جمع بندی ریاضت در عرفان اسلامی!!!!!

تب‌های اولیه

26 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ریاضت در عرفان اسلامی!!!!!

با سلام و عرض ادب
ریاضت در عرفان اسلامی یک نوع است یا انواع مختلف دارد؟
تعریف ریاضت شرعی دقیقا چیست؟
فرق ریاضت شرعی با غیر شرعی در چیست؟


کارشناس بحث : سمیع

ذکر یونسیه;249804 نوشت:
با سلام و عرض ادب
ریاضت در عرفان اسلامی یک نوع است یا انواع مختلف دارد؟
تعریف ریاضت شرعی دقیقا چیست؟
فرق ریاضت شرعی با غیر شرعی در چیست؟

کارشناس بحث : سمیع

[/quote
باسمه تعالی
باسلام:
دربوته ریاضت یک چند اگر گذاری /قلب وجود خود را اکسیر می توان کرد(1)
1-ریاضت از ریشه لغوی ریض در لغت به معنی تمرین و ورزش،رام ساختن ،به کار انداختن،گوشه نشینی برای تفکر وعبادت می باشد(2)
ود ر اصطلاح عبارتست از:تحمل سختی ودشواری در سیر وسلوک عرفانی که از شرایط تهذیب نفس می باشد(3)ودر عرفان عملی عنصری محوری است
2-مرحوم ملا عبد الرزاق قاسانی ریاضت را به سه درجه تقسیم می نماید:
ریاضت عامه،ریاضت خاصه ،ریاضت خاصه الخاضه که هر کدام تعریف خاص خود را دارد(4
عرفا راههای مختلفی را برای ریاضت نفس مطرح کرده اند:
الف: یکی از راهها گرسنگی کشیدن است برخی از عرفا بنای ریاضت را بر این امر می دانند
ب:روش ذکر
ج:منع نفس حیوانی از اطاعت کردن قوه شهوی وغضبی
د:منع نفس ناطقه از متابعت کردن قوای حیوانی ورذایل اخلاقی (5
البته بزرگترین ریاضت دینداری است
ادامه دارد.....

ریاضت به مشروع و غیر مشروع تقسیم می‌شود.
حضرت امیرالمومنین علی (ع) فرمود: «إِنَّمَا هِیَ نَفْسِی أَرُوضُهَا بِالتَّقْوَى»؛ من نفس خود را با تقوا ریاضت می‌دهم. (نهج‌البلاغه نامه ۴۵)
ریاضت واقعی و حقیقی (مشروع) این است که انسان متقی باشد، گناه نکند، نماز با کیفیت بخواند، نماز شب بخواند، به بندگان خدا نیکی و احسان کند و …

در ریاضت های غیر شرعی اگر کسی گرسنگی و بی‌خوابی بکشد یا ریاضت‌های دیگری متحمل شود، نفسش قوت می‌گیرد و می‌تواند کارهایی انجام دهد.
هنگامی که انسان ریاضت می‌کشد و دنباله‌رو مرتاض‌های هندی می‌شود؛ به زورمندی‌هایی دست پیدا می‌کند لکن باید بداند این کارها، زورمندی است نه رسیدن به کمال و ارتقای مقام معنوی. به عنوان مثال، وقتی کسی وزنه ۳۰۰ کیلویی را به راحتی بر می‌دارد معنایش این نیست که تکامل روحی و معنوی پیدا کرده است بلکه معنایش این است که با تمرین و ممارست و داشتن استعداد بدنی، جسم خود را شکوفا کرده و زورمند شده و لذا قدرت بدنی بیشتری یافته است.
همچنین است کسی که ریاضت می‌کشد. یعنی؛ نفس مرتاض به وسیله ریاضت‌ها قوت پیدا می‌کند و در نتیجه دست به کارهای عجیب و غریب می‌زند، این قوت پیدا کردن نفْس، غیر از کامل شدن انسان است.
به هر حال زحمت و ریاضت بی‌نتیجه نیست، هیچ زحمتی در این عالم بی نتیجه نیست، بی‌خوابی کشیدن و گرسنکی تحمل کردن بی‌نتیجه نیست، بعضی از مرتاض‌ها ۶ ماه یا ۹ ماه مثلا روی یک پا بی‌حرکت می‌ایستند، به طوری که سبزه در دستش سبز می‌شود، این کار زحمت دارد و بالاخره بی‌نتیجه نیست. یا مثلاً برخی از مرتاض‌های هندی یک سال داخل آب می‌ایستند و سر را به سوی آسمان بلند کرده و به نقطه‌ای خیره می‌شوند و حق ندارند سر را پایین بیاورند!(6)
هر قوت نفسی دلالت بر طهارت نفس ندارد در ریاضتهای شرعی نفس علاوه بر اینکه قوی می شود طاهر هم هست ولی در ریاضتهای غیر شرعی نفس فقط قوی می شود ولی طاهر نیست
پی نوشت:
1-صائب تبریزی
2-فرهنگ فارسی عمیدص671
3--فرهنگ اصطلاحات وتعبیرات عرفانی ص4376
4--شرح منازل السائرین ص43
5- مجموعه مصنفات سهروردی ص401
6- بیانات مرحوم استاد مهندسی

امام خميني در نجف روزي هوس هندوانه كرد.
ولي وقتي هندوانه را برايش آوردند، رويش نمك پاشيد و خورد.
دليلش را پرسيدند، در جواب فرمود: اين هندوانه تقاضاي نفسم بود اگر كنترلش نمي كردم فردا چيزهاي بيشتري از من مي خواست، تا آنجا كه مرا به بيراهه بكشد...

حضرت علی علیه السلام فرمود:

ذروة الغایات لا ینالها إلا زووا التهذیب و المجاهدات

جز صاحبان خصلتهای پاک و ریاضت کشیده به اوج سرافرازی نرسند.

غرر الحکم و درر الکلم: 5137

با سلام
اگر میشه کنار ریاضت رفق و مدارا با نفس رو هم توضیح بدید، چه جور میشه حد وسطش رو پیدا کرد؟ نه انقدر رها بشه که به هلاکت بیفتیم نه اونقدر سخت گرفته بشه که جا بزنه؟

ریاضتو بذار کنار عبادتو بچسب:mohandes:

الحمدلله

كارشناس محترم بزرگواري كنند تعريفي اگر از كرامات معنوي اهل معرفت و زهد اگر در متون وجود دارد را نيز ارائه بفرمايند.

اجركم عندالله

مفتقر;259914 نوشت:
با سلام
اگر میشه کنار ریاضت رفق و مدارا با نفس رو هم توضیح بدید، چه جور میشه حد وسطش رو پیدا کرد؟ نه انقدر رها بشه که به هلاکت بیفتیم نه اونقدر سخت گرفته بشه که جا بزنه؟

باسمه تعالی
باسلام:
[= ][=+0]حضرت امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند:[/][/]
[=+0][/][= ][=+0]«لا تُکرهوا الی انفسکم العباده» یعنی: «خود را به اکراه به عبادت وادار مسازید.» (اصول کافی، ج 3، ص 129)[/][/]
[=+0][/][= ][=+0]ایشان همچنین از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده اند که فرمودند: «یا علی! ان هذا الدین متینٌ، فَاَوغل فیه برفق و لا تبغض الی نفسک عباده ربک.» یعنی: «ای علی، این دین متین و استوار است؛ با رفق و مدارا در آن گام بگذار و پرستش پروردگارت را مبغوض خود مکن.» (اصول کافی، ج 3، ص 138)[/][/]
[=+0][/][= ][=+0]در احادیث از امام حسن عسکری علیه السلام نیز نقل شده است که : «اذا نَشَطَتِ القُلوب فَاَودِعوها، و اذا نَفَرَت فَوَدِّعوها.» یعنی: «هنگامی که قلوب نشاط و بهجت دارند به آنها امانت بسپارید؛ و وقتی که گریزان اند آنها را واگذارید.» (بحارالانوار، ج 75، ص 377)[/][/]
[=+0][/][= ][=+0]در این احادیث و احادیث دیگر به یکی دیگر از آداب قلبی عبادات اشاره شده است که از آداب مهم در سیر و سلوک الی الله است و آن عبارت از «مراعات» است. «مراعات»، یعنی سالک در هر مرتبه ای که هست، در حال مجاهدت علمی یا نفسانی یا عملی، مراعات حال خود را بکند و با رفق و مدارا با نفس رفتار نماید و چیزی بیش از طاقت و حالت خود بر خود تحمیل نکند.[/][/]
[=+0][/][= ][=blue][=+0]«مراعات» خصوصاً برای جوانها و تازه کارها بسیار مهم است زیرا ممکن است اگر جوانها با رفق و مدارا با نفس رفتار نکنند و نیازهای طبیعی نفس را به اندازه ی احتیاج آن و از طریق حلال ادا نکنند، گرفتار خطر عظیمی شوند که قابل جبران نباشد. آن خطر این است که گاهی نفس به دلیل سخت گیری فوق العاده، عنان گسیخته می شود و زمام اختیار را از دست انسان می گیرد و نیازهای طبیعی که متراکم شد و خصوصاً آتش تیز شهوت که بیش از حد تحت فشار قرار گرفت ناگهان محترق شده و مملکت وجود را می سوزاند. و اگر خدای نخواسته سالکی عنان گسیخته شود یا زاهدی بی اختیار[/][=+0] [/][=+0]گردد چنان در پرتگاه می افتد که روی نجات را هم نخواهد دید و دیگر هرگز به راه سعادت و رستگاری باز نخواهد گشت[/][/][/]
ادامه دارد......

باسمه تعالی
باسلام:
شرح حديث جنود عقل و جهل، امام خميني(ره)، ص 318

در باب ارتياض نفس و سلوك راه حق رفق و مدارا با نفس، از مهمات به شمار مي رود. و چه بسا در راه حق نيز رفق و مدارا با نفس، از مهمات به شمار مي رود. و چه بسا كه سختگيري بر نفس، خصوصا در اوائل امر و خصوصا براي جوانها اسباب تنفر نفس از ارتياض و سلوك شود، و از زير بار حق فرار كند
ادامه دارد......

باسمه تعالی
باسلام:
هر یک از مشایخ عرفان در باب ارتیاض و سلوک و مجاهدت نفس، برنامه خاصی برای خود داشته و رهروان را بر طبق آن به صراط مستقیم هدایت می کنند. این برنامه ها به گونه ای است که دارای حد و حدود مشخصی است به طوری که کمتر از آن حد از ریاضت و سلوک بیرون و بیشتر از آن باعث زمین خوردگی و شکستگی نفس می شود.بزرگان از این برنامه ها دو هدف دنبال می کنند.هدف اول آن است که بااین برنامه ها سالک را تربیت نموده ونفس او را به گونه ای رشد دهند که سر خود بار نیامده،و از مسیر اسلام بیرون نرود و دیگر آن که سالک را در حالت اعتدال نگه داشته و او را منع کنند از این که بخواهد به نفس خود بیش از اندازه فشار بیاورد.این به آن دلیل است که گاهی مشاهده می شود برخی سالکان از شدت شوقی که برای سلوک البته در ابتدا دارند، فشارهای بی مورد به خود آورده و بی خبر از این که این اعمال بیشتر به ضرر آنهاست تا به نفعشان، سعی می نمایند با این کارها خود را به خیالشان به خدا بیشتر نزدیک کنند. وظیفه یک پیر سالک در اینجا آن است که با
برنامه ای صحیح، سالک را در مسیر مستقیم که مرضیّ خدا و رسول است نگاه دارد.اسلام از ریاضات آن حدی را از انسان خواسته است که او را از راه سلوک باز ندارد؛بیش از این و غیر ازاین چیز دیگری نخواسته است.تنها اثری که این ریاضات بیش از حد اندازه برای انسان دارد آن است که،