حکم ازدواج مجدد از روی هوس چیست؟

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حکم ازدواج مجدد از روی هوس چیست؟

[="Tahoma"][="#4169e1"]سلام علیکم
در تاپیک دیگری بحث از زن و جایگاهش در دین اسلام بود که با دوستی بحث به اینجا کشید:
اگر مردی با اینکه زندگی اول او زندگی خوب و سالمی است، بخاطر هوسبازی، اقدام به صیغه یا ازدواج مجدد کند، اولاً عقد صحیح است؟ ثانیاً این کار مشکل شرعی دیگری ندارد؟
مثلاً درجاهایی فتوا می بینیم که عقد صحیح است ولی فرد، معصیت کرده!
این مساله که مطرح شد، درکدام مقوله می گنجد؟ عقد صحیح است و عقوبتی برای مترتب نیست؟
یا عقد صحیح است(اثر وضعی دارد) ولی عقوبت هم دارد؟
یا اصلاً عقد صحیح نیست؟

مرجع حقیر امام خامنه ای هستند اما بحث در آن تاپیک، از نظر مراجع دیگر مانند مکارم شیرازی و آیت الله روحانی بود.
اگر نظر هرسه مرجع گفته شود ممنون می شوم.:Gol:
موید باشید
یاعلی[/][/]

[="Tahoma"][="#4169e1"]

eslamic110;398792 نوشت:
سلام علیکم
در تاپیک دیگری بحث از زن و جایگاهش در دین اسلام بود که با دوستی بحث به اینجا کشید:
اگر مردی با اینکه زندگی اول او زندگی خوب و سالمی است، بخاطر هوسبازی، اقدام به صیغه یا ازدواج مجدد کند، اولاً عقد صحیح است؟ ثانیاً این کار مشکل شرعی دیگری ندارد؟
مثلاً درجاهایی فتوا می بینیم که عقد صحیح است ولی فرد، معصیت کرده!
این مساله که مطرح شد، درکدام مقوله می گنجد؟ عقد صحیح است و عقوبتی برای مترتب نیست؟
یا عقد صحیح است(اثر وضعی دارد) ولی عقوبت هم دارد؟
یا اصلاً عقد صحیح نیست؟

مرجع حقیر امام خامنه ای هستند اما بحث در آن تاپیک، از نظر مراجع دیگر مانند مکارم شیرازی و آیت الله روحانی بود.
اگر نظر هرسه مرجع گفته شود ممنون می شوم.:Gol:
موید باشید
یاعلی

در ادامه ی سوال بالا، این را هم در صورت امکان جواب بدهید.
عنوان چنین عملی در فقه ما ظلم هست یا نه؟
یعنی مردی که با وجود داشتن همسری که از وظایف خود کم نمی گذارد، به او وفا نکند و همسر دومی را فقط بخاطر تفنن و زیاده خواهی اختیار کند، درصورت احراز چنین نیتی، آیا ظالم به حقوق همسر اولش هست یا نه؟

موید باشید.:Gol:[/]

با نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد اسراء

eslamic110;407611 نوشت:
سلام علیکم
در تاپیک دیگری بحث از زن و جایگاهش در دین اسلام بود که با دوستی بحث به اینجا کشید:
اگر مردی با اینکه زندگی اول او زندگی خوب و سالمی است، بخاطر هوسبازی، اقدام به صیغه یا ازدواج مجدد کند، اولاً عقد صحیح است؟ ثانیاً این کار مشکل شرعی دیگری ندارد؟
مثلاً درجاهایی فتوا می بینیم که عقد صحیح است ولی فرد، معصیت کرده!
این مساله که مطرح شد، درکدام مقوله می گنجد؟ عقد صحیح است و عقوبتی برای مترتب نیست؟
یا عقد صحیح است(اثر وضعی دارد) ولی عقوبت هم دارد؟
یا اصلاً عقد صحیح نیست؟

مرجع حقیر امام خامنه ای هستند اما بحث در آن تاپیک، از نظر مراجع دیگر مانند مکارم شیرازی و آیت الله روحانی بود.
اگر نظر هرسه مرجع گفته شود ممنون می شوم.:Gol:
موید باشید
یاعلی



بحث حکم ازدواج های متعدد برای شهوت رانی و هوس بازی از نظر شرعی در دو مقوله قابل بررسی است :
1)مقوله ی اخلاق : که از حیطه ی این تاپیک خارج است و باید در تاپیک جداگانه ای از کارشناس اخلاق درخواست نظر کنید.
2)مقوله ی فقه :که دقیقا بحث ما بر سر همین موضوع است :
اساسا هیچ مرجع تقلیدی ازدواج برای هوس بازی را،در صورتی که شرایط صحت و مشروعیت ان محرز باشد حرام نمیداند. مهم انست که کار حلال باشد و با موازین شرعی ،مثلا ازدواج اگر با دختر باکره است با اذن پدر او باشد ،یا عقد صحیح خوانده شده باشد یا زن در عده ی شخص دیگری نبوده باشد و مانند ان،پس از نظر فقهی ازدواج حلال است و جایز ولو برای هوس رانی باشد،اساسا هرچند هوس بازی اخلاقا مذموم است و اسلام ان را در بحث اخلاق مورد نهی قرار میدهد اما در حیطه ی فقه،هوس بازی -اگر حلال - باشد جایز است،اگر ایرادی گرفته میشود که این با مبانی اخرت گرایانه و معنویت گرایانه ی اسلام ناهمسوست ،پاسخ ما اینست که این اشکالات در صورتی وارد بود که اسلام در باب اخلاق منعی از ان نمیکرد.بحث بر سر حکم فقهی مساله است صرفنظر از باب اخلاق ،پاسخ نیز حلیت ازدواج است ولو برای هوسرانی ، هوسرانی حلال، جایز است.

eslamic110;407612 نوشت:
در ادامه ی سوال بالا، این را هم در صورت امکان جواب بدهید.
عنوان چنین عملی در فقه ما ظلم هست یا نه؟
یعنی مردی که با وجود داشتن همسری که از وظایف خود کم نمی گذارد، به او وفا نکند و همسر دومی را فقط بخاطر تفنن و زیاده خواهی اختیار کند، درصورت احراز چنین نیتی، آیا ظالم به حقوق همسر اولش هست یا نه؟

موید باشید.


ازدواج مجدد بر خلاف ان تصوری که در حیطه ی اداب و رسوم از ان هست که منفور و مذموم است ، در حیطه ی شرع و احکام فقه ( اخلاق را باید از کارشناس اخلاق بپرسید) در صورتی که شخص بتواندعدالت اقتصادی بین همسران برقرار کند مذموم نیست بلکه حلال و مشروع است.
بنابر این نمیتوان به کسی که سراغ ازدواج مجدد رفت نسبت ظالم و خائن و مانند ان داد،و حتی میتوان گفت نسبت دهنده ی این صفات به او ،در واقع ظلم نموده است.

سلام. راستش را بخواهيد قانع نشدم . اينکه فرموديد تعدد زوجات در چهارچون عدالت ، عدالتي در اينجا توسط خدا تعيين نشده ، بلکه راه سوء استفاده هم باز گذاشته شده تا هر کسي حتي با خراب کردن زندگي ديگران ، به خواسته خويش برسد و من حديثي از معصومين ع يا کلام خدا نديدم که بگويد زشت است اين کار.

و اینکه همه جا میگویند چرا زنها با این حکم خداوند مشکل دارند ، این حکم به نفع خود آنهاست . این حکم زمانی صحیح خواهد بود که واقعا برای زن باشد نه برای مرد . منظورم این است که آيا اصل 4 همسري به علت شهوت زياد مرد و تنوع طلبی مرد است تا به خواسته هایش برسد و راضا شود يا به نفع زن آورده شده ؟ تا کساني که سرپرست ندارند ، يا به گفته خود شما موفق با ازدواج نشده اند ، نصيبشان شود ؟ هيچ مردي اين کار را نميکند در اين زمانه که برود سرپرستي زني را به عهده بگيرد که چند بچه هم دارد يا براي رضاي خدا دنبال دختراني باشد که موفق به ازدواج نشده اند . ميروند با دختر جوانتر از همسرشان و باکره ازدواج ميکنند . و خداوند راهشان را هم نبسته است . پس اگر بحث اجراي عدالت بود خداوند بايد براي اين 4 تا زن و بينهايت صيغه محدوديت ميگذاشت و ميگفت غير از هدفي که من براي اين حکم در نظر گرفته ام ، اگر انجام شود حرام است . ولي نگفته است . پس لطفا نگویید این به نفه زن است ، نیست چرا که برای تنوع طلبی مردان است نه جنس زن . و چرا باید خدا یک نفر را اینقدر شهوتی بیافریند ؟ که تنوع طلب باشد ؟

در مورد آن آیه عدالت زوجین هم ، من هر وقت پرسیدم پس نمیتوانند همه شان عدالت را رعایت کنند ، در جواب گفته اند این عدالت مظنورش در محبت است . خوب پس در این صورت این آیه بیهوده است زیرا هیچ کسی نمیتواند رعایتش کند و آیه الکی آمده تا نشان دهد که : شما نمی توانید عدالت را رعایت کنید پس به یکی فناعت کنید !

همه تا به حال این آیه را طوری تفسیر کرده اند که شامل هیچ مردی نمیشود چون نمیتوانند قلبشان را کنترل کنند ! پس همگی میتوانند 4 تا را کامل بگیرند و این آیه معلوم نیست برای کی نازل شده !

اسراء;407938 نوشت:
اساسا هیچ مرجع تقلیدی ازدواج برای هوس بازی را،در صورتی که شرایط صحت و مشروعیت ان محرز باشد حرام نمیداند.

هوس بازی شرعی ؟ خدا چه چیزهای جالبی را دستور داده است تا مرد خوش بگذراند

اسراء;407938 نوشت:
ساسا هرچند هوس بازی اخلاقا مذموم است و اسلام ان را در بحث اخلاق مورد نهی قرار میدهد اما در حیطه ی فقه،هوس بازی -اگر حلال - باشد جایز است،اگر ایرادی گرفته میشود که این با مبانی اخرت گرایانه و معنویت گرایانه ی اسلام ناهمسوست ،پاسخ ما اینست که این اشکالات در صورتی وارد بود که اسلام در باب اخلاق منعی از ان نمیکرد.

مذموم است یعنی چه ؟ یعنی گناه دارد و عذاب میشود ؟ ولی از طرف دیگر خدا میگوید اشکالی ندارد و صحیح است ؟ اینها که ضد و نقیض هستند . از یک طرف میگوید هوس بازی بد است و نهی میکند و نکنید از طرف دیگر قضیه را شرعی میکند و میگوید بکنید و خوش باشید دور هم ؟ چون برایتان شرعیش کردم ؟

اسراء;407938 نوشت:
پاسخ نیز حلیت ازدواج است ولو برای هوسرانی ، هوسرانی حلال، جایز است.

هوس رانی حلال ؟ برای زن چطور ؟ هوس بازی حلال داریم ؟ میشود به ما هم کمی خوش بگذرد ؟ چطوری میشود ؟ تبصره ای چیزی نیست که ما هم عمل کنیم و خوش باشیم ؟ (محض شوخی)

حالا چه فرقی دارد ؟ هوس رانی با هوس رانی حلال ؟ یک نوع هوس رانی را منع کردند و گفتند مثلا نروید با غریبه ، بیا دو سه کلمه بگو تا به هم حلال شوید ، بعدش هر چقدر و هر چند تا از 4 تا زن و بینهایت صیغه خوش بگذرانید که حلال است ؟

اسراء;407938 نوشت:
پس از نظر فقهی ازدواج حلال است و جایز ولو برای هوس رانی باشد،اساسا هرچند هوس بازی اخلاقا مذموم است و اسلام ان را در بحث اخلاق مورد نهی قرار میدهد اما در حیطه ی فقه،هوس بازی -اگر حلال - باشد جایز است،اگر ایرادی گرفته میشود که این با مبانی اخرت گرایانه و معنویت گرایانه ی اسلام ناهمسوست ،پاسخ ما اینست که این اشکالات در صورتی وارد بود که اسلام در باب اخلاق منعی از ان نمیکرد.بحث بر سر حکم فقهی مساله است صرفنظر از باب اخلاق ،پاسخ نیز حلیت ازدواج است ولو برای هوسرانی ، هوسرانی حلال، جایز است.

به خدا دیگه نمیدونم چی بگم

ببیچاره زنهایی که اینجوری حقشون ضایع میشه

:geryeh::geryeh::geryeh:

الـلــهم عـجــل لـولـیــک الـفــرج

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;454273 نوشت:
هوس بازی شرعی ؟ خدا چه چیزهای جالبی را دستور داده است تا مرد خوش بگذراند

مذموم است یعنی چه ؟ یعنی گناه دارد و عذاب میشود ؟ ولی از طرف دیگر خدا میگوید اشکالی ندارد و صحیح است ؟ اینها که ضد و نقیض هستند . از یک طرف میگوید هوس بازی بد است و نهی میکند و نکنید از طرف دیگر قضیه را شرعی میکند و میگوید بکنید و خوش باشید دور هم ؟ چون برایتان شرعیش کردم ؟

هوس رانی حلال ؟ برای زن چطور ؟ هوس بازی حلال داریم ؟ میشود به ما هم کمی خوش بگذرد ؟ چطوری میشود ؟ تبصره ای چیزی نیست که ما هم عمل کنیم و خوش باشیم ؟ (محض شوخی)

حالا چه فرقی دارد ؟ هوس رانی با هوس رانی حلال ؟ یک نوع هوس رانی را منع کردند و گفتند مثلا نروید با غریبه ، بیا دو سه کلمه بگو تا به هم حلال شوید ، بعدش هر چقدر و هر چند تا از 4 تا زن و بینهایت صیغه خوش بگذرانید که حلال است ؟

با سلام و عرض ادب

درمورد فلسفه ازدواج موقت و سوالات و شبهات موردسوال به تاپیک های زیر مراجعه نمایید:

http://www.askdin.com/thread1418.html
http://www.askdin.com/thread26409.html

موفق وموید باشید

موضوع قفل شده است