سید احمد خمینی

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سید احمد خمینی

:Gol:ایشان بزرگ مردی هستند.لطفا دوستان عزیز درباره ایشان استیضاح و بحث کنید که چه فعالیت و چه خدماتی به اسلام و ایران کرده اند.با تشکر:Gol:

با نام الله




کارشناس بحث: مقداد

[="Tahoma"]

مهدی بیا مهدی بیا;327110 نوشت:
:gol:ایشان بزرگ مردی هستند.لطفا دوستان عزیز درباره ایشان استیضاح و بحث کنید که چه فعالیت و چه خدماتی به اسلام و ایران کرده اند.با تشکر:gol:

با عرض سلام و ادب

مرحوم سید احمد خمینی یادگار امام، در بیست و چهارم اسفند 1324 هـ. ش. در محله پارک اتابکی شهرستان قم دیده به جهان گشود و در بیست و پنجم اسفند 1373 دیده از جهان فرو بست.

کودکی و نوجوانی‌اش در محیطی پرورش می‌یابد که مقدورات محدود مالی مادر و عایدی بسیار اندک ملک موروثی پدر در خمین به‌عنوان تنها ممرّ گذران زندگی آنان برای تأمین احتیاجات اولیه زندگی نیز کافی نمی‌نمود امّا پدر نه این زمان و نه قبل از آن و نه حتی روزگارانی که به‌عنوان رهبری مقتدر و محبوب بر یک کشور پهناور و بلکه بر میلیون‌ها نفوسِ دل‌باخته حکومت می‌کرد، ذره‌ای از منش زاهدانه خود عدول نکرد و همین خصلت‌‌‌‌‌‌ها و منش‌ها، و آن سخن‌ها و سیاست‌ها و مجاهدت‌ها، و آن عرفان و مناجات‌ها بود که آموزگارِ غیررسمی و دائمیِ یادگاری شدند به‌نامِ همیشه ماندگارِ «سید احمد خمینی».

سید احمد پس از شهادت آقا مصطفی و علی‌الخصوص در طول 11 سال پس از انقلاب به‌عنوان "رازدار" و "امین" حضرت امام بود تا جایی که در وصف امانت‌داری او همین شهادت امام کافی است که می‌فرماید: «من خدای قاهر حاضر منتقم را شاهد می‌گیرم که احمد از آن روزی که در کمک این‌جانب در بیرونی مشغول ادارۀ امور من بوده تا الآن که این ورقه را می‌نویسم قدمی یا قلمی برخلاف گفتار و نوشتار من برنداشته و با وسواس عجیب در کلیه گفتارهای من یا نوشته‌های من سعی نموده که حتی یک کلمه بلکه گاهی یک حرف را که به‌نظر او محتاج به اصلاح است، بدون اذن من تصرف نکند.»

حضرت امام(ره) همچنین فرمودند:
««این جانب در پیشگاه مقدس حق شهادت می دهم که از اول انقلاب تاکنون و پیش از انقلاب در زمانی که وارد این نحو مسائل سیاسی شده است، از او رفتار یا گفتاری که برخلاف مسیر انقلاب اسلامی ایران باشد، ندیده ام و در تمام مراحل از انقلاب پشتیبانی نموده و در مرحله پیروزی شکوهمند انقلاب، معین و کمک کار من بوده و است».(صحیفه امام، ج 17، صص 91- 90.)

سید احمدآقا پس از رحلت حضرت امام، خللی در ولایت‌مداری‌اش پدیدار نگشت و در فردای روزی که مجلس خبرگان رهبری، مقام معظم رهبری را به عنوان رهبر انقلاب برگزید، سید احمدآقا خطاب به رهبر انقلاب فرمودند: «ما صمیمانه در خدمت شما هستیم و عاشقانه حاضریم هر کاری داشته باشید انجام دهیم...ما به فتوای امام، شما را ولی خودمان می‌دانیم و لحظه‌ای از تائید و تکریم و سایر چیزهایی که وظیفه‌مان است در مورد شما انجام دهیم، کوتاهی نخواهیم کرد.»

[="Tahoma"]مرحوم حاج سید احمد خمینی همزمان با اوج‌گيري جريانات سياسي و مسائل انقلاب اسلامي، علي‌رغم ميل شديد به کسب علم و دانش، وارد فعاليت‌هاي سياسي شد. از اين پس بود که حاج احمد آقا در کنار امام خميني رحمه الله با حفاظت از نظام و رهبري اين نظام، خودش را وقف انقلاب نمود. سند اين ادعا، کلام امام راحل است که خطاب به احمد آقا فرمودند: «تو شب و روزت را وقف انقلاب کرده ­اي و براي اسلام و انقلاب کار مي‌کني.»[1]

او آنچنان در خدمت انقلاب و امام بود که گاه خود را فراموش مي‌کرد. نقل کرده‌اند حضرت امام در بستر بيماري، خطاب به پزشکاني که به بالينش آمده بودند فرموده بود: اول احمد را دريابيد که او به مراقبت نيازمندتر از من است.[2]

مشاورِ امام

از جمله خدمت‌هاي مهم مرحوم حاج سيد احمد آقا به انقلاب اسلامي، قرار گرفتن وي به عنوان مشاوري خبره و در عين حال امين در کنار حضرت امام رحمه الله بود. او، ديدگاه‌ها و پيشنهادهاي بسيار پخته و حساب شده ­اي ارائه مي‌کرد و امام خميني رحمه الله نيز بر آن نظرات سنجيده و اثرگذار، مُهر صحت و تأييد مي‌زد و به مرحلة اجرا مي‌رسيد و انقلاب و اسلام، از برکات آن ديدگاه‌هاي درست بهره‌مند مي‌شد. به عنوان مثال، پيشنهاد سفر حضرت امام قدس سره از عراق به پاريس، از سوي احمد آقا مطرح شد[3] و باعث شد صداي مظلوميت ايران و امام، در دل اروپا طنين ­انداز و انقلاب ايران به اروپا صادر شود. بازگشت امام از پاريس به تهران، در ايام سرنوشت­ ساز دهۀ فجر، از پيشنهادهاي مناسب احمد آقا بود.[4]

پی نوشتها:
[1]. مجله حضور، ش 14، ص72.

[2]. همان، ش 14، ص 184.

[3] . همان، ش18، ص409.

[4] . همان، ش18،ص386.

موضوع قفل شده است