سوالی در مورد انگشتر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سوالی در مورد انگشتر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)

سلام علیکم،

پیامبر صلی الله علیه و آله آیا معلوم است چندتا انگشتر داشت؟ و نگین داشت یا نه و چی بود جنس و یا رنگ نگینش؟ 

سنت یعنی سنت پیامبر صلی الله علیه و آله،
آیا از نظر شیعه میشه سنت ائمه علیهم السلام رو در انتخاب نوع و رنگ سنگ انجام داد؟ هدف من بهترین هست

و سوال مهم، از نظر اهل سنت و تشیع، آیا پیامبر انگشتر بدست می کردند؟ یا فقط مهر میزدن برای نامه مثلا،
اگر اختلاف است فکر می کنم ما باید به حرف علمای شیعه و یا حدیث ائمه علیهم السلام گفتند گوش بدیم

علت سوالم این است که شاید اهل سنت بگویند که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم انگشتر به دست نمی کردند!

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد میقات

 

با سلام و درود

از نظر شیعه، علاوه بر حجیت سنت (فعل، قول و تأیید) پیامبر (صلی الله علیه و آله)، سنت حضرات معصومین (علیهم السلام) نیز حجت است، لذا وقتی گفته می شود «سنت»، مراد از آن، اعم است از فعل، قول و تأیید پیامبر و ائمه معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین).

 

جنس انگشتر پیامبر (صلی الله علیه و آله)

در برخی نقل ها آمده که پیامبر (صلی الله علیه و آله) انگشتری داشتند از جنس:

1. عقیق سرخ؛ «ّعَقِيقٍ أَحْمَرَ»(مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج ‏3، ص 306)

2. نقره؛ «وَ كَانَ (صلی الله علیه و آله) لَبِسَ خَاتَماً مِنْ فِضَّة»(مکارم الاخلاق، ص 37)

3. آهن با روکش نقره؛ «ّوَ لَبِسَ خَاتَماً مِنْ حَدِيدٍ مَلْوِيّاً عَلَيْهِ فِضَّةً»(همان)

 

نقش انگشتر پیامبر (صلی الله علیه و آله)

برای انگشترهای ایشان، نقش های متعددی نقل شده است، مثل:

1. نگین سیاه که روی آن نوشته: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّه‏» (الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏6، ص 474، ح 8 )

2. پیامبر (صلی الله علیه و آله) دو انگشتر داشتند که روی یکی نوشته شده بود «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» و روی دیگری نوشته شده بود «صَدَقَ اللَّهُ» (خصال، ج 1، ص 61، ح 85)

3. «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه‏، مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله، عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَّه‏»(مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج ‏3، ص 306 و 307)

4. «بِسمِ اللهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» (واقدی، طبقات الکبری، ج 1، ص 368)

5. «صدقَ اللهُ الحَقّ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» (همان، ص 369)

 

نکته:

1- انگشتر دست کردن پیامبر (صلی الله علیه و آله) به شیعه اختصاص ندارد بلکه در منابع اهل سنت نیز آمده است.

2- انگشترهای پیامبر (صلی الله علیه و آله) به مهر کردن نامه ها اختصاص ندارد، بلکه آن حضرت انگشتر نیز دست می کردند.

3- برای ائمه معصومین (علیهم السلام) نیز در باره انگشتر به دست کردن و نقش انگشتر آن ها، نقل هایی بیان شده است که در صورت تمایل خدمتتان ارسال می شود.

سلام انگشتر آهنی کراهت و مذمت اش ذکر شده، که جز نقره نباشه (برای آقایان)، ولی گویا آهن با روکش نقره مشکلی نداره،

درمورد معصومین علیهم السلام، نگین های مختلفی ذکر شده، که عقیق سرخ (قرمز) بهترین هست، ممنون، همین احادیث کافی است.

پس در منابع اهل سنت هم آمده!

سلام 

آیا کلا حکاکی یا ذکر خاصی روی سنگ تاکید شده که حک بشه؟ چون اونایی که حکاکی اند رو فکر کنم باید بیشتر احترام کنیم و موقع رفع حاجت با خودمون نداشته باشیم و ... مثلا حدید هفت جلاله نباید حمام و .. برد و بعضی نوشته ها خاصیت اضافی تری دارند ولی سنگ عقیق و دیگر سنگ ها به تنهایی هم قدرت دارند به جز هفت جلاله حدید که خواص تقریبا زیادی داره.

 

 

با سلام و درود

خیر، توصیه نشده برای حکاکی کردن، ولی در روایات داریم که پیامبر (صلی الله علیه و آله) انگشترشان را دادند تا برایشان حکاکی کنند. از این می توان جواز و پسندیده بودنش را فهمید.

بله انگشتری که با اسماء الهی و یا با آیه قرآن و... حکاکی شده است، ارزش بیشتری دارد و لازم است نسبت به آن، مسائلی رعایت شود مثلا اگر اسماء متبرکه و یا آیه قرآن است نباید دست یا بدن بدون وضو با آن تماس پیدا کند. البته همراه داشتن در هنگام قضای حاجت (دستشویی) اشکالی ندارد، مگر این که از نظر عرف، بی احترامی محسوب شود ولی لازم است انگشتر در آن دستی باشد که با آن تطهیر انجام نمی شود.

ممکن است حکاکی در زیر نگین انگشتر انجام شود که چون بواسطه رکاب انگشتر، با دست فاصله دارد، تماسی صورت نمی گیرد و یا روی آن، مانعی مانند چسب نواری زده می شود؛ در این موارد، تماس بدن با آن بدون وضو هم اشکالی ندارد.

در هر حال، انگشتری که با اسمای الهی یا آیه قرآن و یا نام حضرات معصومین (علیهم السلام) حکاکی شده است، ارزش بیشتری و باید احترام و احکام لازم، در باره آن رعایت شود.

موضوع قفل شده است