جمع بندی شیر خوردن پیامبر(ص) از دایه‌ی بت پرست

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شیر خوردن پیامبر(ص) از دایه‌ی بت پرست

سلام
دلیلی معتبری وجود دارد که دایه پیامبر(حلیمه) شحص موحدی بوده است؟یا اینکه ایشون بت پرست بوده اند؟
وشیرخوردن پیامبر از یک بت پرست از نظر اعتقادی مشکلی ندارد؟ واگر ما دلیل معتبری بر هیچ یک از دو طرف مسئله پیدا نکردیم از نظر اعتقادی میتوانیم موحد بودن دایه ایشون رو ثابت کنیم؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مقداد

[TD][/TD]

Bee;1005587 نوشت:
سلام
دلیلی معتبری وجود دارد که دایه پیامبر(حلیمه) شحص موحدی بوده است؟یا اینکه ایشون بت پرست بوده اند؟
وشیرخوردن پیامبر از یک بت پرست از نظر اعتقادی مشکلی ندارد؟ واگر ما دلیل معتبری بر هیچ یک از دو طرف مسئله پیدا نکردیم از نظر اعتقادی میتوانیم موحد بودن دایه ایشون رو ثابت کنیم؟

علیکم السلام.
در مورد زندگانی حلیمه سعدیه اطلاعات خاصی در اختیار نداریم،منتهی در مورد انتخاب او بعنوان دایه پیامبر خاتم نکاتی قابل توجه می باشد:
دايه اى كه مسؤوليت شير دادن به پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) را پذيرفت، حليمه نام داشت. او دختر ابى ذؤيب از قبيله بنى سعد بود. دايه هاى اين قبيله از ديگران مشهورتر بودند. انتخاب حليمه براى شير دادن حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم)، شبيه ماجراى حضرت موسى در نپذيرفتن دايه هايى بود كه براى او مى آوردند. موسى(عليه السلام) هيچ يك از دايه ها را نپذيرفت تا آن كه مادرش را براى شير دادن او آوردند. حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم)نيز از پستان هيچ يك از دايه ها شير نخورد تا آن كه حليمه سعديه آمد. پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) سينه حليمه را مكيد و در آن لحظه، شادى و سرور، خاندان عبدالمطلب را فرا گرفت.(1)
اين مسأله نشان مى دهد كه مسير تربيت و تغذيه پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)، مسيرى ويژه و مورد عنايت پروردگار بوده است.
افزون بر اين، موّرخان مسلمان نوشته اند شيرى كه پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) از دايه اش مى نوشيد، رزقى آسمانى بود. هم چنان كه حليمه مى گويد: آن گاه كه من پرورش نوزاد «آمنه» را پذيرفتم، در حضور مادر او، خواستم او را شير دهم. پستان چپ خود را كه شير داشت، در دهان او نهادم، ولى كودك به پستان راست من بيشتر متمايل بود. امّا من از روزى كه بچه دار شده بودم، شيرى در پستان راست خود نديده بودم. اصرار نوزاد، مرا بر آن داشت كه پستان راست بى شير خود را در دهان او بگذارم.هماندم كه كودك، شروع به مكيدن كرد، رگ هاى خشك آن پر از شير شد و اين پيش آمد، باعث شگفتى همه حاضران گرديد.(2)

پی نوشتها:
1. فروغ ابديت، آية الله جعفر سبحانى، ج 1، ص 160.، دفتر تبليغات اسلامى.
2. همان،ص163.

مقداد;1005812 نوشت:
1. فروغ ابديت، آية الله جعفر سبحانى، ج 1، ص 160.، دفتر تبليغات اسلامى.

سلام
اولا هنوز جوابی سوالاتم ندادید
دوم فقط یک نقل تاریخی گفتید اونم از متاخرترین منبع ممکن
کارشناسای دیگه از منابع متقدم ومعتبر نقل میکنن

Bee;1005815 نوشت:
سلام
اولا هنوز جوابی سوالاتم ندادید
دوم فقط یک نقل تاریخی گفتید اونم از متاخرترین منبع ممکن
کارشناسای دیگه از منابع متقدم ومعتبر نقل میکنن

علیکم السلام.
خدمت شما عرض کردیم که در مورد جزئیات زندگی حلیمه سعدیه مطلبی بدست نیاوردیم و مطلبی هم که از آیت الله سبحانی عرض کردیم،بعنوان گزارش تاریخی نیست،بلکه تحلیلی است بر شیر دادن حلیمه سعدیه.بله اگر این سخن بعنوان گزارش تاریخی ارائه می شد انتقاد شما وارد بود چون این کتاب از منابع بسیار معاصر است.منتهی این نقل قول،گزارش تاریخی نیست،بلکه تحلیل یکی از شخصیتهای علمی در رابطه با موضوع مورد سوال است.چون گزارش مستند و معتبر و قطعی در مورد بت پرست بودن یا نبودن حلیمه وجود ندارد،محققان و شخصیتهای علمی در اینگونه موارد با توجه به گزارشهای دیگر و آموزه های دینی به تحلیل یک جریان می پردازند.

پرسش:
دلیلی معتبری وجود دارد که دایه پیامبر(حلیمه) شحص موحدی بوده است؟یا اینکه ایشون بت پرست بوده اند؟

پاسخ:
در مورد زندگانی حلیمه سعدیه اطلاعات خاصی در اختیار نداریم،منتهی در مورد انتخاب او بعنوان دایه پیامبر خاتم نکاتی قابل توجه می باشد:
دايه اى كه مسؤوليت شير دادن به پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) را پذيرفت، حليمه نام داشت. او دختر ابى ذؤيب از قبيله بنى سعد بود. دايه هاى اين قبيله از ديگران مشهورتر بودند. انتخاب حليمه براى شير دادن حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم)، شبيه ماجراى حضرت موسى در نپذيرفتن دايه هايى بود كه براى او مى آوردند. موسى(عليه السلام) هيچ يك از دايه ها را نپذيرفت تا آن كه مادرش را براى شير دادن او آوردند. حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم)نيز از پستان هيچ يك از دايه ها شير نخورد تا آن كه حليمه سعديه آمد. پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) سينه حليمه را مكيد و در آن لحظه، شادى و سرور، خاندان عبدالمطلب را فرا گرفت.(1)
اين مسأله نشان مى دهد كه مسير تربيت و تغذيه پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)، مسيرى ويژه و مورد عنايت پروردگار بوده است.
افزون بر اين، موّرخان مسلمان نوشته اند شيرى كه پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) از دايه اش مى نوشيد، رزقى آسمانى بود. هم چنان كه حليمه مى گويد: آن گاه كه من پرورش نوزاد «آمنه» را پذيرفتم، در حضور مادر او، خواستم او را شير دهم. پستان چپ خود را كه شير داشت، در دهان او نهادم، ولى كودك به پستان راست من بيشتر متمايل بود. امّا من از روزى كه بچه دار شده بودم، شيرى در پستان راست خود نديده بودم. اصرار نوزاد، مرا بر آن داشت كه پستان راست بى شير خود را در دهان او بگذارم.هماندم كه كودك، شروع به مكيدن كرد، رگ هاى خشك آن پر از شير شد و اين پيش آمد، باعث شگفتى همه حاضران گرديد.(2)

پی نوشتها:
1. فروغ ابديت، آية الله جعفر سبحانى، ج 1، ص 160.، دفتر تبليغات اسلامى.
2. همان،ص163.

موضوع قفل شده است