ديدگاه اهل سنت راجع به وهابيت
تبهای اولیه
او می گوید :
من بسیار در بررسی احوال ابن تیمیه زحمت کشیدم و درباره او به این نتیجه رسیدم که علت کنار گذاشتن او بین اهل مصر و شام و تنفر مردم از او و سرزنش و تکذیب و تکفیر او به جهت تکبر و خودخواهی او و توهین نسبت به بزرگان بوده است
(بیان زغل العلم و الطلب ص 17-18
در جای دیگر ایشان می گوید : ...دیدی که عاقبت ابن تیمیه به کجا انجامید و چگونه پست و خوار وذلیل شد و او را تکفیر کردند ...(الاعلان بالتوبیخ لمن ذم التارریخ ص 78)
2- شیخ عبد الله هروی معروف به حبشی درباره محمد بن عبد الوهاب می نویسد : ...او با دعوتی ظهور کرد که با افکاری مخلوط بود که گمان می کرد از قرآن و سنت است . او کسی بود که بدعت های ابن تیمیه را زنده کرد از قبیل : تحریم توسل به پیامبر(ص) و تحریم سفر به جهت زیارت قبر پیامبر (ص) و انبیاء و صالحان به قصد دعا در آن مکان به امید اجابت از جانب خدا ،و تکفیر کسی که این گونه ندا را می دهد : ای رسول خدا! ای محمد ! ای علی ! ...(المقالات السنیة ص 46
3- نجم الدین عمر بن حجی بن احمد سعدی شافعی (830 هج ) ابن تیمیه در مسائل بسیاری از راه راست و روش محکم گمراه شده است
(الفتاوی السهمیة ص 45 )
4-شیخ احمد زینی دحلان مفتی مکه در باره محمد بن عبد الوهاب می نویسد
بسیاری از اساتید محمد بن عبد الوهاب در مدینه می گفتند :
زود است که این مرد گمراه شود ...
و پیش بینی آنها به وقوع پیوست . محمد بن عبد الوهاب گمان کرده بود که مقصودش از این مذهبی که اختراع کرده توحید خالص و دوری از شرک است و اینکه مردم از ششصد سال پیش مشرک بوده اند و او بوده که دینشان را تجدید کرده است او کسی بود که آیات قرآن که درباره مشرکان نارل شده بود همگی را بر اهل توحید حمل نمود ...»(الفتوحات الاسلامیة ج 2 ص 66 )
منبع : وهابیت از دیدگاه اهل سنت /رضوانی
ديدگاه اهل سنت راجع به وهابيت
1-شمس الدین محمد بن احمد بن عثمان ذهبی (748هج)
او می گوید :
من بسیار در بررسی احوال ابن تیمیه زحمت کشیدم و درباره او به این نتیجه رسیدم که علت کنار گذاشتن او بین اهل مصر و شام و تنفر مردم از او و سرزنش و تکذیب و تکفیر او به جهت تکبر و خودخواهی او و توهین نسبت به بزرگان بوده است[FONT="]
(بیان زغل العلم و الطلب ص 17-18
ا