زندگی با مردهای عصبی

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
زندگی با مردهای عصبی




آدمها ،خلقتهای مختلفی دارند که از همان ابتدای تولد با آنهاست .این مطلب را کسانی که با کودکان سر و کار دارند به خوبی درک کرده اند . بعضی بچه ها از همان ابتدای کودکی روحیه تسلط پذیری و آرامی دارند .بعضی ها تند مزاج و سختگیرند و بعضی ...

عصبی
روش تربیتی و محیط ، بیماریهای روحی ،ناملایمات و شرایط زندگی نیز در تشکیل و تغییر اخلاقها تاثیر گذارند. لذا تنوع شخصیتی و اخلاقی زیادی بین انسان ها وجود دارد .نهایتا در بین شخصیتهای مختلف،بعضی از افراد ،دارای روحیه ای بسیار عصبی و تند هستند. این افراد در اثر هر مخالفتی زود آشفته می شوند ،زیاد فریاد می زنند،خشمشان را نمی توانند کنترل کنند.ممکن است گرفتار عادتهای غلطی همچون کتک زدن هم بشوند و...
زندگی کردن با مردانی که چنین خصوصیاتی داشته باشند ،اگر نگوییم سخت است ،متفاوت و نگران کننده است،اما راههای چاره ای هم وجود دارد که می تواند دری به سوی خوشبختی بگشاید و شاید در بیابان گرم و داغ این گونه زندگی ها ،گنجی هم پیدا بشود .


هر كه خشم خود را از مردم باز دارد خدا عذاب روز قیامت را از او باز دارد
(آداب معاشرت-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار،ج‏2،163)

پیدا کردن امتیازها

زنان زیادی هستند که مجبور به تحمل شوهرانی پرخشم و عصبی هستند و از اخلاق همسرشان بسیار می رنجند وشاید خودشان را سخت بدبخت بدانند .در حالی که می توانند در موقعیت ایده آلی قرار بگیرند .اگر خصوصیات اخلاقی همسرشان را خوب بشناسند و با قلقی که مخصوص این دسته از مردهاست آشنا باشند ،راه خوشبختی را پیدا می کنند .معمولا در کنار هر اخلاق بدی یک خوبی هم وجود دارد .آدمهای تند مزاج و عصبانی ،اکثرا دارای عواطف عمیقی نیز هستند . شاید گزاف نباشد اگر بگوییم مهربانترین یا دلسوز ترین آدمها در بین همین افراد پیدا می شوند.خشم هم یک نوع عاطفه است .عاطفه منفی !
کسی که زیاد خشمگین می شود، آدمی احساس گراست یعنی از احساساتی قوی برخوردار است پس همانطور که از احساسات منفی لبریز می شود از احساسات مثبت و عاشقانه نیز سرمست می شود. همانطور که بهنگام خشم، خورد کننده و بی رحم است ،به هنگام عشق ورزی و محبت هم سنگ تمام است.

اینها در حمایت از کسی که دوستش دارند یکه تازند. مردهای آرام و سربزیر هیچگاه در دفاع و حمایت از خانواده، مانند مردهای عصبی از اعصاب خودشان خرج نمی کنند .


خوبی دیگرشان این است که اهل قهر نیستند .اگرهم قهر کنند قهرشان طول نمی کشد .زیرا آدم عصبی موقعی که خشمگین است فورا احساسات بدش را تخلیه می کند .فریاد می زند. اشیاء را می شکند . بد و بیراه می گوید و هر طور شده انتقامش را سریعا از طرف مقابل می گیرد . این کارها باعث می شود که زود از شر احساسات منفی خودش خلاص شود .دیگر دلیلی برای قهر باقی نمی ماند.
پشیمانی خیلی زود دست و دلشان را به لرزه در می آورد. عاشقانه ترین لحظات زندگی این افراد بعد از یک دعوای مفصل بوجود می آید (البته به شرطی که همسرشان با مظلومیت تحمل کرده باشد.)

فوت و فن زندگی با مردهای عصبی

بهترین راه این است که به کمک عواطف خودشان ،به اصلاح و بهبودی دست یافت . با تحریک عواطف مثبتشان می توان بر بدیهایشان غلبه کرد . سکوت در مقابل خشمشان و ایجاد فرصتهای عاطفی مناسب ،می تواند منجر به ندامتی سازنده بشود . اشتباه ترین کار این است که کسی بخواهد در مقابل این جور افراد آنهم وقتی عصبانی هستند بایستد و حرف حساب بزند .آدم عصبانی هیچ منطقی را نمی فهمد .

دکتر جان گری در این باره می گوید:
"وقتی مردی در شرایط روحی مناسبی قرار ندارد و عصبی است ،اگر همسرش حالت او را چون طوفانی گذرا فرض کند مرد پس از آرامش و رفع تشنج از اینکه همسرش او را سرزنش نکرده و حالت او را تحمل کرده است ،به او پاداشی ارزشمند خواهد داد اما اگر زن سعی کند طوفان را مهار کند مشکلات زیادی رخ نموده و متهم به دخالت بیجا در امور مرد نیز خواهد شد ."(زنان ونوسی ،مردها مریخی ،ص 256)

عصبی
توجه
البته عصبیت آدمهای عصبانی ،بیشتر مربوط به دوران جوانی است و توقع می رود که در شرایط طبیعی یک زندگی عادی به مرور بهبودی حاصل شود.عصبیت یک بیماری روحی است که در طی سالهای طولانی می توان آن را درمان کرد .در طول درمان نیز می توان با پرهیز کردن از محرک ها و آلاینده های عصبی آن را به شکل یک اژدهای خفته دراورد .پرهیز کردن از زندگی در جاهای شلوغ ،عدم اشتغال به کارهایی که عصبی کننده اند – مثل رانندگی تاکسی - ،پرهیز از مشاجرات بیهوده ای که می توان از آنها صرف نظر کرد ،پرهیز از دیدن فیلمهای خشونت آمیز و شنیدن اخباری که موجب ناراحتی است و...در هنگام خشم نیز می توان با بکارگیری برخی تکنیک ها از شدت خشم کاست .

در روایت امام باقر آمده است که :
إِنَّ الرَّجُلَ لَیَغْضَبُ حَتَّى مَا یَرْضَى أَبَداً وَ یَدْخُلُ بِذَلِكَ النَّارَ فَأَیُّمَا رَجُلٍ غَضِبَ وَ هُوَ قَائِمٌ فَلْیَجْلِسْ فَإِنَّهُ سَیَذْهَبُ عَنْهُ رِجْزُ الشَّیْطَانِ وَ إِنْ كَانَ جَالِساً فَلْیَقُمْ وَ أَیُّمَا رَجُلٍ غَضِبَ عَلَى ذِی رَحِمِهِ فَلْیَقُمْ إِلَیْهِ وَ لْیَدْنُ مِنْهُ وَ لْیَمَسَّهُ فَإِنَّ الرَّحِمَ إِذَا مَسَّتِ الرَّحِمَ سَكَنَ: فرمود مرد بسا غضب كند و دیگر راضى نشود تا بدوزخ در آید هر مردى بخشم شده و ایستاده باید بنشیند و اگر نشسته است بر خیزد تا تسلط شیطان از او برود و هر مردى بر اهل خود( ارحام خود) خشم گیرد باید برخیزد و نزد او رود و او را لمس کند (در آغوش گیرد یا دستش را در دست گیرد) زیرا رحم چون آسوده شود آرام گیرد. (أمالی الصدوق ،340‏)

گاهی نیز ممکن است علت عصبیت ،یک بیماری جسمانی مثل پرکاری یا کم کاری تیروئید یا کمبود برخی ویتامینها باشد که در این صورت با درمان جسمانی ،درمان روحی نیز حاصل می شود . در مورد بعضی افراد برای کنترل عصبیت ،رژیم غذایی نیز لازم است.به هرحال عصبیت باید روندی رو به بهبود داشته باشد در غیر اینصورت تحمل آن به مرور دشوار می شود و به همسر و فرزندان نیز سرایت می کند . آدمهای عصبی توجه داشته باشند که اگر اخلاق بد خودشان را اصلاح نکنند ،در پرتگاه هولناک دوزخ سقوط خواهند کرد .


بخش خانواده و زندگی تبیان

موضوع قفل شده است