سقط جنين و غسل

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سقط جنين و غسل

با سلام.
من مقلد آقاي مكارم شيرازي هستم.
متاسفانه يه سقط جنين غير عمد سه هفته داشتم.ميخواستم بدونم غسل هاي واجب چي هست و چه روزايي بعد از سقط باید انجام بشه؟
آيا اين سقط ديه هم داشته؟
با تشکر

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد نور

نياز رضايي;931032 نوشت:
با سلام.
من مقلد آقاي مكارم شيرازي هستم.
متاسفانه يه سقط جنين غير عمد سه هفته داشتم.ميخواستم بدونم غسل هاي واجب چي هست و چه روزايي بعد از سقط باید انجام بشه؟
آيا اين سقط ديه هم داشته؟
با تشکر

با سلام و احترام

اگر سقط جنین غیرعمد بوده باشد دیه ندارد با توجه به اینکه خلقت بچه تمام نشده است اگر خون بسته اى از رحم خارج شود و بداند که اگر در رحم مى ماند انسان مى شد درصورتی که خون از ده روز بیشتر نشود یا درجایی که از ده بگذرد ولی خانم عدد عادت معینی درحیض دارد به تعداد روزهای عددش و درصورتی که عدد عادت معینی در حیض ندارد تا ده روز باید میان اعمال زنى مستحاضه است و کارهایى را که حایض ترک مى کند جمع نماید و بعد از آن درصورتی که خون شرایط و صفات حیض را داشته باشد حیض قرارمیدهد.

رساله آیه الله مکارم، م486

با سلام

اگر در فرض سوال که نمی دانی غسل سقط بر عهده شماست یا غسل حیض، یک غسل به نیت مافی الذمه انجام دهی کفایت می کند. اگر غسل جنابت کرده ای از غسل حیض و غسل سقط کفایت می کند اگر تا حال غسل جنابت هم نکرده ای یک غسل مافی الذمه انجام دهی کفایت می کند.
غسل زایمان و یا سقط بچه را غسل نفاس گویند.
توضیح:
از وقتى كه بچه(یا جنین سقط شده) از مادر جدا مى‌شود، يعنى اولين جزء بدن بچه از شكم مادر بيرون مى‌آيد، هر خونى كه زن مى‌بيند، در صورتى كه قبل از ده روز يا روز دهم قطع شود، خون نفاس است و زن را در حال نفاس، نفساء مى‌گويند.
لازم نيست كه خلقت بچه در هنگام زايمان تمام باشد، بلكه اگر خون بسته‌اى هم از رحم زن خارج شود و خود او بداند، يا چهار نفر قابله بگويند كه اگر آن خون بسته در رحم مى‌ماند، انسان مى‌شد، چنانچه خونى را تا ده روز همراه آن ببيند، خون نفاس است.
ممكن است خون نفاس، در يك آن بيشتر نيايد ولى بيشتر از ده روز نمى‌شود. و اگر از ده روز گذشت روز دهم غسل نفاس می کند و خون بعد از ده روز استحاضه حساب می شود.
خون حیض در احکام مانند خون حیض است.(1)
پی نوشت:
1 . سوال از دفتر رهبری به شماره 7112467 .

[h=2]حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):[/h] سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتى جایز نبوده و توبه جدى از آن لازم است و باید دیه سقط جنین پرداخت شود که ‏اگر علقه باشد دیه آن چهل دینار است و اگر مضغه باشد شصت دینار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد ‏دینار است و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت مى‏شود ولى وارثى که مباشر سقط جنین بوده از آن، سهمى ‏ندارد. ‏دینار شرعى معادل سکه طلا به وزن یک مثقال شرعى (6 /3 گرم) مى‌باشد و قیمت آن را مى‌توان از بازار بدست آورد.

موضوع قفل شده است