سوال از كتاب قانون تأليف قاضي قضاعي ترجمه دكتر فيروز حريرچي

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سوال از كتاب قانون تأليف قاضي قضاعي ترجمه دكتر فيروز حريرچي

سلام دوستان
می خواستم بدانم ميزان سنديت كتاب قانون تأليف قاضي قضاعي ترجمه دكتر فيروز حريرچي كه از سخنان حضرت مولي علي(عليه السلام) است تا چه اندازه است و روايت ص 149 آن كتاب كه شروع قيامت را بعد از قتل دجال دانسته تا چه اندازه صحيح است؟

سلام خدمت سائل عزیز اتفاقا من این کتاب رو دیدم،آنچه که در مورد این کتاب لازم است بدانید این است که نام اصلي آن دستور معالم الحكم و مأثور مكارم الشيم مي باشد نوشته ابوعبدالله محمد بن مسلم قضاعي. آنچه در مورد اين كتاب و نويسنده مي توان گفت اين است كه شيعه بودن نويسنده كتاب، قاضي قضاعي، محل تأمل و ترديد مي باشد. بسياري او را شافعي دانسته اند. مرحوم حاج ميرزا حسين نوري (ره) به قرائتي احتمال شيعه بودن وي را داده است. از جمله قرائن اين كه كتاب شهاب الاخبار وي كه روايات نبوي در آن نقل شده مورد اعتماد برخي از بزرگان شيعه بوده و برخي بر آن شرح نوشته اند. در حالي كه علماي شيعه نسبت به كتب اهل سنت در مسائل ديني اين گونه اعتماد نمي كرده اند. مرحوم نوري در ادامه مي گويد به نظر مي رسد احاديث وي در كتاب شهاب الاخبار معتبر است گرچه نويسنده شيعه محسوب نشود.
مرحوم مجلسي (ره) نيز در بحار در مورد كتاب شهاب الاخبار قاضي قضاعي مي گويد: گرچه اين كتاب از كتابهاي مخالفان است ولي اكثر فقرات روايات آن در خطبه ها و اخبار روايت شده از طريق شيعه موجود است به همين جهت اصحاب ما بر اين كتاب اعتماد كرده اند و بر آن شرح نوشته اند.
به نظر مي رسد سخن مرحوم نوري و مجلسي كه از محدثان خبره در فن حديث بوده اند در مورد كتاب شهاب الاخبار قاضي قضاعي منصفانه و متين مي باشد، و همين قضاوت را در مورد كتاب قانون يا دستور معالم الحكم قاضي قضاعي نيز مي توان كرد. چرا كه اكثر روايات كتاب قانون به عينه يا با اندكي اختلاف در ديگر كتب روائي شيعه موجود است چنانچه در مقدمه اين كتاب كه توسط آقاي حريرچي نوشته شده به اين نكته اشاره شده است. بنابراين نظر به اين كه اكثر روايات اين كتاب در ساير كتب شيعه موجود است كتاب قانون از اعتبار نسبي برخوردار است.
در مورد روايت صفحه 149 اين كتاب آنچه در روايت آمده اين است كه پس از كشته شدن دجال طامه كبري خواهد بود، و تصريح به برپائي قيامت نشده. همين روايت را مرحوم صدوق (ره) در كمال الدين صفحه 527 آورده است ولي در آن اضافه اي دارد كه اصحاب به امير المؤمنين عليه السلام عرض مي كنند طامه كبري چيست؟ حضرت اشاره به رجعت خودشان مي كنند. بنابراين آنچه از اين حديث بنا به نقل مرحوم صدوق استفاده مي شود وقوع رجعت پس از قتل دجال است. البته بودن رجعت پس از قتل دجال به اين معنا نيست كه بلافاصله پس از قتل دجال رجعت باشد. بلكه اجمالا در سير حوادث آخر الزمان حضرت اشاره به وقوع رجعت مي كنند و آن را بعد از كشته شدن دجال ذكر كرده اند.

موضوع قفل شده است