جمع بندی راز نگه داری و افشای راز

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
راز نگه داری و افشای راز
سلام من یه خبر چینی کردم که خیلی از عواقبش ناراحتم  چند سال پیش شوهر خالم که خیلی آدم خوبیه از روی شوخی یک چیزی در مورد خواهرم در جمعی که خواهرم در آن حضور نداشت گفت من خودمو تا مدت زیادی نگه  داشتم و رازنگهداری کردم تا کینه ای بوجود نیاد .. اما چند وقت پیش یدفعه برای خواهرم تعریف  کردم و از اون موقع حس میکنم خواهرم ناراحتی کمی از شوهر خالم به دل گرفته حالا ناراحتم و میخوام کاری کنم خدا منو ببخشه و  دینی به گردنم نباشه
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد بدیع
آیـــنـــور said in راز نگه داری و افشای راز
سلام من یه خبر چینی کردم که خیلی از عواقبش ناراحتم  چند سال پیش شوهر خالم که خیلی آدم خوبیه از روی شوخی یک چیزی در مورد خواهرم در جمعی که خواهرم در آن حضور نداشت گفت من خودمو تا مدت زیادی نگه  داشتم و رازنگهداری کردم تا کینه ای بوجود نیاد .. اما چند وقت پیش یدفعه برای خواهرم تعریف  کردم و از اون موقع حس میکنم خواهرم ناراحتی کمی از شوهر خالم به دل گرفته حالا ناراحتم و میخوام کاری کنم خدا منو ببخشه و  دینی به گردنم نباشه
با سلام وقتی در حضور انسان غیبت فردی می شود واکنش های متفاوتی میتوانیم از خودمان نشان دهیم. بهترین عکس العمل دفاع از غیبت شونده در همان جمع است. با این کار گویا فرد غیبت شونده حضور دارد و در برابر بدگویی دیگران از خود دفاع میکند. چنین کاری فرد را از گناه و عقوبت غیبت کنندگان جدا میکند. واکنش بعدی سکوت در برابر غیبت کننده است که به نوعی تایید صحبت او محسوب میشود و شنونده غیبت را در گناه غیبت شریک میکند. واکنش سوم سکوت در مجلس غیبت و بازگو کردن آن برای غیبت شونده است که علاوه بر گناه غیبت گناه سخن چینی را نیز برای فرد رقم می زند. چنین کاری ضمن اینکه هیچ اثر تربیتی برای غیبت کننده ندارد باعث دلخوری غیبت شونده و کینه میان آن دو را فراهم میکند.
جبران این گناه نیز مانند همه گناهان دیگر از راه توبه است. توبه عناصر و مولفه هایی دارد که از پشیمانی از گناه آغاز می شود و با استغفار ادامه می یابد و با ترک گناه و جبران آن تثبیت می شود. شما با پشیمانی از این گناه در مسیر توبه پای نهاده اید. پشیمانی قلبی خود را با استغفار و طلب پوزش از خداوند بر زبان جاری کنید و با ترک همیشگی این گناه توبه را در رفتار خود نیز ظهور و بروز دهید. برای جلوگیری از تکرار گناه دانسته های دینی و اخلاقی خود را تقویت کنید. کتاب هایی مانند گناهان کبیره شهید دستغیب و کتب مفید دیگر را مطالعه نمایید. رازداری و کنترل زبان را تمرین نمایید. اگر در غیاب کسی خواستید درباره او صحبت کنید تنها ذکر خیر او باشد. قبل از هر حرفی تصور کنید او حضور دارد و اگر راضی به صحبت شما بود آن حرف را بزنید. بتعات منفی و آثار حرفی که می زنید را در نظر بگیرید و برای همه دوستی و آرامش آرزو کنید.
جمع بندی پرسش: چند سال پیش شوهر خاله ام از روی شوخی در جمعی که خواهرم در آن حضور نداشت مطلبی درباره ایشان گفت. من تا مدت زیادی رازداری کردم اما به تازگی آن مطلب را برای خواهرم تعریف کردم. فکر میکنم خواهرم از این حرف ناراحت شد و از شوهر خاله ام به دل گرفت. چه کار کنم خدا من را ببخشد؟   پاسخ:  وقتی در حضور انسان غیبت فردی می شود واکنش های متفاوتی میتوانیم از خودمان نشان دهیم. بهترین عکس العمل دفاع از غیبت شونده در همان جمع است. با این کار گویا فرد غیبت شونده حضور دارد و در برابر بدگویی دیگران از خود دفاع میکند. چنین کاری فرد را از گناه و عقوبت غیبت کنندگان جدا میکند. واکنش بعدی سکوت در برابر غیبت کننده است که به نوعی تایید صحبت او محسوب میشود و شنونده غیبت را در گناه غیبت شریک میکند. واکنش سوم سکوت در مجلس غیبت و بازگو کردن آن برای غیبت شونده است که علاوه بر گناه غیبت گناه سخن چینی را نیز برای فرد رقم می زند. چنین کاری ضمن اینکه هیچ اثر تربیتی برای غیبت کننده ندارد باعث دلخوری غیبت شونده و کینه میان آن دو را فراهم میکند. جبران این گناه نیز مانند همه گناهان دیگر از راه توبه است. توبه عناصر و مولفه هایی دارد که از پشیمانی از گناه آغاز می شود و با استغفار ادامه می یابد و با ترک گناه و جبران آن تثبیت می شود. شما با پشیمانی از این گناه در مسیر توبه پای نهاده اید. پشیمانی قلبی خود را با استغفار و طلب پوزش از خداوند بر زبان جاری کنید و با ترک همیشگی این گناه توبه را در رفتار خود نیز ظهور و بروز دهید. برای جلوگیری از تکرار گناه دانسته های دینی و اخلاقی خود را تقویت کنید. کتاب هایی مانند گناهان کبیره شهید دستغیب و کتب مفید دیگر را مطالعه نمایید. رازداری و کنترل زبان را تمرین نمایید. اگر در غیاب کسی خواستید درباره او صحبت کنید تنها ذکر خیر او باشد. قبل از هر حرفی تصور کنید او حضور دارد و اگر راضی به صحبت شما بود آن حرف را بزنید. تبعات منفی و آثار حرفی که می زنید را در نظر بگیرید و برای همه دوستی و آرامش آرزو کنید.
موضوع قفل شده است