جمع بندی شکست در کار و تحصیل و ...

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شکست در کار و تحصیل و ...

سلام ...من بعد تحصیل شروع به کار در کنار برادرم کردم ( که این کار را که در بازار بود دوست نداشتم ) آن هم با حقوق بسیار کم که شاید بعدا پیشرفت کنم ...
اوایل خیلی اشتیاق به کامپیوتر داشتم سریعا حسابداری رو یاد گرفتم و شدم حسابدارم برادرم ( که حقوقم یک مقداری بهتر شد ) ...
بعد از ورشکستی برادرم باز هم در کنارش ماندم که شاید دوباره اوضاع روبراه شود ام نشد ...
و الان ده ، یازده سال می گذرد و با حقوقی که کمی اضافه شد و تمام پولی که جمع کردم هم به برادرم دادم که کمکی کرده باشم تصمیم به جدایی گردفتم ...
تصمیم گرفتم به سربازی رفته و کار جدیدی را شروع کنم ...
اما نمی دانم کارمندی باشد یا آزاد !!!؟
اوایل که وارد بازار شدم همه پشت سرم میگفتن که چه پسر زرنگی و ...
ولی الان همه مرا مورد تمسخر قرار میدهند و این مرا بشدت اذیت می کند ...
در حال حاضر با پیشنهاد جدیدی روبرو شدم ، اینکه برادرم میخواهد کار جدیدی شروع کند و به من پیشنهاد داده نمی دانم قبول کنم یا نه ؟
این تردیدها همیشه مرا اذیت کرده در زندگی...
نه گفتن خیلی سخت است برای من ( البته به خانواده فقط)!!!!
احساس میکن همیشه عقب مانده ام ...
دو شغل اول داشتم که اصلا بدون توجه آنها برای اینکه یک مقدار سخت گیری کردن ول کردم...
سربازی نرفتم که کار کنم ، آن هم نشد !
درس را ول کردم که به خانواده کمک کنم ، باز هم نشد !
میخواستم زود ازدواج کنم که با این اوصاف نشد!
کلا خسته شدم ...
ممنون میشوم کمکم کنید ...
با تشکر
دراری سه خواهر و یک برادر همه ازدواج کرده و دارای بچه هستند
و یک پدر نسبتا عصبی و مادری بسیار مهربان و دلسوز ....

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد امین

پرسش:
کسی که در تحصیل و کار خودش و همچنین ازدواج، شکست خورده است، چه باید بکند؟

پاسخ:
این که احساس می کنید تا الان از خیلی چیزها عقب مانده اید، هم خوب است و هم بد. خوب است چون باعث می شود شما به اشتباهاتی که در این سال ها مرتکب شدید پی ببرید و از تجربیات خود و دیگران برای جبران آن استفاده کنید. بد است چون روحیه شما را تضعیف کرده و فکر می کنید امیدی به اصلاح نیست؛ در حالی که چنین فکری اشتباه است. لذا با این نگاه که «ماهی را هر موقع از آب بگیری تازه است» باید فرصت را غنیمت شمرده و تمام تلاش خود را برای هدفمند سازی زندگی خود به کار گیرید.
در مورد اشتغال باید عرض کنم انتخاب نوع شغل نیاز به در نظر گرفتن جوانب مختلف شخصی و شرایط عمومی دارد که خودتان باید آنها را تبیین کرده و کنار هم قرار دهید و بعد تصمیم بگیرید. لذا بنده ملزومات انتخاب شغل را عرض می کنم و شما با تطبیق آن با سلایق و خصوصیات خودتان تصمیم بگیرید:

1. توانایی هوشی و شخصیتی:
اولین نکته ای که شما باید در انتخاب یک شغل در نظر داشته باشید، بررسی میزان توانایی در انجام آن و همچنین سازگاری شخصیت شما با آن شغل است. به عنوان مثال خصوصیت شغل آزاد مثل کاسبی و تجارت این است که همیشه همراه با ریسک است. ممکن است یک ماه درآمد خوبی داشته باشد و ماه بعد درآمدش منفی باشد. بعلاوه اینکه نیاز به روابط عمومی بالا دارد تا بتوانید با دیگران تعامل کنید. از طرفی ممکن است مجبور شوید با افرادی تعامل داشته باشید که دین برای آنها مفهومی ندارد و برای به دست آوردن سرمایه بیشتر، از هیچ کاری حتی کارهای خلاف عرف و اخلاق و دین دریغ نمی کنند. در چنین شرایطی بررسی اینکه ایمان شما تا چه اندازه می تواند شما را از لغزش نگه دارد مهم است. در مقابل، شغل های دولتی چنین ریسکی را ندارند؛ چون شما میزان درآمد خود را می دانید و هر ماه طبق آن برنامه ریزی می کنید؛ اما بر خلاف شغل آزاد ارتقای آن خیلی دست خودتان نیست. بعلاوه اینکه محدودیت هایی هم به همراه دارد و ... . بنابراین شما علاوه بر اینکه باید روحیه خود را بررسی کنید ببیند با چه شرایطی سازگار است، باید توانایی خود را در انجام آن کار از جوانب مختلف مادی و معنوی مورد بررسی قرار دهید.

2. بررسی بازار کار و وضعیت اقتصاد جامعه:
در کنار بررسی شخصیت خود، باید شرایط بازار و اقتصاد جامعه را هم در نظر بگیرید. ممکن است شما به کاری علاقه داشته باشید اما آن کار درآمد زا نباشد یا درآمد کمی داشته باشد یا اینکه از آینده آن خبر نداشته باشید و امنیتی در شغل خود احساس نکنید. در این باره باید با متخصصین مشاغل مختلف مشورت کنید تا از اوضاع آن آگاه شوید.

3. امکان جذب:
ممکن است شما به کار دولتی علاقه مند باشید اما با شرایط شما چنین کاری برای شما فراهم نشود یا مثلا ممکن است به کار آزاد علاقه مند باشید اما سرمایه ای برای شروع نداشته باشید یا ... . لذا در نظر گرفتن این نکته هم لازم و ضروری است.

بنابراین برای انتخاب شغل، علاقه شخصی؛ سازگاری؛ توانایی فردی؛ شرایط جامعه؛ امکانات موجود و امنیت شغلی نقش تعیین کننده دارند.
البته این نکته هم نباید فراموش شود که در شرایطی ممکن است موارد گفته شده با هم تعارض داشته باشند. یعنی ممکن است علاقه باشد اما شرایط شغلی نباشد یا شرایط شغلی باشد اما توانایی نباشد یا توانایی باشد اما ریسکش بالا باشد یا ... که در تعیین این اولویت های نیز شخصیت شما نقش تعیین کننده دارد.
لذا اگر نتوانستید با مطالب گفته شده به نتیجه برسید، بهتر است حضورا به یک مشاور شغلی مراجعه کنید تا ایشان با بررسی روحیات و شرایط شما، شما را راهنمایی کند.

موضوع قفل شده است