شرایط فراگیری یک مهارت

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
شرایط فراگیری یک مهارت



برای اینکه بتوانید یک مهارت جدید را فرا بگرید لازم است به نکات زیر توجه بیشتری داشته باشید:
1- توکل واقعی به خدای بزرگ واستعانت از او راهگشای اصلی در هر کار مهم است.
2- انتخاب هدف که در قسمت قبل توضیح داده شد.
3- تمرین مناسب از نظر کمیت و کیفیت
4- بالا بردن معیارهای شخصی خود. (میزان انتظارتان ازخودتان را با توجه به استعدادها و زمینه ها وعلاقه ها و بینش های خودتان بطور دقیق مشخص نمایید. پدیده Pigmalion
5- الگوبرداری از قسمتهای مثبت و قابل توجه در مسیر تحقق اهداف و درحین یادگیری مهارت.
6- برداشت ذهنی مثبت از خود (خویشتن پذیری مثبت - خود باوری مثبت)
7- نظارت دقیق و منطقی در کلیه مراحل پیشرفت در مهارت
8- دارا بودن حوصله کافی
9- برخورد منطقی و مثبت با وقایع و پدیده هایی که در حین فراگیری یک مهارت با آن برخورد می کنید.
10- استفاده از تکنیک های تصویر سازی ذهنی. (در بهره وری فردی توضیح داده شده است)
11- استفاده از اصل پاداش و تقویت نقاط مثبت در حین فراگیری مهارت.
12- در هر مهارتی، توجه به شرایط جزئی و رعایت موارد ظاهراً ساده بسیار مهم است.
13- استفاده به موقع از راهنماییهای اساتید و افراد با تجربه یکی ازعوامل بسیار مهم درفراگیری و پایداری یک مهارت است.
14- خونسردی همراه با جدیت و روحیه آرام و مطمئن باعث سرعت و دقت در فراگیری مهارت می شود.
15- جدولی تهیه کنید که با تکمیل آن بتوانید ارزیابی روشنی از وضعیت رشد و پیشرفت خودتان
داشته باشید.
16- انسان ها غالباً ترجیح می دهند کاری را انجام دهند بدون آنکه به کیفیت و چگونگی آن فکر
کنند، در دوره های آموزشی و بعد از آن و همچنین در دوران تحصیل و زندگی حرفه ای توجه
به چگونگی انجام کار می تواند نتیجه را بهبود بخشد.
17- در هر قسمت از زندگی خود، بطور کلی پذیرش مسئولیت توسط شما، کمک مؤثری در
راستای تحقق اهداف به شمار می آید.
18- به عنوان مثال می توانید در ارتباط با مهارتهای زیر بطور مشخص و دقیق نظارت و ارزیابی
خاصی را شروع کنید.
غلبه بر فشارها – شرایط مطالعه- کار گروهی – استفاده از کلاسهای درس- تسلط بر زمان و مدیریت زمان- برنامه ریزی درسی – گذراندن پر بار یک روز تحصیلی- روز تعطیلی- روز شلوغ - روز خلوت و... تهیه گزارش درسی – تهیه مقاله – حل مسأله – امتحان دادن – مهارتهای مربوط به حافظه – یادداشت برداری – درخت حافظه – اصول مباحثه و مذاکره – ارائه کنفرانس و بیان شفاهی – ارتباطات کلامی و غیر کلامی مؤثر با دیگران – رفتار تحصیلی – رفتار مطالعاتی – شیوه مطالعه- دقت- تمرکزحواس- مدیریت اهداف- تصاویر ذهنی – خودیابی – خودشناسی – خود آغازگری – خودارزیابی – خودستانی – خود راهبری – یادگیری ودرک مؤثر- دوست یابی – احترام به معلم و پدر ومادر- پذیرفتن دیگران- سرعت در مطالعه – افزایش حوزه دیدچشم- سرعت انتقال حضور ذهن- تجزیه تحلیل درست مطالب علمی – سازماندهی خلاق- تفکر خلاق- استفاده بهینه ازتواناییهای مغز- استفاده از نیمکره راست مغز- یادگیریخلاق- کدسازی- تقویت مشاهده- استفاده صحیح از قدرت- ناخود آگاه – تسلط برذهن –خود سنجی –رعایت کلیه مراحل مطالعه- یادآوری و فراخوانی بموقع و مناسب- تشخیص نظارت کلیدی بحثها – مطالعه اجمالی-
طرح سؤال – ارتباط و تداعي- برجسته سازي- زمان بندي صحيح در مطالعه- نشاط فكري وجسمي در مطالعه- تيز حسي- نظام مطالعه- سيستم مطالعه سازمان يافته- دروني كردن شيوه ها- مديريت بر انگيزه ها و باورها و ارزش ها – هنر فكر كردن – پرورش روحيه علمي و جستجوگر
19- از تجربيات ديگران پلي بسازيد براي پيشرفت سريع و مؤثر در مسيرهاي منتهي به اهداف .
20- نظارت دقيق بر نگرش ها و استفاده مؤثر از تفكر مثبت (در دوره هاي بهره وری فردي (N.L.P)
آموزش داده می شود).