شبهه در ازدواج موقت (نگه داشتن عده)

تب‌های اولیه

13 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شبهه در ازدواج موقت (نگه داشتن عده)

سلام خدمت دوستان عزیز و عرض خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم :Gol:


اگر مردی با زنی ازدواج موقت بکند و یقین داشته باشد که اون زن پس از

اتمام زمان صیغه عده نگه نمیدارد آیا این ازدواج از نظر شرعی برای مرد حلال

میباشد؟ و اینکه این ازدواج برای مرد با این شرایط حکم زنا دارد یا صحیح و

حلال میباشد؟



با توجه با اینکه مرجع بنده رحمت الله علیه حضرت آیت الله بهجت میباشد.

ممنون میشوم اگر از نظر ایشون جواب بدهید. :Gol:

appreciable;99733 نوشت:
اگر مردی با زنی ازدواج موقت بکند و یقین داشته باشد که اون زن پس از اتمام زمان صیغه عده نگه نمیدارد آیا این ازدواج از نظر شرعی برای مرد حلال میباشد؟ و اینکه این ازدواج برای مرد با این شرایط حکم زنا دارد یا صحیح و حلال میباشد؟

سلام

تا جایی که من می دونم اگر در ازدواج موقت (شاید دائم ام باشه) تا کام گیری صورت نگیرد عده ندارد(درست می گویم؟)

باز کارشناسان جواب کارشناسانه می دهند:Gol::ok:

appreciable;99733 نوشت:
سلام خدمت دوستان عزیز و عرض خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم :Gol:

اگر مردی با زنی ازدواج موقت بکند و یقین داشته باشد که اون زن پس از

اتمام زمان صیغه عده نگه نمیدارد آیا این ازدواج از نظر شرعی برای مرد حلال

میباشد؟ و اینکه این ازدواج برای مرد با این شرایط حکم زنا دارد یا صحیح و

حلال میباشد؟



با توجه با اینکه مرجع بنده رحمت الله علیه حضرت آیت الله بهجت میباشد.

ممنون میشوم اگر از نظر ایشون جواب بدهید. :Gol:

بسم الله الرحمن الرحیم

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله العظمی محمد تقی بهجت قدس سرّه الشریف ..


حكم عدم ذكر مدّت در عقد موقّت
559. اگر در ازدواج موقت از روى فراموشى و يا به علت جهل نسبت به مسأله، ذكر مدّت انجام نشود، حكم آن چيست؟
ج. آن نكاح باطل است، ولى اگر قصد عاقد به قصد اصل نكاح منحل شود و قصد متعه از باب تعدّد مقصود باشد، عقد منقلب به دايم مى‏شود، به خلاف وحدت مقصود؛ و در موردى كه تحليل قصد واضح نيست، احتياط در اين است كه اگر راضى به دوام باشند، عقد را تجديد كنند و اگر راضى به آن نباشند، طلاق دهند.

عدّه‏ى متعه
560. عدّه‏ى زنى كه حيض مى‏شود ـ در ازدواج موقت ـ دو حيض است. حال اگر زن بعد از انقضاى مدت بلافاصله حيض شود و پس از انقضاى حيض و پاك شدن و فاصله شدن كم‏ترين زمان پاكى كه 10 روز است با خوردن قرص حيض شود ـ كه مجموع مدّت عدّه مثلاً 20 روز مى‏شود ـ آيا مى‏تواند شوهر كند؟
ج. ظاهرا مى‏تواند.

متعه در عدّه‏ى رجعيّه
561. در عدّه‏ى رجعيّه فردى عيال قبلى خود را متعه مى‏كند. آيا متعه صحيح است؟ و آيا عمل او رجوع محسوب مى‏شود؟
ج. متعه لغو است، ولى رجوع محسوب مى‏شود، ظاهرا.

مجهول بودن زمان متعه
562. اگر در عقد متعه مدّت ذكر شود ولى مجهول باشد، مثل بازگشت فلان مسافر از سفر، آيا متعه باطل است يا به دايم منقلب مى‏شود؟
ج. ظاهرا متعه باطل است.

عدم لزوم فحص از عده‏ى زن
575. مردى زنى را به عقد موقّت خود درمى‏آورد. در بين مباشرت با آن زن شكّ مى‏كند كه آيا او از زنانى است كه زياد صيغه مى‏شود و عدّه نگه نمى‏دارد يا نه؟، آيا تحقيق واجب است؟
ج. واجب نيست.

میتوانید برای تحقیقات بیشتر به سایت آیت الله بهجت مراجعه کنید

http://bahjat.org/fa/content/view/941/45/

.

با سلام وتشكر ازجناب appreciable

درابتدا تذكر اين نكته لازم است كه شما بايد مرجع زنده انتخاب كنيد تا تكليف بقا برايه الله بهجت براي شما روشن شود واما پاسخ شما طبق نظر ايشان :اگر زني را كه در عده ديگري است براي خود عقد كند ،چنانچه مرد و زن ويا يك از انان بدانند كه عده زن تمام نشده وبدانند عقد كردن در عده حرام است ،ان زن براو حرام مي شود ،اگرچه مرد بعد از عقد با زن رابطه زناشويي انجام نداده باشد .

رساله ايه الله بهجت / م 1919.

mkk1369;99744 نوشت:
تا جایی که من می دونم اگر در ازدواج موقت (شاید دائم ام باشه) تا کام گیری صورت نگیرد عده ندارد(درست می گویم؟)

در ازدواج (دائم و موقت) زنی که نه سالش تمام شده و یائسه نیست اگر شوهرش با او نزدیکی کند و طلاقش دهد و یا مدت عقد موقت تمام شود یا شوهر بقیه مدت را به او ببخشد ؛ باید عده نگه دارد

البته مدت عده در عقد دائم و موقت متفاوت است

توضیح المسائل مراجع،م2511

mkk1369;99875 نوشت:
انگار توی قران هم ایه داریم که اگر دست زده نشه عده ندارد درست است؟

بله در پاسخ سوال قبلی شما همین موضوع بیان شد

شفا;99856 نوشت:
اگر شوهرش با او نزدیکی کند و طلاقش دهد باید عده نگه دارد

شفا;100162 نوشت:
له در پاسخ سوال قبلی شما همین موضوع بیان شد

فکر کنم باید جمله تونو کامل می کردید

چون اگه نکنند نداره دیگه (جمله ایهام داره و به حد کافی روشن نیست البته برای من شاید برای دوستان این طور نباشد:Gol:)

عرفات;99767 نوشت:
با سلام وتشكر ازجناب appreciable

درابتدا تذكر اين نكته لازم است كه شما بايد مرجع زنده انتخاب كنيد تا تكليف بقا برايه الله بهجت براي شما روشن شود واما پاسخ شما طبق نظر ايشان :اگر زني را كه در عده ديگري است براي خود عقد كند ،چنانچه مرد و زن ويا يك از انان بدانند كه عده زن تمام نشده وبدانند عقد كردن در عده حرام است ،ان زن براو حرام مي شود ،اگرچه مرد بعد از عقد با زن رابطه زناشويي انجام نداده باشد .

رساله ايه الله بهجت / م 1919.

سلام
منظورم این نیست که فرد در عده کسی باشه و دوباره مردی با این یقین که در عده کسی هست اون زن رو صیغه کنه!!!
هدف از این سوال اینکه زن در عده هیچ کسی نیست ولی مرد یقین دارد که اگر با او ازدواج موقت انجام دهد زن پس از پایان زمان صیغه عده نگه نمیدارد در این صورت این ازدواج حلال میباشد یا خیر؟

appreciable;99733 نوشت:
سلام خدمت دوستان عزیز و عرض خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم اگر مردی با زنی ازدواج موقت بکند و یقین داشته باشد که اون زن پس از اتمام زمان صیغه عده نگه نمیدارد آیا این ازدواج از نظر شرعی برای مرد حلال میباشد؟ و اینکه این ازدواج برای مرد با این شرایط حکم زنا دارد یا صحیح و حلال میباشد؟ با توجه با اینکه مرجع بنده رحمت الله علیه حضرت آیت الله بهجت میباشد. ممنون میشوم اگر از نظر ایشون جواب بدهید.

با سلام خدمت کاربر محترم و تشکر از سئوالتان و عرض تسلیت شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها

ازدواج با چنین زنی اگر شرایط ازدواج موقت از نظر شرعی رعایت شود ، بلا مانع و حلال است .(1)

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله بهجت ره در قم (7743271-0251)

با سلام
حال اگر ازدواج موقت و اتمامش و دوباره صیغه شدن آن 2 نفر اول (زن و شوهر) بدون نگاه داشتن زمان مربوطه انجام بگیرد حکم چیست؟
و اگر آن 2 نفر نا دانسته و بعد از اتمام مدت صیغه و بدون رعایت مدت زمان مربوطه باز صیغه موقت را جاری کنند حکم چیست؟
با تشکر

*!*طیب طاهر*!*;130823 نوشت:
با سلام حال اگر ازدواج موقت و اتمامش و دوباره صیغه شدن آن 2 نفر اول (زن و شوهر) بدون نگاه داشتن زمان مربوطه انجام بگیرد حکم چیست؟ و اگر آن 2 نفر نا دانسته و بعد از اتمام مدت صیغه و بدون رعایت مدت زمان مربوطه باز صیغه موقت را جاری کنند حکم چیست؟ با تشکر

با سلام و احترام
اگر هر دو نمی دانستند که ازدواج با زنی که در عده دیگری است،حرام است،چنانچه در زمان عده نزدیکی صورت گرفته باشد ،آن زن بر مرد حرام ابدی می شود، اما اگر نزدیکی نکرده باشند،تنها عقد باطل است و می توانند بعد از تمام شدن عده با یکدیگر ازدواج نمایند.

توضیح المسائل مراجع،م2401
موضوع قفل شده است