راه های کسب ثواب بعد از مرگ

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
راه های کسب ثواب بعد از مرگ

[="Tahoma"][="DarkRed"]با سلام
به نظرم بهترین و بزرگترین عملی که میشه بهش "باقیات صالحات" گفت تربیت فرزند صالح هست که غیر از اینکه هر کاری رو که بهش یاد دادیم و انجام بده در ثوابش شریک هستیم بلکه بعد هم خود او فرزند صالح دیگری تربیت میکنه که ما باز هم با واسطه در تربیت اون نقش داشتیم و بازم شریک اعمال نیک او خواهیم بود. و این سلسله ادامه خواهد داشت ان شاءلله
[/]

[=microsoft sans serif]پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم می فرمایند:

[=microsoft sans serif]
إذا ماتَ الإنسانُ انقَطَعَ عَمَلُهُ إلاّ مِن ثَلاثٍ : إلاّ مِن صَدَقَةٍ جاريَةٍ أو عِلمٍ يُنتَفَعُ بِهِ أو وَلَدٍ صالِحٍ يَدعُو لَهُ؛

[=microsoft sans serif]با مرگ انسان، رشته عملش قطع مى شود، مگر از سه چيز: صدقه جارى (وماندگار)، دانشى كه مردم از آن بهره‌مند شوند، و فرزند نيكوكارى كه برايش دعا كند.


[=microsoft sans serif]ميزان الحكمه ، ح ۱۴۲۸۷

مرگ یکی از اتفاقات گریز ناپذیر برای تمام موجودات عالم است که قرآن کریم، آن‌را چنین به تصویر می‌کشد: هر نفس زنده‏اى چشنده مرگ خواهد بود، سپس به سوى ما بازگردانده مى‏شوند.

با فرا رسیدن مرگ، تکالیفی که انسان در دنیا به آنها مکلف بوده از او ساقط و عمل و کارکردش به پایان می‌رسد و پرونده عملش در دنیا بایگانى مى‏شود.اما رحمت واسعه پروردگار عالم بر این تعلق گرفته که پرونده اعمال انسان کاملاً بسته نشود و تا قبل از برپایی قیامت باز باشد تا شاید خیراتی از عالم دنیا برای او ارسال شده و در پرونده اعمالش ثبت و ضبط شود و موجب نجات از بد عاقبتی او گردد.

در همین راستا پیامبر اسلام(ص) فرمود: «وقتی فرزند آدم بمیرد عمل و کردارش منقطع می‌شود، مگر سه کار؛ 1. فرزند صالحی داشته باشد که برایش دعا و استغفار نماید. 2. کتاب و دانشی از خود بجا بگذارد که دیگران از آن استفاده ببرند. 3. «صدقه‏ جاریه»[4] یعنی کارهای خیر عام المنفعتی مانند ساختن مدرسه، مسجد، پل ، راه و...، انجام داده باشد که پس از مرگش باقی باشد و مورد استفاده مردم قرار گیرد.

در روایت دیگری آن‌حضرت فرمودند: «پنج گروه هستند که در قبرند، ولی ثواب ایشان جارى مى‏شود بر دیوان ایشان. آن پنج گروه عبارت‌اند از؛ 1. آن‌کس که درخت خرمائى بکارد. 2. آن‌کس که چاهى حفر کند. 3. کسی که برای خدا مسجدی بسازد. 4. کسی که کتاب یا قرآنی بنویسد. 5. کسی که فرزند صالحی از خود بجا گذارد».

امام صادق(ع)فرمود: «مؤمن از شش چیز بعد از وفات استفاده مى‏کند؛ 1. فرزندى که براى او دعا کند، 2. قرآنى که بعد از او بماند، 3. درختى که از وى یادگار بماند، 4. چاهى که مردم از وى سود برند، 5. صدقه‏ جاریه‏ 6. سنت نیکی (راه و روش نیک نه بدعت) که مردم از آن استفاده کنند»

معاویه بن عمار می‌گوید به امام صادق(ع) عرض کردم: «کدام اجر و پاداشى است که بعد از مرگ هم به انسان می‌رسد مى‏شود؟ امام(ع) فرمود: 1. روش نیکى را پایه گذارى کند که در میان مردم متداول شود و چون مردم به آن روش کار کنند، اجر و پاداش آن به بنیان‌گذار آن روش مى‏رسد، بى‏آنکه اجر و پاداش دیگران کاهش یابد 2. خیرات بادوامى که بعد از مرگ انسان مورد استفاده و بهره‌‏یابى مردم واقع شود. 3. فرزند صالح و شایسته‌‏اى که بعد از مرگ والدین بر آنان دعا کند و به نیابت آنان حج بگزارد، تصدق کند، بنده آزاد کند، روزه بگیرد و نماز بخواند. راوی می‌گوید پرسیدم: مى‏توانم پدر و مادرم را در ثواب حج خود شرکت بدهم؟ امام فرمود: بلى

موضوع قفل شده است