دوره سفیران هدایت بهتره یا بلند مدت؟

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دوره سفیران هدایت بهتره یا بلند مدت؟

سلام

به نظر من هر کی باید توانایی خودش را ببیند ولی در جامعه اکنون مبلغ کم است .سفیران برای تربیت مبلغ است.ولی بلند مدت برای صاحب نظر شدن است

لطفا نظر بدید

با سلام و درود
لينك هاي زير شايد بتواند كمكي به شما باشد
موفق باشيد

http://www.howzeh-qom.com/showdata.a...11580&siteid=1
http://www.hawzah.net/fa/MagArt.html...eNumberID=3848
http://www.rasanews.ir/NSite/Fullstory/?Id=125367

سلام جناب رحیق مختوم
ان شا الله رحیق مختوم نصیبتان بشود

می دانم سفیران از لحاظ مهارتی و آموزشی بهتر است اما می گویند سر مدرک گیر میدن و حتما باید 5 سال تبلیغ بری میرم البته ولی ادامه تحصیل آن چه طوره در بلند مدت؟

با توجه به اینکه بنده عرب زبانم در شهر ما حوزه های عربی هست و از محل زندگی ما خیلی دور است نظر شما چیست؟

سلام علیکم ویژگی مشترک بلندمدت وکوتاه مدت درتبلیغ است بنده بااین که طلبه بلندمدت هستم ازپایه دوم مشغول به تبلیغ شدم همه اینها بستگی به خودطلبه داره

سلامرفیق
ببین من هم می خام برم حوزه.ولی توش موندم برم سفیران یا بلند مدت.آخه بلند مدت خیلی طول می کشه.
راستی کسی می دونه که درسهای سفیران با درسهایی که در بلند مدت می خونند چه تفاوتی داره.؟

سلام من می خام هم دانشگاه برم و هم حوزه.الان دانشجوی کارشناسی پیام نورم و ترم 3 هستم و امسال تصمیم گرفته ام برم حوزه.آیا دوره سفیران برم بهتره یا دوره بلند مدت.توانایی کدوم یکی از اینا بیشتره.درساشون باهم چه فرقی می کنه؟

سلام

من خودم سفیران ثبت نام کردم

در مشورت هام نتایج زیر بدست آمد:

1-نظر آن هایی که می گفتند بلندمدت بهتره به خاطر اینه می گفتند درس های بلندمدت مفصل تره ولی سفیران فشرده است . امکان یادگیری در بلند مدت بیشتره و در بلند مدت تبلیغ هم هست.

2-نظر آن هایی که می گفتند سفیران هدایت بهتره به خاطر اینه می گفتند که از نظر آموزشی سفیران بهتره و کوتاه تره.درساش کاربردی هست و سفیران همان حوزه علمیه خودمون هست.علومش علوم روزه ولی یه مشکلی که هست مدرکش باید بعد از دوره بری 5 سال تبلیغ که میگن نماز خواندن هم تبلیغ حساب میشه

نظر خودم:

موفقیت ات به تلاش خودت بستگی داره حالا دیگه تصمیم با خودته .

بعضی از کاربران این سایت طلبه هستن من با اونا مشورت کردم خواستی با ایشان مشورت کن.

من که میرم سفیران انشاالله

سلام
من با يك مثال به سوال شما جواب ميدم
شما فرض كنيد در حال حركت به سوي مقصدي هستيد
اگه با هواپيما بريد زود به مقصد مي رسيد
و اگه با دوچرخه يا ماشين بريد دير به مقصد مي رسيد
اما اين نكته قابل توجه است كه اون فردي كه با دوچرخه ميره بسياري از زيبايي هاي مسير رو مي بينه و با موانع مسير آشنا ميشه به خلاف كسي كه با هواپيما ميره
حال انتخاب با خودتان است

باعرض سلام و تشکر
شما سعی کنید یک جدول امتیاز بندی در مورد دو موضوع داشته باشید و هر کدام امتیازات بالایی داشته باشند انتخاب کنید در نظر داشته باشید که مبلغ شدن یا صاحب نظر شدن، تنها یک مولفه از مولفه هاست همانطور که علاقه و میزان انتظار شما برای مثمر ثمر شدن هم یک مولفه است سعی کنید با جمع آوری این گونه مولفه ها و امتیاز بندی اقدام فرمایید موفق باشید.

سلام.
خدمت اون برادری که مثال اوردن عرض کنم که من نفهمیدم که کدام یک را تشبیه به دوچرخه کرده اید؟ سفیران ویا بلند مدت ؟ولی این را بدانید که دشمنان اسلام سوار بر ((جت)) شده اند و می تازند ! پس بپا عقب نمانی دوچرخه سوار !!

با سلام خدمت همه دوستان

یه مشکله جدیه که منو چند وقت درگیر خودش کرده

حوزه یا دانشگاه ؟

راستش من مهندسی کامپیوترم رو تموم کردم ( رو به اتمام ) .

تو دوره ی سفیران هدایت پذیرفته شدم !

ولی همه به هم می گن آخه اگه می خواستی آخوند بشی چرا رفتی مهندس شدی !!

این راه عاقبت نداره با درسای سختش زود میای بیرون ، برو دنبال کار خوب

حتی یکه از مسئولین حوزه ها از من پرسید : چه سنخیتی بین کامپیوتر و حوزه هست که شما می خواید بیایید اینجا !!

لطفاً مراراهنمایی کنید . حداقل خودم بتونم خودم و قانع کنم !

shmhf;237465 نوشت:
ولی همه به هم می گن آخه اگه می خواستی آخوند بشی چرا رفتی مهندس شدی !!

سلام
یکی از مدارس علمیه قم هست به نام مدرسه علمیه معصومیه که بخشی از ورودی های اون از دانشجویان هستند که یا فارغ التحصیل شدن و یا توامان حوزه و دانشگاه رو ادامه میدن.یکی از دوستان بنده که فارغ التحصیل رشته فیزیک هست در این مدرسه در حال تحصیل هستن.
shmhf;237465 نوشت:
این راه عاقبت نداره با درسای سختش زود میای بیرون ، برو دنبال کار خوب

شما که تونستید تا این مرحله پیش برید بعید هست نتونید از پس درسای حوزه بر بیاید البته ابتدا سعی کنید یه تحقیقی در مورد نوع درسایی که تو حوزه خونده میشه داشته باشید سایت آموزش حوزه می تونه در این مورد کمکتون کنه.
shmhf;237465 نوشت:
حتی یکه از مسئولین حوزه ها از من پرسید : چه سنخیتی بین کامپیوتر و حوزه هست که شما می خواید بیایید اینجا !!

شاید خواستن انگیزه و رغبتتون رو تست کنن که این سوال رو پرسیدن و الا به نظر بنده یک فردی که دارای تخصص شماست میتونه خدمات زیادی در حوزه علمیه انجام بده.

سلام دوست عزیز
به نظر من بلند مدت بهتره. چون درس رو عمیق میخونن ولی تو سفیران هدایت درس رو سطحی. اگه فقط برای مبلغ شدن و آخوند شدن میری سفیران خوبه ولی اگه می خواهی مثل خیلی از بزرگان بشی باید همون درس هایی رو که اونا خوندن رو بخونی که همون درس های بلند مدته.

من هم از یکی از علما پرسیدم.ایشون اعتقاد داشتند خیلی درس ها خلاصه شده.میفرمودند خوبه اما بلند مدّت خیلی بهتره.
من هم راهکاری رو پیشنهاد کردم که ایشون تصدیق کردن.
عرض کردم من برای سنّم سفیران هدایت مناسبه،اما در کنارش دروس بلند مدّت رو مبسوط دنبال خواهم کرد.ایشون هم این راه رو تائید کردند

با توجه به معیارهای زیر دوره های دو دوره را با هم مقایسه می کنیم:

1-وضعیت آموزشی: بنا به اظهارات مسئولین سفیران هدایت متون آموزشی آن بر اساس علم است نه متن مثلا کتاب صرف و نحو آن ممکن است سیوطی و مغنی نباشد ولی از آنها در دروس سفیران استفاده شده باشد . متون سفیران جدیدتر و کاربردی تر است اما به اشکال زودگذر بودن آنرا می کنند که باید بگویم بستگی به تلاش خود طلبه دارد.راهکار کاربر arezu-u ممکن است عملی باشد.

2-وضعیت پژوهشی:


به نام علی اعلی

سلام

برای تصمیم گیری در این زمینه به نظر می رسه که باید با هر دو دوره آشنا شد

به همین خاطر از دفترچه راهنمای پذیرش حوزه های علمیه این مطلب رو اینجا می نویسم:

به پست های بعدی توجه کنید: :ok:


آشنايي با دورة‌تحصيلي بلند مدت حوزه‌ هاي علميه

اهداف:

الف) آموزشي وپژوهشي:

1. فراگيري علوم پايه ومقدماتي
2. فهم عميق علوم و معارفاسلامي بر اساس قرآن و مكتب اهل بيت( علیهم السلام )
3. تربيت عالمان صاحب نظر در رشته‌هاي علوم حوزوي
4. توليد علم و انديشه‌ ناب اسلامي
5. تأمين نيازهاي فرهنگي وپژوهشي، و پرورش انديشه­مندان حوزه و جوامع اسلامي

ب) تربيتي وتهذيبي:

1. تربيت عالمان و مبلّغان وارسته و متقي
2. تأمين نيازهاي معنوي جوامع اسلامي
3. زمينه‌سازي تكامل و رشد فضايل انساني و سلوك معنوي

برنامه‌ها:
اين دوره شامل چهار مقطع تحصيلي: « سطح يك » الی « سطح چهار» ، و رشته‌هاي تخصصي مي‌باشد.


مقطع عمومي:
در اين مقطع طلاب ،علوم پايه و مقدماتي ازقبيل: ادبيات عرب (صرف، نحو و معاني بيان) و منطق را فرا مي‌گيرند و با علوم اسلامي از قبيل: فقه، اصول، تفسير، عقايد، نهج‌البلاغه، تاريخ اسلام و ... آشنا مي‌شوند. ( تحصيل در اين مقطع به صورت تمام وقت است،و مدت آن به طور متوسط شش سال مي‌باشد. )

ب)مقاطع تكميلي:

سطح دو: در اين سطح طلاب به تحصيل دورة بالاتري از فقه و اصول استدلالي، تفسير، فلسفه وكلام پرداخته و بنية علمي خود را براي ورود به سطوح عالي تقويت مي‌كنند. مدت تحصيل در اين مقطع به طور متوسط سه سال است

سطح سه: در اين سطح طلاب به تحصيل فقه و اصول استدلالي، تفسير، كلام، فلسفه اسلامي، مذاهب‌اسلامي، تاريخ‌اسلام، تبليغ ونهج‌البلاغه درسطحي بالاتر ‌‌مي‌پردازند. مدت‌ آن (با تدوين پايان‌نامه) به طورمتوسط سه سال است.

سطح چهار: در اين سطح طلاب با تحصيلات و پژوهش در فقه و اصول استدلالي مي‌توانند در رشته‌های ياد شده،متخصص و صاحب ­­­­­­نظر ‌شوند و با تدوين رسالة علمي و كسب امتياز لازم، مدرك سطح چهار را دريافت كنند.
مدت اين مقطع به طورمتوسط چهار سال است.

ج)رشته‌هاي تخصصي:

پس از گذراندن مقطع عمومي(سطح يك)،طلاب مي‌توانندعلاوه بر ادامةسطوح بالاتر فقه و اصول‌استدلالي در مرحله‌اي ازتحصيلات علوم و معارف اسلامي به نام رشته‌هاي تخصصي از قبيل: تفسير و علوم قرآني،تبليغ،فلسفه،كلام،نهج البلاغه،حقوق و قضاي اسلامي،تاريخ اسلام،شيعه شناسي و... شركت كنند كه در آن با آموزش وپژوهش، توانايي پاسخگويي استدلالي به مسائل مربوط به رشتة تخصصي خود را پيدامي‌كنند.
اين رشته‌ها در دوره‌هاي چهار ساله بوده و هم اكنون در دوازده رشته در مرحله تحصيلات تكميلي طلبه مي‌پذيرند. رشته‌هاي تخصصي نيز خود داراي سطوح 2،3و4 بوده و در برخي ازآنها رشته‌هاي تخصصي سطوح بالاتر نيز قابل پيش بيني است.


آشنايي با دورة تحصيلي تربيت مبلغ (سفيران هدايت)

اين‌دوره، به منظورتربيت‌ مبلغانی توانمند و پارسا درمدتپنج‌سال برگزارمي‌شود.

اهداف:

الف) آموزشي:

1. فراگیری علوم پايه و مقدماتي
2. توانمندي دربهره‌گيري ازقرآن كريم و روايات اهل بيت( علیهم السلام )
3.شناخت معارف اسلامي ازجمله تفسيرقرآن، مباحثكلام، اخلاق، احكام،تاريخاسلام وسيرةائمةمعصومين( علیهم السلام )
4. آشنايي با علوم مربوط بهمخاطب‌شناسي،همچون جامعه شناسی و روان شناسی
5. بهره‌مندي از فنون سخنراني، كلاس‌داري و مهارتهايتبليغي

ب) تربيتي:

1. نهادينه شدن اخلاقاسلامي و حسن سلوك اجتماعي.
2. افزايش تقيّد نسبت بهاحكام شرعي و ارزشهاي ديني و اخلاقي
3. رشد انگيزة دفاع از اسلام و نظام اسلامي.

عناوينآموزشي:

صرف، نحو،تجزيه وتركيب، منطق،فقه،اصول،اديان ومذاهب،علوم قرآني و تفسير،اخلاقاسلاميو فلسفة اخلاق،نهج البلاغه و حديث،تاريخاسلام،عقايد، شيوه‌هايتبليغ،روان‌شناسي، جامعه شناسي،اقتصاد، علوم سياسي(ريشه‌هاي انقلاب اسلامي) ،روشكلاس‌داري،ادبياتفارسي،آيين نگارش و... .
*دروس این دوره در قالب 190واحد درسي به صورت نظري، عملي، و نظري عملي، در ده نيم سال تحصيلي ارائهمي‌شود.

تذكرات:

1. تحصيل در اين دوره به صورت تمام وقت است وطلاب درپايان دوره ، به‌ميزان سنوات تحصيل براي تبليغ احكام‌شرعي و معارف‌اسلامي به مناطق موردنياز اعزام مي‌شوند.
2.
فارغ‌التحصيلان‌دراين‌مقطع‌ازمزاياي‌دانشنامه‌سطح2حوزه‌بهره‌مندمي‌شوندوپس‌ازانجام تعهد تبليغي اين دانشنامه به آنان اعطا مي‌شود.
3.
فارغ­التحصیلان در این دوره‌درصورت ‌موفقيت‌در مراحل‌ پذيرش مقاطع بالاتر( سطح3و4رشته های تخصصی حوزه) ،مي‌توانندبه‌صورت‌حضوري‌ياغيرحضوري به ‌تحصيلات خود ‌ادامه دهند.

تبصره: تعهدخدمت‌تبليغي‌پذيرفته‌شدگان‌حضوري‌مقاطع‌بالاتر، تاپايان‌مدت‌تحصيل‌به‌تأخيرافتاده و پس از آن، همراه با انجام تبليغ مورد تعهد در موقعيتهاي ويژه مثل مدیریت و تدريس در حوزه‌هاي علمیه ازآنان استفاده خواهد شد.
موضوع قفل شده است