جمع بندی تحریف تقویم؟ (7صفر سالروز شهادت امام کاظم (ع) یا ولادت)

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تحریف تقویم؟ (7صفر سالروز شهادت امام کاظم (ع) یا ولادت)

چند روز پیش برای عقد یکی از اقوام رفتیم محضر اون آقایی که خطبه رو خوند حرف تامل برانگیزی زد یه تقویم برا سال 90 نشون داد که هفت صفر تولد امام موسی کاظم ع بودش اما تقویم های جدیدتر زده بود شهادت امام موسی کاظم ع ،کسی میدونه جریانش چیه چطور شده که تولد شده شهادت ؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد ممسوس

جمع بندی

پرسش:

آیا روز هفتم صفر، ولادت امام کاظم (علیه السلام) است؟

پاسخ:

روز هفتم صفر، روزی است که شهادت امام حسن (علیه السلام) و ولادت امام کاظم (علیه السلام) در این روز مطرح است.
روز هفتم ماه صفر در تقویم های رسمی کشور به عنوان روز ولادت امام موسی کاظم (علیه السلام) نامگذاری شده است. اما این روز در میان کلیه شیعیان جهان به خصوص در شهر قم به عنوان روز شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) است و علمای شیعه بیش از 5 قرن است که به این موضوع ملتزم بوده اند.

سابقه این موضوع در شهر قم از زمان حضرت آیت الله حائری است و هنوز هم علما و مراجع بر اساس همان سنت، روز هفتم صفر را روز شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) می دانند.

در کلیه دفاتر مراجع در قم از جمله دفتر آیت الله مکارم شیرازی، دفتر آیت الله وحید خراسانی و دفتر آیت الله نوری همدانی، مجلس عزاداری برپا می شود و جلسات درس مراجع عظام در این روز تعطیل است.

سوالی که مطرح می شود این است که بالاخره روز هفتم ماه صفر روز شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) است یا روز ولادت امام کاظم(علیه السلام)؟ در پاسخ به این سوال باید گفت:

در رابطه با تاریخ شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) اقوال مختلفی وجود دارد که مشهورترین آنها دو قول است:

1. 28 ماه صفر، سال 50 یا 49 هجرى در 47 یا 48 سالگى. (1)

2.هفتم ماه صفر سال 49 یا سال 50 در 47 سالگى یا 48 سالگى. (2)

حجت الاسلام یوسفی غروی از محققین تاریخ در این رابطه می گوید:

در تاریخ روایاتی مبنی بر شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) در هفتم صفر وجود دارد که از زمان صفویه تصمیم گرفته شد این روایت به ۲۸ صفر منتقل شود تا در این روز دو مناسبت رحلت رسول الله(صلی الله علیه و آله) و شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) و در ۲۹ صفر هم شهادت امام رضا(علیه السلام) واقع شود.

این مسئله در عصر صفویه ترویج شد که برخلاف واقعیت های تاریخی است. به همین دلیل تمام شیعیان به غیر از شیعیان ایران در روز هفتم صفر به عزاداری می پردازند.

در گذشته تمام شیعیان دنیا، هفتم صفر را به عنوان سالروز شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) عزاداری می کردند اما در عصر صفویه در ایران مناسبت هفتم صفر را به ۲۸صفر تغییر دادند.

ایشان همچنین در رابطه با تاریخ تولد امام کاظم(علیه السلام) می گوید:

در منابع کهن تنها به سال تولد امام کاظم(علیه السلام) در سال ۱۲8ه. ق اشاره شده است بعدها در منابع دست دوم قید ماه صفر اضافه شد و در منابع بسیار متاخر نزدیک به قرن دهم به بعد از جمله در کتاب بحرالانساب قید هفتم صفر ذکر شده است و بنابر تتبعی که شده تنها کتابی که میلاد امام را به هفتم صفر نسبت می دهد همین کتاب است و تمام کتاب های بعد به این کتاب استناد نموده اند حتی در اصول کافی فقط سال تولد امام ذکر شده است.

در جلد دوم این کتاب در صفحه ۳۰، در حدیث ۱۱۳۰ آمده است که ابی بصیر نقل می کند که من سال ۱۲۸ ه. ق همراه با امام صادق(علیه السلام) به حج مشرف شدم. وقتی از حج برگشتیم و به شهرک ابواء (بین مکه و مدینه) رسیدیم، مادر امام کاظم(علیه السلام) درد زایمانشان گرفت و آن حضرت، آن جا به دنیا آمدند. بنابراین وقتی در راه بازگشت از موسم حج حضرت به دنیا آمده باشند بسیار بعید است که ایشان در ماه صفر به دنیا آمده باشند؛ پس تاریخ هفتم صفر به عنوان سالروز میلاد امام کاظم(علیه السلام) اصلا صحت ندارد و علمای شیعه بنا را به این گذاشته بودند که دو ماه محرم و صفر عزا باشد و همان طور که حسینیه ها و مساجد همه سیاهپوش می شوند و این سیاهپوشی تا آخر ماه صفر ادامه یابد.

در مقابل ماه شعبان تمام یادبود هایش جشن و سرور و تولد باشد و یادبود عزا در شعبان گرفته نشود این ماه برای سرور و شادی و ماه محرم و صفر هم برای یادبودهای عزا باشد.

بنابر این میلاد امام کاظم(علیه السلام) یا ۱۷ ماه ذی الحجه یا ۲۷ ذی الحجه سال ۱۲۸ ه. ق بوده است. چون ذی الحجه آخرین ماه سال قمری است و میلاد امام(علیه السلام) هم در روزهای آخر این ماه واقع شده است به همین دلیل گاهی در تاریخ اشتباه شده و به جای سال ۱۲۸ ه.ق سال ۱۲۹ ه. ق نوشته شده است.

 

پى ‏نوشت ها:

1. مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 29 و بحار الانوار، ج 44، ص 149 به نقل از كتاب العدد.

2. بحار الانوار، ج 44، ص 134، به نقل از دروس شهید و مصباح كفعمى.

 

موضوع قفل شده است