید کی بیاییم .او می گوید آلمانی ها خیلی راحتند مثلا شما می خواهی خانه آنها بروید می گوید این هفته آمادگی نداریم سه شنبه آینده.
در ایران چی؟ مهمان ها تو راهند زنگ می زنند می گویند تا نیم ساعت دیگه خدمت می رسیم آن وقت است که جنگی سفره جمع می شود ظرف های نشسته تو کمد لباس مخفی می شود و ....
- گاهی زن بدون هماهنگی با شوهر و گاهی شوهر بدون هماهنگی با زنمهمان دعوت می کنند(وقتی همسر می گوید چرا در میان نگذاشتی ما که آمادگی نداریم می گوید ماندم روم نشد بگم بعد تشریف بیاورید)
هدیه گل
استادی می گفت در برخی کشورها وقتی کسی می خواهد به کسی گل هدیه بدهد یک شاخه هدیه می دهد ولی در ایران یک سبد می برند و گل های زیاد احساس های متفاوتی به فرد مقابل القاء می کند.

با سلام

اين كه جناب حامي مي فرمايند علل مختلفي دارد به جاي خود و سخن متين و درستي است

علل از منظر روان شناختي و جامعه شناختي و ....

هر كدام از اين حوزه ها را جداكانه مي شود مورد بررسي قرار داد اگه رفقا موافق باشند در مورد حوزه هاي مختلف نظريات خود را بنويسيم والبته باز ذكر راه حل

از منظر جامعه شناختي

- مي توان به تاثير تكنولوژي در صله رحم اشاره كرد قديم الايام كه خبري از تلفن و چت و موبايل و... نبود و خانواده ها براي صله رحم و...به ديدن همديكر مي رفتند و لي امروزه به علت نفوذ زياد تكنولوژي در زندكي به را حتي با تلفني جوياي احوال مي شويم و تمام و ديد و باز ديدها معمولا به سال يكي دوبار در ايام نوروز و...تبديل مي شود

-قبلا خانواده ها معمولا كنار هم زندكي مي كردند و حتي در شهرهاي بزرگ هم طايفه اي در كنار هم سكونت داشتند و منطقه اي از شهر مخصوص به طايفه خاصي بود و به را حتي مي توانستند ديد و بازديد داشته باشند ولي امروزه با كسترش شهر نشيني و جدايي خانواده ها از هم رفت و امد را نيز مشكل كرده است

منتظر ديدگاههاي دوستانم...

در این زمینه اشاره ای می کنیم به تاثیر در کنار هم بودن و صله رحم
شاید یکی از دلایلی که اجداد ما اکثرا طول عمر داشته اند و کمتر مبتلا به انواع بیماریها می شدند ، تاثیر همین صله رحم باشد .
افراد با در کنار هم بودن انرژی مثبت را به یکدیگر منتقل می کنند ، که این انرژی خود نیرو بخش و مفید می باشد.
انرژی مثبتی که در نتیجه صله رحم به یکدیگر منتقل می شود در مقایسه با ارتباط تلفنی و چت و نامه و ... به مراتب تاثیر گذار تر است.
در این زمینه مطالب جدید و تازه های علم را در اختیار دوستان قرار خواهم داد.
شاد باشید...

چون نمی دانیم که :

امام على (عليه السلام):
صلة الرحم تدر النعم وتدفع النقم ؛

صله رحم نعمت ها را فراوان مى كند و سختى ها را از بين مى برد.

امام على (عليه السلام):
كفروا ذنوبكم وتحببوا الى ربكم بالصدقة وصلة الرحم

با صدقه و صله رحم گناهان خود را پاك كنيد و خود را محبوب پروردگارتان گردانيد.

امام باقر (عليه السلام):
ان اعجل الخير ثوابا صلة الرحم

ثواب صله رحم سريع تر از هر كار خيرى به صاحبش مى رسد.

امام باقر (عليه السلام):
صلة الارحام تزكى الاعمال وتنمى الاموال وتدفع البلوى وتيسر الحساب وتنسى فى الاجل

صله رحم اعمال را پاكيز، اموال را بسيار، بلا را دفع ، حساب (قيامت ) را آسان مى كند و مرگ را به تاخير مى اندازد.

امام صادق (عليه السلام):
ان صلة الرحم والبر ليهونان الحساب ويعصمان من الذنوب

صله رحم و نيكى ، حساب (قيامت ) را آسان مى كند و از گناهان جلوگيرى مى نمايد.

امام صادق (عليه السلام):
صلة الارحام تحسن الخلق و تسمح الكف وتطيب النفس وتزيد فى الرزق و تنسى فى الاجل

صله رحم اخلاق را خوب ، دست را بخشنده ، جان را پاكيزه ، روزى را زياد مى كند و مرگ را به تاءخير مى اندازد.


موضوع قفل شده است