زبان برنامه نویسی phpچیست؟؟؟

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
زبان برنامه نویسی phpچیست؟؟؟

زبان برنامه نویسی پی اچ پی یک زبان اسکریپت نویسی تحت سرور وب به صورت متن باز است که امروزه به فراگیرترین زبان برای راه اندازی وبسایت های دینامیک تبدیل شده است.

برای اینکه به سوال پی اچ پی چیست پاسخ دهیم باید ابتدا به مختصری از تاریخچه ی این زبان پرکاربرد و دوست داشتنی بپردازیم.
پی اچ پی در سال 1994 میلادی توسط شخصی به نام راسموس لردورف (Rasmus Lerdorf) ایجاد شد. البته بیان بهتر این است که بگوییم پی اچ پی از این سال توسط لردورف شروع به گسترش و استفاده ی آنلاین کرد زیرا این زبان در حقیقت نسخه ی آنلاین زبان برنامه نویسی سی (C) است و این زبان برنامه نویسی سی خود دارای پیشینه ی خاص خود است. راسموس هنگامی که می خواست در صفحه ی وب خود که حاوی رزومه ی کاریش بود میزان آمار بازیدهای صورت گرفته از این صفحه را بدست آورد نیازمند ابزاری بود که همان سنگ بنای ایجاد و حرکت به سمت چیزی شود که به پی اچ پی مشهور شد.


و اما پی اچ پی مخفف چیست؟ PHP در ابتدا و در اصل مخفف عبارت Personal Home Page tools به معنای ابزارهای صفحه خانگی شخصی می باشد اما اکنون این کلمه را مخفف عبارت Hypertext Preprocessor به معنای “پیش‌ پردازنده فرامتن” می دانند که عبارتی درخورتر برای این زبان برنامه نویسی تحت وب است. زیرا عبارت اولیه بسیار سطحی به نظر می رسید و نمی توانست حقیقت و قدرت پی اچ پی را القاء کند.

امروزه سایت های مشهور بسیاری از پی اچ پی به عنوان زبانی اصلی وبسایت خود یا حداقل قسمتی از وبسایتهایشان استفاده می کنند. از مشهورترین این سایتها می توان به فیس بوک و ویکی پدیا اشاره کرد. همچنین سیستم های مدیریت محتوای مشهور و رایگان بسیاری نیز به این زبان نوشته شده که از معروفترین آنها می توان به وردپرس و جوملا اشاره نمود.
این زبان برنامه نویسی تحت هاست های مبتنی بر لینوکس، یونیکس و به طور ناقصتری در ویندوز پشتیبانی می شود و از مزیتهای بسیار مهم آن رایگان بودن به دلیل متن باز بودن می باشد. که فراگیری آن از بسیاری زبانهای دیگر کمی ساده تر است و اغلب برنامه نویسان بین پی اچ پی و ای اس پی این زبان را انتخاب می کنند.