جمع بندی ختم چهل روز آیه «و من یتق الله»

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ختم چهل روز آیه «و من یتق الله»

سلام

درباره این ختم که ظاهراً مجرب هست اینگونه نوشتند:

طریقه ختم آیه مبارکه :

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ﴿۲﴾
وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا ﴿۳﴾

به جهت مطالب و فتوحات و وسعت و جمیع اسباب و سامان دنیویه بدین ترتیب است :

مدت 40 روز 6379 مرتبه بخواند و در روز دوشنبه ابتداء کند و در جمعه تمام کند و قبل از خواندن غسل کند و وضو بسازد و دو رکعت نماز بخواند و بعد از نماز صد مرتبه سوره حمد و صد مرتبه سوره الم نشرح و صد مرتبه صلوات بفرستد پس شروع کند تا 39 روز متوالی هر روز 108 مرتبه بخواند و اگر در این مدت یک روز ترک شود باز از سر بگیرد و در روز چهلم بعد از اتمام ختم صد مرتبه حمد و الم نشرح بخواند و صد مرتبه صلوات بفرستد و این دعا را بخواند:
اللهمّ أغنِنی بِحلالِکَ عن حرامِک و بِفَضلِکَ عمّن سِواک إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
و 70 مرتبه بگوید :
اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی مِنْ أَمْرِی فَرَجاً وَ مَخْرَجاً

و در بین ختم ان شاءالله اثر اجابت ظاهر شود و اگر برای کسی در چهل روز اثر ظاهر نشود ختم را از سر بگیرد که ان شاء الله در اربعین دوم مطلب حاصل شود

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

من درست متوجه نشدم 108 بار در 40 روز برابر با 4320 امّا نوشته شده مدت 40 روز 6379 مرتبه بخواند لطفاً توضیح بدهید اگر مشکلی دارد اشاره کنید.

در ضمن آیا می شود نیت ختومات را رضای خداوند(سبحانه) قرار داد یا باید حتماً نیت کرد؟یا بهتر است یک نیت اخروی کنیم و هر دو مد نظرمان باشد؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد واسع

بسمه تعالی
با سلام و احترام

در اینکه آیات قران کریم دارای ثمرات و برکاتی هستند و خواندن آن مایه شفای امراض جسمی و روحی و درمان همه دردهای مادی و معنوی است تردیدی وجود ندارد زیرا قران کریم خود را مایه شفاء دانسته است. برخی از آیات نیز به صورت مشخص مساله ای چون گشایش و رهایی از مشکلات را مطرح می کند. اما در اینکه با خواندن آیه ای مشخص با آداب خاص و اعداد معین یا خواندن کل قران کریم به شیوه ای خاص معجزه رخ داده، تمامی مشکلات و گرفتاری های انسان اعم از مادی و معنوی برطرف شده و یک ذکر بتواند در زندگی انسانی تحول شگفت آوری ایجاد کند که تصورش غیر ممکن و از روند طبیعی امور خارج باشد مطلبی است که شواهد محکمی در تایید آن نمی توان یافت.

از این رو نسخه نویسی و تجویز اعداد و ارقام برای ذکری خاص یا آیه ای مشخص با آثار ویژه و تحول شگفت انگیز مطلبی است که هیچ گونه منبع و سند معتبری برای آن وجود ندارد و اگر کسی تجربه خاصی دارد نهایت امر این است که تجربه اش برای خودش معتبر است نه برای دیگران. زیرا شرایط انسانها و عوامل مقتضی و موانع سر راه انسانها متفاوت است و نمی توان نسخه واحدی را برای همه انسانها تجویز کرد هر چند آن نسخه مجرب باشد.

تنها کسانی می توانند برای انسانها نسخه بنویسند و دقیقا آثار ذکری خاص یا آیه ای از قران را با اعداد و ارقام به صورت دقیق بیان کنند و نتایج و آثار آن را کاملا ذکر کنند که از ناحیه خداوند متعال اجازه داشته باشند مانند معصومان درگاه الهی.

از این رو منبع معتبری برای اعداد و ارقام مربوط به آیه شریفه « وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً * وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدْراً » که در برخی از سایت های اینترنتی بدون هیچ گونه سند و مدرکی تجویز شده است، وجود ندارد.

علاوه بر اینکه آنچه در ایه شریفه فوق مایه گشایش معرفی شده است تقوی و توکل است نه گفتن و تکرار یک ذکر با اعداد و ارقام مشخص. از این رو تقوی و توکل راه گشایش و فرج می باشند.

با عنایت به مطلب فوق به ذکر برخی از روایاتی می پردازیم که برخی تصورات غلط و ناصواب را درباره آیات قران کریم خصوصا آیه 2-3 سوره طلاق مورد نکوهش و طرد قرار داده اند. این روایات در کتاب« توسعه اقتصادى بر پايه قرآن و حديث » گرد آوری شده است.

- عن عمر بن يزيد: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام: رَجُلٌ قالَ: لَأَقعُدَنَّ في بَيتي ولَاصَلِّيَنَّ ولَأَصومَنَّ ولَأَعبُدَنَّ رَبّي، فَأَمّا رِزقي فَسَيَأتيني! فَقالَ أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام: هذا أحَدُ الثَّلاثَةِ الَّذينَ لا يُستَجابُ لَهُم.(1)

از عمر بن يزيد: به امام صادق (عليه السلام) گفتم: «كسى مى‏گويد:" در خانه‏ ام مى‏ نشينم و نماز مى‏ خوانم و روزه مى‏ گزارم و پروردگارم را عبادت مى‏كنم؛ و روزى‏ ام، خود، به سوى من مى‏ آيد"»! امام صادق (عليه السلام) فرمود: «اين يكى از آن سه تن است كه دعاشان پذيرفته نمى ‏شود».

- الإمام الصادق (عليه السلام) : أرَأَيتَ لَو أنَّ رَجُلًا دَخَلَ بَيتَهُ و أغلَقَ بابَهُ أ كانَ يَسقُطُ عَلَيهِ شَي‏ءٌ مِنَ السَّماءِ؟!(2)

امام صادق (عليه السلام): آيا گمان مى‏كنى اگر كسى به خانه درآيد و در را ببندد، چيزى از آسمان [براى روزى وى‏] بر او فرود مى ‏آيد؟

- عن عليّ بن عبد العزيز: قالَ لي أبو عَبدِ اللّهِ (عليه السلام): ما فَعَلَ عُمَرُ بنُ مُسلِمٍ؟ قُلتُ: جُعِلتُ فِداكَ! أقبَلَ عَلَى العِبادَةِ وتَرَكَ التِّجارَةَ، فَقالَ: وَيحَهُ! أما عَلِمَ أنَّ تارِكَ الطَّلَبِ لا يُستَجابُ لَهُ؟! إنَّ قَوما مِن أصحابِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله لَمّا نَزَلَت‏ «وَ مَنْ‏ يَتَّقِ‏ اللَّهَ‏ يَجْعَلْ‏ لَهُ‏ مَخْرَجاً* وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ» أغلَقُوا الأَبوابَ و أقبَلوا عَلَى العِبادَةِ وقالوا: قَد كُفينا، فَبَلَغَ ذلِكَ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله فَأَرسَلَ إلَيهِم فَقالَ: ما حَمَلَكُم عَلى ما صَنَعتُم؟ قالوا: يا رَسولَ اللّهِ، تُكُفِّلَ لَنا بِأَرزاقِنا فَأَقبَلنا عَلَى العِبادَةِ، فَقالَ: إنَّهُ مَن فَعَلَ ذلِكَ لَم يُستَجَب لَهُ، عَلَيكُم بِالطَّلَبِ.(3)

از علىّ بن عبدالعزيز: امام صادق (عليه السلام) به من فرمود: «عمر بن مسلم چه مى‏كند؟» گفتم: «فدايت شوم! به عبادت روى آورده و تجارت را ترك كرده است». فرمود: «واى بر او! آيا نمى‏داند آن كه روزى طلبيدن را رها كند، دعايش پذيرفته نمى‏شود؟ گروهى از ياران پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) آن گاه كه اين آيه نازل شد:" و هر كه از خدا پروا كند، براى او راه بيرون شدن [از هر دشوارى و اندوهى‏] پديد آورَد؛ و او را از جايى كه گمان ندارد، روزى مى‏دهد"، درها را بربستند و به عبادت روى آوردند و گفتند:" ما [از روزى جستن‏] بى‏ نياز شده ‏ايم". اين خبر به پيامبر (صلى الله عليه و آله) رسيد؛ پس آنان را فراخواند و فرمود:" چه چيز شما را به اين كار واداشت؟" گفتند:" اى پيامبر خدا! روزى ما تضمين شده است؛ پس ما به عبادت روى آوريم". فرمود:" هر كس چنين كند، دعايش پذيرفته نمى‏شود. وظيفه شما روزى طلبيدن است

سخن پایانی: ای کاش مومنان به قران و آموزه های الهی به جای گشتن به دنبال ذکر و وردی که بتواند تغییر یک شبه در زندگی آنان ایجاد کند اندکی در معانی و مضامین قران کریم تأمل می کردند وخواسته قران کریم را اجابت می کردند تا راه بندگی درست و مقاصد قرانی را بهتر دریابند و خود را از سرگردانی در اذکار و اوراد و آمار و ارقام بی مدرک و سند رهایی بخشند.


پی نوشت ها:

1 . کلینی، محمد بن یعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، مصصح: علی اکبر غفاری، دارالکتب الاسلامیه ، 1407ق، چاپ چهارم ، تهران ؛ ج‏5 ؛ ص7

2 . کلینی، محمد بن یعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، مصصح: علی اکبر غفاری، دارالکتب الاسلامیه ، 1407ق، چاپ چهارم ، تهران ؛ ج‏5 ؛ ص 78.

3 . کلینی، محمد بن یعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، مصصح: علی اکبر غفاری، دارالکتب الاسلامیه ، 1407ق، چاپ چهارم ، تهران ؛ ج‏5 ؛ج 5 ص 84 منابع دیگر : تهذيب الأحكام: 6/ 323/ 885، من لا يحضره الفقيه: 3/ 192/ 3721، بحار الأنوار: 22/ 131/ 111.

در جایی که خواندم که آقای رجبعلی خیاط به دو شخص این ختم را داده بودند و البته گفته بودند که چهل روز را روزه بگیرید و بجای نیت دنیوی به نیت تقرب به درگاه امام رضا(علیه السلام) این ختم را انجام بدید ، راوی ختم در بین آن ترک کرده بود اما دوست ایشان ختم را به پایان رساند و وقتی به مشهد برگشت توانست امام(علیه اسلام) را بصورت نور زیارت کند و بعد این در حالت در وی تقویت شد و توانست ایشان را ببیند ، فکر می کنم این مطلب را در صحیفه مهدویه خوانده بودم و قصد نویسنده این بود که بگوید بهتر است بجای اهداف دنیوی یا کرامات هدفمان تقرب باشد ، به هر حال من ماجرا را موثق دیدم اما در آنجا ختم کامل ذکر نشده بود می خواستم با نیت تقرب یا تنها به نیت رضای خداوند رحمان(سبحانه) این ختم را در تابستان انجام بدهم البته احتمالا شتاب زده عمل کردم به فکر این نبودم که هرکس شرایط خاصی برای هر فرد وجود دارد.

علی ایحال باز هم از شما نظرتان را می پرسم
من فکر می کردم چون این ختم توصیه شده توسط آقای رجبعلی خیاط است می توانم انجام بدهم
لطفا یا سوال اولم را پاسخ دهید یا مرا بسمت یک ختم یا عبادت موثق سوق دهید یا اگر با نظر من اصلا موافق نیستید مرا به یک پاسخ درست ارجاع دهید

ببخسید که از ابتدا منظور خود را درست نرساندم

ممنون

با سلام و عرض ادب و احترام

همانطور که در نوشتار گذشته مطرح کردم نسخه نویسی کار هر کسی نیست. از این رو یک کارشناس دین نمی تواند برای کسی نسخه بنویسد مانند کاری که پزشکان برای بیماران خود انجام می دهند زیرا هرچند آثار و نتایج برای اذکار و اوراد وارده در آیات و روایات امری مسلم است. اما نمی توان به صورت خط کشی شده بیان کرد که اگر فلان ذکر را به فلان مقدار گفتید پس نتیجه آن فلان چیز خواهد بود. و این مساله در باره بیماری های جسمی نیز مطرح است. لذا گاهی در یک بیماری مشابه و تجویز مشابه نتایج مورد نظر به دست نمی اید زیرا موانعی وجود دارد که پزشک بدان آگاه نیست. از این رو نمی توان گفت هر کسی فلان ذکر را بگوید فلان نتیجه را به دست می آورد.

اگر به کتابی اطمینان دارید یا به شخصی از اهل معرفت باورمندید به صورت احتیاط و امید رسیدن به نتایج مد نظر می توانید دستورات داده شده را انجام دهید اما انتظار رسیدن به نتیجه قطعی را نداشته باشید. زیرا شرایط انسانها و عوامل و موانع موثر در ثمردهی این دعاها بسیار زیاد است و ما از عمده آنها غافلیم.

افزون بر مطالب فوق، آنچه در کتب معتبر چون مصباح المتهجد، بلد الامین، مفاتیج الجنان نیز آمده است به صورت دستورات و سفارش های عملی است که هیچگاه نتایج آن و قبول شدن آنها در اختیار انسان نیست و آنچه بر عهده آدمی است صرفا انجام آنهاست و نتیجه بر عهده خدای سبحان است که طبق مصلحت و شرایط بندگان تصمیم می گیرد.

در پایان باید دانست که البته مانعی برای اذکار و اوراد مورد نظر شما وجود ندارد اما هیچ کسی هم نمی تواند تضمین قطعی برای برآورده شدن نتایج مد نظر ارائه کند مگر معصومین علیهم السلام که البته امروز دست ما از ان بزرگواران کوتاه است و نمی توانیم نسخه مستقیم دریافت کنیم و آنچه در اختیار ما قرار دارد مجموعه ای از آیات و روایات است که باید بدان ها عمل کنیم.

موفق و منصور باشید

سوال: ختم چهل روزه آیه شریفه « وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً * وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ» به چه کیفیت است و چه برکاتی دارد؟

پاسخ:


در اینکه آیات قران کریم دارای ثمرات و برکاتی هستند و خواندن آن مایه شفای امراض جسمی و روحی و درمان همه دردهای مادی و معنوی است تردیدی وجود ندارد زیرا قران کریم خود را مایه شفاء دانسته است. برخی از آیات نیز به صورت مشخص مساله ای چون گشایش و رهایی از مشکلات را مطرح می کند. اما در اینکه با خواندن آیه ای مشخص با آداب خاص و اعداد معین یا خواندن کل قران کریم به شیوه ای خاص معجزه رخ داده، تمامی مشکلات و گرفتاری های انسان اعم از مادی و معنوی برطرف شده و یک ذکر بتواند در زندگی انسانی تحول شگفت آوری ایجاد کند که تصورش غیر ممکن و از روند طبیعی امور خارج باشد مطلبی است که شواهد محکمی در تایید آن نمی توان یافت.

از این رو نسخه نویسی و تجویز اعداد و ارقام برای ذکری خاص یا آیه ای مشخص با آثار ویژه و تحول شگفت انگیز مطلبی است که هیچ گونه منبع و سند معتبری برای آن وجود ندارد و اگر کسی تجربه خاصی دارد نهایت امر این است که تجربه اش برای خودش معتبر است نه برای دیگران. زیرا شرایط انسانها و عوامل مقتضی و موانع سر راه انسانها متفاوت است و نمی توان نسخه واحدی را برای همه انسانها تجویز کرد هر چند آن نسخه مجرب باشد.

تنها کسانی می توانند برای انسانها نسخه بنویسند و دقیقا آثار ذکری خاص یا آیه ای از قران را با اعداد و ارقام به صورت دقیق بیان کنند و نتایج و آثار آن را کاملا ذکر کنند که از ناحیه خداوند متعال اجازه داشته باشند مانند معصومان درگاه الهی.

از این رو منبع معتبری برای اعداد و ارقام مربوط به آیه شریفه « وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً * وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدْراً » که در برخی از سایت های اینترنتی بدون هیچ گونه سند و مدرکی تجویز شده است، وجود ندارد.

علاوه بر اینکه آنچه در ایه شریفه فوق مایه گشایش معرفی شده است تقوی و توکل است نه گفتن و تکرار یک ذکر با اعداد و ارقام مشخص. از این رو تقوی و توکل راه گشایش و فرج می باشند.

با عنایت به مطلب فوق به ذکر برخی از روایاتی می پردازیم که برخی تصورات غلط و ناصواب را درباره آیات قران کریم خصوصا آیه 2-3 سوره طلاق مورد نکوهش و طرد قرار داده اند. این روایات در کتاب« توسعه اقتصادى بر پايه قرآن و حديث » گرد آوری شده است.

- عن عمر بن يزيد: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام: رَجُلٌ قالَ: لَأَقعُدَنَّ في بَيتي ولَاصَلِّيَنَّ ولَأَصومَنَّ ولَأَعبُدَنَّ رَبّي، فَأَمّا رِزقي فَسَيَأتيني! فَقالَ أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام: هذا أحَدُ الثَّلاثَةِ الَّذينَ لا يُستَجابُ لَهُم.(1)

از عمر بن يزيد: به امام صادق (عليه السلام) گفتم: «كسى مى‏گويد:" در خانه‏ ام مى‏ نشينم و نماز مى‏ خوانم و روزه مى‏ گزارم و پروردگارم را عبادت مى‏كنم؛ و روزى‏ ام، خود، به سوى من مى‏ آيد"»! امام صادق (عليه السلام) فرمود: «اين يكى از آن سه تن است كه دعاشان پذيرفته نمى ‏شود».

- الإمام الصادق (عليه السلام) : أرَأَيتَ لَو أنَّ رَجُلًا دَخَلَ بَيتَهُ و أغلَقَ بابَهُ أ كانَ يَسقُطُ عَلَيهِ شَي‏ءٌ مِنَ السَّماءِ؟!(2)

امام صادق (عليه السلام): آيا گمان مى‏كنى اگر كسى به خانه درآيد و در را ببندد، چيزى از آسمان [براى روزى وى‏] بر او فرود مى ‏آيد؟

- عن عليّ بن عبد العزيز: قالَ لي أبو عَبدِ اللّهِ (عليه السلام): ما فَعَلَ عُمَرُ بنُ مُسلِمٍ؟ قُلتُ: جُعِلتُ فِداكَ! أقبَلَ عَلَى العِبادَةِ وتَرَكَ التِّجارَةَ، فَقالَ: وَيحَهُ! أما عَلِمَ أنَّ تارِكَ الطَّلَبِ لا يُستَجابُ لَهُ؟! إنَّ قَوما مِن أصحابِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله لَمّا نَزَلَت‏ «وَ مَنْ‏ يَتَّقِ‏ اللَّهَ‏ يَجْعَلْ‏ لَهُ‏ مَخْرَجاً* وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ» أغلَقُوا الأَبوابَ و أقبَلوا عَلَى العِبادَةِ وقالوا: قَد كُفينا، فَبَلَغَ ذلِكَ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله فَأَرسَلَ إلَيهِم فَقالَ: ما حَمَلَكُم عَلى ما صَنَعتُم؟ قالوا: يا رَسولَ اللّهِ، تُكُفِّلَ لَنا بِأَرزاقِنا فَأَقبَلنا عَلَى العِبادَةِ، فَقالَ: إنَّهُ مَن فَعَلَ ذلِكَ لَم يُستَجَب لَهُ، عَلَيكُم بِالطَّلَبِ.(3)

از علىّ بن عبدالعزيز: امام صادق (عليه السلام) به من فرمود: «عمر بن مسلم چه مى‏كند؟» گفتم: «فدايت شوم! به عبادت روى آورده و تجارت را ترك كرده است». فرمود: «واى بر او! آيا نمى‏داند آن كه روزى طلبيدن را رها كند، دعايش پذيرفته نمى‏شود؟ گروهى از ياران پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) آن گاه كه اين آيه نازل شد:" و هر كه از خدا پروا كند، براى او راه بيرون شدن [از هر دشوارى و اندوهى‏] پديد آورَد؛ و او را از جايى كه گمان ندارد، روزى مى‏دهد"، درها را بربستند و به عبادت روى آوردند و گفتند:" ما [از روزى جستن‏] بى‏ نياز شده ‏ايم". اين خبر به پيامبر (صلى الله عليه و آله) رسيد؛ پس آنان را فراخواند و فرمود:" چه چيز شما را به اين كار واداشت؟" گفتند:" اى پيامبر خدا! روزى ما تضمين شده است؛ پس ما به عبادت روى آوريم". فرمود:" هر كس چنين كند، دعايش پذيرفته نمى‏شود. وظيفه شما روزى طلبيدن است

همانطور که اشاره شد نسخه نویسی کار هر کسی نیست. از این رو یک کارشناس دین نمی تواند برای کسی نسخه بنویسد مانند کاری که پزشکان برای بیماران خود انجام می دهند زیرا هرچند آثار و نتایج برای اذکار و اوراد وارده در آیات و روایات امری مسلم است. اما نمی توان به صورت خط کشی شده بیان کرد که اگر فلان ذکر را به فلان مقدار گفتید پس نتیجه آن فلان چیز خواهد بود. و این مساله در باره بیماری های جسمی نیز مطرح است. لذا گاهی در یک بیماری مشابه و تجویز مشابه نتایج مورد نظر به دست نمی اید زیرا موانعی وجود دارد که پزشک بدان آگاه نیست. از این رو نمی توان گفت هر کسی فلان ذکر را بگوید فلان نتیجه را به دست می آورد.

اگر به کتابی اطمینان دارید یا به شخصی از اهل معرفت باورمندید به صورت احتیاط و به امید رسیدن به نتایج مد نظر می توانید دستورات داده شده را انجام دهید اما انتظار رسیدن به نتیجه قطعی را نداشته باشید. زیرا شرایط انسانها و عوامل و موانع موثر در ثمردهی این دعاها بسیار زیاد است و ما از عمده آنها غافلیم.

افزون بر مطالب فوق، آنچه در کتب معتبر چون مصباح المتهجد، بلد الامین، مفاتیج الجنان نیز آمده است به صورت دستورات و سفارش های عملی است که هیچگاه نتایج آن و قبول شدن آنها در اختیار انسان نیست و آنچه بر عهده آدمی است صرفا انجام آنهاست و نتیجه بر عهده خدای سبحان است که طبق مصلحت و شرایط بندگان تصمیم می گیرد. از این رو هیچ کسی نمی تواند تضمین قطعی برای برآورده شدن نتایج مد نظر ارائه کند مگر معصومین علیهم السلام که البته امروز دست ما از ان بزرگواران کوتاه است و نمی توانیم نسخه مستقیم دریافت کنیم و آنچه در اختیار ما قرار دارد مجموعه ای از آیات و روایات است که باید بدان ها عمل کنیم.

سخن پایانی: ای کاش مومنان به قران و آموزه های الهی به جای گشتن به دنبال ذکر و وردی که بتواند تغییر یک شبه در زندگی آنان ایجاد کند اندکی در معانی و مضامین قران کریم تأمل می کردند وخواسته قران را را مبنی بر اندیشه ورزی در آیات آفاقی و انفسی و متن قران کریم اجابت می کردند تا راه بندگی درست و مقاصد قرانی را بهتر دریابند و خود را از سرگردانی در اذکار و اوراد و آمار و ارقام بی مدرک و سند رهایی بخشند.


پی نوشت ها:

1 . کلینی، محمد بن یعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، مصصح: علی اکبر غفاری، دارالکتب الاسلامیه ، 1407ق، چاپ چهارم ، تهران ؛ ج‏5 ؛ ص7
2 . کلینی، محمد بن یعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، مصصح: علی اکبر غفاری، دارالکتب الاسلامیه ، 1407ق، چاپ چهارم ، تهران ؛ ج‏5 ؛ ص 78.
3 . کلینی، محمد بن یعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، مصصح: علی اکبر غفاری، دارالکتب الاسلامیه ، 1407ق، چاپ چهارم ، تهران ؛ ج‏5 ؛ج 5 ص 84 منابع دیگر : تهذيب الأحكام: 6/ 323/ 885، من لا يحضره الفقيه: 3/ 192/ 3721، بحار الأنوار: 22/ 131/ 111.

موضوع قفل شده است