جمع بندی حس می کنم بعد از ازدواج اصلا تمایلی به اعمال مستحبی ندارم

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حس می کنم بعد از ازدواج اصلا تمایلی به اعمال مستحبی ندارم
سلام دلم خیلی گرفته، من تازه ازدواج کردم دوست داشتم با ازدواجم بیشتر به خدا نزدیک بشم اما حس می‌کنم دورتر شدم.... یعنی من قبلا تقریبا سعی می‌کردم اعمال مستحبی رو بجا بیارم ولی الان.... ای خدا راسش به هیچ کاری نمی‌رسم نمی‌دونم چیکار کنم? راسش یکم خسته شدم میشه کمکم کنید
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد بدیع
سیصدوسیزده said in حس می کنم بعد از ازدواج اصلا تمایلی به اعمال مستحبی ندارم
سلام دلم خیلی گرفته، من تازه ازدواج کردم دوست داشتم با ازدواجم بیشتر به خدا نزدیک بشم اما حس می‌کنم دورتر شدم.... یعنی من قبلا تقریبا سعی می‌کردم اعمال مستحبی رو بجا بیارم ولی الان.... ای خدا راسش به هیچ کاری نمی‌رسم نمی‌دونم چیکار کنم? راسش یکم خسته شدم میشه کمکم کنید
  با سلام ازدواج شما را تبریک می گوییم و برای شما و همسرتان آرزوی سلامتی و خوشبختی داریم. مسئله ای که عنوان کردید مسئله بسیاری از زوج های جوان است. ازدواج همراه با مسئولیت های جدید سبک زندگی فرد در دوران مجردی را تغییر داده و نقش ها و وظایف جدیدی را برای او به وجود می آورد. اما با وجود اینکه با ازدواج برخی علاقه مندی ها و فراغت های فرد تحت شعاع قرار می گیرد در مورد عبادت و ارتباط با خدا داستان متفاوت است. ازدواج نه تنها مانع ارتباط با خدا و عبادت او نیست بلکه کاملا در راستای آن و تقویت کننده و تایید کننده آن است. حتی اگر با ازدواج از نظر کمی عبادات و مستحبات تحت تاثیر قرار بگیرد از نظر کیفی بر مقبولیت و ارزشمندی آن افزوده خواهد شد. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «رَكْعَتَانِ يُصَلِّيهِمَا مُتَزَوِّجٌ‏ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ رَكْعَةً يُصَلِّيهِمَا أَعْزَب‏؛ دو ركعت نمازي را كه شخص متاهل به جا آورد برتر از هفتاد ركعت نمازي است كه شخص مجرد به جا آورد».(1) پی نوشت:
  1. من لا یحضره الفقیه، ج3، ص384.
خداوند متعال در زندگی مومن زمینه های مختلفی برای کسب ثواب و فضیلت قرار داده است. اگر مشغله های زندگی فرصت انجام بسیاری از عبادات را از او گرفته است اما در عوض می تواند به کارهای روزمره و عادی خود رنگ و بوی عبادت دهد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «مَا مِنِ امْرَأَةٍ رَفَعَتْ مِنْ بَيْتِ زَوْجِهَا شَيْئاً مِنْ مَوْضِعٍ إِلَى مَوْضِعٍ تُرِيدُ بِهِ صَلَاحاً إِلَّا نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهَا، وَ مَنْ نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهِ لَمْ يُعَذِّبْهُ؛ هر زنی كه در خانه شوهر خود به قصد مرتّب كردن آن، چیزی را جابه جا كند خداوند به او نظر افكند و هر كه خداوند به او نظر كند عذابش ندهد.»(1) پی نوشت: 1. امالی شیخ طوسی(ره)، ص618.
جمع بندی پرسش: دلم خیلی گرفته. من تازه ازدواج کردم. دوست داشتم با ازدواجم بیشتر به خدا نزدیک شوم اما حس می‌کنم دورتر شدم.  قبلا تقریبا سعی می‌کردم اعمال مستحبی رو بجا بیاورم. اما حالا به هیچ کاری نمی رسم. پاسخ: ازدواج شما را تبریک می گوییم و برای شما و همسرتان آرزوی سلامتی و خوشبختی داریم. مسئله ای که عنوان کردید مسئله بسیاری از زوج های جوان است. ازدواج همراه با مسئولیت های جدید سبک زندگی فرد در دوران مجردی را تغییر داده و نقش ها و وظایف جدیدی را برای او به وجود می آورد. اما با وجود اینکه با ازدواج برخی علاقه مندی ها و فراغت های فرد تحت شعاع قرار می گیرد در مورد عبادت و ارتباط با خدا داستان متفاوت است. ازدواج نه تنها مانع ارتباط با خدا و عبادت او نیست بلکه کاملا در راستای آن و تقویت کننده و تایید کننده آن است. حتی اگر با ازدواج از نظر کمی عبادات و مستحبات تحت تاثیر قرار بگیرد از نظر کیفی بر مقبولیت و ارزشمندی آن افزوده خواهد شد. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «رَكْعَتَانِ يُصَلِّيهِمَا مُتَزَوِّجٌ‏ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ رَكْعَةً يُصَلِّيهِمَا أَعْزَب‏؛ دو ركعت نمازي را كه شخص متاهل به جا آورد برتر از هفتاد ركعت نمازي است كه شخص مجرد به جا آورد».(1) خداوند متعال در زندگی مومن زمینه های مختلفی برای کسب ثواب و فضیلت قرار داده است. اگر مشغله های زندگی فرصت انجام بسیاری از عبادات را از او گرفته است اما در عوض می تواند به کارهای روزمره و عادی خود رنگ و بوی عبادت دهد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «مَا مِنِ امْرَأَةٍ رَفَعَتْ مِنْ بَيْتِ زَوْجِهَا شَيْئاً مِنْ مَوْضِعٍ إِلَى مَوْضِعٍ تُرِيدُ بِهِ صَلَاحاً إِلَّا نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهَا، وَ مَنْ نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهِ لَمْ يُعَذِّبْهُ؛ هر زنی كه در خانه شوهر خود به قصد مرتّب كردن آن، چیزی را جابه جا كند خداوند به او نظر افكند و هر كه خداوند به او نظر كند عذابش ندهد.»(2) در عین حال از عبادت به معنای خاص آن غافل نشوید. برای وقت خود برنامه ریزی کنید و ساعاتی را برای عبادت و خلوت با خداوند اختصاص دهید. برخی اعمال مستحبی را به اتفاق همسرتان انجام دهید تا نشاط و نظم بیشتری به خود بگیرد. پی نوشت ها:
  1. ابن بابويه، محمد بن على‏(381 ق)‏، من لایحضره الفقیه، مصحح: غفارى، على اكبر، قم، جامعه مدرسین، ج3، ص384.
  2. طوسی، محمد بن الحسن(460ق)، الأمالي، دارالثقافة، قم، ص618.
موضوع قفل شده است