جمع بندی تاریخچه اذان شیعیان و دستور الهی

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تاریخچه اذان شیعیان و دستور الهی

با سلام
خواهش میکنم به این سئوال من به صراحت و دقیق پاسخ دهید که البته چند سئوال پیرامون یک مسئله هست :
بفرمایید دقیقا از چه زمانی اذان گفتن به شیوه شیعیان باب شد؟ و آیا حضرت علی میدانستند روزی شهادت بر ولی الله بودن ایشان در اذان شیعه مرسوم میشود و اگر میدانستند عکس العمل ایشان نسبت به این شیوه اذان گویی چه بوده است؟ همچنین آیا پیامبر هم درین خصوص مطلبی فرمودند یا خیر؟ و چرا در اسلام از ابتدا اینگونه اذان نگفتند تا بعد از پیامبر اختلافی بر سر حکومت حضرت علی نباشد؟

با تشکر

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عماد

سلام علیکم
از تاخیر در پاسخ گویی جداََ پوزش می طبم
در تاپیک های زیر به این موضوع پرداخته شده است
[h=1] «اشهد ان علیا ولی الله» در اذان
[/h]
[h=1]شهادة ثالثه در اذان؛ بدعت یا سنت؟
[/h]لطفا به این تاپیک ها مراجعه فرمائید اما در مورد سایر پرسش های شما

mehrdaad.;900313 نوشت:
بفرمایید دقیقا از چه زمانی اذان گفتن به شیوه شیعیان باب شد؟

منظورتان از اذان به شیوه شیعیان چیست؟
اگر منظورتان جمله اشهدان علیا ولی الله است که قریب به اتفاق علمای شیعه آن را جزء اذان نمی دانند بلکه می به عنوان امری استحبابی یا رحجانی بیان میشود همانطور که بعد از اشهد ان محمدرسول الله، صلوات فرستاده میشود نه به عنوان اینکه صلوات جزء اذان باشد
اگر منظورتان عبارت حی علی خیرالعمل در اذان صبح است که این بزرگان اهل سنت بودند که این عبارت را حذف کردند نه اینکه شیعیان اضافه کرده باشند
لذا منظورتان را بفرمائید تا بحث حول همان محور انجام پذیرد

mehrdaad.;900313 نوشت:
با سلام
خواهش میکنم به این سئوال من به صراحت و دقیق پاسخ دهید که البته چند سئوال پیرامون یک مسئله هست :
بفرمایید دقیقا از چه زمانی اذان گفتن به شیوه شیعیان باب شد؟ و آیا حضرت علی میدانستند روزی شهادت بر ولی الله بودن ایشان در اذان شیعه مرسوم میشود و اگر میدانستند عکس العمل ایشان نسبت به این شیوه اذان گویی چه بوده است؟ همچنین آیا پیامبر هم درین خصوص مطلبی فرمودند یا خیر؟ و چرا در اسلام از ابتدا اینگونه اذان نگفتند تا بعد از پیامبر اختلافی بر سر حکومت حضرت علی نباشد؟

با تشکر


سلام
به نظر بنده این یک سنت حسنه ای بوده که برخی شیعیان بنا نهادند و مورد قبول و رضایت عموم قرار گرفت چون جامعه شیعی همیشه دنبال ایجاد تمایز بوده است
البته بر اساس فتاوای علمای شیعه آوردن اذکار و جملات حقه در اذان بلااشکال است و از جمله آنها، این شهادت است. این هم مبنای فقهی مساله است.
یا علیم

mehrdaad.;900313 نوشت:
از چه زمانی اذان گفتن به شیوه شیعیان باب شد؟

به اشتباه مشهور است که شهادت ثالثه از زمان صفویه به طور رسمی وارد اذان شیعیان شده است، اما شواهدی وجود دارد که پیش از این نیز به صورت پراکنده در برخی مناطق گفته می‌شده است، ابن بطوطه در قرن ۸ قمری از گفتن «اشهد ان علیاً ولی الله» در اذان شیعیان قطیف سخن به میان آورده است(1) نیز موضع‌گیری شیخ صدوق درباره روایاتی مبنی بر جواز شهادت ثالثه(2) نشانگر وجود گروه‌هایی است که در آن زمان در اذان شهادت ثالثه را می‌گفتند. عبدالمحسن سراوی، پیشینه «اشهد ان علیاً ولی الله» را به دوره امویان می‌رساند و آن را واکنشی از سوی شیعیان در برابر کسانی می‌پندارد که بر منابر و مأذنه‌ها حضرت علی علیه اسلام را لعن می کردند.(3)
البته گزارشی را آیه الله عبدالنبی اراکی در کتاب سراله الهدیه نقل می کند که در کتاب السلافه فی امرالخلافه در زمان پیامبرصلی الله علیه واله سلمان و ابوذر شهادت ثلاثه را می گفتند. نیز سید محمد شیرازی، سید اسماعیل مرعشی(4)، سید علی شهرستانی (5)کسانی هستند که این مطلب را در کتابهای خود آورده اند. بنابر این گزارش پیامبرصلی الله علیه واله این امر را تحسین می کنند
1. ابن بطوطه، سفرنامه(رحله) ابن بطوطه، ترجمه: موحد، محمد علی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، ۱۳۵۹ش ، ج۱، ص۳۰۸
2. صدوق، محمّد بن علی بن بابویه‌، من لا یحضره الفقیه‌، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌، ۱۴۱۳ق ، ج۱، ص۲۹۰
3. سراوی، عبدالمحسن، القطوف الدانیه، ج۱، ص۵۵
4. اجماعیات فقه الشیعة، ج 1، ص 242
5. اشهد ان علیاً ولی الله در اذان، ص 256، ترجمه‏ سید هادی حسینی

پرسش:
شهادت ثالثه از چه زمانی باب شد؟ آیا در زمان پیامبر (ص) و ائمه (ع)برقرار بوده است؟

پاسخ:
اگر منظورتان از «اذان به شیوه شیعیان» شهادت ثالثه یعنی«اشهد ان علیا ولی الله» است
به اشتباه مشهور است که شهادت ثالثه از زمان صفویه به طور رسمی وارد اذان شیعیان شده است، اما شواهدی وجود دارد که پیش از این نیز به صورت پراکنده در برخی مناطق گفته می‌شده است، "ابن بطوطه" در قرن ۸ قمری از گفتن «اشهد ان علیاً ولی الله» در اذان شیعیان قطیف سخن به میان آورده است(1)

نیز موضع‌گیری شیخ صدوق درباره روایاتی مبنی بر جواز شهادت ثالثه(2) نشانگر وجود گروه‌هایی است که در آن زمان در اذان "شهادت ثالثه" را می‌گفتند.
عبدالمحسن سراوی، پیشینه «اشهد ان علیاً ولی الله» را به دوره امویان می‌رساند و آن را واکنشی از سوی شیعیان در برابر کسانی می‌پندارد که بر منابر و مأذنه‌ها حضرت علی (علیه السلام) را لعن می کردند.(3)
گزارشی را "آیه الله عبدالنبی اراکی" در کتاب«رسالة الهدایة فی ان الشهادة بالولایة جزء فی الاذان و الاقامة»نقل می کند که در کتاب "السلافه فی امرالخلافه" در زمان پیامبر(صلی الله علیه واله) سلمان و ابوذر شهادت ثلاثه را می گفتند. نیز سید محمد شیرازی، سید اسماعیل مرعشی(4)، سید علی شهرستانی (5)کسانی هستند که این مطلب را در کتابهای خود آورده اند. بنابر این گزارش پیامبر(صلی الله علیه واله) این امر را تحسین می کنند

قریب به اتفاق علمای شیعه این جمله را جزء اذان نمی دانند بلکه به عنوان امری استحبابی است؛ مثله علامه مجلسی(6) یا رحجانی بیان میشود(7) همانطور که بعد از« اشهد ان محمدرسول الله»، صلوات فرستاده میشود نه به عنوان اینکه صلوات جزء اذان باشد
البته لازم به ذکر است که بسیاری از علمای شیعی این جمله را جزء اذان نمی دانند، "عبدالحلیم غزّی" در کتاب "الشهادة الثالثة المقدسة" فتوای بیش از صد تن از علمای شیعه را در این باره گردآوری کرده است، که غالباً به استحباب آن در اذان و اقامه بدون قصد جزئیت نظر دارند(8)
امام صادق (عليه السَّلام) فرمود: هر گاه به رسالت پيامبر (صلَّى اللّه عليه و آله ) شهادت داديد بر ولايت على (عليه السَّلام) نيز گواهى دهيد(9)

بنابراین آنچه مشهور است از زمان صفویه این عبارت باب شده است اشتباه بوده بلکه قبل از آن نیز بیان می شده است البته بیشتر علمای شیعه این جمله را جزء اذان نمی دانند بلکه گفتن آن را راحج یا مستحب عنوان می کند


منابع:
1. ابن بطوطه، سفرنامه(رحله) ابن بطوطه، ترجمه: موحد، محمد علی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، ۱۳۵۹ش ، ج۱، ص۳۰۸
2. صدوق، محمّد بن علی بن بابویه‌، من لا یحضره الفقیه‌، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌، ۱۴۱۳ق ، ج۱، ص۲۹۰
3. سراوی، عبدالمحسن، القطوف الدانیه، ج۱، ص۵۵
4. اجماعیات فقه الشیعة، ج 1، ص 242
5. اشهد ان علیاً ولی الله در اذان، ص 256، ترجمه‏ سید هادی حسینی
6. صاحب حدائق در ج7،ص404،
7. جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، ج‌۹، ص۸۷و توضیح المسائل اکثر مراجع تقلید
8. الغزّی، عبدالحلیم، الشهادة الثالثة المقدسة معدن الاسلام الکامل و جوهر الایمان الحق، دارالقاری، بیروت، ۱۴۲۳ق، ص۳۶۱-۳۸۵
9.طبرسی، احمد بن علی، الإحتجاج على أهل اللجاج، نحقق محمد باقرخرسان، نشرمرتضی، مشهد، 1403، چاپ اول ص83: «إِذا قَالَ أَحدكُمْ لا إِلهَ الّا اللّه مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّه، فَلْيَقُل عَلىٌّ وَلِىُ اللّه».

موضوع قفل شده است