جمع بندی توضیح معنی برخی از آیات قرآن به کودکان

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
توضیح معنی برخی از آیات قرآن به کودکان
سلام...اوقات همگی شما عزیزان به خیر خوشبختانه همانطور که می دانید تعداد زیادی از کودکانی که حتی هنوز به سن بلوغ نرسیده اند حافظ کل قرآن همراه با معنی و تفسیر هستند. این کودکان قطعاً کسانی را به عنوان استاد دارند که به این مطالب را به آنها تعلیم می دهد. حالا ممکن است این اساتید در خانواده باشند یا بیرون ازخانواده. برخی از آیات قرآن نظیر 223 سوره ی بقره (زنان کشتزارهای شما هستند ....) و همچنین آیات آغازین سوره ی نور (مرد و زن زناکار را شلاق بزنید و...) یا وقایع سوره ی یوسف و امثال اینها را چگونه باید به کودکان توضیح داد؟! شاید بگوییم که نیازی نیست این آیات به کودکان تعلیم داده شود. ولی کودکانی که حافظ کل قرآن هستند قطعا این آیات را خوانده اند و در موردش سوال کرده اند. یا اصلا بحث حفظ قرآن به کنار.. ممکن است کودک نابالغی با این آیات به هرشکلی مواجه شود و درموردش سوال کند. لطفا بفرمایید که چگونه باید به کودکان در مورد این آیات توضیح داد. ممنون
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد هدی
سلام بر شما یکی از اشکالاتی که مخالفان حفظ کل قرآن برای کودکان مطرح میکنند همین مساله است؛ زیرا کودکان در طی حفظ کل، با مسائل و آموزه هایی آشنا می شوند که برای سن آنان قابل فهم یا برای مربیان آنان قابل توضیح کامل نیست. مع هذا اگر با کودکانی سر و کار دارید که حافظ کل هستند و اگر سوالاتی را در خصوص آیات خاصی که مثال زدید از شما پرسیدند(نه اینکه شما ابتدا به ساکن به شرح و بسط مساله اقدام بفرمایید) باید راهکارهایی اتخاذ کنید.  یکی از این راهکارها مراجعه به مراکزی است (تلفنی، ایمیل ، حضوری و ...) مربیان قرآن در آن به کودکان آموزش قرآن میدهند، معمولا این مربیان نسبت به برخورد صحیح با سوالات اینچنین کودکان حافظ قرآن، اطلاعات ارزشمندی بصورت علمی یا تجربی در اختیار دارند که میتوانند به شما منتقل نمایند.    
راهکار دوم، استفاده از کتب ترجمه و  تفسیری کودکان است که نمونه هایی از آنها بچاپ رسیده است؛ شما میتوانید آنها را تهیه و در این موارد از آنها استفاده نمایید. کتبی مانند: تفسیر تصویری قرآن کریم تفسیر مصور جزء 30 قرآن کریم تفسیر قرآن برای کودکان با نام «پیام آسمانی» ترجمه خواندنی قرآن که همگی برای سنین کودک و نوجوان هستند.
برخی آیات مثل آیه ۲۴ سوره نساء، آیات ابتدایی سوره توبه و ... هم باید خیلی در موردشون فکر بشه تا دیدگاه اشتباهی در شکل گیری شخصیت کودک ایجاد نکنند.
بنظر میرسد استفاده از تفاسیر و کتبی که برای کودک و نوجوان تهیه شده است، کمک بسیار بزرگی در این زمینه خواهد بود. چرا که برخی از این کتب تفسیری طی چند سال وقت و زحمت و با کمک متخصصین دینی و روانشناسان کودک، تهیه و تنظیم شده است.
جمع بندی پرسش: خوشبختانه همانطور که می دانید تعداد زیادی از کودکانی که حتی هنوز به سن بلوغ نرسیده اند حافظ کل قرآن همراه با معنی و تفسیر هستند. برخی از آیات قرآن نظیر 223 سوره ی بقره (زنان کشتزارهای شما هستند ....) و همچنین آیات آغازین سوره ی نور (مرد و زن زناکار را شلاق بزنید و...) یا وقایع سوره ی یوسف و امثال اینها را چگونه باید به کودکان توضیح داد؟! ممکن است کودک نابالغی با این آیات به هرشکلی مواجه شود و درموردش سوال کند. پاسخ: یکی از اشکالاتی که مخالفان حفظ کل قرآن برای کودکان مطرح میکنند همین مساله است؛ زیرا کودکان در طی حفظ کل، با مسائل و آموزه هایی آشنا می شوند که برای سن آنان قابل فهم یا برای مربیان آنان قابل توضیح کامل نیست. مع هذا اگر با کودکانی سر و کار دارید که حافظ کل هستند و اگر سوالاتی را در خصوص آیات خاصی که مثال زدید از شما پرسیدند(نه اینکه شما ابتدا به ساکن به شرح و بسط مساله اقدام بفرمایید) باید راهکارهایی اتخاذ کنید.  یکی از این راهکارها مراجعه به مراکزی است (تلفنی، ایمیل ، حضوری و ...) مربیان قرآن در آن به کودکان آموزش قرآن میدهند، معمولا این مربیان نسبت به برخورد صحیح با سوالات اینچنین کودکان حافظ قرآن، اطلاعات ارزشمندی بصورت علمی یا تجربی در اختیار دارند که میتوانند به شما منتقل نمایند. راهکار دوم، استفاده از کتب ترجمه و  تفسیری کودکان است که نمونه هایی از آنها بچاپ رسیده است؛ شما میتوانید آنها را تهیه و در این موارد از آنها استفاده نمایید. کتبی مانند: تفسیر تصویری قرآن کریم تفسیر مصور جزء 30 قرآن کریم تفسیر قرآن برای کودکان با نام «پیام آسمانی» ترجمه خواندنی قرآن که همگی برای سنین کودک و نوجوان هستند. لازم  به ذکر است که برخی از این کتب تفسیری طی چند سال وقت و زحمت و با کمک متخصصین دینی و روانشناسان کودک، تهیه و تنظیم شده است.
موضوع قفل شده است