جمع بندی حق الناس در قیامت

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حق الناس در قیامت
سلام        آیا اگر حق الناسی را بر گردن داشته باشیم که خود آن شخص از آن خبر نداشته باشد در آخرت و روز محشر آن شخص از آن موضوع  با خبر میشود؟  مثلا بی اجازه وارد گوشی او شده ام و تجسس کرده ام و عوس های شخصی او و پیام هایش را دیده ام اما خود او نفهمده.. آیا ممکن است در قیامت متوجه شود؟ و آیا امکان دارد حق الناس هایی از این قبیل، در عالم برزخ و آخرت با انتقال اعمال نیکوی من به نامه ی عمل فرد مورد نظر بخشیده شوند؟ "مرجع تقلید: رهبری"     
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد دلیل
سلام علیکم یک وظیفه شرعی دارید که باید توبه کنید و اگر توبه حقیقی کنید و وظایف لازم را انجام دهید خداوند می تواند گناه را طوری پاک کند که اثری از آن باقی نماند. البته شرطش انجام وظیفه فقهی است که گاهی گرفتن حلالیت و یا گاهی امور دیگر است.
حالا واقعا یه سوال دارم  توی قیامت حق الناس های که خود افراد در دنیا ازشون بی خبر بودن و از اونها به گردن ما باقی مونده با خبر میشن یا فقط بین ما و خدا می ماند؟ مثلا کسی که بدون اطلاع و اجازه کسی دیگر وارد حریم خصوصیش میشه ولی خود اون فرد اصلا نمیفهمه آیا در قیامت ممکنه پرده از اون راز برداشته بشه و به اون اتفاق علم پیدا کنه؟
البته شرطش انجام وظیفه فقهی است که گاهی گرفتن حلالیت و یا گاهی امور دیگر است. [/quote] پیشه بیشتر توضیح بدید حالا که رفتم تو گوشی اون شخص و اطلاعاتی بدون اجازه اش به دست آورده ام برای اینکه توبه ام محقق شود باید چکاری انجام دهم آیا پشیمانی کافیست یا بابد رد مظالم بدهم؟ خود اون شخص هنوز نمیدونه من اون کار رو کردم.
وظیفه فقهی رو دوباره در تایپک جداگانه بپرسید که کارشناسان احکام پاسخ دهند. یکی از نام های قیامت "یوم تبلی السرائر" هست که آشکار شدن مخفی ها در آن صورت می گیرد و در صورت عدم توبه و بخشش گناهان برای مردم و از جمله صاحب حق آشکار می شود.
جمع‌بندی   پرسش: آیا اگر حق الناسی را بر گردن داشته باشیم که خود آن شخص از آن خبر نداشته باشد در آخرت و روز محشر آن شخص از آن موضوع باخبر می‌شود؟ آیا امکان دارد حق‌الناس‌هایی مانند ورود در حریم خصوصی افراد، در عالم برزخ و آخرت با انتقال اعمال نیکوی من به نامه‌ی عمل فرد مورد نظر بخشیده شوند؟   پاسخ: در موارد حق الناس انسان یک وظایف شرعی دارد که طبق آن باید توبه کند و اگر توبه حقیقی انجام شود و وظایف لازم صورت گیرد، خداوند می‌تواند گناه را طوری پاک کند که اثری از آن باقی نماند؛ به طوری‌که خود شخص صاحب حق نیز متوجه نشود؛ اعم از این که در دنیا می‌دانسته و یا اصلا متوجه نشده است که البته شرطش انجام وظیفه فقهی است که گاهی گرفتن حلالیت و یا گاهی امور دیگر است. یکی از نام‌های قیامت «یوم تبلی السرائر؛ آن روز که رازها [همه] فاش شود.» (۱) می‌باشد که طبق این آیه و دیگر منابع اسلامی، آشکار شدن مخفی‌ها و رازهای بسیاری در قیامت صورت می‌گیرد و در صورت عدم توبه و بخشش، گناهان برای مردم و از جمله صاحب حق آشکار می‌شود. بنابراین در روز قیامت اگر گناهی به گردن انسان باشد اصل اولیه این است که دیگران از جمله صاحب حق از آن آگاه شده و متوجه اعمال دیگران می شود.  اما اگر شخص توبه نکرده و حق الناس به گردان داشته باشد در هنگام محاسبه اعمال کارهای نیکی که انجام داده است به حساب صاحب حق می رود و در صورتی که کار نیکی نداشته باشد اعمال نادرست و زشت صاحب حق به حساب شخص مدیون می رود و به این ترتیب مجازات و محاسبه اعمال حق الناس صورت می گیرد.   پی‌نوشت: ۱. سوره طارق آیه ۹.
موضوع قفل شده است