جبر و اختیار و لوح محفوظ

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
جبر و اختیار و لوح محفوظ

سلام

آیا خدا قبل از اینکه ما رو خلق کنه همه چیرو تو لوح محفوظ ننوشته میگن آره
میگن همین که به دنیا میای یک فرشته میاد رزق ،موت ،سعادت (بهشتی بودن)وشقاوت(جهنمی بودن) را تو لحظه ی تولد مینیویسه این خیلی بی معنیه ما اختیار نداریم خدا قبل اینکه روح منو بسازه میدونه اگه منو بسازه من مثلا تو جهنم میرم خوب پس چرا منو درس کرده؟؟؟؟!!!!! اختیار داریم یا نه؟؟؟؟
خواهشا همین جا جوابی بدهید

کدخدایی;154213 نوشت:
سلام

آیا خدا قبل از اینکه ما رو خلق کنه همه چیرو تو لوح محفوظ ننوشته میگن آره
میگن همین که به دنیا میای یک فرشته میاد رزق ،موت ،سعادت (بهشتی بودن)وشقاوت(جهنمی بودن) را تو لحظه ی تولد مینیویسه این خیلی بی معنیه ما اختیار نداریم خدا قبل اینکه روح منو بسازه میدونه اگه منو بسازه من مثلا تو جهنم میرم خوب پس چرا منو درس کرده؟؟؟؟!!!!! اختیار داریم یا نه؟؟؟؟
خواهشا همین جا جوابی بدهید

سلام.

امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند:
[="red"] يحفظان لله فيه البداء فى جميع ذلك ...[/]

آن دو ملك در تمام امور، حق بدا و تغيير و تبدل را براى خداوند محفوظ مى دارند..

به عبارتی همه مقدرات الهی مقتضی(علل امکانی ) هستند نه علت تامه،فقط خواست حق است که علت تامه می باشد....

یعنی، مقدرات الهی ،دلیل به غیر اختیاری بودن افعال انسان نیست،بلکه نسبت فعل به هر كدام از اجزاى علت نسبت امكان است ، يعنى ممكن است آن فعل تحقق پيدا كند و ممكن است تحقق پيدا نكند اما نسبت فعل به مجموع اجزاى علت تامه ، نسبت ضرورت است و بايد فعل واقع شود که البته اراده یکی از اجزای علت تامه است،وهمچنین همه مقدراتی که برای انسان وضع شده،یعنی انسان نسبت به این مقدرات اقتضا و امکان دارد نه ضرورت و حتم که جبر در میان باشد...

اما اینکه خدا می داند چه کسی به جهنم می رود وچه کسی به بهشت دلیل به خواست او نیست،بلکه به علم او مربوط است،پس علم به چیزی داشتن جبر نیست....بلکه جبر یک نیرویی است که از خارج بر یک موجود مختار ازاد وارد گردد و باعث صدور فعلی بر خلاف میل او شود ،ان نیروی خارجی که عامل سوم است همان جبر است،نه خود فعل شخص....پس اگر خدا در تحقق فعل در خلاف میل شخص دخالت کند ،ان دخالت جبر است،نه اینکه مقدرات به خودی خود جبر باشند....بلکه نظام عالم تحت قضای حتم و قدر لازم رقم می خورد که افعال انسان هم ،که از اختیار او صادر می گردد خارج از ان نیست........

یاحق

کدخدایی;154213 نوشت:
سلام

آیا خدا قبل از اینکه ما رو خلق کنه همه چیرو تو لوح محفوظ ننوشته میگن آره
میگن همین که به دنیا میای یک فرشته میاد رزق ،موت ،سعادت (بهشتی بودن)وشقاوت(جهنمی بودن) را تو لحظه ی تولد مینیویسه این خیلی بی معنیه ما اختیار نداریم خدا قبل اینکه روح منو بسازه میدونه اگه منو بسازه من مثلا تو جهنم میرم خوب پس چرا منو درس کرده؟؟؟؟!!!!! اختیار داریم یا نه؟؟؟؟
خواهشا همین جا جوابی بدهید


با سلام و تشكر:Gol:

علم خداوند به سعادت و شقاوت انسان، جبر را براي انسان به دنبال ندارد. بلكه بايد اختيار را همراه و توأم با علم و اراده خدا بدانيم و از هم تفكيك نكنيم، بعبارتي خداوند اراده كرده كه انسان با اختيار خود مسير هدايت يا گمراهي كه نتيجه اش سعادت يا شقاوت است را انتخاب كند، خداوند با علم بي انتهايش مي داند كه انسان با اختيار خود كدام مسير را برمي گزيند نه اينكه علم خدا به سعادت و شقاوت انسان، بدون اختيار و انتخابگري انسان مطرح باشد.

در قالب مثال گرچه علم خداوند قابل مقايسه با علم بشري نيست و امكان خطا و اشتباه در آن ورود ندارد. اما براي روشن شدن بحث، تصور كنيد كه يك معلم كه از وضعيت دانش آموزان خود آگاه است مثلاً مي داند كه دانش آموزي كه از درس و مدرسه گريزان است و دل به درسها نمي دهد با همين وضعيت در آخر سال مردود است و يا دانش آموزاني كه با جان و دل درس مي خوانند در پايان سال قبول، آيا علم و آگاهي معلم موجب شده دانش آموزان در قبولي يا مردودي مجبور باشند يا اين قبولي و مردودي نتيجه نوع اختيار (تلاشگري و يا تنبلي) خودشان است. بي شك، اختيار خودشان چنين نتيجه اي را رقم مي زند.

البته در اين قبيل مثال ها بدليل محدوديت علم بشر امكان خطا وجود دارد اما از آنجائيكه علم خداوند نامتناهي بوده و محدود به زمان و مكان نيست عاري از خطا و اشتباه است.

آياتي بسياري از قرآن كريم نيز گواه اختيار در انسان است نظير:

انا هديناه السبيل اما شاكراً و اما كفوراً؛ ما راه هاي هدايت را به ايشان نمايانديم خواه شاكر باشند خواه كفر بورزند.

فان ليس للانسان الا ما سعي؛ براي انسان چيزي نيست مگر در اثر تلاش و كوشش خود او.

ان الانسان لفي خسر، الا الذين آمنوا و عملوا الصالحات. كه گوياي آنست كه انسان با انتخاب خود(ايمان) و تلاش خود(عمل صالح) مي تواند سعادتمند و يا زيانكار شود.

و ...

پس مباحثي در بعضي روايات در خصوص طينت، سرنوشت، تقدير و قضا و قدر الهي مطرح است با اختيار انسان منافاتي ندارد، بلكه اختيار انسان مي تواند در مسير سعادت يا شقاوت انسان تعيين كننده باشد.

موفق باشيد ...:Gol:

موضوع قفل شده است