شروط غیبت

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شروط غیبت
سلام مرجع تقلید من رهبر است میخوام بدونم اگه  به عنوان مثال توی محیط دانشگاه اکثر افراد بدانند فلان استاد بد اخلاق است و فقط عده کمی در جریان نباشند و من برای اون چند نفر حقیقت رو بگم غیبته چون توی استفتات ها خواندم که اگر اکثر یک جامعه عیبی رو در مورد شخصی بدونن و عده کمی ندونن گفتن اون عیب برای اون عده حکم غیبت ندارد، اما نمیدونم منظور از جامعه کدام جامعه است؟ یعنی چون فلانی رو بیشتر افراد میدونن بداخلاقه پس گفتنش به بقیه موردی نداره؟  و سوال دومم اینه که اگه عیبی رو در مورد شخصی یک عده بدانند و انها در باره آن عیب با یکدیگر حرف بزنند این غیبت است؟ چون یکی از شروط غیبت مستور بودن است سوال آخرم اینه : طبق گفته رهبر      غیبت به معنای بیان عیب مستور کسی در غیابش به قصد مذمت و انتقاص است.   یعنی اگر یکی از این شرایط نباشد غیبت محقق نمیشه؟ مثلا عیب مستور کسی رو بگیم ولی قصدمون انقاصش نباشه یا یا برعکس قصد انقاص داشته باشیم ولی عیب مستور نباشه و عیب مکشوف رو بیان کنیم آیا غیبت محقق میشه؟ ازتون کمال تشکر را دارم اگه سوالاتم رو مثل همیشه جامع پاسخ بدید
برچسب: 
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد نور
سلام مرجع تقلید من رهبر است   میخوام بدونم اگه  به عنوان مثال توی محیط دانشگاه اکثر افراد بدانند فلان استاد بد اخلاق است و فقط عده کمی در جریان نباشند و من برای اون چند نفر حقیقت رو بگم غیبته چون توی استفتات ها خواندم که اگر اکثر یک جامعه عیبی رو در مورد شخصی بدونن و عده کمی ندونن گفتن اون عیب برای اون عده حکم غیبت ندارد، اما نمیدونم منظور از جامعه کدام جامعه است؟ یعنی چون فلانی رو بیشتر افراد میدونن بداخلاقه پس گفتنش به بقیه موردی نداره؟    و سوال دومم اینه که اگه عیبی رو در مورد شخصی یک عده بدانند و انها در باره آن عیب با یکدیگر حرف بزنند این غیبت است؟ چون یکی از شروط غیبت مستور بودن است   سوال آخرم اینه : طبق گفته رهبر      غیبت به معنای بیان عیب مستور کسی در غیابش به قصد مذمت و انتقاص است.    یعنی اگر یکی از این شرایط نباشد غیبت محقق نمیشه؟ مثلا عیب مستور کسی رو بگیم ولی قصدمون انقاصش نباشه یا یا برعکس قصد انقاص داشته باشیم ولی عیب مستور نباشه و عیب مکشوف رو بیان کنیم آیا غیبت محقق میشه؟   ازتون کمال تشکر را دارم اگه سوالاتم رو مثل همیشه جامع پاسخ بدید
با سلام و احترام درخصوص سوال اول در واقع غيبت سه ركن دارد: 1ـ نخست اين كه سخني را پشت سر كسي بگويد؛ 2- ذكر عيوب پنهان باشد؛ 3- به قصد تنقیص که اگر غيبت شونده آن را بشنود ناراحت شود.  پس گفتگو نزد کسانی که از عیب مطلع نیستند غیبت محسوب می شود پس اگر شنونده از آن مورد اطلاع داشته باشد و شما چيزي به علم او اضافه نكنيد، اين صحبت غيبت نيست. پاسخ سوال دوم: كسي كه پشت سر شخصي چيزي را يادآور شود كه همه مردم مي‏دانند، غيبت نيست و اگر كسي پشت سر شخصي نقص يا عيبي را بگويد كه مردم نمي‏دانند، غيبت است. پاسخ سوال سوم: درفرض بیان عیب مستور بدون قصد تنقیص غیبت است و در فرض بیان عیب غیرمستور و باقصد تنقیص هم جایز نیست و تمسخر است. استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم
موضوع قفل شده است