زيبايي چهره زن را بر دینداری او برتری ندهيد

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
زيبايي چهره زن را بر دینداری او برتری ندهيد

دقت در انتخاب همسر ، یك ضرورت است و مسامحه و بی‏توجهی ، پشیمانی را در پی خواهد داشت. اما برا ی خیلی ازجوانان این سئوالات پیش می آید که معیار های حقیقی برای انتخاب همسر از نگاه دین و شرع چیست و دین آسمانی ما بر چه ملاک هایی تاکید دارد. معیارها و خصوصیات زیر ، در گزینش همسر لازم است در نظر گرفته شوند:

الف) همسر دیندار انتخاب كنید ، زیرا دینداری دختر و پسر جوان، حفظ حریم عفت، حیا، نجابت و غیرت را در پی خواهد داشت. جوانی نزد پیامبر صلی الله علیه ‌و آله آمد و از وی درباره ی ازدواج رهنمود خواست. رسول خدا صلی الله علیه‌وآله فرمود: « آری، ازدواج ‏كن و بر تو باد كه همسری دیندار انتخاب نمایی».


رسول خدا صلی الله علیه‌ و آله مؤمنان را هم‏شأن و همتای هم می‏دانست. زیرا در نگاه او ، بهترین شرافت، ایمان بود

پیامبر درباره گونه‏های انتخاب همسر توسط برخی از مردم، چنین بیان داشت: «برخی برای انتخاب همسر، به مال یا دین یا زیبایی یا به نسب او توجه دارند ، امّا بر شما باد كه با دینداران ازدواج کنید.»

پیامبر، همسرگزینی بر محور ثروت یا زیبایی و منهای دینداری را نهی كرده، می‏فرماید: «هركه با زنی برای مالش ازدواج كند ، خداوند او را به مال وی واگذار خواهد كرد و هركه با او برای زیبایی‏اش ازدواج كند، در او چیزی كه خوشایند نیست، خواهد دید و هر كه با وی برای دینش ازدواج كند ، خداوند تمام این مزایا را برای او جمع خواهد كرد».

ب) به اخلاق توجه كنید ، چون اخلاق، اساس و شیرازه ی پایداری و استحكام زندگی زناشویی است و بی‏شك، سوء اخلاق، بی‏احترامی و نامهربانی‏هایی را در پی داشته و فروغ محبت را خاموش خواهد ساخت. پیامبر می‏فرماید: «هرگاه برای دختر شما خواستگاری آمد كه دین و اخلاقش را می‏پسندید ، قبول كنید و گرنه در سطح جامعه، فتنه و فساد بسیار می‏گردد».

ج) به دلیل تأثیرپذیری دختر و پسر از خانواده و محیط رشد ، اصالت خانوادگی تعیین‏كننده است. از این رو، در كلام پیامبر صلی الله علیه‌ و آله چنین آمده است: « با فلان گروه ازدواج كنید كه مردانشان عفت دارند ، پس زنانشان هم عفیف هستند ، و با آن گروه ازدواج نكنید كه مردانشان بی‏عفتی نموده‏اند ، زیرا زنانشان هم بی‏عفت شده‏اند».

د) به همتایی (كُفْوِ همدیگر بودن) ، توجه كنید. این ویژگی، به نوعی لزوم هماهنگی، همگرایی، تناسب و سنخیت روحی، اخلاقی و جسمی میان دختر و پسر را توصیه می‏كند ، تا زندگی مشترك، استوارتر، پرثمرتر و لذّت‌بخش‏تر گردد. رسول خداصلی الله علیه ‌و آله می‏فرماید: « به همتایان خود ، زن بدهید و از همتایان همسر بگیرید».

همتایی، گونه‏های مختلفی دارد ، مانند همتایی دینی، فرهنگی ، اخلاقی ، علمی، جسمی، زیبایی، سنی، مالی، خانوادگی ، اجتماعی ، روحی و روانی.

هركه با زنی برای مال او ازدواج كند ، خداوند او را به مال وی واگذار خواهد كرد و هركه با او برای زیبایی‏اش ازدواج كند، در او چیزی كه خوشایند نیست، خواهد دید و هر كه با وی برای دینش ازدواج كند ، خداوند تمام این مزایا را برای او جمع خواهد كرد».

رسول خدا صلی الله علیه‌ و آله مؤمنان را هم‏شأن و همتای هم می‏دانست. زیرا در نگاه او ، بهترین شرافت، ایمان بود و تناسب در آن، در نظر آن حضرت، جایگاه خاص خود را داشت و بر گونه‏های دیگر مقدم بود.

ه) معیار زیبایی ، به عنوان یك امتیاز در شیرینی و صفای زندگی مؤثر است ؛ اما در اولویت‏بندی معیارها، در رتبه اول قرار ندارد ، زیرا رسول خدا صلی الله علیه‌وآله فرمود: « نباید حسن چهره زن را بر حسن دینداری او برتری داد».


زيبايى روح و جسم

اگر آدمى فقط همين چهره قابل حس و اندام ظاهرى بود، بسيارى از نظرها و موضعگيرى ها و انديشه ها عوض مى شود؛اما نه تنها اين ظاهر محسوس ‍ و قابل رؤ يت ، تمام حقيقت انسان ، نيست ، بلكه نما و نمونه و مرتبه اى است كه از حقيقت جاويد و ارزشمند او به نام ((روح )) جسم و روح در ارتباط با يكديگر و اثر پذير از هم باشند.

اسلام در انتخاب همسر نه تنها به حس زيباخواهى بها داده است بلكه آن را جهت داده و هدايت كرده و زيبايى را در كنار امور ديگرى ، كه در ارتباط با زندگى مشترك است ، مطرح كرده است به عنوان نمونه ، رسول اكرم صلى الله عليه و آله در سخنى آسمانى مى فرمايد: هركس تصميم به ازدواج گرفت از موى آن زن بپرسد، همان طور كه از صورت او مى پرسد زيرا مو يكى از دو زيبايى زن است . در عين حال ، همان حضرت در گفتارى ديگر مى فرمايد: برترين زنان امت من ، زيباروترين زنانى هستند كه كمترين مهريه را دارند

پيام اين كلام هدايت بخش ، آن است كه نه تنها زيبايى زن ، معيار افزايش ‍ مهريه نيست ، بلكه بر عكس ، فضيلت از ديدگاه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از آن زيبا چهرگانى است كه كمترين مهريه را دارند.

پيامبر رحمت ، حضرت محمد صلى الله عليه و آله در روايتى ديگر مى فرمايد: با زن زيباى نازا ازدواج نكنيد، زيرا من در روز قيامت به (فزونى ) شما امت مباهات مى كنم

در اين كلام نورانى به بعد ديگرى از مسؤ وليت زن كه توليد نسل و افزون ساختن جمعيت امت اسلام و تربيت اولاد است اشاره شده است مى توان دريافت كه از ديدگاه رسول خدا صلى الله عليه و آله ازدواج به انگيزه زيبايى منهاى توليد نسل ، مورد قبول نيست .

به اين گفتار حضرت بنگريد:
اى مردم ! از سبزه هاى با طراواتى كه در محيط متعفن زباله ها و آلودگيها رشد كرده اند دورى كنيد. پرسيده شد: اى رسول خدا! مقصود شما چيست ؟ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پاسخ دادند: زن زيبايى كه در محيط بد و ناسالم رشد كرده است

به راستى كه زيباتر از اين نمى توان خطر زن زيبايى را كه رشد و پرورش او در فضاى نامطلوب بوده است به تصوير كشيد. چهره زيباى چنين زنى اگر چه همانند سبزه زارهاى با طراوت و گلزارهاى با صفا، سراسر جاذبه و كشش ‍ است ، اما افسوس كه نزديك شدن به چنين سبزه زارى نتيجه اى جز فرو رفتن در باتلاقهاى متعفنى كه محصول خصال زشت وناپسند است به بار نمى آيد.

نفوذ آرامش در تمام زواياى زندگى و از بين رفتن تمامى زمينه هاى پيدايش ‍ و رشد اضطراب و ناآرامى ، نيازمند زيبايى جسم و روح و حاكميت خصال زيباى انسانى و اخلاقى است

سلام
اول یه حدیث بسیار زیبا از پیامبر اکرم(ص):
(( زنى را به خاطر زيبايى اش تزويج نكنيد، زيرا شايد زيبايى او باعث هلاكت او
شود، و به خاطر مالش تزويج نكنيد كه شايد باعث سركشى او گردد، بلكه
زن را به خاطر دينش به همسرى بگيريد))

دوستان قیافه در ازدواج امر بسیار مهمی است هر کس از روی ترحم
کسی را انتخاب کند ویا درحالی طرف رو انتخاب کنه که چهره اش به
دلش ننشسته شک نکنید پشیمون میشه.
وسواس بودن در قیافه اصلا درست نیست!این که دنبال چهره خیلی زیبا
باشیم درست نیست اما چهره باید به دل بشینه...البته بگم لازم نیست
حتما کسی خوشکل باشه تا به دل بشینه سلیقه ها متفاوته شاید فردی
به چشم یکی زیبا باشه و به چشم فرد دیگه نباشه...
به طور کلی خیلی مهمه طرف باید به دل ادم بشینه...دنبال این باشید
نه زیبایی مطلق...قیافه با یه لیوان ابجوش نابود میشه ..دنبال چیز به این
فنا شدنی نباشید اخلاق و ایمان و درک و فهم به زن و مرد زیبایی میده..

سلام
اگر ازدواج با زنی باعث جذب او به دین اسلام یا زمینه ی نزدیکی بین دو فامیل و رفع کدورت ها را فراهم کند چه؟
همانطور که برخی ازدواج های پیامبر مصلحتی بود.

قضاوت;34909 نوشت:
سلام
اگر ازدواج با زنی باعث جذب او به دین اسلام یا زمینه ی نزدیکی بین دو فامیل و رفع کدورت ها را فراهم کند چه؟
همانطور که برخی ازدواج های پیامبر مصلحتی بود.

منظورتان این است که مسلمان شود؟ همه زنان پیامبر از قبل مسلمان بودند.

al-taïr;35445 نوشت:
منظورتان این است که مسلمان شود؟ همه زنان پیامبر از قبل مسلمان بودند.

سلام
سئوال بنده دوخط هستش جنابعالی فقط نیم خط اولش رو مطالعه فرمودید.
اینکه زنان پیامبر مسلمان بودند رو که همه می دانند.

یا حق

به نام خالق بی منتها
سلام
یه نکته به ذهنم رسید حالا چرا با ازدواج با زیبارویان می خواهین اونها رو فقط به اسلام نزدیک کنین یا رفع کدورت .می تونین اونهایی رو که زیبا نیستن رو با این کار به اسلام نزدیک نکنین یا همون موارد!(بنده منظورم اینجا به شخص خاصی نیست بطور کلی عرض کردم فرضی هست که خیلی ها مطرح می کنن)
اینجا بحث تقدم ایمان بر ظاهر هست از اونجا که گرایش به زیبایی ذاتی هست گاهی مانع تصمیم صحیح و در نظر گرفتن اولویت ها می شه توجه به این امر تو این تاپیک تاکید شده
اینکه یه موقع اینطورنشه که انسان اول دل در گرو محبت زیبا رویی بده بعد از لحاظ سایر ملاک ها بگه تغییرش می دم چه بسا که این زندگی ها شیرین نخواهد بود و من نمونه این رو زیاد دیدم و خانم هم احساس می کنه داره به فکر و عقیده و شعورش توهین می شه این یه واقعیت هست واقا هم در این میان دلیل اصلیش زیبایی بوده و تغییر و مومن کردن توجیه هست برای رسیدن به همین کمال ظاهری
اما اگر کسی اینقدر انسان خاصی هست که از خودش و صبر و سعه صدر و توانایی خودش در تغییر طرف مقابل و حتی سازگاری در صورتی که تغییر مطلوب حاصل نشه مطمئنه و می دونه که ایمان خودش دچار تزلزل نخواهد شد و تا حدودی در مورد فرزندانش ریسک می کنه می تونه این کار رو با اگاهی دو طرفه انجام بده اما گمان نمی کنم نسخه قابل تجویزی باشه (البته اینجا پتانسیل و نزدیکی ارا دو نفر خیلی مهمه گاهی تفاوت از زمین تا ثریاست که نتیجه خوشی نداره عموما بخدا نمونه اون رو زیاد دیدم!!!! اگه کسی بخواد بر صراط خودش بمونه تفاوتها باعث عذابه طرفبن هست عذاب!)
برای اصلاح در فامیل هم اول دو طرف انقدر رشته محبت درست و محکمی رو بنا کرده باشند تا بتونن رشته پیوند در فامیل هم بشن و لزوم این هم تناسب و هم کفو بودن و انتخاب صحیح هست نه تنها در نظر گرفتن یک ملاک

تشکر

الان که زن زشت وجود ندارد اینقدر لوازم آرایشی وبهداشتی آمده که می شود زن را زیبا کرد
اما در مورد موردی که گفته شد باید ملاک های ازدواج را داشته باشد جون ممکن است زنی را برای رفع کدورت بگیرد اما نتواند با او کنار بیایید به نظر می رسد اگر زن مورد نظر تمام ملاک را داشته باشد وانسان به خودش اعتماد داشته باشد که می تواند وظیفه اش را انجام بدعد ازدواج مورد نظر بی اشکال می باشد:Sham:

سلام
دوستان بفرمایند که آیا انگیزه ی برخی از ازدواج های پیامبر (ص) نزدیکی قبیله ها و رفع کدورت بین آنها و تقویت اسلام بود یا نه ؟
اگر این چنین بوده چگونه به جوانان امروزی چنین حقی نمی دهید که از مشی پیامبر (ص) پیروی کنند.و اقدام به اینگونه ازدواج ها کنند

قضاوت;36203 نوشت:
آیا انگیزه ی برخی از ازدواج های پیامبر (ص) نزدیکی قبیله ها و رفع کدورت بین آنها و تقویت اسلام بود یا نه ؟


با سلام

خب بزرگوار

قضاوت;36203 نوشت:
چگونه به جوانان امروزی چنین حقی نمی دهید که از مشی پیامبر (ص) پیروی کنند.و اقدام به اینگونه ازدواج ها کنند

يعني جوانان براي تحكيم وحدت قومي قبيله ي ازدواج كنند

اگر شما قوم و قبيله اي را سراغ دريد كه روابط تيره و تاري دارند و هم زمان دختر وپسري را مي شناسيد كه مي توانند با ازدواج خود اين كدورت ها را رفع كنند

بسم الله

بزرگواراين كه عملي مفيد به حال افراد و جامعه است يك بحث است
و اين كه اين عمل را مردم انجام مي دهند يا نه حرفي ديگر
و اين كه ما اين عمل را فرهنك سازي كينم بحثي ديكر
و اين كه مباني تئوريك ان را در اين مباحث مطرح كنيم مطلبي ديگر

فعلا در اين بحث صورت اخر ان را مي توانيم بحث كنيم

ولي اين كه فرموديد به جوانان چنين حقي داده نمي شود منظورتان را متوجه نشدم
چه كسي چنين حقي به جوانان نمي دهد؟؟؟

به نظر من علاوه بر زیبایی باطن زیبایی ظاهر هم از شروط اصلیست

اگر یه دختر باشه و شکل یه مرد و هیکلش و خوش تیپ بودنش براش مهم باشه ولی معیار اول او اخلاق وو دین او باشد چه...فرض کنیم مرد همه رو داره ولی او شکلی رو که دختر جذب میشه رو نداره ولی مثلا ببه دلش هم نشسته ( چون مردای مختلف میشه به دل ادم بشینه ولی نه کاملللللللل.....) ولی بعضی مردا هستن ادم رو خیلی جلب میکن یعنی باعث کشش جنسی میشن که این هم خیلی مهم هست در زندگی...اگر یکی بمونه ندونه چیکار کنه؟ انتخاب کنه؟ اگر پیشمون بشه چی

.با سلام..

البته روایت می گوید از سعادت مرد یکیش همین زن زیبا روی با ایمان است..............

حال چرا زیبارویی را اول اوردن و بعد ایمان را ؛.............

از طرفی روایت می گوید خوبی را نزد زیبارویان بجویید:khandeh!:

شاید زیبارویی از مکملات ایمان است..:Gig::Gig:

عجالتا؛ صورت ؛ان چیزی است که نمایان است و معرف ،پس صورت زیبا هم مربوط به چهره است وهم مربوط به قالب بدنی شخص.....:Gig:

البته با شایدها..

نقل قول:
البته روایت می گوید از سعادت مرد یکیش همین زن زیبا روی با ایمان است..............

حال چرا زیبارویی را اول اوردن و بعد ایمان را ؛.............

از طرفی روایت می گوید خوبی را نزد زیبارویان بجویید:khandeh!:

شاید زیبارویی از مکملات ایمان است.

حدیث تکیمیلی: بهترین زن زنیست که زیبا،فرزند آور و مهریه اش کم باشد!!!!

اول صفت زیبایی رو گفتن مثل اینکه از نظرشون مهمتر بوده!
درباره این حدیث و تناقضاتش صحبت کردیم:
http://www.askdin.com/showpost.php?p=103623&postcount=38
http://www.askdin.com/showpost.php?p=103928&postcount=46
http://www.askdin.com/showthread.php?t=11545&page=5

امام علی:عقل زن در زیبایی اوست و زیبایی مرد در عقل او!!

http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26817

ولی حدیثای زیر برعکس این حدیثا زیبایی رو ارجحیت نمیدن:

نقل قول:

[=arial]پیامبر درباره گونه‏های انتخاب همسر توسط برخی از مردم، چنین بیان داشت: «برخی برای انتخاب همسر، به مال یا دین یا زیبایی یا به نسب او توجه دارند ، امّا بر شما باد كه با دینداران ازدواج کنید.»

[=arial]رسول خدا صلی الله علیه‌وآله فرمود: « نباید حسن چهره زن را بر حسن دینداری او برتری داد».


نقل قول:

[=arial]معیار زیبایی ، به عنوان یك امتیاز در شیرینی و صفای زندگی مؤثر است ؛ اما در اولویت‏بندی معیارها، در رتبه اول قرار ندارد ، زیرا رسول خدا صلی الله علیه‌وآله فرمود: « نباید حسن چهره زن را بر حسن دینداری او برتری داد».
یعنی زیبایی بر دینداری ارجحیت نداره، حالا نمیدونم چرا تو اون حدیث زیبایی اول گفته شده،نمیشه این حدیثایی که غلط اندازه قبول کرد باعث گمراهی میشن باید بپذیریم که بعضی حدیثا جعلین
http://www.askdin.com/showthread.php?t=7573&p=114463
موضوع قفل شده است