جمع بندی توسل به امامزادگان

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
توسل به امامزادگان

سلام طاعاتتون قبول درگاه حق
با توجه اینکه در کشور ما هزاران امامزاده وجود داره ودر پاک بودن ودرستکار بودن خیلیاشون شبهه وجود داره(حتی من چن سال پیش مستندی از شبکه یک دیدم که در اون یک کارشناس روحانی میگفت سید حسن بنی صدر درزمان ریاست جمهوری زمان جنگ به مناطق مرزی سفر میکنه که به اشتباه نیروهای خودی به طرفش شلیک میکنند که اگر کشته میشد امامزاده محسوب میشد)توسل ودخیل بستن به امامزاده ها به صرف اینکه امامزاده ان درسته !!؟اگر درسته پس با توجه به اینکه اکثر ائمه وپیامبران(صلوات الله علیهم اجمعین)در سزمین عربستان زندگی میکردند اکثر مردم عربستان امامزاده وپیغمبر زاده ان

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد صدرا

hossein.z;927899 نوشت:
سلام طاعاتتون قبول درگاه حق
با توجه اینکه در کشور ما هزاران امامزاده وجود داره ودر پاک بودن ودرستکار بودن خیلیاشون شبهه وجود داره(حتی من چن سال پیش مستندی از شبکه یک دیدم که در اون یک کارشناس روحانی میگفت سید حسن بنی صدر درزمان ریاست جمهوری زمان جنگ به مناطق مرزی سفر میکنه که به اشتباه نیروهای خودی به طرفش شلیک میکنند که اگر کشته میشد امامزاده محسوب میشد)توسل ودخیل بستن به امامزاده ها به صرف اینکه امامزاده ان درسته !!؟اگر درسته پس با توجه به اینکه اکثر ائمه وپیامبران(صلوات الله علیهم اجمعین)در سزمین عربستان زندگی میکردند اکثر مردم عربستان امامزاده وپیغمبر زاده ان

با سلام و عرض ادب

1) مشروعیت توسل از دیدگاه شیعه و سنی مبتنی بر اثبات صالح بودن واسطه بوده؛[1] بنابراین فرزند امام بودن شرط جواز در توسل نبوده؛ بلکه ممکن است کسی در عین حال که فرزند امام نیز بوده، صلاحیت توسل را نداشته و شخص دیگری با آنکه فرزند امام نبوده و یا اساسا نسب او منتهی به امام(علیه السلام) نشده، بواسطه ی مقام و جایگاه معرفتی و معنوی خود حائز صلاحیّت چنین امری بوده باشد.

2) در این میان برخی از فرزندان بلا فصل ائمه(علیهم السلام) و یا فرزندان با فاصله ی آن ذوات مقدس از افراد برجسته و پیشگامان در علم و تقوی و پرهیزکاری بوده که واسطه قرار دادن آنها درحوایج دنیوی و اخروی بدون هیچ شک و تردیدی جای اشکال نبوده؛ و سیره ی عملی عالمان دین در اعصار مختلف و ظهور کرامات آنان نیز صحه بر چنین امری داشته و دارد.

3) در مواردی که شخصی تنها منتسب به ائمه(علیهم السلام) بوده؛ ولی شناختی از شخصیت وی وجود نداشته و یا در انتساب و شخصیت او شک و ابهام وجود داشته؛ آنچه مطلوب بوده، زیارت قبر و قرائت قرآن و هدیه آن به شخص متوفی است.

4) با وجود پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله و سلّم) و ائمه طاهرین(علیهم السلام) که قرب مسافت و حضور در بقاع متبرک آنان، شرط توسل به آنها نبوده و در هر زمان ومکانی می توان بدانها توسل جست، و همچنین وجود امامزادگان مکرّم واجب التکریم، توسل به افرادی که شناختی نسبت به آنان وجود نداشته امر صحیحی به نظر نرسیده؛ بلکه در برخی از مصادیق آن چنین امری کاری لغوی به شمار می رود.

موفق باشید.


[/HR] [1] . در كتاب المهنّد على المفنّد در پاسخ اين پرسش كه آيا جايز است كسى پس از وفات پيامبر«صلی الله علیه وآله وسلّم» در دعا به آن حضرت متوسل شود، مى‏ نويسد: «عندنا و عند مشايخنا يجوزالتوسل فى الدعوات بالانبيأء والصالحين من الاوليأ والشهدأ والصديقين فى حياتهم و بعد وفاتهم بأن يقول فى دعائه اللهم انى أتوسل اليك بفلان أن تجيب دعوتى و تقضى حاجتى الى غير ذلك كما صرح به شيخنا و مولانا الشاه محمد اسحق الدهلوى ثم المهاجر المکی ثم بينه فى فتاواه شيخنا و مولانا رشيد احمد الگنگوهى...». ( المهند على المفند، مولانا خليل احمد سهارنپورى«م:1346ه»، همراه با ترجمه اردو، ص 36 ـ 37.ادارۀ اسلامیات ،انار کلی لاهور).
موضوع قفل شده است