شرايط امر به معروف و نهي از منكر

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شرايط امر به معروف و نهي از منكر



در امر به معروف و نهي از منكر چند چيز شرط است:

1 - آن كه مي‏خواهد امر و نهي كند، بايد معروف (خوبي‏ها) و منكر (زشتي‏ها) را بداند. بنابر اين كسي كه نمي‏داند فلان كار واجب است يا مستحب يا مباح، نمي‏تواند ديگران را امر به آن كار كند، يا اگر نمي‏داند فلان كار حرام است يا مكروه يا مباح نبايد نهي كند.

2 - احتمال بدهد كه امر و نهي او تأثير مي‏كند.

3 - بداند كه معصيت كار بنا دارد دوباره كار زشت را انجام دهد. بنابر اين اگر مي‏داند ديگر آن كار را انجام نخواهد داد، لزومي ندارد امر يا نهي كند.

4 - در امر و نهي مفسده‏اي نباشد. پس اگر بداند يا گمان كند اگر امر يا نهي كند، ضرر جاني يا مالي يا آبرويي به او وارد مي‏كنند، واجب نيست.
البته این شرط کلیت ندارد و وقتی که دین در خطر باشد حتی تقیه هم حرام است واگر ضرر جانی و مالی هم داشته باشد باید امر ونهی کرد.

سلام
آخه تو این دوره و زمونه با این همه فساد و بی بند و باری و... چطور میشه امر به معروف و نهی از منکر کرد؟:hey:
من بچه یکی از شهر های شمال کشورم... چندوقت پیش که با یکی از فامیلامون رفته بودم ساحل یه افتضاحی بود که نگین...... با چه سر و وضعی اومده بودن .....
بخدا از خجالت مردم... به این فکر میکردم که اگه اقامون با این وضع اینا رو ببینه چی میگه؟:geristan:
اصلا نتونستم تحمل کنم و خودمونو از ساحل دور کردیم:Ghamgin:
راستشو بخواین اصلا باید ودور امر به معروف و نهی از منکرو خط بکشیم... اگه چیزی بهشون بگیم(حتی در نهایت ادب!) بازم دوتا چرت و پرت تحویلمون میدن و میگن...(نمیتونم بگم خودتون بفهمین)
خدایا اخر و عاقبت ما رو ختم به خیر کن...:Doaa:

سلام علیکم
بقیع غریب;267860 نوشت:
آخه تو این دوره و زمونه با این همه فساد و بی بند و باری و... چطور میشه امر به معروف و نهی از منکر کرد؟

چرا نشود؟ در ادامه بیانات امام خامنه ای مد ظله العالی را درباره موضوع امر به معروف و نهی از منکر می آورم
توجه داشته باشید که امر به معروف و نهی از منکر نشده که مفاسد ریشه کن نشده است (برداشت بنده از صحبت های امام خامنه ای مدظله العالی)
بقیع غریب;267860 نوشت:
راستشو بخواین اصلا باید ودور امر به معروف و نهی از منکرو خط بکشیم...

العیاذ بالله. میدانید در آیات و روایات چقدر بر این موضوع تاکید شده است؟ به روایت زیر توجه فرمایید.
حضرت محمد صلی الله علیه و آله می فرمایند: همانا خداوند دشمن دارد آن مومنی را که ضعیف و بی دین است، عرض شد مومن ضعیف و بی دین کیست؟ فرمودند کسی که نهی از منکر و جلوگیری از کارهای زشت نمیکند.
همچنین امام خامنه ای هم بسیار زیاد به این موضوع تاکید دارن
بقیع غریب;267860 نوشت:
اگه چیزی بهشون بگیم(حتی در نهایت ادب!) بازم دوتا چرت و پرت تحویلمون میدن و میگن...(نمیتونم بگم خودتون بفهمین)

جمله ای از امام خامنه ای درباره این موضوع که در سال هفتاد فرمودند
معظم له: نگویید به من چه؛ او هم نمیتواند بگوید به تو چه؛ اگر هم گفت، شما اعتنا نکنید.

دانلود جزوه بیانات امام خامنه ای مدظله العالی درباره امر به معروف و نهی از منکر
برخی از این بیانات را میتوانید مشاهده بفرمایید.
1) من می­خواهم این واجب فراموش شده اسلام را به یاد شما و ملت ایران بیاورم: امر به معروف و نهی از منکر.
2) همه آحاد مردم باید وظیفه امر کردن به کار خوب و نهی کردن از کار بد را برای خود قایل باشند.
3) نهی از منکر کنید. این، واجب است. این مسئولیت شرعی شماست. امروز مسئولیت انقلابی و سیاسی شما هم هست.
4) هرچند فریضه‏ى امر به معروف و نهى از منکر یکى از بزرگترین واجبات اسلامى است و توصیه به آن در قرآن و گفتارهاى پیامبر خدا (صلّى الله علیه و آله و سلّم) و امیر مؤمنان و دیگر امامان: داراى لحنى کم‏ نظیر و تکان‏ دهنده است، ولى اگر کسى از این همه چشم‏ پوشى کند و تنها به نداى خرد انسانى گوش بسپرد، بازهم بى ‏شک این عمل سازنده را فریضه و تکلیف خواهد شمرد.
منبع: واجب فراموش شده

5) امر به معروف هم مثل نماز واجب است. اگر کسی نهی از منکر نکند مثل اینکه نماز نمی خواند(ترک واجب) و اگر آنرا احیا نمی کند مثل اینکه نماز را احیا نمی کند.
6) امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس وسیع و عمومی خود، حتی از جهاد بالاتر است. چون پایه دین را محکم می­کند.
7) بارها گفتیم نهى‏ از منکر زبانى جایز و واجب و وظیفه‏ ى همه است و در هیچ شرایطى هم ساقط نمى‏ شود.
منبع: واجب فراموش شده

8) اگر معناى امر به معروف و نهى از منکر و حدود آن براى مردم روشن شود، معلوم خواهد شد یکى از نوترین، شیرین‏ترین، کارآمدترین و کارسازترین شیوه ‏هاى تعامل اجتماعى، همین امر به معروف و نهى از منکر است
9) من چند سال است که گفته ­ام امر به معروف و نهی از منکر... امّا همه نمی­کنند. همه تجربه نمی­کنند. می­گویند آقا چرا اثر نمی­کند. تجربه کنید.
10) چرا عده­ای از گفتن ابا می­کنند؟ یک عده بر اثر ضعف نفس از گفتن ابا می­کنند، یک عده هم خیال می­کنند که گفتن فایده ای ندارد.
11) بعضی گفته اند که باید احتمال تاثیر وجود داشته باشد. من می­گویم احتمال تاثیر همه جا قطعی است.
منبع: واجب فراموش شده

12) نهی از منکر اراده و تصمیم و شجاعت لازم دارد.
13) این که ما روی مساله فساد و فحشا و مبارزه و نهی از منکر و این چیزها صحبت می­کنیم، یک علت عمده اش این است که جامعه را تخدیر می­ کند.
14) بدترین خطرها این است که یک روز در جامعه، گناه به عنوان ثواب معرفى شود؛ کار خوب به عنوان کار بد معرفى شود و فرهنگ ها عوض شود.
15) اوّلین فایده‏ى امر به معروف و نهى از منکر همین است که نیکى و بدى، همچنان نیکى و بدى بماند ... وقتى در جامعه گناه منتشر شود و مردم با گناه خو بگیرند، کار کسى که در رأس جامعه قرار دارد و مى‏خواهد مردم را به خیر و صلاح و معروف و نیکى سوق دهد، با مشکل مواجه خواهد شد ... یکى از موجبات ناکامى تلاشهاى امیر مؤمنان با آن قدرت و عظمت در ادامه ‏ى این راه، که بالاخره هم به شهادت آن بزرگوار منجر شد، همین بود.
16) مهمترین وظیفه در صراط امر به معروف و نهی از منکر: نیروهای مومن و آمر به معروف و ناهی از منکر در صحنه حضور داشته باشند.
به نقل از: واجب فراموش شده

سلام
کارشناس طاها گفتن:
یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر اینه که "احتمال بدهد امر و نهی او تاثیر میکند"
خب وقتی تاثیری نداره و خودشون نمیخوان که به "صراط مستقیم" هدایت بشن چه فایده ای داره؟

به نظر شما اگه من میخواستم امر به معروف و نهی از منکر کنم اون خانوما و اقایون .... چه بلایی سرم میاوردن؟
شک نکنید که یه نگاه به قد و سن و سالم میکردن ...و بعدش جنازمو واسه خونوادم میفرستادن :jangjoo:

:vamonde:

بقیع غریب;268903 نوشت:
خب وقتی تاثیری نداره

نکته ای درباره احتمال تاثیر:اگر ما میبینیم که اگر بنده بگویم و نه نفر دیگر هم بگویند فرد دست از گناه برمیدارد.خب بنده هم که مثلا ده درصد تاثیر دارم باید امربه معروف و نهی از منکر کنم.

بقیع غریب;268903 نوشت:
و خودشون نمیخوان که به "صراط مستقیم" هدایت بشن چه فایده ای داره؟

بنده نمیدانم منظورتون از صراط مستقیم چیست ولی انسانها فطرت خداجو دارند و دنبال حق اند ولی بعضا در مصداق اشتباه میکنند.


بقیع غریب;268906 نوشت:
به نظر شما اگه من میخواستم امر به معروف و نهی از منکر کنم اون خانوما و اقایون .... چه بلایی سرم میاوردن؟ شک نکنید که یه نگاه به قد و سن و سالم میکردن ...و بعدش جنازمو واسه خونوادم میفرستادن

به نظرم بدبینی در نقل بالا هست.
طاها;6204 نوشت:
پس اگر بداند يا گمان كند اگر امر يا نهي كند، ضرر جاني يا مالي يا آبرويي به او وارد مي‏كنند، واجب نيست. البته این شرط کلیت ندارد و وقتی که دین در خطر باشد حتی تقیه هم حرام است واگر ضرر جانی و مالی هم داشته باشد باید امر ونهی کرد.

این نقل هم جهت کاملتر شدن پاسخ
تشکر

غلام المهدی;268752 نوشت:
11) بعضی گفته اند که باید احتمال تاثیر وجود داشته باشد. من می­گویم احتمال تاثیر همه جا قطعی است.

ادامه بیانات امام خامنه ای مدظله العالی در این سخنرانی
[=&quot] بعضى گفته‏ اند كه بايد احتمال تأثير وجود داشته باشد. من مى‏گويم احتمال تأثير همه جا قطعى است؛ مگر در نزد حكومتهاى قلدر، قدرتمندان و سلاطين. آن‏هايند كه البته حرف حساب به گوششان فرونمى‏رود و اثر نمى‏كند؛ اما براى مردم چرا. براى مردم، حرف اثر دارد. بنابراين، پاسخ من اين شد كه بهترين روش براى شما كه از من سؤال كرديد، «زبان» است.[/]
[=&quot] پرسش و پاسخ دانشگاه تهران سال 1377[/]
متاسفم که نتوانستم قلم و اندازه آنرا توسط سایت ویرایش کنم همچنین متاسفانه متن ویرایش شده در محیط ورد هم در اینجا با این فونت به نمایش در می آید.

[="indigo"]با عرض تشکر از کارشناس محترم جناب آقای طاها بابت این مبحث مهم و حیاتی و سایر دوستان گرامی.[/]

[="purple"] در امر و نهي مفسده‏اي نباشد. پس اگر بداند يا گمان كند اگر امر يا نهي كند، ضرر جاني يا مالي يا آبرويي به او وارد مي‏كنند، واجب نيست.[/]

[="indigo"] بنده اگر بخوام امر به معروف و نهی از منکر کنم که باید مثلا تو دانشگاه راه برم اولا به همه ی دخترای البته بی حیا و بد حجاب و البته بی دین و روشنفکر جنبش سبزی یه نظر نگاه کنم که پناه بر خدا معلوم نیست این نگاه چه تاثیراتی بر روح من خواهد گذاشت.[/]

[="indigo"] دوما شک ندارم که در صورت نهی از منکر و امر به معروف علاوه بر این که گاو پیشونی سفید دانشگاه میشم و علاوه بر این که موجبات خنده ی خانومای روشنفکر خواهم شد و بد و بیراه خواهم شنید از دوست پسر یا بوی فرند ایشان هم ضرباتی چند مشت میل خواهم کرد.
[/]
[="indigo"] با توجه به جوی که تو دانشگاه حاکم هستند جز خانوم هایی که با معرفت قوی وارد دانشگاه میشند باقی افراد حتی اگر چادری هم باشند یک مرتبه فشن و اسپورت خواهند شد و ضرری که این امر به معروف و نهی از منکر برای من خواهد داشت بیشتر از فایده اش خواهد بود.
[/]
[="indigo"] از طرفی دانشگاه ما حراست
داره و با وجود تمام تلاش های خواهران و برادران حراست روسری خانومای روشنفکر یه سانت عقب تر رفته و جلوتر نیومده...مانتوها تنگ تر شده و گشاد تر نشده روابط دختر پسرا عشقولانه تر شده که سرد تر نشده.
[/]
[="indigo"] اگر قرار بود اثر و نتیجه ای داشته باشه باید تذکر های برادر خواهرای حراستی اثری میداشت تازه اون ها قدرت و ابتکار عمل بیشتری دارند من اگر خودم تو این فضا فشن و مثل بقیه نشم یاللهام.[/]

[="indigo"]از طرفی اگرم امر به معروف و نهی هم نکنم کلی لعنت خدا پیغمبر پشتمه.موندم چه کنم.کاش می تونستم راحت آبرومو برای خدا بریزم چرا که[="royalblue"] لا حول و لاقوه الا بالله علی العظیم[/].[/]

MeHraNZO313;272099 نوشت:
بنده اگر بخوام امر به معروف و نهی از منکر کنم که باید مثلا تو دانشگاه راه برم اولا به همه ی دخترای البته بی حیا و بد حجاب و البته بی دین و روشنفکر جنبش سبزی یه نظر نگاه کنم که پناه بر خدا معلوم نیست این نگاه چه تاثیراتی بر روح من خواهد گذاشت.

نه خیر. ممکنه فقط نگاه ما بدون اینکه خودمان بخوایم به گناه بخورد که اگر شرایط امر ونهی بود باید اینکار را انجام دهیم. وبه طور کلی امر به معروف و نهی از منکر ملازم تحقیق درباره اینکه گناه اتفاق افتاده یا نه نیست.

MeHraNZO313;272099 نوشت:
دوما شک ندارم که در صورت نهی از منکر و امر به معروف علاوه بر این که گاو پیشونی سفید دانشگاه میشم و علاوه بر این که موجبات خنده ی خانومای روشنفکر خواهم شد و بد و بیراه خواهم شنید از دوست پسر یا بوی فرند ایشان هم ضرباتی چند مشت میل خواهم کرد.

چند نکته:
1. امر به معروف و نهی از منکر ترک گشته که این وضعیتی که شما میفرمایید - که فکر میکنم کمی بدبینانه است - به وجود آمده است.
2. [=&quot]مکلف موظف است ملاحظه ی اهمیت را بکند یعنی باید در تمام معروف و منکرها بین مفسده امر و نهی و مفسده ترک امر و نهی مقایسه کند و سپس به آنچه مهمتر است عمل نماید.

[=&quot]به نظر حقیر خندیدن چند خانم روشن فکر نباید باعث شود که این فریضه مهم- که تاکیدات درباره آن در آیات و روایات و بیانات امام خامنه ای مد ظله العالی بسیار زیاد است – ترک گردد.



[=&quot]3. درباره ضرر جانی هم همان مقایسه باید انجام شود و اینکه میفرمایید شک ندارم که با اینکار ضرر جانی هست فکر میکنم کمی بدبینانه است



MeHraNZO313;272099 نوشت:
از طرفی دانشگاه ما حراست داره و با وجود تمام تلاش های خواهران و برادران حراست روسری خانومای روشنفکر یه سانت عقب تر رفته و جلوتر نیومده...مانتوها تنگ تر شده و گشاد تر نشده روابط دختر پسرا عشقولانه تر شده که سرد تر نشده.


اگر فقط حراست این کار را انجام دهد ای چه بسا اون بازدهی را که از امر و نهی انتظار میرود نبینیم اینجاست که پی میبریم که آحاد مردم باید وارد عمل بشوند و نتیجه این عمل با توجه به بیانات امام خامنه ای ریشه کن شدن گناه در جامعه است.



درباره مسئله آبرو که عرض شد فکر میکنم این آیه از سوره مبارکه مائده بدون رابطه با این بحث نباشد



یا ایها الذین امنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یاتی الله بقوم یحبهم و یحبونه اذلة علی المومنین اعزة الکافرین یجاهدون فی سبیل الله و لا یخوافون لومة لائم ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء و الله واسع علیم



ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمی‌رساند؛ خداوند جمعیّتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می‌دهد؛ و (فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست.



ترجمه آیت الله العظمی مکارم شیرازی/برگرفته شده از پایگاه اینترنتی تنزیل
به صحبتی از امام خامنه ای در این باره توجه بفرمایید:
[=&quot]من همين امر به معروف و نهى از منكر زبانى را - ولو به شكل خيلى راحت و آرام و بدون هيچ خشونت و دعوايى - واقعاً يكى از معجزات اسلام مى‌دانم. مثلاً يك نفر كار خلافى مى‌كند، مى‌گويند آقا شما اين كار را نبايد مى‌كردى. اين مطلب را بگو و برو. مى‌گويد او برمى‌گردد دو تا فحش به من مى‌دهد. خيلى خوب؛ حالا دو تا فحش هم به شما بدهد؛ براى خاطر امر خدا تحمّل كنيد. اگر نفر دوم هم بگويد آقا شما بايد اين كار را نمى‌كردى؛ بدانيد اگر دعوا هم بكند، دعوايش كمتر از آنى است كه با نفر اوّل كرده است. نفر سوم و نفر دهم و نفر بيستم هم همين‌طور. بنابراين، اگر نهى از منكر باب شد و تا نفر بيستم رسيد، شما خيال مى‌كنيد آن آدم ديگر آن كار را تكرار خواهد كرد؟
[=&quot]1377/ پرسش و پاسخ مديران مسئول و سر دبيران نشريات دانشجويی




شرائط وجوب امر به معروف و نهى از منكر

س 1053: اگر امر به معروف و نهى از منكر مستلزم بى آبروئى كسى كه واجب را ترك كرده و يا فعل حرام را به جا آورده باشد، و موجب كاسته شدن احترام او در برابر مردم گردد، چه حكمى دارد؟

ج: اگر در امر به معروف و نهى از منكر، شرائط و آداب آن رعايت شود و از حدود آن تجاوز نشود، اشكال ندارد.

س 1054: بنابر اينكه وظيفه مردم در امر به معروف و نهى از منكر در نظام جمهورى اسلامى، اكتفا به امر به معروف و نهى از منكر زبانى است و مراتب ديگر آن بر عهده مسئولين است، آيا اين نظريه، حكم از طرف دولت است يا فتوى؟

ج: فتواى فقهى است.

س 1055: آيا در مواردى كه راه جلوگيرى از وقوع منكر منحصر به ايجاد مانع بين فعل حرام و فاعل آن، و آن هم متوقف بر كتك زدن وى يا زندانى كردن و سخت گرفتن بر او و يا تصرف در اموال وى هر چند با تلف كردن آن باشد، مى‏توان بدون كسب اجازه از حاكم، اقدام به آن از باب نهى از منكر نمود؟

ج: اين موضوع حالات و موارد مختلفى دارد، به طور كلى مراتب امر به معروف و نهى از منكر، اگر متوقف بر تصرّف در نفس يا مال كسى كه فعل حرام را بجا آورده نباشد، احتياج به كسب اجازه از كسى ندارد، بلكه اين مقدار بر همه مكلّفين واجب است. ولى مواردى كه امر به معروف و نهى از منكر متوقف بر چيزى بيشتر از امر و نهى زبانى باشد، اگر در سرزمينى باشد كه داراى نظام و حكومت اسلامى است و به اين فريضه اسلامى اهميت داده مى‏شود، احتياج به اذن حاكم و مسئولين ذيربط و پليس محلى و دادگاههاى صالح دارد.

س 1056: اگر نهى از منكر در امور بسيار مهم مانند حفظ نفس محترمه، متوقف بر كتك زدنى كه منجر به زخمى شدن مهاجم و احيانا قتل او باشد، آيا در اين موارد هم اذن حاكم شرط است؟

ج: اگر حفظ نفس محترمه و جلوگيرى از وقوع قتل، مستلزم دخالت فورى و مستقيم باشد، جائز بلكه شرعا از باب وجوب حفظ جان نفس محترمه واجب است و از جهت ثبوتى متوقف بر كسب اجازه از حاكم و يا وجود امر به آن نيست، مگر آنكه دفاع از نفس محترمه متوقف بر قتل مهاجم باشد كه صورتهاى متعددى دارد كه احكام آنها هم ممكن است متفاوت باشد.
س 1057: كسى كه مى‏خواهد شخصى را امر به معروف و نهى از منكر نمايد، آيا بايد قدرت بر آن را داشته باشد؟ در چه زمانى امر به معروف و نهى از منكر بر او واجب مى‏شود؟
ج: آمر به معروف و نهى كننده از منكر بايد عالم به معروف و منكر باشد، و همچنين بداند كه فاعل منكر هم به آن علم دارد و در عين حال عمدا و بدون عذر شرعى مرتكب آن مى‏شود، و زمانى اقدام به امر ونهى واجب مى‏شود كه احتمال تأثير امر به معروف و نهى از منكر در مورد آن شخص داده شود، و ضررى براى خود او نداشته باشد، و در اين مورد بايد تناسب بين ضرر احتمالى و اهميت معروفى را كه به آن امر مى‏نمايد يا منكرى كه از آن نهى مى‏كند، ملاحظه نمايد. در غير اين صورت، امر به معروف و نهى از منكر بر او واجب نيست.
س 1058: اگر يكى از اقوام انسان مبادرت به ارتكاب معصيت كند و نسبت به آن لاابالى باشد، تكليف ما نسبت به رابطه با او چيست؟
ج: اگر احتمال بدهيد كه ترك معاشرت با او موقتا موجب خوددارى او از ارتكاب معصيت مى‏شود، به عنوان امر به معروف و نهى از منكر واجب است، و در غير اين صورت ،قطع رحم جايز نيست.

س 1059: آيا ترك امر به معروف و نهى از منكر بر اثر ترس از اخراج از كار، جايز است؟ مثلا با اينكه مى‏بيند مسئول يكى از مراكز آموزشى كه با طبقه جوان در دانشگاه ارتباط دارد، مرتكب اعمال خلاف شرع مى‏شود و يا زمينه ارتكاب گناه در آن مكان را فراهم مى‏آورد. اگر او را نهى از منكر نمايد ترس آن دارد كه از طرف مسئول مقدمات اخراج او از كار فراهم شود.

ج: به طور كلى اگر خوف دارد كه در صورت اقدام به امر به معروف و نهى از منكر ضرر قابل توجهى متوجه خود او شود، انجام آن واجب نيست.

س 1060: اگر در بعضى از محيطهاى دانشگاهى معروف ترك شود و معصيت رواج پيدا كند و شرائط امر به معروف و نهى از منكر هم وجود داشته باشد و امر كننده به معروف و نهى كننده از منكر شخصى مجرّد باشد كه هنوز ازدواج نكرده است آيا به خاطر مجرّد بودن، امر به معروف و نهى از منكر از او ساقط مى‏شود يا خير؟

ج: اگر موضوع و شرائط امر به معروف و نهى از منكر محقق باشد، تكليف شرعى و وظيفه واجب اجتماعى و انسانى همه مكلفين است، و حالت‏هاى مختلف مكلّف مانند مجرّد يا متأهل بودن در آن تاثير ندارد، و به صرف اينكه مكلّف مجرد است، تكليف از او ساقط نمى‏شود.
بقیه رادراستفتائات مطالعه فرمایید.

سلام
من حرف "جناب "غلام مهدی"" رو قبول دارم ...
ولی خب اخه وقتی بخوای با امر به معروف و نهی از منکرت انگشت نمای این و اون بشی و مورد تمسخر قرار بگیری انجام این کار خیلی سخته...

کسی میتونه یه راهکار خوب برای این موردها پیشنهاد بده؟

بقیع غریب;268906 نوشت:
به نظر شما اگه من میخواستم امر به معروف و نهی از منکر کنم اون خانوما و اقایون .... چه بلایی سرم میاوردن؟
شک نکنید که یه نگاه به قد و سن و سالم میکردن ...و بعدش جنازمو واسه خونوادم میفرستادن :jangjoo:

اتفاقا خيلي خوب هم مي شد
شهادت در راه ولايت نصيبت مي شد
مگه آرزوت اين نيست؟