خمس در ارتباط با خرید منزل نو و لوازم آن

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
خمس در ارتباط با خرید منزل نو و لوازم آن

بسم الله الرحمن الرحیم
به تازگی منزل جدیدی خریده ام. برای این منزل، وسایلی مثل تلویزیون و کولر (دوم) لازم است که بخرم. خود منزل هم کاملا بی نقص نیست و باید کمد دیواری و کابینت برای آن درست کنم و قسمتهایی از آن را رنگ آمیزی کنم. و نیز هزینه های دیگری هم داشته باشد که احتمالا هنوز بر من معلوم نیست.
برای این منظور، وامی دریافت کرده ام. با توجه به اینکه إن شاء الله من شش ماه دیگر به آن منزل نقل مکان خواهم کرد و فعلا صاحبش در آن سکونت دارد، و دو ماه دیگر هم سر رسید سال مالی من است که باید خمس بدهم، و این باعث کاهش بودجه من میشود که حتی ممکن است بعضی از اقدامات فوق در رابطه با آن منزل را نتوانم انجام بدهم، تکلیف من چیست؟
1- قیمت وسایل روز به روز در حال افزایش است. در حالیکه بودجه من ثابت است. اگر پس از ورود به منزل جدید کولر را بخرم، هم تا آن موقع قیمتش چند میلیون تومان بیشتر می شود و هم پول من تا دو ماه دیگر مخمس می شود و کاهش می یابد. اگر الان کولر را بخرم، با توجه به اینکه تا شش ماه دیگر از آن استفاده نمیکنم، خمس به آن تعلق خواهد گرفت.
2- بعضی امور هستند که باید پس از نقل مکان به منزل جدید و مشاهده دقیق وضعیت آن، فکری برایش کرد و ایده مناسبی برای آن پیدا نمود. مثل ساختن کابینت و کمد. پس قطعا مقداری از وام دریافتی باید تا آن موقع (شش ماه دیگر) دست نخورده باقی بماند. بنابراین خمس خواهد گرفت.
3- تلویزیونی خریده ام که هنوز در کارتنش است. اگر برای اینکه مشمول خمس نشود، آن را راه اندازی کنم و فقط یک ساعت روشن باشد و نگاه کنیم و سپس دوباره به کارتنش برگردانم، آیا از شمول خمس خارج می شود؟

مرجع: رهبری