تصور شما از مرگ چیست؟ (راحتی یا سختی) ؟؟؟

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تصور شما از مرگ چیست؟ (راحتی یا سختی) ؟؟؟

با سلام

شما نگاهی به پدیدۀ مرگ دارید؟ فکر می کنید اگر بمیرید راحت می شود یا شروع دوره ای سخت و دشوار است؟

چرا عده ای تا با کوچکترین دشواری در زندگی روبرو می شوند آرزوی مرگ می کنند؟ بنظر شما تصور می کنند آمادگی این سفر را دارند و شرایط بهتری انتظارشان را می کشد یا سخنی گزاف است؟

و خلاصه هر چیزی که در بارۀ چیستی و چرائی و چگونگی مرگ و حیات پس از آن در اندیشه دارید و یا اگر سؤالاتی در بارۀ مرگ، آداب مردن، قبل و بعد از مرگ و و و دارید در این پست بفرمائید و از کارشناسان محترم پاسخ بگیرید.

"و بمیرید قبل از آنکه شما را بمیرانند و حتماً مسلمان بمیرید ..."

مشارکت دوستان ...:Gol:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

مرگ پایان همه چیز نیست اغاز راهی ست نا شناخته به دنیایی.

مرگی که همیشه ادمیان از ان هراس داشتند.

مرگ برای عده قلیلی شیرین و ارمش بخش و برای اکثریت تلخ و گزنده ست

امام حسن در موقع مرگ خود رو به اصحاب خود فرمودند:

(( مهیای سفر اخرت شوید و توشه ان سفر را پیش از رسیدن اجل تحصیل نمایید چون سفر اخرت سفریست دور و ترسناک،احتیاج به توشه ی بسیار دارد ))

علت عام ترس و وحشت از مرگ همان جهل انسان است جهل از سفری پر رمز و راز که نسبت به هر امری اینگونه است؛ یعنی نداشتن علم باعث ترس می شود .

باتشکر...........

با سلام مجدد:Gol:

اگر بر خلاف اینهمه سفارش، از یاد مرگ غافل شده اید، حداقل با زنده نگهداشتن تایپیک "تصور مرگ"، کمی به یاد مرگ بیفتید.

[=Tahoma, Tah]حكمت203:

[=Tahoma, Tah]مردم! تقواي خدا را پيشه كنيد كه اگر آشكار يا پنهان كنيد مي شود. ياد مرگي باشيد كه اگر فرار كنيد، شما را مي گيرد. ياد مرگي باشيد كه اگر او را فراموش كنيد او شما را فراموش نمي كند. از اين مرگ هيچ راه فراري نيست. به مرگ فكر كنيد. آيا واقعا مرگ بد است؟؟؟

التماس دعا...:Gol::Gol::Gol:

قرآن‌ دربارة‌ فلسفه‌ مرگ‌ می‌فرماید: «خداوند مرگ‌ وحیات‌ را خلق‌کرد تا شما را آزمایش‌ کند که‌ کدام‌ یک‌ نیکوکارتر هستید»،(ملک‌، آیه‌2). انسان‌برای‌ زندگی‌ ابدی‌ و کامل‌ و بدون‌ نقص‌ آفریده‌ شده‌ و زندگی‌ این‌ دنیا مقدمه‌آخرت‌ قرار داده‌ شده‌ است‌، تا در قالب‌ این‌ جسم‌ به‌ آن‌ کمال‌ برسد و باعبادت‌ استحقاق‌ آن‌ درجات‌ را پیدا کند. وقتی‌ به‌ کمال‌ رسید چون‌ زندگی‌جاوید و بدون‌ محدودیت‌ و نقص‌ در این‌ جهان‌ مادی‌ و محدود و در این‌ بدن‌مادی‌ ممکن‌ نیست‌، با مرگ‌ روح‌ کمال‌ او از این‌ تن‌ گرفته‌ می‌شود و به‌ جهان‌وسیع‌تر و کامل‌تر ـ که‌ ظرفیت‌ روح‌ را داشته‌ باشد و همه‌ نعمت‌هایش‌ ابدی‌ وجاودان‌ باشد ـ منتقل‌ می‌شود. یک‌ مثال‌، مطلب‌ را ساده‌ می‌کند. وقتی‌ نطفه‌ انسان‌ در دل‌ مادر بسته‌ شد،مقدار لازم‌ و زمان‌ لازم‌ برای‌ کمال‌ این‌ نطفه‌ و طفل‌ نه‌ ماه‌ است‌ و بعد از نه‌ ماه‌باید به‌ مکانی‌ و زمانی‌ مناسب‌ با مرحله‌ نهایی‌ کمال‌؛ یعنی‌، دنیا منتقل‌ شوددیگر نگه‌ داشتن‌ او در مکان‌ اول‌ به‌ مصلحت‌ و نفع‌ او نیست‌. با این‌ نگاه‌ مرگ‌خود نعمتی‌ الهی‌ و مطابق‌ حکمت‌ است‌.:Sham:

دو جنین دوقلو با هم درد دل می کردند ، با هم گفتگوی آنها را میخوانیم:

- خواب بدی دیدم.
- چی ؟؟؟
- خواب دیدم هر دو می میریم...
- یعنی چی؟ خدا نکنه.
- یعنی از این دنیا می رویم و همه چیز تمام می شود.
- وای یعنی دیگه در مایع آمنیوتیک شناور نیستیم؟
- درست حدس زدی در هوا خفه می شیم فکرش و بکن هوا !
- ای وای من از مرگ می ترسم. دیگه چی دیدی؟
- این قسمتش هم ترسناکه! در خواب دیدم که همین بند نافم را یک آدم خطرناک با قیچی برید و تازه مادر بی محبت و بی وفای ما هم بعدا ازش تشکر هم می کنه... می میریم غریبانه و بی غمخوار.
- من هم یادم اومد یک بار خواب دیده بودم که بعد از مرگ مجبورمون می کنند با همین دهان باید حرف بزنیم و باید با همین دهان غذا بخوریم (الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ.../ سوره یس56)
- پس تو هم اینا رو دیدی ! مرگ خیلی ترسناکه خیلی... اما ميدوني قبل از اينکه با دهنمون چیزی بخوريم چي ميشه؟
- نه؟
- ميزننمون!
- اِ ؟! راست ميگي؟ چرا؟!
- [با طعنه]حتما ميگن برامون لازمه برامون خوبه
- کجاش خوبه؟ اينکه بزنن خوبه؟... حالا کي ميزنه؟
- همون آدم خطرناکه که بند نافمون رو قيچي می کنه! همون!
- و ...
اما جنين ها نمی دانند که تمام شدن زندگی جنینی مرگ تلخ و رنج آوری نیست بلکه یک تولد است و پنجره ای روبه کمال.
مگر طبیب مهربان [همان آدم خطرناک از منظر جنین] چه می کند؟ جز این که جنين را از دنیایی کوچک جدا می کند دنیایی که در فکر او همه چیز است و پاک و تميز ولي در واقع کوچک است و محدود و ... ،
جنین با يک طناب متوسط 50 سانتی به يک سيستم وابسته و متصل است ، استقلال ندارد و... اون طناب مناسب محيط بزرگ و مسیر رشد و تعالي نیست و...
پس لازمه که جنین تلنگر بخوره ، لازمه که طناب دلبندش رو فراموش کنه
و به زندگی واقعی‌تر فکر کنه.
و بهتر که نترسه!

به راستی چقدر از تصورات و نگرانی های ما در مورد مرگ ، قبر ، برزخ و قیامت و... از این جنس همین نگرانی های وهم آلود و جاهلانه است؟ در حالی که نترسیدن از مرگ نشانه دوستی با خدا و ایمان است.

قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (6) وَلَا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ (7) قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (8)-سوره جمعه

http://www.shahab-moradi.ir/content/view/534/1/

سلام

صدیق;17075 نوشت:
شما نگاهی به پدیدۀ مرگ دارید؟ فکر می کنید اگر بمیرید راحت می شود یا شروع دوره ای سخت و دشوار است؟

به نظر من فکر کردن به مرگ خوبه چون باعث میشه ادم از گناه دوری کنه ولی خوب بعضی مواقع ناامیدی میاره مثلا اینکه ادم فکر میکنه هیچ کار خوبی تو این دنیا انجام نداده و وقتی میمیره معلوم نیست چه عذابی در انتظارشه و تمام اعمال ادم از کوچیکه کوچیک تا اون بزرگه مورد بازرسی قرار میگیره ، به نظر من این وحشتناکترین قسمت مرگه که من به شخصه وقتیبه این قسمتش فکر میکنم هیچ وقت دوست ندارم بمیرم!!!!!!!

و یه سوالم که داشم از خدمتتون اینه که ،این که مرده ها میان به خواب بعضی افراد و یه سری مسایل رو واسشون میگن رویای صادقه س یا اینکه خواب های پریشانه ؟

ممنون

[="YellowGreen"]التماس دعا[/]:Gol:

سلام: ترس از مرگ ترس از عقوبت وعذاب است نه از دست دادن یه لاشه گوشت بیخاصیت!ترس از مرگ داشتن وابستگیهای دنیوی است . در زندگی هرشخص اتفاقاطی میافتد که عکس العمل ما میتواند درست باشد یا نادرست حلال باشد یا حرام. اما وقتی انسان سعی در زندگی کردن طبق خواست و اراده خداوند داشته باشد /حرامکاری وخواری نکند پس با وجود اعتماد به خداوند باید از چی ترسید؟:tavallod:

حقیقت مرگ

غالبا تصور می‌کنند مرگ یک امر عدمی و به معنای فنا است ولی این برداشت هرگز با آنچه در قرآن کریم آمده و دلائل عقلی به آن رهنمون می‌شود موافق نیست. مرگ از نظر قرآن یک امری وجودی است، یک انتقال و عبور از جهانی به جهان دیگر است و لذا بسیاری از آیات قرآن از مرگ تعبیر به توفّی شده است که به معنی باز گرفتن و دریافت روح از تن بوسیله فرشتگان است.
در برخی از آیات هم مرگ را صریحا مخلوق خدا شمرده و می‌فرماید: «الذی خلق الموت والحیوه» (سوره ملک _ 2)
حقیقت مرگ در روایات

در روایات اسلامی تعبیرات مختلفی درباره مرگ آمده است.


  • از امام سجاد علیه السلام سوال شد : مرگ چیست؟ حضرت در پاسخ فرمودند :

    مرگ برای مومن مانند کندن لباس چرکین است و گشودن غل و زنجیرهای سنگین و تبدیل آن به فاخرترین لباسها و خوشبوترین عطرها و راهوارترین مرکبها و مناسب ترین منزلهاست.

    و برای کافران مانند کندن لباسی است فاخر و انتقال از منزلهای مورد علاقه و تبدیل به چرک‌ترین و خشن ترین لباسها و وحشتناک ترین منزلها و بزرگترین عذاب است.


  • در حدیث دیگری می‌خوانیم : امام موسی بن جعفر علیه السلام وارد بر کسی شد در حالی که غرق سکرات موت بود و به هیچ کسی پاسخ نمی‌گفت. جمعیت عرض کردند: ای فرزند رسول خدا دوست داریم حقیقت مرگ را برای ما شرح دهی و بگویی بیمار ما هم‌اکنون در چه حالی است؟


حضرت فرمودند : مرگ وسیله تصفیه است که مومنان را از گناهان پاک می‌کند و آخرین ناراحتی این عالم است و کفاره آخرین گناهان آنهاست در حالی که کافران را از نعمتهایشان جدا می‌کند و آخرین لذتی است که به آنها می‌رسد و آخرین پاداش کار خوبی است که احیانا انجام داده‌اند. و اما این شخص محتضر بکلی از گناهان پاک شد و از معاصی بیرون آمد و خالص گشت آنچنان که لباس چرکین با شستشو پاک می‌شود و او هم اکنون شایستگی آن را پیدا کرده که در سرای جاوید معاشر ما اهل بیت باشد.
مرگ محصول عمر انسان

انسان در طول عمرش در دنیا مثل این است که غذایی می‌پزد و در آخر هنگامی که عمرش به پایان می‌رسد از این غذایی که مهیا نموده خواهد چشید. اعمال ما همان غذا پختن ماست وقتی که عمر ما در این نشئه به پایان می‌رسد می‌گویند خودت از غذایی که آماده کردی بچش! انسان‌هایی که می‌چشند یا مومن هستند یا کافر.


  • آنهایی که کافر و تبه کارند وقتی این غذا را می‌چشند بدترین لحظه عمرشان خواهد بود چون بدترین فشار را می‌کشند که مشابه دنیایی نداشته و تا به امروز این چنین شکنجه نشده بودند.


  • اما آنهایی که مومن‌اند وقتی که محصول اعمال و اعتقاداتشان را مقداری می‌چشند لذتی می‌برند که از اول عمر تا به آن لحظه نچشیده بودند. در روایات آمده است که گویی گل خوشبویی را استنشاق می‌کنند چون محصول اعمالشان را که با نیتهای الهی انجام داده بودند می‌چشند.
مرگ تحول است!

هنگامی که انسان محصول اعمالش را چشید وضعیت وجودی‌اش متحول می‌شود و این تحول در پهنه هستی او اتفاق می‌افتد و سبب می‌شود که انسان با نشئه برزخ سازگاری پیدا کند.

انتقال از این جهان به جهان دیگر به تولد طفل از رحم مادر بی‌شباهت نیست این تشبیه از جهتی نارساست زیرا تفاوت دنیا و آخرت ، عمیق‌تر از تفاوت عالم رحم و بیرون رحم است . ولی این تشبیه از جهتی هم رسا است چرا که اختلاف شرایط را نشان می‌دهد. طفل در رحم مادر بوسیله جفت و از راه ناف تغذیه می‌کند ولی وقتی پا به این جهان گذاشت آن راه مسدود می‌گردد و از طریق دهان تغذیه می‌کند.

دنیا هم نسبت به جهان دیگر مانند رحمی است که در آن اندامها و جهازهای روانی انسان ساخته می‌شود و او را برای زندگی آماده می‌سازد.
آرزوی مرگ

قرآن کریم می‌فرماید : انسانهایی که فهمیدند مرگ چیست می‌گویند : «مرگ اگر مرد است گو نزد من آی» در سوره بقره«... فتمنّواالموت» یعنی آرزوی آمدن به یک نشئه وسعتر را بکنید.

چنانچه پیامبر عظیم الشان اسلام و حضرت امیر علیه السلام چنین آرزویی را داشتند. اینکه علی علیه‌السلام با خوردن ضربت شمشیر فرمود : فُزتُ و ربِّ الکعبه یعنی در انتظار این روز بودم. البته آرزوی مرگ اگر بخاطر رهایی از مشکلات زندگی باشد معصیت است. اما آرزوی مرگ برای وصال الهی باشد بسیار پسندیده است.
است که می فرماید: منابع

  1. سلسله بحثهای مبداء و معاد/استاد براعتی
  2. عدل الهی/شهید مطهری
  3. تفسیر نمونه/آیت اللّه مکارم شیرازی/جلد 2
موضوع قفل شده است