رمزهای موفقیت بانام رسول الله(ص)

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
رمزهای موفقیت بانام رسول الله(ص)

[h=2]با توجه به ایام رحلت جانکاه پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) مروری کردیم بر عملیات هایی که در 8 سال دفاع مقدس که بانام ایشان مزین شده بود کردیم .[/h]

با توجه به اطلاعاتی که در دسترس قرار داشت از نام مبارک آن حضرت در 12 رمز عملیات بهره برده شده است که مهم ترین این عملیات شامل: خیبر و کربلای 4 می شود و عملیات «محمد رسول الله» است که با رمز و ذکر «لا اله الا الله، محمد رسول الله» با نام حضرتش نام گذاری و هم رمزگذاری شده است.
1. خیبر عملیات مهم آبی خاکی بوده که 3/12/1362 با رمز «یا رسول الله» آغاز شد. در مرحله اول نیروهای قرارگاه نجف با تهاجم سراسری در مناطقی همچون تنگه و شهر القرنه، جاده بصره ٓ العماره و نیز جزایر شمالی و جنوبی مجنون استقرار یافتند. در این میان، قرارگاه کربلا که در محور زید وارد عمل شده بود، با به دست آوردن کمترین موفقیت موجب بازگشت یگان های ارتش به مواضع قبلی خود شد.
2. عملیات قدس 1 که باهدف نزدیکی به اهداف عملیات بدر در ساعت 21 و 25 دقیقه شامگاه 24 خردادماه 1364 توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز «یا محمد رسول الله (ص)» در منطقه عملیاتی «هورالهویزه» شرق رودخانه «دجله» عراق، برای انهدام نیروها و بر هم زدن انسجام ماشین جنگی ارتش عراق، در منطقه ای به وسعت 180 کیلومترمربع آغاز کردند.
3. عملیات «قدس 2» ده روز پس از انجام عملیات قدس 1 در همان منطقه عملیاتی «هورالهویزه» به اجرا گذاشته شد. این عملیات نیز با رمز «یا محمد رسول الله (ص)» و در ساعت 2 بامداد 4 تیرماه 1364 باهدف خنثی کردن پاتک دشمن در اطراف منطقه «البیضه» انجام گرفت. نیروهای خودی در مناطق نیزار و آب گرفته شرق رودخانه «دجله» توانستند طی یک روز، از حمله احتمالی عراقی ها جلوگیری کرده و به مرتفع نمودن نقاط ضعف خطوط خودی بپردازند.
4. عملیات قدس 4 به منظور آزادی دریاچه «ام النعاج» با همکاری نیروی زمینی سپاه پاسداران و مجاهدان و پناهندگان عراقی که در قالب تیپ 9 بدر گرد هم آمده بودند، صورت گرفت. حمله ساعت 24 روز 1 مردادماه 1364 با رمز «یا محمد رسول الله (ص) الله اکبر» در حالی آغاز شد که هواپیماهای «پی.سی.7» عراق روزی یکی دو بار سطح منطقه و دریاچه ام النعاج را بمباران ایذایی می کردند، ولی دشمن در زمان عملیات کاملاً غافلگیر گردید، به گونه ای که بی سیم چی فرمانده عراق تسلیم نیروهای ایران شد.
5. عملیات کربلای 4 در ساعت 22:30 مورخ 3/10/1365 آغاز شد. به همین خاطر غواص های خودی ساعاتی قبل به درون آب رفته و به سمت خط دشمن حرکت کردند. در این میان، نیروهای دشمن که کاملاً آماده و هوشیار بودند ضمن پرتاب منور، با تیربار و خمپاره به طرف نیروهای خودی شلیک می کردند. درمجموع، عملیات خارج از کنترل و هدایت فرماندهی قرارگرفته بود و قبل از هر دستوری یگان ها با توجه به نوع وضعیت و هوشیاری و عکس العمل دشمن به محض رسیدن به ساحل، درگیری را آغاز می کردند. در این حال، رمز عملیات «یا محمد (ص)» حدود ساعت 22:45 اعلام شد و نیروهای عمل کننده فقط توانستند در جزایر سهیل، قطعه، ام الرصاص، ام البابی و بلجانیه نفوذ کنند و در بعضی مناطق نیز به صورت موضعی رخنه کنند.
6. عملیات نامنظم فتح 8 در منطقه شمالی استان موصل عراق و حوالی شهر «اتروش» بود. این حمله با رمز «یا رسول الله» در شامگاه 28 تیرماه 1366 باهدف انهدام تأسیسات نظامی- اقتصادی دشمن و حمایت از مبارزان عراقی آغاز شد.
ساعت 01:16 بامداد 29/8/1366 با رمز مبارک «یا محمد بن عبدالله، ادرکنی» آغاز شد و یگان های عملیاتی به طور هماهنگ و هم زمان به مواضع دشمن یورش بردند و پس از یک ساعت موفق شدند
7. عملیات فتح 9 (نامنظم)، اشراف بر راه شهرهای حلبچه، سید صادق و خرمال عراق باهدف انهدام یگان های دشمن در عمق خاک کردستان عراق بود. این طرح با هدایت و برنامه ریزی قرارگاه عملیاتی و برون مرزی «رمضان» از نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همکاری معارضان کرد عراقی طی پنج روز در منطقه شهر «خرمال» عراق به انجام رسید. عملیات فتح 9 در شامگاه 18 مردادماه 1366 و با رمز «یا رسول الله (ص)» آغاز شد.
8. عملیات ظفر 3 (نامنظم)، همکاری بزرگ با معارضان کرد عراقی: قرارگاه «رمضان» نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ 25 آبان ماه سال 66 بود که به منظور انهدام مراکز نظامی و تأسیسات اقتصادی دشمن در عمق جبهه شمالی دشمن طرح ریزی و اجرا کرد. این عملیات در منطقه عملیاتی «دربندیخان» واقع در جنوب استان «سلیمانیه» و بخش «سنگاو» از استان کرکوک و با رمز «یا رسول الله» آغاز شد.
9. عملیات نامنظم «ظفر 4» در روز 28 آبان ماه 1366 را قرارگاه عملیاتی و برون مرزی «رمضان» نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری معارضان کرد عراقی، در استان «دهوک» کردستان عراق ترتیب داد. در این عملیات نیروهای خودی با رمز «یا رسول الله (ص)» به مقر لشکر 119 پیاده ارتش عراق مستقر در شهر دهوک حمله برده و ضمن انهدام آن، به تخریب تأسیسات انتقال برق سد این شهر به میزان 60 درصد و مرکز پست و تلگراف، پمپ بنزین، مقر پلیس و مخابرات به میزان 40 درصد پرداختند.
10. عملیات نصر 8 نیروها با حرکت از محورهای مختلف پس از 5 الی 8 ساعت راهپیمایی، در نزدیکی مواضع دشمن استقراریافته و به انتظار فرمان آغاز عملیات نشستند. سرانجام عملیات در ساعت 01:16 بامداد 29/8/1366 با رمز مبارک «یا محمد بن عبدالله، ادرکنی» آغاز شد و یگان های عملیاتی به طور هماهنگ و هم زمان به مواضع دشمن یورش بردند و پس از یک ساعت موفق شدند قلل 1424، 1426 (قله اول)، 1418 (قله دوم) و 1391 (قله سوم) و قرارگاه تاکتیکی تیپ 39 را تصرف کنند. از ساعت 5 صبح، دشمن با به کارگیری عناصر باقیمانده از تیپ 39 پاتک کرده و توانست یکی از یگان های خودی را حدود 300 متر عقب براند.
11. عملیات ظفر 7 (نامنظم)، گامی دیگر تا شروع عملیات بزرگ والفجر 10 بود. نیروهای قرارگاه رمضان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری معرضان کرد عراقی در روز 23 اسفندماه 1366، عملیاتی را بانام ظفر 7 با رمز یا محمد رسول الله (ص) در منطقه شرق استان «سلیمانیه» مرکز کردستان عراق ٓ عقبه شمالی جبهه دشمن ٓ به انجام رساندند. این یورش که در منطقه ای به گستردگی 40 کیلومترمربع صورت گرفت، باهدف آزادسازی بلندی های منطقه شهر «خرمال» و انهدام نیروی دشمن پیگیری شد.
12. والفجر 10 عملیات گسترده ای در غرب کشور هم زمان با مبعث رسول اکرم (ص) آغاز شد. این عملیات در روز سه شنبه 25/12/1366، شروع و در 5 مرحله به اجرا درآمد که رمز آن «یا رسول الله (ص)» بود.
.
محمد رسول الله
عملیات «محمد رسول الله» که با رمز و ذکر «لا اله الا الله، محمد رسول الله» در روز 12 دی ماه سال 60 به مدت دو روز در منطقه بیاره و طویله عراق در غرب شهر نوسود ایران صورت پذیرفت، یکی از آزمون های سخت و بزرگ چنین فرماندهانی بود. این عملیات به منظور پس زدن قوای عراق و ضدانقلاب از غرب پاوه و جنوب مریوان به پشت مرزهای بین المللی طرح ریزی شده بود.