جمع بندی تشییع جنازه پیامبر اعظم{صلی الله علیه وآله}چگونه بود؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تشییع جنازه پیامبر اعظم{صلی الله علیه وآله}چگونه بود؟

با سلام با توجه به فتوحات پیامبر اسلام و معروف شدن ایشان و این همه اصحاب و یاران و لشگریان و همسران صیغه ای و ... آیا بودن تنها 7 نفر برای بدرقه پیکر بی جان پیامبر اسلام برای نهادن در قبر واقعیت دارد؟ اگر واقعیت دارد پس همسران ایشان کجا بودن؟ ممنون

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد سید محسن

yaHosseinDS;583912 نوشت:
ا توجه به فتوحات پیامبر اسلام و معروف شدن ایشان و این همه اصحاب و یاران و لشگریان و همسران صیغه ای و ... آیا بودن تنها 7 نفر برای بدرقه پیکر بی جان پیامبر اسلام برای نهادن در قبر واقعیت دارد؟ اگر واقعیت دارد پس همسران ایشان کجا بودن؟

با سلام و احترام
لطف کنید منبعی که تشییع کنند گان پیامبر را 7 نفر ذکر کردند ارائه نمایید؟

سلام مجدد
تو سخنرانی تو دانشگاه شنیدم . سخنران هم معروف بود اسمش تو خاطرم نیست تو تلویزیون قبلا دیده بودمش. چطور؟

yaHosseinDS;584907 نوشت:
سلام مجدد
تو سخنرانی تو دانشگاه شنیدم . سخنران هم معروف بود اسمش تو خاطرم نیست تو تلویزیون قبلا دیده بودمش. چطور؟

سلام علیکم برادر عزیز،
مشخص بودن منبع یک نقل تاریخی یا روایت کمک می‌کند به بررسی سندیت آن که مقدم است بر توضیح چرایی و چگونگی آن یا بررسی اختلاف این قول با اقوال دیگر تاریخی یا روایی. اگرچه شما به هر حال ظاهراً دسترسی به منبع آن قول ندارید با توجه به آنکه در یک سخنرانی شنیده‌اید.
یا علی

با سلام و احترام
خوب است که بدانید پیامبر اصلا تشییع جنازه نداشتند وقتی آن حضرت از دنیا رفتند برخی از صحابه اختلاف داشتند که ایشان را در کجا دفن نمایند حضرت علی که متکفل تمام کارهای آن حضرت بود فرمود طبق نظر پیامبر باید در خانه خویش و همان محلی که از دنیا رفته است به خاک سپرده شود حضرت علی پس از غسل و کفن کردن جلو ایستادند به همراه حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین و سلمان مقداد ابوذر بر پیکر نازنین پیامبر نماز خواندن و مسلمین اعم از مهاجر و انصار ده نفر ده نفر می آمدند و بر بدن شریف و مطهرش نماز میگذاردند. پس پیامبر تشییع نشدند.

جمع بندی

پرسش:
آیا حضور هفت نفردر تشییع بدن پیامبر (صلی الله علیه و آله) صحت تاریخی دارد.؟

پاسخ:
خوب است که بدانید پیامبر اصلا تشییع جنازه نداشتند وقتی آن حضرت از دنیا رفتند برخی از صحابه اختلاف داشتند که ایشان را چه کسی غسل دهد.(1) و چه کسی دفن نماید.(2) اما حضرت علی متکفل تمام کارهای آن حضرت شد(3) و فرمود طبق نظر آن حضرت، پیامبر باید در خانه خویش و همان محلی که از دنیا رفته است به خاک سپرده شود. حضرت علی پس از غسل و کفن کردن(4) جلو ایستادند به همراه حضرت زهرا، امام حسن، امام حسین، سلمان مقداد و ابوذر بر پیکر نازنین پیامبر نماز خواندند و مسلمین اعم از مهاجر و انصار ده نفر ده نفر می آمدند و بر بدن شریف و مطهرش نماز میگذاردند.(5) پس پیامبر تشییع نشدند.(6)

و از شيخ مفيد (رحمه الله علیه) روايت شده: وقتى كه على (عليه السّلام) از غسل و كفن نمودن پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله) فارغ شد، به پيش رفت و تنها بر جنازه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) نماز خواند و هيچ‏ كس در نماز خواندن با او شركت نكرد، در آن هنگام مسلمانان در مسجد در اين باره گفتگو مى‏ كردند كه چه كسى بر جنازه پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله) نماز مى ‏خواند، و او را در كجا به خاك بسپارند؟، امير مؤمنان على (عليه السّلام) نزد آن ها رفت و به آن ها فرمود: رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) در زندگى و مرگ، امام و پيشواى ما است، و شما دسته دسته بيائيد و بدون امام‏ جماعت، بر بدن او نماز بخوانيد و بيرون برويد، و خداوند متعال هيچ پيامبرى را در مكان خود قبض روح نكرد، مگر اين كه رضايت داشت در همان مكان دفن گردد، و من بدن رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) را در همان حجره‏ اى كه از دنيا رفته، دفن مى‏ كنم. مردم گفتار على (عليه السّلام) را پذيرفتند و طبق آن رفتار نمودند.(7)
 

پی نوشت ها:
(1) بلاذری، انساب الاشراف، ج 1 ص 569، موسسه الاعلمی، بیروت، 1394ق.
(2) همان ج 1 ص 574.
(3) همان ص 570.
(4) ابن هشام، السيرة النبويه، بيروت، دارالمعرفة، بي تا، ج2، ص622 و 663.
(5) انساب ج 1 ص 575.
(6) سلیم بن قیس هلالی، ج 2 ص 571، الهادی، قم، 1405ق.
(7) شیخ مفید، امالی، ص31، کنگره شیخ مفید، قم، 1413ق.

 

موضوع قفل شده است