جمع بندی سالم ماندن بدن در قبر

تب‌های اولیه

32 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سالم ماندن بدن در قبر

با سلام و عرض ادب

برخی با توجه به برخی اقوال ، بدون ارائه مدرک به سالم ماندن بدن برخی مردگان اعتقاد دارند.

سوال بنده این است که برخی ائمه در اواخر عمر ، پس از مسموم شدن ، بدنشان شروع به فروپاشی کرده است .

حال چطور ممکن است ، بدنی که قبل از مرگ در حال فنا بوده ، پس از مرگ سالم باشد!

و آیا این سخنان با آیه (( کل من علیها فان )) تعارض ندارد؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"]
[/TD]


کارشناس بحث: استاد دلیل

[TD][/TD]

سلام علیکم

شروحیل;995655 نوشت:
برخی با توجه به برخی اقوال ، بدون ارائه مدرک به سالم ماندن بدن برخی مردگان اعتقاد دارند.

دلیل شهودی و تجربی دارد و از نظر عقلی نیز مانعی وجود ندارد. البته دلایل روایی نیز وجود دارد:

نبيّ اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: « أَكْثِرُوا الصَّلَاةَ عَلَي يوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّهُ يوْمٌ مَشْهُودٌ تَشْهَدُهُ الْمَلَائِكَةُ وَ إِنَّ أَحَداً لَا يصَلِّي عَلَي إِلَّا عُرِضَتْ عَلَي صَلَاتُهُ حَتَّى يفْرُغَ مِنْهَا قَالَ فَقُلْتُ وَ بَعْدَ الْمَوْتِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ عَلَى الْأَرْضِ أَنْ تَأْكُلَ أَجْسَادَ الْأَنْبِياءِ فَنَبِي اللَّهِ حَي يرْزَقُ: در روز جمعه براي من فراوان دعا كنيد (صلوات بفرستيد) كه همانا آن روز مورد مشاهده اي است كه ملائك آن را مي بينند ؛ و كسي بر من صلوات نفرستد مگر اينكه صلواتش بر من عرضه مي شود تا زماني كه از آن خارج گردد. راوي گويد: گفتم : بعد از مرگ نيز؟ فرمودند: همانا خداوند متعال بر زمين حرام نموده است اينكه اجساد انبياء را بخورد. پس نبيّ خدا زنده است و روزي داده مي شود. » (بحارالأنوار ، ج86 ، ص264)
مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا تَأْكُلَهُ الدِّيدَانُ تَحْتَ الْأَرْضِ فَلْيَسْكُنِ الْمَسَاجِدَ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَكُونَ طَرِيّاً مُطِرّاً لَا يَبْلَى فَلْيَكْنُسِ الْمَسَاجِد: هر كس مي خواهد بدنش طعمه ي حشرات زير زمين نشود در مساجد بسيار نشيند و هر كس مي خواهد جسدش سالم بماند و پوسيده نشود مساجد را نظافت كند ... » (بحار، ج 8، ص 145) ؛ هم چنين گفته شده كه مداومت بر غسل جمعه باعث بقاء جسم مي شود.
برای اطلاع بیشتر می توانید به کتاب های ذیل مراجعه کنید:
معادشناسی، علامه سیدمحمدحسین حسینی طهرانی، نشر علامه طباطبایی
اجساد جاویدان: گزارش مستند ۱۳۶ تن از پیامبران، شهیدان، عالمان و صالحانی که پس از ده‌ها، صدها و احیانا هزاران سال پیکر پاکشان تر و تازه پدیدار گشته است، علی اکبر مهدی‌پور، انتشارات رسالت

شروحیل;995655 نوشت:
حال چطور ممکن است ، بدنی که قبل از مرگ در حال فنا بوده ، پس از مرگ سالم باشد!

فنایی نبوده است. بیماری ها و نقص هایی است که برای بدن آن بزرگواران به وجود آمده است و روح بلندشان نتوانسته است باقی بماند.

اما بدن بدون روح با همان وضعیت وفات باقی می تواند بماند و نهایتا این که نقص های ظاهری از بین نمی رود.

شروحیل;995655 نوشت:
و آیا این سخنان با آیه (( کل من علیها فان )) تعارض ندارد؟

فنا در مقابل بقا و زندگی است که همه انسان ها از جمله امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین مرگ را می بینند و از دنیا رحلت می کنند.

حیات کامل و ابدی و دایمی مختص ذات الهی است که با وقوع قیامت همه انسان ها از دنیا رفته و با نابودی فراگیر اجسام انسان ها نیز باقی نمی ماند هر چند ذات اقدس الهی می تواند جسم ظاهری افرادی مانند اولیای الهی و امامان را از بلایا و متلاشی شدن محفوظ بدارد و البته از بین رفتن جسم ایشان در لحظه وقوع قیامت نیز محتمل هست که ما علم دقیقی از این سوالات ندارم

دلیل;996060 نوشت:
بعد از مرگ نيز؟ فرمودند: همانا خداوند متعال بر زمين حرام نموده است اينكه اجساد انبياء را بخورد. پس نبيّ خدا زنده است و روزي داده مي شود. » (بحارالأنوار ، ج86 ، ص264)

سلام

منظور این حدیث اینه که جسم پیامبر که الان در زیر زمین دفن شده زنده هست؟ و میبیند میشنود و غذا میخورد؟

دلیل;996060 نوشت:
سلام علیکم

دلیل شهودی و تجربی دارد و از نظر عقلی نیز مانعی وجود ندارد. البته دلایل روایی نیز وجود دارد:

نبيّ اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: « أَكْثِرُوا الصَّلَاةَ عَلَي يوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّهُ يوْمٌ مَشْهُودٌ تَشْهَدُهُ الْمَلَائِكَةُ وَ إِنَّ أَحَداً لَا يصَلِّي عَلَي إِلَّا عُرِضَتْ عَلَي صَلَاتُهُ حَتَّى يفْرُغَ مِنْهَا قَالَ فَقُلْتُ وَ بَعْدَ الْمَوْتِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ عَلَى الْأَرْضِ أَنْ تَأْكُلَ أَجْسَادَ الْأَنْبِياءِ فَنَبِي اللَّهِ حَي يرْزَقُ: در روز جمعه براي من فراوان دعا كنيد (صلوات بفرستيد) كه همانا آن روز مورد مشاهده اي است كه ملائك آن را مي بينند ؛ و كسي بر من صلوات نفرستد مگر اينكه صلواتش بر من عرضه مي شود تا زماني كه از آن خارج گردد. راوي گويد: گفتم : بعد از مرگ نيز؟ فرمودند: همانا خداوند متعال بر زمين حرام نموده است اينكه اجساد انبياء را بخورد. پس نبيّ خدا زنده است و روزي داده مي شود. » (بحارالأنوار ، ج86 ، ص264)
مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا تَأْكُلَهُ الدِّيدَانُ تَحْتَ الْأَرْضِ فَلْيَسْكُنِ الْمَسَاجِدَ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَكُونَ طَرِيّاً مُطِرّاً لَا يَبْلَى فَلْيَكْنُسِ الْمَسَاجِد: هر كس مي خواهد بدنش طعمه ي حشرات زير زمين نشود در مساجد بسيار نشيند و هر كس مي خواهد جسدش سالم بماند و پوسيده نشود مساجد را نظافت كند ... » (بحار، ج 8، ص 145) ؛ هم چنين گفته شده كه مداومت بر غسل جمعه باعث بقاء جسم مي شود.
برای اطلاع بیشتر می توانید به کتاب های ذیل مراجعه کنید:
معادشناسی، علامه سیدمحمدحسین حسینی طهرانی، نشر علامه طباطبایی
اجساد جاویدان: گزارش مستند ۱۳۶ تن از پیامبران، شهیدان، عالمان و صالحانی که پس از ده‌ها، صدها و احیانا هزاران سال پیکر پاکشان تر و تازه پدیدار گشته است، علی اکبر مهدی‌پور، انتشارات رسالت

فنایی نبوده است. بیماری ها و نقص هایی است که برای بدن آن بزرگواران به وجود آمده است و روح بلندشان نتوانسته است باقی بماند.

اما بدن بدون روح با همان وضعیت وفات باقی می تواند بماند و نهایتا این که نقص های ظاهری از بین نمی رود.

فنا در مقابل بقا و زندگی است که همه انسان ها از جمله امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین مرگ را می بینند و از دنیا رحلت می کنند.

حیات کامل و ابدی و دایمی مختص ذات الهی است که با وقوع قیامت همه انسان ها از دنیا رفته و با نابودی فراگیر اجسام انسان ها نیز باقی نمی ماند هر چند ذات اقدس الهی می تواند جسم ظاهری افرادی مانند اولیای الهی و امامان را از بلایا و متلاشی شدن محفوظ بدارد و البته از بین رفتن جسم ایشان در لحظه وقوع قیامت نیز محتمل هست که ما علم دقیقی از این سوالات ندارم

سلام و عرض ادب و احترام

برادر گرامی

سخن بنده این است که بدن ائمه قبل از مرگ ، در حال که تغذیه داشته اند و خود را درمان می کردند ، در حال تجزیه و فنا بود

سلول های بدن ائمه مانند دیگر انسان ها در طول زندگی از بین می رفتند و دفع می شدند
و سلول های جدید جایگزین آن ها می شده

چطور ممکن است که این روند تجزیه عادی(نه به وسیله خوردن شدن توسط حشرات ، بلکه روند طبیعی تجزیه پس از مرگ توسط آنزیم های خود بدن) بدون استفاده از مواد ی که روند تجزیه را متوقف می کند ، متوقف شود؟؟؟؟

خود ائمه گفته اند احادیثی که با قران تعارض داشته باشد رد می شود

انا لله و انا الیه راجعون

کل من علیها فان

و ...

در ضمن صحت این سخن ، با استفاده از دستگاه هایی که بدون نیاز به شکافتن قبر ، درون قبر را تصویر برداری می کنند،
قابل راستی آزمایی است
و از طریق علم تجربی قابل اثبات است .

اگر این امر با استفاده از اعجاز ممکن شده

خوب این اعجاز را به همه بشریت نشان دهید تا حجت باشد

خداوند در زیر خاک اعجازی انجام نمی دهد ، که هیچ کس قادر به دیدن آن نباشد!!!!!
چرا که این کار عبث است!!!
اعجاز برای اتمام حجت است

وقتی کسی نتواند ان را مشاهده کند ، چنین اعجازی چه سودی دارد؟؟؟؟؟

شروحیل;996176 نوشت:
در ضمن صحت این سخن ، با استفاده از دستگاه هایی که بدون نیاز به شکافتن قبر ، درون قبر را تصویر برداری می کنند،
قابل راستی آزمایی است

و از طریق علم تجربی قابل اثبات است .

اگر این امر با استفاده از اعجاز ممکن شده

خوب این اعجاز را به همه بشریت نشان دهید تا حجت باشد

خداوند در زیر خاک اعجازی انجام نمی دهد ، که هیچ کس قادر به دیدن آن نباشد!!!!!
چرا که این کار عبث است!!!
اعجاز برای اتمام حجت است

وقتی کسی نتواند ان را مشاهده کند ، چنین اعجازی چه سودی دارد؟؟؟؟؟

با سلام

در طرح بازسازی اطراف ضریح امام حسین (ع) توسط ایرانیها:

قرارداشتن بدن مطهر امام حسین(ع) در عمق 6 تا 7 متری ضریح مطهر

مدیر اجرایی طرح ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین(ع) و لاغرسازی ستونهای حرم مطهر گفت:

این دستگاه اسکن که با پرتوهای اشعه ایکس کار می‌کند فعالیتی همانند رادیو گرافی دارد و
تمام موضوعات داخلی زمین را به ما نشان می‌دهد اما چون مدنظر ما عمق 15 متری زمین بوده
به همین دلیل تا این عمق را اسکن کردیم؛
اما این مهم است که این دستگاه اسکن تا عمق بیش از 6 متر را در زیر ضریح بیشتر
به ما نشان نداد و بعد از تعجب و سؤالات متفاوت متوجه شدیم که بدن مطهر
حضرت سیدالشهدا(ع) در عمق بین 6 تا هفت متری زمین قرار دارد و
این نیز نکته‌ای قابل تفکر و زیبا به حساب می‌آید.

لطفا برای خواندن و دیدن عکس های بیشتر به لینک پایین سر بزنید ..
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/11/19/1320865/%D9%85%D8%B9%D8%AC%D8%B2%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AE%D8%AA%D9%86-%DA%AF%D9%86%D8%A8%D8%AF-%D8%AD%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%A6%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF-%D8%B6%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%AC%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%AE%D8%A7%DA%A9-%D8%AD%D8%B1%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85

مهاجری با اشاره به بررسیهای ابتدایی برای خاک اطراف ضریح مطهر حرم امام حسین(ع) یادآور شد: وقتی که خاک اطراف ضریح را بررسی کردیم و به عمق 11.5 متری زمین رسیدیم، متوجه شدیم که نوع خاک و بوی آن در متراژهای مختلف عمق زمین متفاوت است؛ این تفاوت به‌گونه‌ای بود که خاک‌های نزدیک بدن مطهر حضرت سیدالشهدا(ع)، عطر و جنسی متفاوت با خاک‌های دیگر نقاط به‌دست آمده داشت.

شروحیل;995655 نوشت:
با سلام و عرض ادب

برخی با توجه به برخی اقوال ، بدون ارائه مدرک به سالم ماندن بدن برخی مردگان اعتقاد دارند.

سوال بنده این است که برخی ائمه در اواخر عمر ، پس از مسموم شدن ، بدنشان شروع به فروپاشی کرده است .

حال چطور ممکن است ، بدنی که قبل از مرگ در حال فنا بوده ، پس از مرگ سالم باشد!

و آیا این سخنان با آیه (( کل من علیها فان )) تعارض ندارد؟

با سلام

مسموم شدن و مرگ باعث نمیشود بدن از بین برود بلکه از کار میفتد لذا علائمی در ظاهر شخص آشکار میشود

بعد از مرگ باید خون در بدن خشک شود تا رطوبت جسم و زیبایی و ... در ظاهر از بین برود. بعد از این، روح بخاری یا جسم لطیف از بدن خارج میشود و اینجاست که بدن شروع به از بین رفتن میکند!

این روح بخاری یکی از ارواح سه گانه هر انسان است! البته معصومین پنج روح دارند و مومنین چهار روح!

بدن انبیاء و معصومین و اولیای الهی و متقین با بدن یک انسان عادی فرق دارد. بطور خاص بدن انبیاء و اولیای الهی، بدنی روحانی است!

حال چون به اراده الهی خون در بدنشان خشک نشده، روح بخاری هنوز با ایشان است لذا بدنشان سالم می ماند!

بنظر خودم این خشک نشدن خون به دلیل بدن روحانی ایشان است!

کلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ * وَ يَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ

كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ

امام صادق(ع) : ما همان وجه خداوند هستیم که در میان شما می‌گردیم.

امام صادق(ع) : به راستی خداوند ما را آفرید و خوش آفرید و صورت گری کرد و خوش صورت گری کرد و ما را در میان بندگان، دیده و دیده بان خود ساخت و زبان گویای خویش نمود و دست رحمتی قرار داد که بر سر بندگان گشود و ما را وجه خود معرفی کرد که ازسوی آن به وی می‌گرایند و باب خود ساخت که بر او رهنما باشیم و...

امام باقر(ع): به وسیله‌ی ما خداوند پرستیده شد و به وسیله‌ی ما خداوند شناخته شد و به وسیله‌ی ما خداوند یگانه دانسته شد و محمد پرده دار خداوند تبارک و تعالی است.

برای توضیحات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید

وجه الله بودن امام به چه معناست؟

[="Arial"][="3"]سلام

اناالعبد;996190 نوشت:
ا سلام

در طرح بازسازی اطراف ضریح امام حسین (ع) توسط ایرانیها:

قرارداشتن بدن مطهر امام حسین(ع) در عمق 6 تا 7 متری ضریح مطهر

مدیر اجرایی طرح ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین(ع) و لاغرسازی ستونهای حرم مطهر گفت:

این دستگاه اسکن که با پرتوهای اشعه ایکس کار می‌کند فعالیتی همانند رادیو گرافی دارد و
تمام موضوعات داخلی زمین را به ما نشان می‌دهد اما چون مدنظر ما عمق 15 متری زمین بوده
به همین دلیل تا این عمق را اسکن کردیم؛
اما این مهم است که این دستگاه اسکن تا عمق بیش از 6 متر را در زیر ضریح بیشتر
به ما نشان نداد و بعد از تعجب و سؤالات متفاوت متوجه شدیم که بدن مطهر
حضرت سیدالشهدا(ع) در عمق بین 6 تا هفت متری زمین قرار دارد و
این نیز نکته‌ای قابل تفکر و زیبا به حساب می‌آید.

لطفا برای خواندن و دیدن عکس های بیشتر به لینک پایین سر بزنید ..
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1...8C%D9%84%D9%85

مهاجری با اشاره به بررسیهای ابتدایی برای خاک اطراف ضریح مطهر حرم امام حسین(ع) یادآور شد: وقتی که خاک اطراف ضریح را بررسی کردیم و به عمق 11.5 متری زمین رسیدیم، متوجه شدیم که نوع خاک و بوی آن در متراژهای مختلف عمق زمین متفاوت است؛ این تفاوت به‌گونه‌ای بود که خاک‌های نزدیک بدن مطهر حضرت سیدالشهدا(ع)، عطر و جنسی متفاوت با خاک‌های دیگر نقاط به‌دست آمده داشت.


اگر چنین ادعایی واقعیت دارد مستند سازی کنید و از محققان بی طرف بخواهند تا شاهد آن باشند و آنها هم گواهی بر ادعای شما باشند و این مدارک را جهت راستی آزمایی در اختیار عموم قرار دهند شاید که دهان ما یاوه گویان بسته شود
همانطور
شروحیل;996176 نوشت:
اگر این امر با استفاده از اعجاز ممکن شده

خوب این اعجاز را به همه بشریت نشان دهید تا حجت باشد

خداوند در زیر خاک اعجازی انجام نمی دهد ، که هیچ کس قادر به دیدن آن نباشد!!!!!
چرا که این کار عبث است!!!
اعجاز برای اتمام حجت است

وقتی کسی نتواند ان را مشاهده کند ، چنین اعجازی چه سودی دارد؟؟؟؟؟

[/][/]

Miss.Narges;996151 نوشت:
سلام

منظور این حدیث اینه که جسم پیامبر که الان در زیر زمین دفن شده زنده هست؟ و میبیند میشنود و غذا میخورد؟

سلام علیکم

زنده هست منظور این است که بدن آن ها سالم می ماند و ازبین رفته و پوسیده نمی شود. البته نکات دیگر و بسیاری در ذیل این حدیث و فهم آن وجود دارد و علما نظراتی دارند که نیاز به بررسی کامل این حدیث منقول و روایات و دلایل مشابه دارد.

در زیارت امام رضا علیه السلام می خوانیم: اشهد انک تسمع کلامی و ترد سلامی: گواهی می دهم که سخن مرا می شنوید و سلام مرا جواب می دهید.

زنده بودن اولیای الهی به زنده بودن جسم آن ها نیست. منظور درک و فهم و انجام اموری توسط ارواح آن بزرگواران است که حاضر بر عالم و آگاه می باشند

شروحیل;996176 نوشت:
چطور ممکن است که این روند تجزیه عادی(نه به وسیله خوردن شدن توسط حشرات ، بلکه روند طبیعی تجزیه پس از مرگ توسط آنزیم های خود بدن) بدون استفاده از مواد ی که روند تجزیه را متوقف می کند ، متوقف شود؟؟؟؟

امام عصر علیه السلام و زندگان این دنیا مانند خضر چگونه زندگی می کنند؟

قدرت الهی همه امور را آسان و ممکن می کند به شرطی که محال و محذور عقلی در کار نباشد.

خداوند هم می تواند جبران بدن به ظاهر ناقص را نموده و حتی از راه عادی و طبیعی جسم اولیای خود را سالم نگه دارد

شروحیل;996176 نوشت:
خوب این اعجاز را به همه بشریت نشان دهید تا حجت باشد

هدف هر اعجازی نشان دادن به همگان نیست

شروحیل;996176 نوشت:
چرا که این کار عبث است!!!

دلایل دیگری می تواند داشته باشد و اثر طبیعی انسان کامل و برگزیده هم می تواند باشد و .... لذا عبث نیست
شروحیل;996176 نوشت:
انا لله و انا الیه راجعون

کل من علیها فان

جواب دادیم که فنا معنای نابودی جسم فقط نیست.

ضمن این که با وقوع قیامت همه نابود می شوند.

نکته دیگر این که روح به سوی خداوند حرکت می کند نه جسم

متحیر;996214 نوشت:
اگر چنین ادعایی واقعیت دارد مستند سازی کنید و از محققان بی طرف بخواهند تا شاهد آن باشند و آنها هم گواهی بر ادعای شما باشند و این مدارک را جهت راستی آزمایی در اختیار عموم قرار دهند شاید که دهان ما یاوه گویان بسته شود

بعضی افراد عین حقیقت را هم ببینند قبول نمی کنند وبه دلایلی حق واضح را پس می زنند .

توقع نداشته باشید که همه به دنبال حقیقت باشند همان طور که برای بسیاری از دشمنان و مخالفان حجت تمام شد و به دلایلی مانند دنیاپرستی و حب نفس و ... باز هم با وجود دیدن معجزات به دنبال باطل رفتند

متحیر;996214 نوشت:
اگر چنین ادعایی واقعیت دارد مستند سازی کنید و از محققان بی طرف بخواهند تا شاهد آن باشند و آنها هم گواهی بر ادعای شما باشند و این مدارک را جهت راستی آزمایی در اختیار عموم قرار دهند شاید که دهان ما یاوه گویان بسته شود

سلام علیکم

برای پیام قبلی که خدمتتان عرض کردم اگر واقعا دنبال حق هستید میتونید تشریف ببرید استان کرمان (رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان ) و از ایشون بخواید که شما رو راهنماییکنند چون ایشون مستقیم مدیریت بازسازی رو بر عهده داشتن.

نمونه ی دیگر هم اگر خواستید تشریف ببرید :
لطفا روی لینک زیر کلیک کنید
https://www.farsnews.com/news/13910906000487/%D8%AA%D8%B1%D8%A8%D8%AA-%D8%AB%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B9-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%AE%D9%88%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA--%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1

دلیل;996216 نوشت:
زنده هست منظور این است که بدن آن ها سالم می ماند و ازبین رفته و پوسیده نمی شود. البته نکات دیگر و بسیاری در ذیل این حدیث و فهم آن وجود دارد و علما نظراتی دارند که نیاز به بررسی کامل این حدیث منقول و روایات و دلایل مشابه دارد.

در زیارت امام رضا علیه السلام می خوانیم: اشهد انک تسمع کلامی و ترد سلامی: گواهی می دهم که سخن مرا می شنوید و سلام مرا جواب می دهید.

زنده بودن اولیای الهی به زنده بودن جسم آن ها نیست. منظور درک و فهم و انجام اموری توسط ارواح آن بزرگواران است که حاضر بر عالم و آگاه می باشند


سلام پس اگر زنده بودن مربوط به ارواحه پس چه فایده ای داره جسم انها سالم باشد؟ چه ضرورتی داره؟

شروحیل;996176 نوشت:
خداوند در زیر خاک اعجازی انجام نمی دهد ، که هیچ کس قادر به دیدن آن نباشد!!!!!
چرا که این کار عبث است!!!

Miss.Narges;996228 نوشت:
سلام پس اگر زنده بودن مربوط به ارواحه پس چه فایده ای داره جسم انها سالم باشد؟ چه ضرورتی داره؟

با سلام

ارواح معصوم بخواهد حاضر شود چطور بر بدنش که بودار و و تجزیه شده هست حضور یابد؟!

فرشتگان و ارواحی که برای عرض سلام و احترام می آیند چطور؟ تازه آنها به بوها حساس ترند!

خود این سلامت بدن ایشان همانطور که گفتم به دلیل روحانیت بالای ایشان است و هم اینکه نوعی تکریم ایشان از سوی خداوند می باشد!

تجزیه بدن انسان پس از مرگ را ببینید!
https://www.yjc.ir/fa/news/5552505

یحبّونه;996246 نوشت:
با سلام

ارواح معصوم بخواهد حاضر شود چطور بر بدنش که بودار و و تجزیه شده هست حضور یابد؟!

فرشتگان و ارواحی که برای عرض سلام و احترام می آیند چطور؟ تازه آنها به بوها حساس ترند!

خود این سلامت بدن ایشان همانطور که گفتم به دلیل روحانیت بالای ایشان است و هم اینکه نوعی تکریم ایشان از سوی خداوند می باشد!

تجزیه بدن انسان پس از مرگ را ببینید!
https://www.yjc.ir/fa/news/5552505

سلام
این حساس بودن فرشتگان رو نسبت به بو ها رو میشه بیشتر توضیح بدید.

Miss.Narges;996228 نوشت:
سلام پس اگر زنده بودن مربوط به ارواحه پس چه فایده ای داره جسم انها سالم باشد؟ چه ضرورتی داره؟

سلام دلایل متعددی می تواند داشته باشد. مانند اثر طبیعی تعالی روح و پیاده کردن دستورات الهی و انسان کامل بودن و ...
یا اثرات و برکات جسم و بدن ایشان و یا بهره برداری از قبور آن بزرگواران که به زیارت ایشان سفارش بسیار شده است
و یا دلایل دیگر

MasouD.7;996298 نوشت:
سلام
این حساس بودن فرشتگان رو نسبت به بو ها رو میشه بیشتر توضیح بدید.

با سلام

شیاطین جنی مکانهای نجس و آلوده و کثیف و بوهای بد و... را دوست دارند و

برعکس فرشتگان منزل یا آرامگاه متقین و اولیای الهی، بوهای خوش مثل کندر،عود و اسفند،گلاب و... را دوست دارند

سلام
سوال من از کارشناس محترم اینه که سالم ماندن بدن در قبر چه امتیازی نسبت به سالم نماندن داره
توضیح بفرمایید

اناالعبد;996190 نوشت:
با سلام

در طرح بازسازی اطراف ضریح امام حسین (ع) توسط ایرانیها:

قرارداشتن بدن مطهر امام حسین(ع) در عمق 6 تا 7 متری ضریح مطهر

مدیر اجرایی طرح ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین(ع) و لاغرسازی ستونهای حرم مطهر گفت:

این دستگاه اسکن که با پرتوهای اشعه ایکس کار می‌کند فعالیتی همانند رادیو گرافی دارد و
تمام موضوعات داخلی زمین را به ما نشان می‌دهد اما چون مدنظر ما عمق 15 متری زمین بوده
به همین دلیل تا این عمق را اسکن کردیم؛
اما این مهم است که این دستگاه اسکن تا عمق بیش از 6 متر را در زیر ضریح بیشتر
به ما نشان نداد و بعد از تعجب و سؤالات متفاوت متوجه شدیم که بدن مطهر
حضرت سیدالشهدا(ع) در عمق بین 6 تا هفت متری زمین قرار دارد و
این نیز نکته‌ای قابل تفکر و زیبا به حساب می‌آید.

لطفا برای خواندن و دیدن عکس های بیشتر به لینک پایین سر بزنید ..
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/11/19/1320865/%D9%85%D8%B9%D8%AC%D8%B2%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AE%D8%AA%D9%86-%DA%AF%D9%86%D8%A8%D8%AF-%D8%AD%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%A6%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF-%D8%B6%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%AC%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%AE%D8%A7%DA%A9-%D8%AD%D8%B1%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85

مهاجری با اشاره به بررسیهای ابتدایی برای خاک اطراف ضریح مطهر حرم امام حسین(ع) یادآور شد: وقتی که خاک اطراف ضریح را بررسی کردیم و به عمق 11.5 متری زمین رسیدیم، متوجه شدیم که نوع خاک و بوی آن در متراژهای مختلف عمق زمین متفاوت است؛ این تفاوت به‌گونه‌ای بود که خاک‌های نزدیک بدن مطهر حضرت سیدالشهدا(ع)، عطر و جنسی متفاوت با خاک‌های دیگر نقاط به‌دست آمده داشت.


سلام و عرض ادب

دوست گرامی

مساله ای که مطرح هست این هست که این موارد فقط صرفا بیان شده
و هیچ مدرکی ، حتی در همین مقاله ای که ادعای علمی بودن داره ، قرار داده نشده!!!!

(مثلا در مورد قرمز شدن خاک و عادی شدن اون بعد از سه روز!)

یحبّونه;996339 نوشت:
با سلام

شیاطین جنی مکانهای نجس و آلوده و کثیف و بوهای بد و... را دوست دارند و

با سلام و عرض ادب

با توجه به این فرمایش

می تونید آفرینش آدم (ع) از گل بد بو رو تشریح کنید

یا آفرینش کل انسان ها از منی!!!!

یا اینکه چرا شیطان ، از آدمی که از گل بدبو ساخته شده ، خوشش نیومد!!!!

یحبّونه;996246 نوشت:
با سلام

ارواح معصوم بخواهد حاضر شود چطور بر بدنش که بودار و و تجزیه شده هست حضور یابد؟!


https://www.yjc.ir/fa/news/5552505

سلام و عرض ادب

زمانی که ائمه (ع) زنده بودند ، غذا نمی خوردن و معده اون ها کار نمی کرده؟؟؟؟؟؟

این بوی بد معده اون ها چه تاثیری در روحشون در زمان زنده بودن می گذاشته که حالا در زمان مرگ بزاره!!!!!

باسمه القویّ

عرض سلام و ادب

1-بدن نازله ی روح و در ارتباط با آن است.

2-ارتباط و علاقه ی روح و بدن پس از مرگ قطع نمی گردد.

3-قوت و سعه ی وجودی برخی ارواح از جمله ارواح مطهر اولیاء الله در جسم آنها تأثیر گذاشته و باعث حفظ آن از فساد می گردد.

4-وجود نمونه هایی از سالم ماندن جسم پس از مرگ می تواند دلیل عینی مدعا باشد.

دلیل;996337 نوشت:
یا بهره برداری از قبور آن بزرگواران که به زیارت ایشان سفارش بسیار شده است
و یا دلایل دیگر

سلام و عرض ادب

چه نوع بهره برداری ؟؟؟

تا جایی که بوده ، روی خاک بوده و دسترسی به خود ابدان نبوده!

حالا سالم موندن بدنی که زیر خاک هست و دیده نمی شه ، چطور می تونه منفعتی داشته باشد ؟

بدنی که در زمان مرگ حتی قدرت این رو نداشته که روح خود امامان رو در این دنیا نگه داره!

و حتی قبل از مرگ در حال فروپاشی و تجزیه بود!

یحبّونه;996205 نوشت:
با سلام

مسموم شدن و مرگ باعث نمیشود بدن از بین برود بلکه از کار میفتد لذا علائمی در ظاهر شخص آشکار میشود

سلام و عرض ادب

اتفاقا مسمویت باعث تجزیه کبد و باقی اعضای داخلی بدن می شود!

می توانید به مسمومیت امام حسن(ع) رجوع کنید!

طبق دسته‌بندی انواع مرگ به دو دسته کلی:
«سوماتیک» و «سلولی»

مرگ با مسمومیت هایی مثل قرص برنج از نوع مرگ سلولی است؛
و این بدان معنی است که در این مرگ هر یک از بافت‌ها و سلول‌ها که عناصر تشکیل دهنده جسم می‌باشند میمیرند.
در این حالت تمام نسوج و سلول‌های بدن مرده‌اند و دارای عملکرد، فعالیت متابولیکی و تنفس هوازی نمی‌باشند.

بر خلاف مرگ سوماتیک که در آن توقف کامل و بدون بازگشت اعمال اعضای حیاتی بدن شامل مغز، قلب و…. رخ می‌دهد که حیات در جسم متوقف می‌شود،
ولی در عناصر تشکیل دهنده جسم مثل بافت و سلول‌ها ادامه دارد.
مرگ مغزی از نوع مرگ سوماتیک است.

دلیل;996217 نوشت:

هدف هر اعجازی نشان دادن به همگان نیست

سلام و عرض ادب

اعجاز مگر به سبب اتمام حجت بر کافران و مشرکان نیست ؟؟؟؟

اعجازی که هیچ کس نمی تواند آن را ببیند ، چه سودی دارد؟؟؟؟؟

دلیل;996217 نوشت:

نکته دیگر این که روح به سوی خداوند حرکت می کند نه جسم

پس نیازی به سالم ماندن جسم نیست!

همانطور که ائمه مثل دیگران می میرند

بدن ایشان نیز ، به روند طبیعی خود ادامه خواهد داد

شروحیل;996390 نوشت:
حالا سالم موندن بدنی که زیر خاک هست و دیده نمی شه ، چطور می تونه منفعتی داشته باشد ؟

سلام علیکم

بدن در اثر همراهی با روح خود می تواند منشا خیر و برکات فراوان باشد.

این همه سفارش و تاکید نسبت به زیارت قبور امامان خصوصا اباعبدالله الحسین علیه السلام را به چه منظور می دانید؟!
یعنی کربلا که جسم شریف حضرت را درون خود دارد هیچ خاصیت و اثری با زمین های دیگر ندارد و جسم ایشان بدون روح در آن جا هیچ بهره ای برای زایرین ندارد؟!!!!

شروحیل;996390 نوشت:
بدنی که در زمان مرگ حتی قدرت این رو نداشته که روح خود امامان رو در این دنیا نگه داره!

قرار نیست همه امور امامان از راه غیرعادی و خارق العاده باشد. بلکه بسیاری از امور زندگی ایشان طبق معمول مردم و زندگی عرف طبیعی انجام می شود

شروحیل;996396 نوشت:
اعجاز مگر به سبب اتمام حجت بر کافران و مشرکان نیست ؟؟؟؟

امور خارق العاده و غیرطبیعی در دنیا زیاد اتفاق می افتد که بخش کوچکی از آن به جهت اتمام حجت با کفار می باشد.

بسیاری از امور اعجازوار به دلایلی دیگر صورت می پذیرد مانند این که اثر عنایت و لطف غیبی و کمال انسان و ... می باشد

شروحیل;996396 نوشت:
پس نیازی به سالم ماندن جسم نیست!

عرض شد که به دلایل دیگری می تواند این کار صورت بگیرد
شروحیل;996396 نوشت:
بدن ایشان نیز ، به روند طبیعی خود ادامه خواهد داد

بدن ایشان به دلیل همراهی و ارتباط با روح والای ایشان به مراتبی از کمال رسیده است که دیگران به آن فیوضات دست پیدا نخواهند کرد

دلیل;996401 نوشت:
سلام علیکم

بدن در اثر همراهی با روح خود می تواند منشا خیر و برکات فراوان باشد.

این همه سفارش و تاکید نسبت به زیارت قبور امامان خصوصا اباعبدالله الحسین علیه السلام را به چه منظور می دانید؟!
یعنی کربلا که جسم شریف حضرت را درون خود دارد هیچ خاصیت و اثری با زمین های دیگر ندارد و جسم ایشان بدون روح در آن جا هیچ بهره ای برای زایرین ندارد؟!!!!

د

سلام و عرض ادب

برادر گرامی

وقتی جسم تجزیه شود ، تاثیرش در خاک آن سرزمین حاصل می شود!!!!

وقتی تجزیه نشود ، خاک آن سرزمین ارزشی نخواهد داشت!!!!

این که خاک مزار ائمه با ارزش است ، به موجب تجزیه جسم ائمه در این خاک است

اتفاقا این سخن شما با ادعای تشیع در تعارض است!!!

دلیل;996403 نوشت:
امور خارق العاده و غیرطبیعی در دنیا زیاد اتفاق می افتد که بخش کوچکی از آن به جهت اتمام حجت با کفار می باشد.

سلام و عرض ادب

امر خارق العاده ای که دیده نشود چه ارزشی خواهد داشت؟؟؟

فرض کنید حضرت موسی (ع) معجزاتش را به هیچ کس نشان نمی داد!!!!!!

این معجزات چه ارزشی می توانست داشته باشد؟؟؟؟؟؟

شروحیل;996416 نوشت:
امر خارق العاده ای که دیده نشود چه ارزشی خواهد داشت؟؟؟

سلام ووقت بخیر
بخش کوچکی از امور خارق العاده معجزه است وگرنه از امامان و اولیای الهی کرامت زیادی می رسد که فقط برای اتمام حجت نیست

می تونه برای هدف خاصی باشد یا فرد خاصی یا رسیدن به اهداف الهی و ... به عنوان ابزار و واسطه نه اصل

شروحیل;996387 نوشت:

با سلام و عرض ادب
با توجه به این فرمایش می تونید آفرینش آدم (ع) از گل بد بو رو تشریح کنید یا آفرینش کل انسان ها از منی!!!!
یا اینکه چرا شیطان ، از آدمی که از گل بدبو ساخته شده ، خوشش نیومد!!!!

با سلام

بنده چند جا دیدم که همه از خقلت انسان از گل و لجن و.. گفتند و خلاص!
در حالیکه این گِل بد بو با گِل مادی این عالم فرق دارد! در احادیث معصومین نازنین اشاره شده که انسانها از گلهای مختلف جهنمی و بهشتی آفریده شده اند.
خب گِل این عالم ماده با گِل عوالم غیرمادی مثل بهشت و جهنم متفاوت است!

ثانیا اینکه ملائکه مادی نیستند و این سجده بر آدم در عالمی غیرمادی غیر از این دنیا بوده که اتفاق افتاده!

ثالثا براساس کلام مقربان الهی این گل غیرمادی باعث کشش به سوی گناه و زشتی یا بسمت پاکی و نیکویی میشود لذا نباید آنرا مادی تلقی کرد!

رابعا تو این عالم ماده هم شما بدن انسان را از گلی و خاکی نمی بینید! در واقع آن گل بد بو و متعفن در این عالم ماده، به این شکل و ظواهر مادی نمایان شده!

در نتیجه بوی بدی که گفته شده، در این عالم مادی برایش وجود ندارد! اما در باطن اگر گناهکار و کافر باشد بدبویی باطنی و طینتی خواهد داشت و چه بسا برای همین در اسلام نجس به حساب می آید!

علت عدم سجده شیطان بخاطر تکبر وی بوده. ثانیا شیطان در آن زمان جزو ملائکه رده پایین بوده و هنوز به این دنیا فرستاده نشده و قبیله اش شکل نگرفته بوده و ... تا نسبت به بوی بد و کثافات و... تمایل داشته باشد!

انسان حاوی نجاساتی در بدن مادی اش میباشد اما فرشتگان به وی نزدیک میشوند! چون جسم انسان درعالم اجسام است و روح وی در عالم ارواح و با واسطه چند روح مادی_غیرمادی دیگر، بین جسم و روحش اتصال برقرار میشود!

فرشتگان هم در عالم ارواح به روح وی نزدیک میشوند! فرشته ماده نیست که در عالم مادی حاضر و ظاهر شود!

عبدالله بن ‌کیسان به امام صادق علیه السلام می‌گوید: من دوست شما هستم. امام فرمود: نژادت را می‌شناسم، اما شما را نمی‌شناسم. ابن‌کیسان گفت: من در کوهستان متولد شده و در سرزمین فارس بزرگ شده‌ام و با مردم در تجارت تعامل دارم. گاهی با افرادی مواجه می‌شوم که دارای اخلاق نیکو و امانت‌داراند، اما از دینشان می‌پرسم معلوم می‌شود که با شما دشمن‌اند، و در مقابل افراد دیگری که بداخلاق و خیانتکار و ناپاک‌اند، اما زمانی‌که از مذهبشان سؤال می‌شود معلوم می‌شود که شیعه بوده و پیرو ولایت شما هستند. این چگونه است؟

امام در پاسخ فرمود: ابن‌کیسان، مگر نمی‌دانی که خداوند گِلی از بهشت و جهنم گرفته، و سپس آن‌دو را به هم آمیخته و از هم جدا نمود و مؤمنان را از گِل بهشت و کفار را از گِل جهنم آفرید.

بنابراین، آنچه از امانت‌داری و خوش‌رفتاری در دشمنان ما می‌بینید به سبب تماس آنها به طینت بهشتی است و اینها در نهایت به اصل خلقت خود برمی‌گردند و وارد جهنم می‌شوند، و اما آنچه از بی‌امانتی و بدرفتاری و آلودگی در دوستان ما می‌بینی در اثر تماس آنها با طینت اهل جهنم است. که در نهایت این گروه نیز، به اصل خویش بازمی‌گردند.
از امام صادق علیه السلام منقول است که می‌فرماید: همانا خداوند مؤمن را از طینت بهشت و کافر را از طینت جهنم آفرید. هرگاه خداوند خیر بنده‌ای را بخواهد روح و جسمش را پاک می‌سازد و ازاین‌پس، هر خیری را بشنود می‌شناسد و می‌فهمد و نیز، هر بدی و زشتی‌ای را درک نموده، تشخیص می‌دهد. راوی می‌گوید: امام در ادامه فرمود: طینت‌ها بر سه قسم‌اند:

الف) طینت پیامبران که مؤمنین از این طینت‌اند، اما پیامبران از طینت خالص و مؤمنین فرع آن‌اند.
ب) سرشت ناصبی و کافر که از گِل سیاه بدبو است.
ج) طینت مستضعفین که از خاک است، یعنی از گِل نبوده تا مثل مؤمن و کافر به سمتی خاص چسبندگی داشته باشد، بلکه دارای قابلیت پذیرش اشکال مختلف است.

شروحیل;996387 نوشت:
زمانی که ائمه (ع) زنده بودند ، غذا نمی خوردن و معده اون ها کار نمی کرده؟؟؟این بوی بد معده اون ها چه تاثیری در روحشون در زمان زنده بودن می گذاشته که حالا در زمان مرگ بزاره

بالاخره مردم در زیارات و ادعیه هم به روح و هم به جسد ایشان ابراز احترام میکنند! نمیشه مردم به یه مشت استخوان عرض سلام و احترام کنند

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَلْأَوْصِیاءِ اَلْمَرْضِیینَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِكَ وَ بَارِكْ عَلَیهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَكَاتِكَ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَیهِمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ

جسد ایشان مطهر و روحانی است که مورد احترام است

شروحیل;996392 نوشت:
مسمویت باعث تجزیه کبد و باقی اعضای داخلی بدن می شود! میتوانید به مسمومیت امام حسن(ع) رجوع کنید!


کجا گفته شده بدن ایشان در اثر مسمومیت تجریه شده؟ کجاست منبع و روایتی که بهش استناد کردید؟

شما که این همه روایات و احادیث در مورد سلامت بدن این عزیزان را قبول ندارید، خب بروید با دستگاه اسکن قبر شهید چمران یا مطهری یا ایت الله بهجت را بررسی کنید چون ما هر چی بگیم شما حرف ما رو قبول ندارید!

یحبّونه;996459 نوشت:
با سلام

بنده چند جا دیدم که همه از خقلت انسان از گل و لجن و.. گفتند و خلاص!
در حالیکه این گِل بد بو با گِل مادی این عالم فرق دارد! در احادیث معصومین نازنین اشاره شده که انسانها از گلهای مختلف جهنمی و بهشتی آفریده شده اند.
خب گِل این عالم ماده با گِل عوالم غیرمادی مثل بهشت و جهنم متفاوت است!
!

سلام و عرض ادب

طبق تحقیقات دانشمندان، آن چه حیات از آن حاصل می شود ، آمونیاک و دیگر عناصر معدنی است ، که بوی بسیار بدی دارد!

پس منظور همین گل بد بوی زمینی بوده است!!!!

چرا که خاکی که آدم (ع) از آن ساخته شد ، خاک زمین بوده است!

بهشت عالمی معنوی است! خاک مادی ندارد که گل آن بد بو باشد!!!

بهتر است نظرات شخصی خود را مورد تحقیق قرار دهید و آیات و روایات را تفسیر به رای نکنید

یحبّونه;996459 نوشت:

جسد ایشان مطهر و روحانی است که مورد احترام است

دوست گرامی

در همه موارد دین گرایان افراطی مدعای خود را غیر قابل بررسی از طریق علمی میدانند

این مدعای شما از طریق اسکن زمین قابل بررسی است

می توانید ادعای خود را ثابت کنید

نیازی به تفسیر به رای آیات و روایات نیست

هم اسکن موجود است ، هم قبور ائمه(ع)

اثباتش کنید!

البته مسیحیان و یهودیان نیز مانند شما مدعی بودند

اما بعد از خارج کردن اجساد و دیدن حقیقت بازگشت ابدان به طبیعت ،
شروع به ترمیم ابدان به صورت مصنوعی کردند
و آن ها را در معرض دید همگان قرار دادند
تا حقانیت خود را اثبات کنند!

شما نیز تا وقتی آن را اثبات نکرده اید ، ادعایتان فقط یک ادعای غیر علمی و متعصبانه است !

که حتی با قران نیز در تعارض است

در پناه حق تعالی

پرسش:
برخی از ائمه در اواخر عمر، پس از مسموم شدن ، بدنشان از نظر پزشکی دچار مشکلاتی شدند و به طور معمول نمی تواند جسم ایشان سالم بماند. آیا ممکن است ، بدنی که قبل از مرگ در حال فنا بوده ، پس از مرگ سالم باشد؟
اعتقاد به سالم بودن جسم اولیای الهی با دیگر نصوص مانند آیه «کل من علیها فان» تعارض ندارد؟

پاسخ:
از نظر عقلی نیز مانعی وجود ندارد و دلایل نقلی و تجربی مبنی بر زنده بودن جسد بعضی از اولیای الهی وجود دارد که بعضی دلایل نقلی به شرح زیر می باشد:
نبيّ اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: « أَكْثِرُوا الصَّلَاةَ عَلَي يوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّهُ يوْمٌ مَشْهُودٌ تَشْهَدُهُ الْمَلَائِكَةُ وَ إِنَّ أَحَداً لَا يصَلِّي عَلَي إِلَّا عُرِضَتْ عَلَي صَلَاتُهُ حَتَّى يفْرُغَ مِنْهَا قَالَ فَقُلْتُ وَ بَعْدَ الْمَوْتِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ عَلَى الْأَرْضِ أَنْ تَأْكُلَ أَجْسَادَ الْأَنْبِياءِ فَنَبِي اللَّهِ حَي يرْزَقُ: در روز جمعه براي من فراوان دعا كنيد (صلوات بفرستيد) كه همانا آن روز مورد مشاهده اي است كه ملائك آن را مي بينند ؛ و كسي بر من صلوات نفرستد مگر اينكه صلواتش بر من عرضه مي شود تا زماني كه از آن خارج گردد. راوي گويد: گفتم : بعد از مرگ نيز؟ فرمودند: همانا خداوند متعال بر زمين حرام نموده است اينكه اجساد انبياء را بخورد. پس نبيّ خدا زنده است و روزي داده مي شود.» (۱)

مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا تَأْكُلَهُ الدِّيدَانُ تَحْتَ الْأَرْضِ فَلْيَسْكُنِ الْمَسَاجِدَ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَكُونَ طَرِيّاً مُطِرّاً لَا يَبْلَى فَلْيَكْنُسِ الْمَسَاجِد: هر كس مي خواهد بدنش طعمه ي حشرات زير زمين نشود در مساجد بسيار نشيند و هر كس مي خواهد جسدش سالم بماند و پوسيده نشود مساجد را نظافت كند ...» (۲)
هم چنين گفته شده كه مداومت بر غسل جمعه باعث بقاء جسم مي شود.

نکته دیگر آن که حیات کامل و ابدی و دایمی مختص ذات الهی است که با وقوع قیامت همه انسان ها از دنیا رفته و با نابودی فراگیر اجسام انسان ها نیز باقی نمی ماند هر چند ذات اقدس الهی می تواند جسم ظاهری افرادی مانند اولیای الهی و امامان را از بلایا و متلاشی شدن محفوظ بدارد و البته از بین رفتن جسم ایشان در لحظه وقوع قیامت نیز محتمل هست که ما علم دقیقی در این موضوع نداریم. (۳)

در مورد بدن هایی که از نظر جسمی دچار مشکل شده اند نیز باید گفته شود که با قدرت نامحدود و لایزال الهی اولا امکان جلوگیری از نابودی این بدن ها وجود دارد و ثانیا خداوند می تواند علاوه بر این جسم ایشان را از راه های مختلف به جسمی با داشتن حداقل های لازم جهت وجود انسانی تبدیل نماید.

پی نوشت ها:
۱- محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۸۶، سوم، تهران، ج ۸۶، ص۲۶۴.
۲- همان، ج ۸، ص ۱۴۵.
۳- سیدمحمدحسین حسینی طهرانی، معادشناسی، نشر علامه طباطبایی، ۱۳۷۴، مشهد، ج ۱.

موضوع قفل شده است