تحصیل در رشته فلسفه

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تحصیل در رشته فلسفه
  سلام خسته نباشید چندتاسوال داشتم ۱-من میخواستم راجع به رشته ی فلسفه بدونم برای قبولی در این رشته لازمه چه کتابهای رو بخونم و کنکورشرکت کنم ؟؟ رشته تحصیلیم انسانی نظام قدیم ست ۲-این رشته نیازمند چه توانایی هایی هست و درچه زمینه ای باید مهارت داشت(مثلا زبان ، عربی ، ریاضی . و درصورت علاقه نداشتن به زبان میشه باز تو این رشته موند یا باید قیدشو زد)؟؟ ۳-تو این رشته چه دانشی رو کسب میکنیم؟؟ ۴- هردوره چندسال طول میکشه تا مدرک بگیریم ؟؟ خیلی ممنون میشم به سوالاتم پاسخ کامل بدین که شبهه ای واسم نمونه سپاس  
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
چندتاسوال داشتم ۱-من میخواستم راجع به رشته ی فلسفه بدونم برای قبولی در این رشته لازمه چه کتابهای رو بخونم و کنکورشرکت کنم ؟؟ رشته تحصیلیم انسانی نظام قدیم ست ۲-این رشته نیازمند چه توانایی هایی هست و درچه زمینه ای باید مهارت داشت(مثلا زبان ، عربی ، ریاضی . و درصورت علاقه نداشتن به زبان میشه باز تو این رشته موند یا باید قیدشو زد)؟؟ ۳-تو این رشته چه دانشی رو کسب میکنیم؟؟ ۴- هردوره چندسال طول میکشه تا مدرک بگیریم ؟؟ خیلی ممنون میشم به سوالاتم پاسخ کامل بدین که شبهه ای واسم نمونه
فلسفه علمی است که به دنبال فهم حقائق از طریق تحلیل و تعقل است(1) با یک نگاه هستی شناسانه عام که شامل تمامی حقائق عالم میشود، یعنی هرگز به احکام و آثاری که مخصوص یک یا چند موضوع مخصوص است، نمی‌پردازد؛ به عکس علوم که همواره یک یا چند موضوع را مفروض الوجود می‌گیرند و به جستجوی احکام و آثار آن می‌پردازند.(2) البته فلسفه نحله ها و مکتب های مختلفی در شرق و غرب دارد، به همین خاطر برای فلسفه تعریف های متعدد و متفاوتی بیان شده است،(3) طبق آنچه که گذشت روشن میشود فهم فلسفه و معارف فلسفی تا حد زیادی دشوار است، بنابراین کسانی باید به این رشته ورود نمایند که از قدرت تصور، تحلیل، و تعقل بالایی برخوردار هستند. بنابراین خوب است که پیش از ورود کتاب آشنایی با فلسفه اسلامی نوشته شهید مطهری را مطالعه کنید تا با آشنایی اجمالی با این علم بهتر بتوانید برای ورود جدّی تر تصمیم بگیرید. اما در مورد اینکه برای قبولی در رشته فلسفه خواندن چه کتاب ها و چه منابعی ضرورت دارد خب باید به دفترچه های سازمان سنجش مراجعه کنید. معمولا همان دروس دوران دبیرستان البته با ضریب مختلف ملاک قبولی شما در آزمون خواهند بود. در مورد علوم پیشینی خب طبیعتا به علومی چون منطق نیاز خواهید داشت، و همچنین زبان عمومی که طبیعتا در این رشته ها وجود دارد، اما زبان تخصصی اگرچه برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و یا حتی تا ارشد ممکن است ضرورت پیدا نکند، اما اگر کسی بخواهد به صورت تخصصی و عمیق به این رشته ورود پیدا کند و منابع اصیل فلسفی را مطالعه کند طبیعتا زبان ضرورت پیدا می کند. البته این زبان در فلسفه اسلامی عربی، و در فلسفه غرب انگلیسی خواهد بود. بنابراین اگر به زبان علاقه ندارید اولا اگر به خاطر دشواری آن است باید بدانید خود فلسفه از زبان دشوارتر است، و ثانیا اگر به دنبال تخصص در فلسفه هستید زبان برای شما یک ضرورت خواهد بود. دوره لیسانس حدود 8 ترم معادل 4 سال، کارشناسی ارشد هم چهار ترم یعنی معادل دو سال، به علاوه نگارش پایان نامه و دفاع از آن است؛ و در دکتری هم اگر واحد جبرانی لازم نباشد معمولا سه ترم به علاوه نگارش و دفاع از پایان نامه خواهد بود. پی نوشت ها:
  1. هگل، تاریخ فلسفه، ص48؛ پاپکین، کلیات فلسفه، ص2.
  2. مطهری، مجموعه آثار، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج6، ص64.
  3. ر.ک: جبرئیلی، محمد صفر، فلسفه دین و کلام جدید، ص181.
   
سلام بر شما فلسفه رشته درآمدزایی نیست، مگر اینکه استاد دانشگاه بشید که اون هم شدیدا اشباعه. نداشتن درآمد باعث مشکلات جدی برای پیگیری علاقه میشه.  اگر برای دل خودتون می خواید فلسفه رو بخونید، به نظرم می تونید در کنار زمینه کاری دیگری به مطالعه بپردازید. اینطوری آزادتر هم هستید و می تونید روی زمینه ای متمرکز بشید که اون رو کاربردی تر می دونید. و این رو هم بررسی کنید که آموزشهای دانشگاهی تا چه حد کاربردی است. شخصا وقتی نوشته های فلسفه خوانده ها رو می خونم، کمتر رویکرد کاربردی در اونها می بینم.
جمع بندی ______________________________ پرسش: در مورد رشته فلسفه چندتا سوال داشتم: اول اینکه برای قبولی در این رشته در کنکور لازم است چه کتابهایی را بخوانم؟ دوم اینکه این رشته نیازمند چه استعدادها و توانایی های  علمی مثل منطق و زبان و ریاضیات است؟ و اینکه دوره آن برای اخذ مدرک چقدر طول می کشد؟ پاسخ: فلسفه علمی است که به دنبال فهم حقائق از طریق تحلیل و تعقل است(1) با یک نگاه هستی شناسانه عام که شامل تمامی حقائق عالم میشود، یعنی هرگز به احکام و آثاری که مخصوص یک یا چند موضوع مخصوص است، نمی‌پردازد؛ به عکس علوم که همواره یک یا چند موضوع را مفروض الوجود می‌گیرند و به جستجوی احکام و آثار آن می‌پردازند.(2) البته فلسفه نحله ها و مکتب های مختلفی در شرق و غرب دارد، به همین خاطر برای فلسفه تعریف های متعدد و متفاوتی بیان شده است،(3) طبق آنچه که گذشت روشن میشود فهم فلسفه و معارف فلسفی تا حد زیادی دشوار است، بنابراین کسانی باید به این رشته ورود نمایند که از قدرت تصور، تحلیل، و تعقل بالایی برخوردار هستند. بنابراین خوب است که پیش از ورود کتاب آشنایی با فلسفه اسلامی نوشته شهید مطهری را مطالعه کنید تا با آشنایی اجمالی با این علم بهتر بتوانید برای ورود جدّی تر تصمیم بگیرید. اما در مورد اینکه برای قبولی در رشته فلسفه خواندن چه کتاب ها و چه منابعی ضرورت دارد خب باید به دفترچه های سازمان سنجش مراجعه کنید. معمولا همان دروس دوران دبیرستان البته با ضریب مختلف ملاک قبولی شما در آزمون خواهند بود. در مورد علوم پیشینی خب طبیعتا به علومی چون منطق نیاز خواهید داشت، و همچنین زبان عمومی که طبیعتا در این رشته ها وجود دارد، اما زبان تخصصی اگرچه برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و یا حتی تا ارشد ممکن است ضرورت پیدا نکند، اما اگر کسی بخواهد به صورت تخصصی و عمیق به این رشته ورود پیدا کند و منابع اصیل فلسفی را مطالعه کند طبیعتا زبان ضرورت پیدا می کند. البته این زبان در فلسفه اسلامی عربی، و در فلسفه غرب انگلیسی خواهد بود. بنابراین اگر به زبان علاقه ندارید اولا اگر به خاطر دشواری آن است باید بدانید خود فلسفه از زبان دشوارتر است، و ثانیا اگر به دنبال تخصص در فلسفه هستید زبان برای شما یک ضرورت خواهد بود. دوره لیسانس حدود 8 ترم معادل 4 سال، کارشناسی ارشد هم چهار ترم یعنی معادل دو سال، به علاوه نگارش پایان نامه و دفاع از آن است؛ و در دکتری هم اگر واحد جبرانی لازم نباشد معمولا سه ترم به علاوه نگارش و دفاع از پایان نامه خواهد بود. پی نوشت ها:
  1. هگل، گئورگ ویلهلم فریدریش، تاریخ فلسفه، ترجمه دکتر زیبا جبلی، تهران، انتشارات شفیعی، چاپ اول، 1387، ص48.
  2. مطهری، مجموعه آثار، اصول فلسفه و روش رئالیسم، تهران، انتشارات صدرا، ج6، ص64.
  3. ر.ک: جبرئیلی، محمد صفر، فلسفه دین و کلام جدید، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ دوم، 1387، ص181.
 
موضوع قفل شده است