جمع بندی حدیث ورود سپاه پاسداران به قدس و تحویل پرچم به امام زمان (عج)

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حدیث ورود سپاه پاسداران به قدس و تحویل پرچم به امام زمان (عج)

سلام

در کلیپ زیر به حدیثی اشاره شده که طبق آن، سپاه پاسداران به قدس وارد می شوند و پرچم را تحویل امام زمان می دهند.

متن کامل حدیث را می خواستم.

با تشکر.

فایل: 

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد میقات

سلام

در کلیپ زیر به حدیثی اشاره شده که طبق آن، سپاه پاسداران به قدس وارد می شوند و پرچم را تحویل امام زمان می دهند.

متن کامل حدیث را می خواستم.

با تشکر.

 

 

با سلام و درود

روایتی که در این کلیپ اشاره شده است، این روایت است:

«قال أمير المؤمنين (علیه السلام): و ستأتي اليهود من الغرب لانشاء دولتهم بفلسطين. قال الناس: يا أبا الحسن أنى تكون العرب؟ أجاب: آنذاك تكون مفككة القوى مفككة العرى غير متكاتفة و غير مترادفة. ثم سئل (علیه السلام): أ يطول هذا البلاء؟ قال: لا حتى إذا أطلقت العرب أعنتها و رجعت إليها عوازم احلامها عندئذ يفتح على يدهم فلسطين و تخرج العرب ظافرة و موحدة، و ستأتي النجدة من العراق كتب على راياتها القوة، و تشترك العرب و الإسلام كافة لتخلص فلسطين معركة و أي معركة في جل البحر تخوض الناس في الدماء و يمشي الجريح على القتيل. ثم قال (علیه السلام): و ستفعل العرب ثلاثا و في الرابعة يعلم اللّه ما في نفوسهم من الثبات و الايمان فيرفرف على رءوسهم النصر: ثم قال: و ايم اللّه يذبحون ذبح النعاج‏ حتى لا يبقى يهودي في فلسطين»

امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمود: یهود برای تشکیل دولت خود در فلسطین از غرب - به منطقه عربی خاورمیانه - خواهند آمد. عرضه داشتند: یا ابا الحسن! پس عرب ها در آن موقع کجا خواهند بود؟! فرمود: در آن زمان عرب ها نیروهایشان از هم پاشیده و ارتباط آن ها از هم گسیخته، و متحد و هماهنگ نیستند.

از آن حضرت سؤال شد آیا این بلا و گرفتاری طولانی خواهد بود؟ فرمود: نه، تا زمانی که عرب ها زمام امور خودشان را از نفوذ دیگران رها ساخته و تصمیم های جدی آنان دو باره تجدید شود، آن گاه سرزمین فلسطین به دست آن ها فتح خواهد شد، و عرب ها پیروز و متحد خواهند گردید و نیروهای کمکی، از سرزمین عراق به آنان خواهد رسید که بر روی پرچمهایشان نوشته شده «القوة»؛ و عرب ها و سایر مسلمانان همگی مشترکا برای نجات فلسطین قیام خواهند کرد – و با یهودیان خواهند جنگید- و چه جنگ بسیار سختی که در وقت مقابله با یکدیگر در بخش عظیمی از دریا روی خواهد داد که در اثر آن مردمان در خون شناور شده و افراد مجروح بر روی اجساد کشته ها عبور کنند.

آن گاه فرمود: و عرب ها سه بار با یهود می جنگند، و در مرحله چهارم که خداوند ثبات قدم و ایمان و صداقت آن ها را دانست همای پیروزی بر سرشان سایه می افکند. بعد از آن فرمود: به خدای بزرگ سوگند که یهودیان مانند گوسفند کشته می شوند تا جایی که حتی یک نفر یهودی هم در فلسطین باقی نخواهد ماند.(سيد ابراهيم موسوى زنجانى، عقائد الإمامية الإثني عشرية، ج 1، ص 270)

 

وجه استدلال:

این عبارت «و تشترک العرب و الاسلام کافة لتخلص فلسطین» (اسلام و عرب مشترکا برای نجات فلسطین قیام خواهند کرد)، مراد از «اسلام» مسلمانان غیر عرب و ایرانیان هستند.

ظاهرا کلمه «القوة» در روایت، به آیه شریفه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ»؛ هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید(انفال: 8/ 60)، اشاره دارد.

 

بررسی اعتبار روایت:

1. این روایت، در هیچ یک از منابع روایی شیعه و سنی، نیست.

2. این روایت حتی در کتب روایی دست چندم هم نیست.

3. این روایت در کتاب «عقائد الامامیه الاثنی عشریه» که کتاب روایی نیست، آمده است.

4. هیچ سلسله سندی از راویان، برای این روایت ذکر نشده و بدون سند، نقل شده است.

5. نویسنده کتاب «عقائد الامامیه الاثنی عشریه» تصریح می کند که ایشان این روایت را در کتابی دیده که آن کتاب، آن را از مجله لبنانی، او هم به نقل از کتاب دیگری آورده است و ایشان هم آن را در کتاب خودش آورده است.(عقائد الإمامية الإثني عشرية، ج ‏1، ص 270)

 

بنابر این:

از صدور چنین روایتی از معصوم، اطمینان حاصل نمی شود؛ افزون بر این که اشکالات سندی و... هم دارد؛ لذا بطور قطع، این روایت را نمی توان به معصوم نسبت داد.

با این حساب، دلیلی ندارد در باره محتوای این روایت، گفتگو شود؛ زیرا در قدم اول، روایت بودن آن ثابت نیست.

همین که در حدیث از کلمه فلسطین استفاده شده معلومه این حدیث جعلیه.چون اون زمان که اسم این کشور  فلسطین نبود.

همین که در حدیث از کلمه فلسطین استفاده شده معلومه این حدیث جعلیه.چون اون زمان که اسم این کشور  فلسطین نبود.

 

با سلام و درود

این دلیل نمی شود، زیرا واژه «فلسطین» به عنوان یک منطقه و سرزمین، در صدر اسلام نیز مطرح و شناخته شده بوده است. این نقل، ناظر به زمان معاویه است: «...كَتَبَ مُعَاوِيَةُ إِلَى عَمْرٍو وَ هُوَ بِالْبيع‏ مِنْ فِلَسْطِينَ‏ أَمَّا بَعْد...»(وقعة صفين، النص، ص 34)

البته این که «فلسطین» از نظر تاریخی چه قدمتی دارد و یا به کدام سرزمین و منطقه جغرافیایی اطلاق می شده و حتی قبل از اسلام نیز چه پیشینه و سابقه ای دارد را می توانید در انجمن تاریخ پیگیری فرمایید.

جمع بندی

 

پرسش:
در کلیپی سخنران به حدیثی اشاره و استدلال می کند طبق آن، سپاه پاسداران به قدس وارد می شوند و پرچم را تحویل امام زمان می دهند
. متن کامل حدیث را می خواستم. آیا این حدیث معتبر است؟

 

پاسخ:

روایتی که در این کلیپ اشاره شده است، این روایت است:

«قال أمير المؤمنين (علیه السلام): و ستأتي اليهود من الغرب لانشاء دولتهم بفلسطين. قال الناس: يا أبا الحسن أنى تكون العرب؟ أجاب: آنذاك تكون مفككة القوى مفككة العرى غير متكاتفة و غير مترادفة. ثم سئل (علیه السلام): أ يطول هذا البلاء؟ قال: لا حتى إذا أطلقت العرب أعنتها و رجعت إليها عوازم احلامها عندئذ يفتح على يدهم فلسطين و تخرج العرب ظافرة و موحدة، و ستأتي النجدة من العراق كتب على راياتها القوة، و تشترك العرب و الإسلام كافة لتخلص فلسطين معركة و أي معركة في جل البحر تخوض الناس في الدماء و يمشي الجريح على القتيل. ثم قال (علیه السلام): و ستفعل العرب ثلاثا و في الرابعة يعلم اللّه ما في نفوسهم من الثبات و الايمان فيرفرف على رءوسهم النصر: ثم قال: و ايم اللّه يذبحون ذبح النعاج‏ حتى لا يبقى يهودي في فلسطين»

امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمود: یهود برای تشکیل دولت خود در فلسطین از غرب - به منطقه عربی خاورمیانه - خواهند آمد. عرضه داشتند: یا ابا الحسن! پس عرب ها در آن موقع کجا خواهند بود؟! فرمود: در آن زمان عرب ها نیروهایشان از هم پاشیده و ارتباط آن ها از هم گسیخته، و متحد و هماهنگ نیستند.

از آن حضرت سؤال شد آیا این بلا و گرفتاری طولانی خواهد بود؟ فرمود: نه، تا زمانی که عرب ها زمام امور خودشان را از نفوذ دیگران رها ساخته و تصمیم های جدی آنان دو باره تجدید شود، آن گاه سرزمین فلسطین به دست آن ها فتح خواهد شد، و عرب ها پیروز و متحد خواهند گردید و نیروهای کمکی، از سرزمین عراق به آنان خواهد رسید که بر روی پرچمهایشان نوشته شده «القوة»؛ و عرب ها و سایر مسلمانان همگی مشترکا برای نجات فلسطین قیام خواهند کرد – و با یهودیان خواهند جنگید- و چه جنگ بسیار سختی که در وقت مقابله با یکدیگر در بخش عظیمی از دریا روی خواهد داد که در اثر آن مردمان در خون شناور شده و افراد مجروح بر روی اجساد کشته ها عبور کنند.

آن گاه فرمود: و عرب ها سه بار با یهود می جنگند، و در مرحله چهارم که خداوند ثبات قدم و ایمان و صداقت آن ها را دانست همای پیروزی بر سرشان سایه می افکند. بعد از آن فرمود: به خدای بزرگ سوگند که یهودیان مانند گوسفند کشته می شوند تا جایی که حتی یک نفر یهودی هم در فلسطین باقی نخواهد ماند.(1)

 

وجه استدلال:

این عبارت «و تشترک العرب و الاسلام کافة لتخلص فلسطین» (اسلام و عرب مشترکا برای نجات فلسطین قیام خواهند کرد)، مراد از «اسلام» مسلمانان غیر عرب و ایرانیان هستند.

ظاهرا کلمه «القوة» در روایت، به آیه شریفه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ»؛ هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید(2)، اشاره دارد.

 

بررسی اعتبار روایت:

1. این روایت، در هیچ یک از منابع روایی شیعه و سنی، نیست.

2. این روایت حتی در کتب روایی دست چندم هم نیست.

3. این روایت در کتاب «عقائد الامامیه الاثنی عشریه» که کتاب روایی نیست، آمده است.

4. هیچ سلسله سندی از راویان، برای این روایت ذکر نشده و بدون سند، نقل شده است.

5. نویسنده کتاب «عقائد الامامیه الاثنی عشریه» تصریح می کند که ایشان این روایت را در کتابی دیده که آن کتاب، آن را از مجله لبنانی، او هم به نقل از کتاب دیگری آورده است و ایشان هم آن را در کتاب خودش آورده است.(3)

 

بنابر این:

از صدور چنین روایتی از معصوم، اطمینان حاصل نمی شود؛ افزون بر این که اشکالات سندی و... هم دارد؛ لذا بطور قطع، این روایت را نمی توان به معصوم نسبت داد.

با این حساب، دلیلی ندارد در باره محتوای این روایت، گفتگو شود؛ زیرا در قدم اول، روایت بودن آن ثابت نیست.

 

پی نوشت ها:
1. سيد ابراهيم موسوى زنجانى، عقائد الإمامية الإثني عشرية، ناشر: مؤسسة الأعلمي‏ ـ بيروت‏، 1413ق، چاپ سوم‏، ج 1، ص 270.
2. انفال: 8/ 60.
3. عقائد الإمامية الإثني عشرية، ج ‏1، ص 270.

موضوع قفل شده است