جمع بندی حکم شرعی ایجاد مغازه برای فروش سيگار و تنباکو

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حکم شرعی ایجاد مغازه برای فروش سيگار و تنباکو

[=&quot] سلام
رهبری و و آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم
من يه مغازه براي فروش سيگار و تنباکو باز بکنم ايا اشکال دارد؟[/]

برچسب: 

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد شفا

محدثه83;829070 نوشت:
[=&amp] سلام
رهبری و و آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم
من يه مغازه براي فروش سيگار و تنباکو باز بکنم ايا اشکال دارد؟[/]

سلام علیکم

طبق نظر رهبری و آیت الله سیستانی:

چنین شغلی اگر خلاف قانون نباشد و استعمال آن هم ضرر قابل توجه ای نداشته باشد اشکالی ندارد.

نظر رهبری در رابطه با سیگار:

حکم قليان يا سيگار کشيدن تابع ميزان ضرر آن است. اگر دارای ضرر قابل ملاحظه‌ای باشد يا موجب اذيّت و آزار ديگران گردد يا خلاف قانون باشد، جايز نيست.

نظر آیت الله سیستانی در رابطه با سیگار:

اگر کشیدن سیگار وتنباکو - هرچند در آینده - ضرر مهمى به او می رساند، خواه آن ضرر مهم حتمی باشد و یا احتمالی، که از آن نزد عقلاء ترس حاصل می شود، کشیدن آن حرام است، واما با ایمن بودن از ضرر مهم هرچند از این جهت که در کشیدن آن زیاده روی نکند اشکال ندارد .

طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی:

اشتغال به چنین شغلی جایز نمی باشد.

استفتاء آیت الله مکارم شیرازی:

سیگار فروشی چه حکمی دارد؟
این کار حرام است.

پی نوشت:
سایت رهبری، پرسشهای متداول، مساله 435
سایت آیت الله مکارم شیرازی،استفتائات، سیگار
سایت آیت الله سیستانی ،سوالها و جوابها ،سیگار

باسمه الحکم العدل

شفا;829573 نوشت:
طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی:

اشتغال به چنین شغلی جایز نمی باشد.

استفتاء آیت الله مکارم شیرازی:

سیگار فروشی چه حکمی دارد؟
این کار حرام است.

عرض سلام و احترام

موارد فوق یک سؤال است و حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) دو گونه پاسخ فرموده اند؟!

حبیبه;829601 نوشت:
باسمه الحکم العدل

عرض سلام و احترام

موارد فوق یک سؤال است و حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) دو گونه پاسخ فرموده اند؟!

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
خیر آیت الله مکارم شیرازی (حفظه الله) جواب های متفاوت نداده اند و اصطلاح جایز نمیباشد و حرام تفاوتی با هم ندارند.

اصطلاح «جایز نیست» در مسائل شرعی و فقه مصطلح به این معنا است که مکلف در مقام عمل، نباید فعل مورد نظر را انجام دهد و از این جهت با اصطلاح حرام فرقی ندارد. (مقام معظم رهبری،أجوبة الاستفتاءات(فارسی)، ص 10) بنابراین جایز نیست به معنای مکروه بودن کار نمی باشد، بلکه به معنای حرمت آن است.

باسمه الحق

navid;829612 نوشت:
خیر آیت الله مکارم شیرازی (حفظه الله) جواب های متفاوت نداده اند و اصطلاح جایز نمیباشد و حرام تفاوتی با هم ندارند.

اصطلاح «جایز نیست» در مسائل شرعی و فقه مصطلح به این معنا است که مکلف در مقام عمل، نباید فعل مورد نظر را انجام دهد و از این جهت با اصطلاح حرام فرقی ندارد. (مقام معظم رهبری،أجوبة الاستفتاءات(فارسی)، ص 10) بنابراین جایز نیست به معنای مکروه بودن کار نمی باشد، بلکه به معنای حرمت آن است.

سلام علیکم

بله قطعا اصطلاح "جایز نیست"،حکم کراهت ندارد و همانطور که فرمودید به این معنا است که در مقام عمل نباید انجام شود

امّا سؤال از آنجائی پیش آمد که آیا حکم فروش دخانیات جزء احکام وضعی است و یا تکلیفی؟

به نظرم رسید که وقتی اصطلاح جایز نیست استعمال می شود موضوع حکم جزء احکام تکلیفی قرار نمی گیرد.

گرچه در نتیجه و عمل فرقی ندارد و در هر دو مورد باید ترک شود.

با تشکر

حبیبه;829618 نوشت:
باسمه الحق

سلام علیکم

بله قطعا اصطلاح "جایز نیست"،حکم کراهت ندارد و همانطور که فرمودید به این معنا است که در مقام عمل نباید انجام شود

امّا سؤال از آنجائی پیش آمد که آیا حکم فروش دخانیات جزء احکام وضعی است و یا تکلیفی؟

به نظرم رسید که وقتی اصطلاح جایز نیست استعمال می شود موضوع حکم جزء احکام تکلیفی قرار نمی گیرد.

گرچه در نتیجه و عمل فرقی ندارد و در هر دو مورد باید ترک شود.

با تشکر


بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم

[=wpcity-BZar]اگر جایز نبودن (عدم جواز) در احکام تکلیفی استعمال شود مراد همان [/][=wpcity-BZar]حرمت[/][=wpcity-BZar] و حرام بودن است. اما اگر در رابطه با احکام وضعی استعمال شود معنای آن [/][=wpcity-BZar]عدم صحت[/][=wpcity-BZar] و عدم ترتب آثار آن عمل است مثلا اگر گفته شد زوجیت مرد با دوخواهر هم زمان جایز نیست به این معنی است که چنین زوجیتی صحیح نیست و آثار زوجیت مثل حلال بودن تمتع های جنسی و وجوب نفقه و…بر آن مترتب نمی شود.

[/]
باتوجه به اینکه بنده با مراجعه به سایت مراجع مختلف مشاهده کردم که لفظ حرام و جایز نیست را در زمینه ی این حکم باهم و در یک معنا به کار برده اند و باتوجه به توضیح فوق معلوم میشود این حکم یک حکم تکلیفی است.

در پناه خداوند موفق و پیروز باشید

حبیبه;829601 نوشت:
باسمه الحکم العدل

عرض سلام و احترام

موارد فوق یک سؤال است و حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) دو گونه پاسخ فرموده اند؟!

سلام علیکم

جایز نمی باشد و حرام است ،در اینجا مقصود به یک معنا می باشد.

موضوع قفل شده است