جمع بندی حدیث درباره کوتاه نکردن ناخن انگشت کوچک

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حدیث درباره کوتاه نکردن ناخن انگشت کوچک
سلام از یکی روحانیون شنیدم ولی مطمئن نیستم که آیا حدیث دقیقا همین بود یا شاید اینکه داشته درباره احادیث جعلی صحبت می کرده، حدیث درباره ناخن بود و اینطور که کوتاه نکردن ناخن انگشت کوچک (اگر اشتباه نکنم دست چپ) خوبه و خوبی شو تو حدیث گفته و یادم نیست، می خواستم بدونم آیا چنین حدیثی داریم؟ ممنونم
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد میقات
از یکی روحانیون شنیدم ولی مطمئن نیستم که آیا حدیث دقیقا همین بود یا شاید اینکه داشته درباره احادیث جعلی صحبت می کرده، حدیث درباره ناخن بود و اینطور که کوتاه نکردن ناخن انگشت کوچک (اگر اشتباه نکنم دست چپ) خوبه و خوبی شو تو حدیث گفته و یادم نیست، می خواستم بدونم آیا چنین حدیثی داریم؟
  با سلام و درود گرفتن ناخن، آدابی دارد که به برخی اشاره می شود:   ثواب ناخن گرفتن در روز جمعه «عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ: مَنْ أَخَذَ مِنْ أَظْفَارِهِ وَ شَارِبِهِ كُلَّ جُمُعَةٍ وَ قَالَ حِينَ يَأْخُذُهُ- بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ - لَمْ تَسْقُطْ مِنْهُ قُلَامَةٌ وَ لَا جُزَازَةٌ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِهَا عِتْقَ نَسَمَةٍ وَ لَمْ يَمْرَضْ إِلَّا مَرَضَهُ الَّذِي يَمُوتُ فِيهِ» امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: کسى كه در هر جمعه ناخن هايش را بگيرد و سبيلش را كوتاه كند و در هنگام آن بگويد: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ»، در مقابل هر ناخن یا ريزه مو که می افتد، ثواب آزاد كردن بنده اى برای او نوشته می شود و بیمار نمی شود مگر به بیماری مرگ (وقت مردن). (الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏6، ص 491، ح 9)   «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) عَلِّمْنِي دُعَاءً أَسْتَنْزِلُ بِهِ الرِّزْقَ فَقَالَ‏ لِي‏ خُذْ مِنْ‏ شَارِبِكَ‏ وَ أَظْفَارِكَ‏ وَ لْيَكُنْ ذَلِكَ فِي يَوْمِ الْجُمُعَة» راوی می گوید به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم دعایی به من تعلیم دهید تا با آن طلب رزق کنم، امام فرمودند: ناخن ها و سبیل هایت را کوتاه کن، البته این باید در روز جمعه باشد.(ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص 24)
  در برخی روزهای دیگر هم ناخن گرفتن، ثواب دارد، مثل:   روز چهارشنبه «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام)‏ مَنِ اقْتَصَّ فِي يَوْمِ الْأَرْبِعَاءِ يَبْتَدِئُ مِنَ الْإِبْهَامِ إِلَى الْخِنْصِرِ أَمِنَ مِنَ الرَّمَدِ» امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: هر كس روز چهارشنبه ناخن بگيرد و از انگشت شست شروع كرده و به انگشت كوچک ختم كند، اين كار او را از چشم درد حفظ مى‌ كند. (مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج ‏1، ص 437، ح 1104)   روز پنجشنبه «أَنَّهُ كَانَ يُقَلِّمُ أَظْفَارَهُ كُلَّ خَمِيسٍ يَبْدَأُ بِالْخِنْصِرِ الْأَيْمَنِ ثُمَّ يَبْدَأُ بِالْأَيْسَرِ وَ قَالَ [مَنْ‏] فَعَلَ ذَلِكَ كَانَ أَخَذَ أَمَاناً مِنَ الرَّمَد» امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: اگر روز پنجشنبه از ناخن انگشت كوچک دست راست شروع و به انگشت بزرگ آن دست ختم كرده و سپس از انگشت كوچک دست چپ شروع و به انگشت بزرگ همان دست ختم كند، از درد چشم امان خواهد يافت.(ابنا بسطام، طب الائمه (علیهم السلام)، ص 84)
  شروع ناخن گرفتن «فِي قَصِّ الْأَظْفَارِ تَبْدَأُ بِخِنْصِرِ الْأَيْسَرِ ثُمَّ تَخْتِمُ بِالْيَمِين‏» هنگام ناخن گرفتن، از انگشت كوچک دست چپ شروع كرده و به انگشت كوچک دست راست ختم كنيد.(الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏6، ص 492، ح 16)   «أَنَّهُ مَنْ يُقَلِّمْ أَظَافِيرَهُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ- يَبْدَأْ بِخِنْصِرِهِ مِنَ الْيَدِ الْيُسْرَى وَ يَخْتِمْ بِخِنْصِرِهِ مِنَ الْيَدِ الْيُمْنَى» کسی که در روز جمعه ناخن می گیرد، از انگشت کوچک دست چپ، شروع و به انگشت کوچک دست راست، ختم کند.(من لا يحضره الفقيه، ج ‏1، ص 127، ح 304)   یک انگشت برای جمعه «وَ قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام)‏ مَنْ قَصَّ أَظْفَارَهُ يَوْمَ الْخَمِيسِ وَ تَرَكَ وَاحِداً لِيَوْمِ الْجُمُعَةِ نَفَى اللَّهُ عَنْهُ الْفَقْرَ» امام صادق (عليه السلام) فرمودند: كسى كه در روز پنجشنبه ناخن هايش را بچيند و يكى را براى روز جمعه باقى بگذارد، خداوند متعال، فقر را از او دور مى کند.(من لا يحضره الفقيه، ج ‏1، ص 127، ح 309)
  جمع بین روایات، توسط علامه مجلسی(ره) «دور نيست كه اگر در روز چهارشنبه بگيرد، ابتدا به انگشت دست چپ كردن بهتر است؛ اگر در روز پنجشنبه گيرد، ابتدا در هر دستى به انگشت كوچک آن دست كند؛ اگر در روز جمعه يا ساير روزها گيرد، ابتدا به انگشت كوچک دست چپ كند و ختم به انگشت كوچک دست راست بكند؛ اگر در هر وقت ابتدا به انگشت كوچک دست چپ بكند خوب است‏»(حلية المتقين، ص 183)   بنابر این: این روایت که اگر کسی پنجشنبه ناخن می گیرد، یکی از انگشتان را باقی بگذارد و روز جمعه آن ناخن را بگیرد؛ این توصیه شاید برای این است که ثواب هر دو روز را برده باشد. نکته: این روایت نمی گوید حتما آن انگشتی که باقی می گذارید، انگشت کوچک باشد لذا هر انگشتی که باشد، طبق این روایت، اشکالی ندارد.
امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: کسى كه در هر جمعه ناخن هايش را بگيرد و سبيلش را كوتاه كند و در هنگام آن بگويد: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ»، در مقابل هر ناخن یا ريزه مو که می افتد، ثواب آزاد كردن بنده اى برای او نوشته می شود و بیمار نمی شود مگر به بیماری مرگ (وقت مردن). (الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏6، ص 491، ح 9)
این روایت از نظر تجربی قابل بررسی است.کافی است از گروهی بخواهیم به این شیوه ناخنهایشان را  کوتاه کنند و میزان بیمار شدنشان را با دیگران مقایسه کنیم.
این روایت از نظر تجربی قابل بررسی است.کافی است از گروهی بخواهیم به این شیوه ناخنهایشان را  کوتاه کنند و میزان بیمار شدنشان را با دیگران مقایسه کنیم.
  با سلام و درود مستحضرید که این علت تامه نیست یعنی معنایش این نیست که اگر کسی جمعه ها ناخن بگیرد، صد در صد بیمار نمی شود؛ خیر چنین نیست. این گونه روایات، علت جزئیه را بیان می کنند لذا اگر کسی زمینه تحقق سایر علل برایش فراهم باشد و یا اگر به مصلحت قویتری، خداوند چیز دیگری به صلاحش بداند، موضوع فرق می کند. تفصیل این مطلب را می توانید از کارشناسان کلام پیگیری فرمایید.
جمع بندی   پرسش: از یک روحانی، حدیثی در باره ناخن گرفتن شنیدم که کوتاه نکردن ناخن انگشت کوچک (اگر اشتباه نکنم دست چپ) خوب است. آیا چنین حدیثی داریم؟   پاسخ: گرفتن ناخن، آدابی دارد که به برخی اشاره می شود: ثواب ناخن گرفتن در روز جمعه «عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ: مَنْ أَخَذَ مِنْ أَظْفَارِهِ وَ شَارِبِهِ كُلَّ جُمُعَةٍ وَ قَالَ حِينَ يَأْخُذُهُ- بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ - لَمْ تَسْقُطْ مِنْهُ قُلَامَةٌ وَ لَا جُزَازَةٌ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِهَا عِتْقَ نَسَمَةٍ وَ لَمْ يَمْرَضْ إِلَّا مَرَضَهُ الَّذِي يَمُوتُ فِيهِ»؛ امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: کسى كه در هر جمعه ناخن هايش را بگيرد و سبيلش را كوتاه كند و در هنگام آن بگويد: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ»، در مقابل هر ناخن یا ريزه مو که می افتد، ثواب آزاد كردن بنده اى برای او نوشته می شود و بیمار نمی شود مگر به بیماری مرگ (وقت مردن).(1) «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) عَلِّمْنِي دُعَاءً أَسْتَنْزِلُ بِهِ الرِّزْقَ فَقَالَ‏ لِي‏ خُذْ مِنْ‏ شَارِبِكَ‏ وَ أَظْفَارِكَ‏ وَ لْيَكُنْ ذَلِكَ فِي يَوْمِ الْجُمُعَة»؛ راوی می گوید به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم دعایی به من تعلیم دهید تا با آن طلب رزق کنم، امام فرمودند: ناخن ها و سبیل هایت را کوتاه کن، البته این باید در روز جمعه باشد.(2) البته برای روزهای دیگر هم داریم که ناخن گرفتن، ثواب دارد، مثل: روز چهارشنبه «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام)‏ مَنِ اقْتَصَّ فِي يَوْمِ الْأَرْبِعَاءِ يَبْتَدِئُ مِنَ الْإِبْهَامِ إِلَى الْخِنْصِرِ أَمِنَ مِنَ الرَّمَدِ»؛ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: هر كس روز چهارشنبه ناخن بگيرد و از انگشت شست شروع كرده و به انگشت كوچک ختم كند، اين كار او را از چشم درد حفظ مى‌ كند.(3) روز پنجشنبه «أَنَّهُ كَانَ يُقَلِّمُ أَظْفَارَهُ كُلَّ خَمِيسٍ يَبْدَأُ بِالْخِنْصِرِ الْأَيْمَنِ ثُمَّ يَبْدَأُ بِالْأَيْسَرِ وَ قَالَ [مَنْ‏] فَعَلَ ذَلِكَ كَانَ أَخَذَ أَمَاناً مِنَ الرَّمَد»؛ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: اگر روز پنجشنبه از ناخن انگشت كوچک دست راست شروع و به انگشت بزرگ آن دست ختم كرده و سپس از انگشت كوچک دست چپ شروع و به انگشت بزرگ همان دست ختم كند، از درد چشم امان خواهد يافت.(4) شروع ناخن گرفتن «فِي قَصِّ الْأَظْفَارِ تَبْدَأُ بِخِنْصِرِ الْأَيْسَرِ ثُمَّ تَخْتِمُ بِالْيَمِين‏»؛ هنگام ناخن گرفتن، از انگشت كوچک دست چپ شروع كرده و به انگشت كوچک دست راست ختم كنيد.(5) «أَنَّهُ مَنْ يُقَلِّمْ أَظَافِيرَهُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ- يَبْدَأْ بِخِنْصِرِهِ مِنَ الْيَدِ الْيُسْرَى وَ يَخْتِمْ بِخِنْصِرِهِ مِنَ الْيَدِ الْيُمْنَى»؛ کسی که در روز جمعه ناخن می گیرد، از انگشت کوچک دست چپ، شروع و به انگشت کوچک دست راست، ختم کند.(6) یک انگشت برای جمعه «وَ قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام)‏ مَنْ قَصَّ أَظْفَارَهُ يَوْمَ الْخَمِيسِ وَ تَرَكَ وَاحِداً لِيَوْمِ الْجُمُعَةِ نَفَى اللَّهُ عَنْهُ الْفَقْرَ»؛ امام صادق (عليه السلام) فرمودند: كسى كه در روز پنجشنبه ناخن هايش را بچيند و يكى را براى روز جمعه باقى بگذارد، خداوند متعال، فقر را از او دور مى کند.(7)   جمع بین روایات، توسط علامه مجلسی(ره) «دور نيست كه اگر در روز چهارشنبه بگيرد، ابتدا به انگشت دست چپ كردن بهتر است؛ اگر در روز پنجشنبه گيرد، ابتدا در هر دستى به انگشت كوچک آن دست كند؛ اگر در روز جمعه يا ساير روزها گيرد، ابتدا به انگشت كوچک دست چپ كند و ختم به انگشت كوچک دست راست بكند؛ اگر در هر وقت ابتدا به انگشت كوچک دست چپ بكند خوب است‏»(8 ) بنابر این: این روایت که اگر کسی پنجشنبه ناخن می گیرد، یکی از انگشتان را باقی بگذارد و روز جمعه آن ناخن را بگیرد؛ این توصیه شاید برای این است که ثواب هر دو روز را برده باشد. البته این روایت نمی گوید حتما آن انگشتی که باقی می گذارید، انگشت کوچک باشد لذا هر انگشتی که باشد، طبق این روایت، اشکالی ندارد. نکته: این روایات در مقام بیان علت تامه نیستند، یعنی معنایشان این نیست که اگر کسی جمعه ها ناخن بگیرد، صد در صد بیمار نمی شود؛ خیر چنین نیست. این گونه روایات، علت جزئیه را بیان می کنند لذا اگر کسی زمینه تحقق سایر علل برایش فراهم باشد و یا اگر به مصلحت قویتری، خداوند چیز دیگری به صلاحش بداند، موضوع فرق می کند.   پی نوشت ها: 1. کلینی، الكافي، محقق/مصحح: غفاری و آخوندی، انتشارات دارالکتب اسلامیه ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم، ج ‏6، ص 491، ح 9. 2. ابن بابويه، محمد بن على‏، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال‏، ناشر: دار الشريف الرضي للنشر ـ قم‏، 1406 ق‏، چاپ دوم‏، ص 24. 3. نوری، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، محقق/مصحح: مؤسسة آل البيت (عليهم السلام)‏، ناشر: مؤسسة آل البيت (عليهم السلام‏) ـ قم، 1408 ق‏، چاپ اول‏، ج ‏1، ص 437، ح 1104. 4. ابنا بسطام، طبّ الأئمة (عليهم السلام‏)، محقق/مصحح: خرسان، محمد مهدى‏، ناشر: دار الشريف الرضي‏ ـ قم‏، 1411ق‏، چاپ دوم‏، ص 84. 5. الكافي، پیشین، ج ‏6، ص 492، ح 16. 6. ابن بابويه، محمد بن على‏، من لا يحضره الفقيه‏، محقق/مصحح: غفارى، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1413ق‏، چاپ دوم‏، ج ‏1، ص 127، ح 304. 7. همان، ح 309. 8. حلية المتقين‏، ناشر: لقمان‏ ـ قم، 1369 ه.ش، چاپ دوم، ص 183.
موضوع قفل شده است