تاریخچه خانه کعبه
تبهای اولیه
لطفا تاریخچه بیت الله الحرام را ذکر کنید.
لطفا تاریخچه بیت الله الحرام را ذکر کنید.
بنام خدا
کعبه در لغت هر بنای چهار پهلو را گویند. و نیز در معنایِ استخوان چهار پهلو در پاشنه پا، به فارسی شتالنگ و در ترکی قاپ، و بالا خانه می آید. این لفظ نام عَلَم برای خانه خدا و «بیت اللّه» است.1
گویند جای این خانه نخست آفریده خداوند بر روی زمین است و از این روی به آن، ناف زمین، میانه جهان و مادرآبادی ها (ام القری)، می گویند.2
چون آدم(ع) از پس سرپیچی از فرمان خدای و بیرون آمدن از بهشت توفیق توبه یافت و برای خشنودی خداوند به ساختن عبادت جائی، مأمور گشت، از سراندیب بیرون آمد و در پی یافت «حواء» پای درین سرزمین نهاد و در آنجا این چهار دیواری بی آسمانه را بساخت و در آن به عبادت پروردگار پرداخت و پس از چندی به سراندیب بازگشت ولیکن هر ساله به آن عبادت جای می آمد و به این صورت چهل حج بگزارد. شیث، فرزند آدم آن چهار دیواری عمارت کرد و با سنگ و گل برآورد و بر آن آسمانه نهاد.3
آن بنا تا طوفان نوح بماند و چون آب فرو نشست به صورت تپه ای از ریگ سرخ سر از آب بیرون آورد. بعد از طوفان، چون بر شمار مردم افزوده گشت و جهان آبادانی گرفت، نوح اقالیم عالم را در میان فرزندان بخش کرد. میانه زمین و حرم و گرداگرد آن و نیز یمن و حضرموت و عمان تا بحرین، و... نصیب «سام» آمد 4 و از آن روزگار باز به سرزمین های قلمرو «سام» و مردم آن سامان و زبان و آداب و رسوم ایشان سامی گفتند.
ابراهیم(ع) در شام بود و اسماعیل درین دیار مقدس زندگی می کرد. این سرزمین بعدها به مناسبتهائی مکه یا بکه نامیده گشت. آن دو نفر از یکدیگر بی خبر بودند و یکدیگر را ندیده بودند. درین روزگار دیار اسماعیل و هاجر و آن سرزمین خشک و بی علف و سوزان به برکت آب «زمزم» و تلاش هاجر و اسماعیل سر سبزی و آبادانی یافته بود و مردم بسیاری از یمن وجاهای دیگر در آن جای رحل اقامت افکنده بودند. ابراهیم با اجازه ساره و تحت شرائطی برای دیدار زن و فرزند خود به مکه آمد ولیکن توفیق دیدار فرزند رفیق نگردید تا بار سوم اراده خداوندی به آمدن ابراهیم به مکه و دیدار فرزند و برآوردن قواعد خانه کعبه تعلق گرفت:... وَ اِذْ یَرفَع اِبراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ البَیتِ و اِسْمَعیلُ...5 و هر دو به ساختن «خانه خدا» کمر بستند و خداوند از ایشان خواست تا زمینه آمدن موحدان را به زیارت آن خانه فراهم سازند «وَ عَهدِنا اِلی ابراهیمَ و اِسْمعیلَ اَنْ طَهِّرَا بَیْتی لِلطّائِفینَ وَ العاکِفین»6 و ابراهیم از خداوند بزرگ درخواست تا راه و رسم زیارت آن خانه مقدس را به وی بیاموزد و وی و فرزندان وی را در شمار مسلمانان پاک دل و صافی ضمیر درآورد «رَبَّنا وَاجْعَلْنا مُسْلِمَینِ لکَ وَ مِن ذُرّیّتنا اُمّةً مُسلِمةً لَک و اَرِنا مَناسِکَنا و تُبْ عَلَینا»7و در پی این درخواست جبرئیل(ع) مناسک حج و زیارت سالیانه بیت اللّه به ابراهیم بیاموخت.8
و این جریان ادامه یافت ...
موفق باشید ...
پاورقی_____________________________
1. الرائد ج 2، فرهنگ معین ذیل قاپ، المنجد ذیل: سجد
2. معجم البلدان 4/463، البدء و التاریخ 4/81
3. العرائس ص 35
4. تاریخ الیعقوبی 1/9، مروج الذهب 1/41
5. قرآن کریم، البقره: 127
6. قرآن کریم، البقره: 125
7. قرآن کریم، البقره: 128
8. اقتباس از پایگاه حوزه نت، مقالۀ بنیان کعبه 1.
بنام خدا«وَ عَهدِنا اِلی ابراهیمَ و اِسْمعیلَ اَنْ طَهِّرَا بَیْتی لِلطّائِفینَ وَ العاکِفین»6
6. قرآن کریم، البقره: 125
چرا پروردگار متعال فرموند طهرا بیتی؟
این مطالب هم در مورد بیت الله :
بيت اللّه» اولين خانهاى است كه به عنوان معبد براى مردم ساخته شده، آن هم در سرزمين «غير ذى زرع»، اگر آبادانى در آن جا صورت گرفته، و بناهايى ساخته شده، حتماً بعـد از كعبـه بـوده اسـت
زيـرا ابـراهيم خليل به ذات اقدس اله، عرض كرد: «ربنا انى اسكنت من ذرّيتى بوادٍ غير ذى زرع عند بيتك المحرّم».
بعداً خانههايى در اطراف كعبه ساخته شد تا به صورت «بلد» درآمد.
پس در حقيقت بناهاى مجاور حريم كعبه را غصبكردهاند واگر توسعه لازم باشد، مىتوان آنها را تخريب نموده، حرم را توسعه داد.
نقل شده است كه: دستگاه حكومت عباسى، براى توسعه مسجدالحرام مجبور شد بعضى از خانهها را تخريب كند؛ عدهاى فكر مىكردند كه اين كار غاصبانه است، فقهاى اهل سنت هم فتوا دادند كه جايز نيست
ولى از امام ششم و ابى ابراهيم استفتاء كردند ایشان همين جواب را دادند كه چون بيتاللّه اول بوده و بعد عدّهاى حريم آن را غصب كرده، اطرافش خانه ساختهاند، در حقيقت آنها غاصبند و تخريب اين بيوت مانعى ندارد.
آرى اگر ابتدا ملك، از آن مردم بوده و در كنار ملك مردم كعبه را بنا شد (نظير مساجد معمولى) تخريبآنبناها بدون اذن صاحبانش جـايز نبود. فتواى اين دو معصوم ـ سلامالله عليهما ـ مايه گشايشى شد تا خانههاى اطراف را تخريب كرده، مسجد را توسعه دهند.(1)
1 ـ تفسير عيّاشى، ج 1، ص 186 ـ 185 ،وسائل الشيعه، ج 9، ص 331
خصوصيت محدوده كعبه
1ـ محدوده كعبه خصوصيات فراوان فقهى دارد؛
در تمام روى زمين تنها اين سرزمين است كه هركس از بيرون بخواهد وارد آن شود (ولو در غير موسم حج) ابتدا بايد در يكى از مواقيت احرام بسته سپس وارد گردد؛
از ااين رو ورود غير مسلمان به حرم ممنوع است چون بايد احرام ببندد و احرام از كافر متمشى نمىشود.
تنها كسانى كه مكرراً تردّد دارند؛ مانند رانندهها و نظائر آن مستثنى هستند. حتى كسى كه قصد تجارت يا غير تجارت دارد؛ مثلاً مىخواهد براى درمان به بيمارستان مكه مراجعه كند
يا براى ديدار دوستش وارد مكه شود، گرچه در موسم حج نباشد نيز بايد احرام ببندد.
2 ـ امن بودن اين محدوده؛
گذشته از برقرار ساختن امنيت تكوينى، قبل از اسلام (آمنهم من خوف)، بعد از اسلام نيز ضمن حفظ همان امنيت تكوينى، يك سلسله دستورات امنيت تشريعى نيز داده شد كه: «مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً».
اين جمله به صورت ماضى استمرارى (كان آمناً) بيان شد و نفرمود: «من دخله أمن»؛ زيرا همواره در آن جا امنيت تشريعى حكفرماست و اختصاصى به مسأله تهاجم ابتدايى ندارد
كه هركس وارد شد نبايد او را اذيت كرد بلكه اگر كسى مستحق عقوبت بوده به آن جا پناه آورد، تا در آن جا جرمى را مرتكب نشود در امان است و نمىتوان حدّى را بر او جارى ساخت، تا خارج گردد.
3 ـ اين خانه به جهت شرافت خاصّش؛
حكم فقهى خاصّى نيز دارد! و آن اينكه اگر كسى متعمداً و معانداً (معاذاللّه) كعبه معظّمه را آلوده و نجس كند حكمش اعدام، و اگر مسجدالحرام را عمداً نجس كند حكمش ضرب شديد است.
با سلام.
سوره فتح آیه 23-24
23- سنت خدا (حج خدا) که از پیش نوشته شد بر شما هرگز نیابی برای آن تبدیل ای
24- و اوست آنکه باز داشت دستهای ایشان را از شما و دستهای شما را از ایشان در
شکم مکه از پس آنکه پیروزی داد شمارا بر ایشان و خدا است بدانچه کنید بینا.
همانطور که میدانیم اعراب جاهلی پیش از حضرت محمد در مکه برای بتان خود خانه خدائی
ساخته بودند و دلیل فتح مکه برای تخریب آن بود نه آنکه برای خدا شریک دیگری قرار دهند.
[FONT=Times New Roman]در قرآن از بکه مبارکه ( سوره ال عمران 96) و طواف بیت العتیق .و مسجدالحرام و سرزمین امن نام برده شده است لغت مکه هم در قرآن فقط یکبار آنهم در سوره فتح آیه 24 آمده است.
سوره آل عمران96- همانا نخست خانه که بپا شدبرای مردم بکه مبارکه است و آنست هدایتی برای جهانیان
سوره آل عمران 97- در آنست آیت های مقام ابرا هیم و کسیکه در آیدش ایمن باشد
بکه مبارکه نه مکه
[FONT=Times New Roman]از زمان حضرت ابراهیم (ع) تا زمان حضرت محمد(ص) حدودا" 2700سال است( مراجعه به ترتیب علم تاریخ chronology در وبلاگم mrezamahdi.parsianblog.ir) این مدت زمان مراسم حج در کجا انجام می شد ؟ دوست عزیز از عقل خود استفاده کن امروز دیگر این افکار پوسیده عربی را قبول نمیکنند برای دوستان باید دلیل و برهان بیاوری . بکه مبارکه مکه است دلیل بیآور . بیت العتیق مکه است دلیل و اسناد بیآور.
[FONT=Times New Roman]سوره سجده آیه 2- یا گویند دورغ بست آنرا بلکه انست حق از پرورگارت تا بترسانی گروهی را که نیا مد ستشان بیم دهنده پیش از تو شاید ایشان رهبری شوند
[FONT=Times New Roman]سوره سبا 44 -در صورتی که ما هیچ کتابی که آن را بخوانند یا رسولی پیش از تو بر آنها نفرستادیم .
[FONT=Times New Roman]سوره حج آيه 52- نفرستاده ايم پيش از تو رسول و يا نبي اي مگر هرگاه آرزو مي كرد مي افكند شيطان در آرزوي او پس بر مي انداخت خدا آنچه را شيطان مي افكند....
[FONT=Times New Roman]سوره یاسین6-- تا بیم دهی قومی را که بیم داده نشدن پدران ایشان پس آنانند نا آگاهان
[FONT=Times New Roman].
[FONT=Times New Roman]دوست عزیز جواب این آیات چیست پیش از محمد کدام پیامبر به سرزمین عربستان آمده است ؟ ابراهیم؟ [FONT=Times New Roman]اسماعیل ؟ اینها تخیل اعراب است که امروز خلیج فارس ما را هم عربی می نامد.
بکه از بکا کرفته شده به معنی شیون و زاری و امروزه به دیوار ندبه که در زیر قبته الصخره ( مسجدالحرام) قرار دارد می باشد ومقدس ترین مکان برای ادیان اسلامی است .
دوستدعزیز فرزند کوروش پدرت خانه خدا در کجا دستور باز سازی آنرا صادر نمود؟
البته بحث کعبه هم یکی از مباحث علمی است که دربحث فلسفه و مباحث هندسی به ( فلسفه پیتاکورین ) مشهور است و خارج از ای مبحث است.
.
برای دوستان که علاقه به مقالات تحقیقی دارند میتوانند مقاله درسایت www.salamtwo.comمطالعه
کنند..
با تشکر: م -مهدی
[QUOTE=محمد امين;17129]
- به نام خدا
- در مورد تولد حضرت علي عليه السلام در خانه كعبه ممكن است راهنمايي فرماييد؟
[/QUOTE]
سلام بر محمد امین بزرگوار
برای اطلاع می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=841
موفق باشید ...:Gol:
سلام بر محمد امین بزرگوار
برای اطلاع می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=841
موفق باشید ...:Gol:
- با سلام و عرض خسته نباشيد
- متشكرم بزرگوار اجرتان با خدا:Gol:
[FONT=Times New Roman]کعبه یا بیت العتیق بنایی در میان مسجدالحرام در شهر مکه و کشور عربستان واقع است که مقدسترین مکان دین مبین اسلام محسوب محسوب شده، قبلهگاه عاشقان و شیفتگان معبود است.
[FONT=Times New Roman]
کعبه بنایی مکعبی شکل است که از سنگهای سیاه و سخت است. این سنگها که از سال 1040 قمری تا به امروز بر جای مانده، از کوههای مکه به ویژه جبل الکعبه در محله شُبَیکه گرفته شده است.
[FONT=Times New Roman]سنگها اندازههای مختلف دارند به طوری که بزرگترین آنها با طول و عرض و ارتفاع 190، 50 و 28 سانتیمتر و کوچکترین آنها با طول و عرض 50 و 40 سانتیمتر است.
چهار زاویه کعبه به چهار «رکن» شهرت دارد، هرگاه واژه رکن بدون پسوند به کار رود مقصود از آن رکنی است که حجرالاسود در آن است. مسیر طواف از رکن حجرالاسود آغاز میشود سپس به رکن عراقی میرسد، پس از آن به رکن شامی و سپس به رکن یمانی و آنگاه باز به رکن حجرالاسود میرسد.
[FONT=Times New Roman]در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که «رکن یمانی دری از درهای بهشت است و از روزی که گشوده شده، بسته نشده است.» همچنین رکن یمانی از بخشهایی است که دعا در آنجا به اجابت میرسد.(اصول کافی)
[FONT=Times New Roman]محلی که برای فاطمه بنت اسد(س) شکافته شد تا به درون کعبه رود و فرزندش علی بن ابی طالب را به دنیا آورد، در کنار رکن یمانی بوده است.
[FONT=Times New Roman]پایهها کعبه از سرب مذاب و مستحکم و استوار ساخته شده است. پیش از تجدید این بنا توسط قریش، کعبه دو در داشته است یکی ناحیه شرقی- محل در فعلی و دیگری در ناحیه غربی، که از یکی وارد و از دیگری خارج میشدهاند. اما قریش تنها در ناحیه شرقی آن دری نصب کرد.
بعدها ابن زبیر در دیگر را گشود که به وسیله حجاج بسته شد و اکنون همان یک در باقی مانده است. این در تا به حال چندین بار عوض شده است.
[FONT=Times New Roman]ساختمان کعبه نیز از سال 1040 تا قرن اخیر تعمیر نشده بود، ولی در سال 1377 قمری و سپس 1417 تعمیراتی در آن صورت گرفت.
بر اساس قرآن کریم، کعبه توسط حضرت ابراهیم (ع) و پسر وی حضرت اسماعیل (ع) ساخته شد.
وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَإِسْمَاعِیلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ؛ و هنگامى که ابراهیم و اسماعیل پایههاى خانه [کعبه] را بالا مىبردند [مىگفتند] اى پروردگار ما از ما بپذیر که در حقیقت تو شنواى دانایى.( سوره بقره، آیه 127)
در زمان حضرت محمد (ص) قبلیه قریش متصدی کعبه بود که در آن زمان معبد بتهای قبایل عربی محسوب میشود. عربهای بادیه نشین و ساکنان دیگر شهرها هر سال برای نیایش و داد و ستد به شهر مکه سفر میکردند. مکه به عنوان وادی لم یزرع توصیف شده که زندگی در آن دشوار و منابع اندک بود. در حقیقت براساس شواهد مکه مرکز تجارت ملی و نیایش بوده است.
زمانی که پیامبر اسلام به عنوان فاتح از شهر مدینه به مکه بازگشت، کعبه به مکان نیایش مسلمانان تبدیل شد و زیارت سالانه حج به عنوان یکی از فرایض اصلی مسلمانان شکل گرفت.
این بنا تا پیش از فتح مکه به دست حضرت محمد (ص) و پیروانش محل نگهداری و پرستش بتها بود. قریش در اطراف کعبه بتهای مختلفی قرار داده بودند، مانند: لات، عزی، اسافه، نائله، منات. بزرگ این بتها هبل بود که درون کعبه قرار داشت.
بنا به روایت برخی تاریخ نگاران ساختمان کعبه ده بار بنا شده است: بنیان الملائکه، بنیان آدم، بنیان شیث، بنیان ابراهیم و پسرش اسماعیل، بنیان العمالقه، بنیان جرهم، بنیان مضر، بنیان قریش، بنیان عبدالله ابن زبیر، بنیان حجاج ابن یوسف الثقفی.
بنابر روایت مسلمانان هنگامی که چشمه زمزم از دل زمین جوشید مردم در این منطقه و به سبب آب این چشمه جمع شده شهر مکه را تشکیل دادند و ابراهیم به فرمان خدا ساختمان کعبه را که در اثر طوفان نوح تخریب شده بود بازسازی کرد.