جمع بندی خلقت نوري معصومين(ع)

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خلقت نوري معصومين(ع)

سلام 

سوالی که ذهنم رو به خودش مشغول کرد این هست که آیا به خاطر اینکه خداوند ائمه را از نور آفریده ، آنها این چنین پاک و مطهر و خدایی زندگی کرده‌اند، یا چون خداوند در وجودشان ایمان و تقوای فوق ویژه ای را دیده بود آفرینش آنها را از نور قرار داد .

آیا تقوا و ایمان فوق ویژه‌ی معصومین معلول آفرینش خاص خداست؟ یعنی خدا این ایمان را به آنها عطا کرده و  چیزی درونشان قرار داده که باعث خاص بودن آنها شده یا وقتی که خداوند خاص بودن و تقوا و ایمان را در آنها دیده و مخلص بودن آنها را از ذاتشان دیده است تصمیم بر آفرنششان از نور و اعطای مقام معصومیت به آنها را گرفته؟

طبق مطالعه‌تی که داشتم فکر میکنم دومی درست هست. از نظرم مقام معصومیت چیزی نبوده که خدا به خودی خود به آنها داده باشد و چون ذات و فطرت پاک و متقی معصومین رو تشخیص داده این مقام را به آنها داده. و این طور نبوده که چون آفرینش آنها از نور بوده تبدیل به بندگان مخلص و برخوردار از ذات پاک  شده باشند بلکه چون در ابتدا خدا میدانسته و تشخیص داده اینها دارای ذات تقوا پیشه و مخلص و پاک هستند ، آفرینش ایشان را از نور قرار داده و در واقع این آفرینش ویژه پاداشی از طرف خدا برای این بندگان مخلص بوده. 

سوال دومم این است که آیا کسانی مثل حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت زینب(س) و حضرت معصومه (س) که جزو 14 معصوم نبودند اما دارای معصومیت بوده اند  آفرینش آنها نیز از نور بوده؟ آیا انها نیز معصوم به حساب می‌آیند؟  و آیا ممکن است خداوند نیز به آنها مقامی از معصومیت عطا کرده باشد ؟ یعنی ممکن است معصومیت درجاتی داشته باشد که خداوند بالاترین آن را به 14 معصوم  و درجات بعدی را به امام زادگان مثل حضرت ابوالفضل عباس(ع) و حضرت زینب(س) یا حضرت معصومه(س) و پس از آن درجاتی از معصومیت را به امام زادگان دیگر مثل نوادگان آنها  عطا کرده باشد؟ 

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد مسلم

جمع بندی

پرسش:

سوالی که ذهنم رو به خودش مشغول کرد این هست که آیا به خاطر اینکه خداوند ائمه را از نور آفریده ، آنها این چنین پاک و مطهر و خدایی زندگی کرده‌اند، یا چون خداوند در وجودشان ایمان و تقوای فوق ویژه ای را دیده بود آفرینش آنها را از نور قرار داد.

همچنین آفرینش بزرگوارانی مثل حضرت ابوالفضل (علیه السلام) و حضرت زینب(علیها السلام) و حضرت معصومه (علیها السلام) نیز از نور بوده است؟ آیا آنها نیز معصوم به حساب می‌آیند؟

پاسخ:

امر خلقت به طور کلی پیچیده است، و خلقت نوری ائمه(علیهم السلام) که دیگر جای خود دارد. در خصوص منشأ عصمت هم هر دو دیدگاهی که فرموده اید مطرح شده است.

برخی آن را از باب مزد قبل از عمل دانسته اند، یعنی چون خدا به اعمال ایشان در آینده آگاه بوده است که اهل عمل هستند چنین موهبتی در حق ایشان روا داشته است همانطور که در دعای ندبه نیز میخوانیم: «شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ... وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفَاءَ بِهِ فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُم‏؛ زهد را بر ایشان شرط کردی... و میدانستی که به آن وفا می کنند»(1)

و قرآن کریم نیز می فرماید: «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُون‏؛ و از آنان امامان (و پيشوايانى) قرار داديم كه به فرمان ما (مردم را) هدايت مى‏كردند چون شكيبايى نمودند، و به آيات ما يقين داشتند.(1)

برخی هم به علل و عوامل پیشینی ائمه(علیهم السلام) اشاره کرده و این تفاوت و جایگاه ویژه را از این جهت، یعنی از باب نتیجه سعه و گستردگی وجودی ایشان دانسته اند.

یعنی شاید بتوان با توجه به آیات و روایات اینگونه گفت، عصمتی که به ایشان داده شده به خاطر افضلیت و برتری ایشان بوده است، اما این برتری و افضلیت نشأت گرفته از سعه وجودی و مقام روحی ایشان بوده که خودش از مراحل خلقت نشأت گرفته است. و اینکه در نسل انبیا تا حضرت آدم(علیه السلام) نباید پدر مشرک یا مادر ناپاکی وجود داشته باشد، چرا که این نور در درون ایشان خاموش میشده است، از این باب است، یعنی نشان از نقش عوامل پیشینی در شکل گیری این ذوات مقدسه دارد.

به هر حال آنچه مهم است این است که این عصمت و مقام و منزلتی که خداوند به ایشان داده، موهبتی بوده است که به خاطر برتری ایشان به آنها داده شده است و بی قاعده و ضابطه نبود.بنابراین قطعا چارچوبمند و ضابطه مند است ولو آنکه ما از آن آگاه نباشیم:«اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَه‏؛ خدوند بهتر می داند رسالتش را کجا قرار دهد.(2)

در مورد سوال دومتان بله قطعا اینگونه است، یعنی هم عصمت و هم نورانیت وجودی انسان ها و اهل بیت(علیهم السلام) دارای مراتب است.

عصمتی که ما برای چهارده معصوم معتقد هستیم که از بدو تولد معصوم بوده اند و علم گسترده خدادادی و معصومانه داشته اند را برای امامزادگان بزرگی چون حضرت عباس(علیه السلام) و حضرت زینب(علیها السلام) معتقد نیستیم اما با این حال ایشان هم بهره ای از مراتب نوری اهل بیت برده و از نور ایشان منشعب شده اند.

 

پی نوشت ها:

  1. سید بن طاووس، اقبال الاعمال، دار الكتب الإسلاميه‏، تهران، چاپ دوم، 1409، ج1، ص295.
  2. سجده:24/32.
  3. انعام:124/6.

 

 

موضوع قفل شده است