جمع بندی به تقویم قمر در عقرب نیاز دارم

تب‌های اولیه

22 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
به تقویم قمر در عقرب نیاز دارم
سلام من به تقویم قمر در عقرب نیاز دارم میتونید راهنمایی کنید تا تقویم معتبر پیدا کنم ؟
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد میقات
سلام من به تقویم قمر در عقرب نیاز دارم میتونید راهنمایی کنید تا تقویم معتبر پیدا کنم ؟
  با سلام و درود مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ نجومی، وابسته به دفتر آیت الله سیستانی، که از مراکز معتبر و مشهور در زمینه نجوم و موضوعات مرتبط است، تقویم ایام قمر در عقرب سال 99 را منتشر کرده است؛ می توانید در آدرس ذیل، به آن مراجعه فرمایید:   مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ نجومی    
این امور نظیر بقیه علوم این چنینی امور غیر قطعی هستند یعنی اگر فرضا نود درصد صحیح باشد ده درصد غلط خواهد بود آیا تعالیم عالیه دین مبین ما را از دانستن این علوم و استقاده آنها در زندگی منع نکرده است؟ در هند رسمی به نام کوندلی در بین هندو ها وجود دارد  که به این معناست که طالع زوجین باید با هم هماهنگ باشد و دوم روز ازدواج آنها باید در روز سعد باشد نه نحس و اگر ازدواجی بدون رعایت این شروط صورت بگیرد باید باطل گردد و طلاق صورت بگیرد و این محل نزاع و گرفتاری زیادی برای هندو ها شده است  و مبلغین مسلمان در این کشور به این مسئله زیاد می پردازند که گرچه ما تاثیر این امور را در زندگی افراد انکار نمی کنیم اما اینها غیر قطعی است و ما از دانستن آنها منع شدیم و همین عامل گرایش بسیاری از هندوها به اسلام شده است و اینکه یک مرکز دینی به جای توصیه یه اینکه مردم به این مسائل نپردازند برعکس  ابزاز این امور را یه افراد معرفی می کند جای تعجب دارد
تاثیر این امور را می توان به شکل تجربی بررسی کرد: تعداد حوادث ناگوار در روزهای مختلف سال را با این تقویمهای نجومی مطابقت دهید. اگر این مسائل تاثیری بر زندگی ما داشته باشند، بایستی افزایشی در آمار روزهای قمر در عقرب مشاهده کنیم. یه جایی خوندم که مطالعاتی از این دست، تاثیر نجوم بر اتفاقات زندگی انسانها را رد کرده اند. اما به هر حال موسساتی که این دغدغه را دارند، می تونند مطالعات مستقلی انجام دهند.
آمار روزانه حوادث به سادگی و با یک سرچ ساده در اینترنت یافت میشه. فقط کافیه یک نفر وقت بگذاره و آمار رو تحلیل کنه.
  با سلام و درود موضوع قمر در عقرب و رعایت آن، طبق روایات، در خصوص عقد ازدواج و مسافرت است.   «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِي‏ الْعَقْرَبِ‏ لَمْ يَرَ الْحُسْنَى‏» امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: کسی که وقتی ماه در برج عقرب (قمر در عقرب) است مسافرت یا ازدواج (عقد ازدواج) کند، خیری در آن نمی بیند.(المحاسن، ج ‏2 ، ص 347، ح 20؛ الكافي، ج ‏8، ص 275، ح 416)   مطلب دیگر به وسیله صدقه می توان نحوست یا بلا و شرور را دفع کرد:   «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام)‏ تَصَدَّقْ وَ اخْرُجْ أَيَّ يَوْمٍ شِئْت‏» امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: صدقه بده و هر روزی که خواستی سفر کن.(المحاسن، ج 2، ص 348، ح 23؛ الکافی، ج 4، ص 283، ح 4)   «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ تَصَدَّقَ‏ بِصَدَقَةٍ إِذَا أَصْبَحَ دَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ نَحْسَ ذَلِكَ الْيَوْم‏» امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: هر کس در صبح صدقه بدهد، خداوند، نحسی و بدی آن روز را از او دفع می کند.(المحاسن، ج 2، ص 349، ح 27)   «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَ يُكْرَهُ السَّفَرُ فِي شَيْ‏ءٍ مِنَ الْأَيَّامِ الْمَكْرُوهَةِ الْأَرْبِعَاءِ وَ غَيْرِهِ فَقَالَ افْتَتِحْ سَفَرَكَ بِالصَّدَقَةِ وَ اقْرَأْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ إِذَا بَدَا لَك‏» به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: آیا در هیچ روزی از روزهای مکروه چهارشنبه و غیر از آن، سفر کردن مناسب است؟ حضرت فرمودند: سفرت را با صدقه آغاز کن و وقتی خواستی حرکت کنی، آیت الکرسی را بخوان.(المحاسن، ج 2، ص 348، ح 22؛ الکافی، ج 4، ص 283، ح 3)  
با سلام میقات گرامی روایاتی که فرمودید، از نظر کارشناس دیگر این سایت (جناب عمار) دارای ضعف سندی دانسته شده اند (لینک) در مقابل روایات دیگری هم در نهی از پرداختن به نجوم (با اهدافی مثل مشخص ساختن روزهای خوش یمن و بد یمن) داریم. حالا کدوم دسته از روایات صحیح اند؟ در اینجا علاوه بر بحثهای سندی، امکان بررسی تجربی و آماری موضوع وجود داره. اگر ما سفر در زمان قمر در عقرب را بدشگون بدانیم، بایستی تاثیرش را در سوانح جاده ای ببینیم که آمارش در سایت مدیریت حوادث حمل و نقلی کشور به سادگی در دسترسه.
در تاپیکی که لینک دادم، روایتی هم در دفاع از تاثیر ماه بر حالت روحی انسان آورده شده است که در آن ذکر شده:
مگر نمى‏بينى اكثر اوقاتى كه صرع بر مجانين عارض مى‏شود اوّل و وسط و آخر ماه مى‏باشد.
و این در حالی است که مطالعات آماری، تاثیر وضعیت ماه بر حملات صرع را رد کرده اند: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15256200/ پس محتمله که این روایات با هدف توجیه طالع بینی (که نهی از آن را هم در روایات داریم) جعل شده باشند.  
[quote comment=1045099]   با سلام و درود موضوع قمر در عقرب و رعایت آن، طبق روایات، در خصوص عقد ازدواج و مسافرت است.   «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِي‏ الْعَقْرَبِ‏ لَمْ يَرَ الْحُسْنَى‏» امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: کسی که وقتی ماه در برج عقرب (قمر در عقرب) است مسافرت یا ازدواج (عقد ازدواج) کند، خیری در آن نمی بیند.(المحاسن، ج ‏2 ، ص 347، ح 20؛ الكافي، ج ‏8، ص 275، ح 416)   مطلب دیگر به وسیله صدقه می توان نحوست یا بلا و شرور را دفع کرد:   «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام)‏ تَصَدَّقْ وَ اخْرُجْ أَيَّ يَوْمٍ شِئْت‏» امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: صدقه بده و هر روزی که خواستی سفر کن.(المحاسن، ج 2، ص 348، ح 23؛ الکافی، ج 4، ص 283، ح 4)   «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ تَصَدَّقَ‏ بِصَدَقَةٍ إِذَا أَصْبَحَ دَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ نَحْسَ ذَلِكَ الْيَوْم‏» امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: هر کس در صبح صدقه بدهد، خداوند، نحسی و بدی آن روز را از او دفع می کند.(المحاسن، ج 2، ص 349، ح 27)   «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَ يُكْرَهُ السَّفَرُ فِي شَيْ‏ءٍ مِنَ الْأَيَّامِ الْمَكْرُوهَةِ الْأَرْبِعَاءِ وَ غَيْرِهِ فَقَالَ افْتَتِحْ سَفَرَكَ بِالصَّدَقَةِ وَ اقْرَأْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ إِذَا بَدَا لَك‏» به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: آیا در هیچ روزی از روزهای مکروه چهارشنبه و غیر از آن، سفر کردن مناسب است؟ حضرت فرمودند: سفرت را با صدقه آغاز کن و وقتی خواستی حرکت کنی، آیت الکرسی را بخوان.(المحاسن، ج 2، ص 348، ح 22؛ الکافی، ج 4، ص 283، ح 3)   با سلام و خسته نباشید جناب استاد میقات  ایا برای معامله نیست ؟روزی که انسان بخواد خرید و فروشی انجام بده ؟ ممنون می شون پاسخ بفرمایید
روایاتی که در مورد تاثیر قمر در زندگی داریم تاثیر این امور در زندگی را اثبات میکند اما اگر این احادیث را در کنار احادیث صدقه قرار دهیم و نیز روایاتی که از پرداختن به این امور نهی کرده است خواهیم دانست که صدقه و برخی کارهای دیگر تاثیر مخرب این عمل را از بین می برد  هردوی این دسته روایات صحیح است و تضادی ندارد اگرا برخی از ما از ترس نداری صدقه را ترک کنیم باید منتظر تاثیر شمس و قمر هم باشیم البته این ها خارج از امر الهی نیست و قطعیت هم ندارد اگر خداوند بر انسان اراده ی خیر کند هیچ چیز مانع آن نخواهد شد نه شمس نه قمر یعنی شمس قمر مانند بقیه ما سوی الله تنها مانند دستی که می نویسد ممکن است نقش داشته باشند  اما از تاثیر این امور هیچ جای ترس نیست چون خدا داریم و پیامبری هم داریم که راه مقابله با این امور را به ما آموخته که همانا صدقه دادن و نپرداختن این امور و نیاموختن آن است   ز یزدان دان نه از ارکان که کوته دیدگی باشد که خطی کز خرد خیزد تو آن را از بنان بینی   وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ  
ممنون از توضیحات شما Ghaderiko گرامی اما آیا مقاله ای که تاثیر وضعیت ماه بر حملات صرع رو رد کرده، فقط روی کسانی انجام شده که صدقه می دادند؟ بعید می دونم. به هر حال کسانی از شرکت کنندگان در این مطالعه هم بوده اند که صدقه نمی داده اند ...   میگن یه زمانی حتی برای فروش پیاز و ... هم روایت جعل میشده، پس بعید نیست که در بین افراد علاقه مند به طالع بینی هم چنین رفتاری انجام شده باشد‌. به خصوص که در تاپیک دیگری، سند روایات مربوط به قمر در عقرب ضعیف دانسته شده است.
این امور نظیر بقیه علوم این چنینی امور غیر قطعی هستند یعنی اگر فرضا نود درصد صحیح باشد ده درصد غلط خواهد بود آیا تعالیم عالیه دین مبین ما را از دانستن این علوم و استقاده آنها در زندگی منع نکرده است؟
با سلام و درود بله؛ موافقم. اصلا منع و نهی در روایات تنجیم نیز به همین دلیل است که منجمین، حالات نجوم و ستارگان را دلیل تامه بر چیزی دانسته و از روی قطع و بدون احتمال تخلف، پیشگویی می کردند. لذا این گونه موارد، همسان با کهانت و سحر دانسته و حرام شمرده شده است. ولی اگر به صورت محتمل بیان شود و همه امور در ذیل قدرت و اراده الهی، ترسیم شود، دیگر ممنوع نبوده و حرام نیست.  
و اینکه یک مرکز دینی به جای توصیه یه اینکه مردم به این مسائل نپردازند برعکس  ابزاز این امور را یه افراد معرفی می کند جای تعجب دارد
 ایشان توصیه و تشویق نکرده اند بلکه با توجه به روایات که موضوع قمر در عقرب را بیان کرده اند و نیز یکی از حالت های حرکت ماه، قرار گرفتن در برج عقرب است، می تواند مطرح باشد و لزوما معنایش توصیه و تشویق نیست.
تاثیر این امور را می توان به شکل تجربی بررسی کرد: تعداد حوادث ناگوار در روزهای مختلف سال را با این تقویمهای نجومی مطابقت دهید. اگر این مسائل تاثیری بر زندگی ما داشته باشند، بایستی افزایشی در آمار روزهای قمر در عقرب مشاهده کنیم. یه جایی خوندم که مطالعاتی از این دست، تاثیر نجوم بر اتفاقات زندگی انسانها را رد کرده اند. اما به هر حال موسساتی که این دغدغه را دارند، می تونند مطالعات مستقلی انجام دهند.
با سلام و درود بله مطالعه در این زمینه و انجام تحقیقات مستقل، می تواند نتیجه خوبی داشته باشد؛ البته باید توجه داشت که این روایات نمی خواهند علت تامه را بیان کنند یعنی معنای این روایات این نیست که اگر کسی در زمان قمر در عقرب، ازدواج کند، حتما ازدواجش به سرانجام خوبی نمی رسد و یا سفر در این زمان، حتما با خطر همراه است. معصوم (علیه السلام) با توجه به آگاهی و شناختی که از عوامل تکوینی و تاثیرات آن ها دارد  متذکر آن شده تا با مراعات کردنش، آسیب کمتری به انسان وارد شود.  
روایاتی که فرمودید، از نظر کارشناس دیگر این سایت (جناب عمار) دارای ضعف سندی دانسته شده اند (لینک) در مقابل روایات دیگری هم در نهی از پرداختن به نجوم (با اهدافی مثل مشخص ساختن روزهای خوش یمن و بد یمن) داریم. حالا کدوم دسته از روایات صحیح اند؟ در اینجا علاوه بر بحثهای سندی، امکان بررسی تجربی و آماری موضوع وجود داره. اگر ما سفر در زمان قمر در عقرب را بدشگون بدانیم، بایستی تاثیرش را در سوانح جاده ای ببینیم که آمارش در سایت مدیریت حوادث حمل و نقلی کشور به سادگی در دسترسه.
  در این زمینه نکاتی عرض می شود:   1. هر ضعف سندی، دلیل نمی شود تا روایت بطور کلی کنار گذاشته شود. خصوصا در جایی که با همین مضمون، روایات متعددی نقل شده باشد. افزون بر این که در خصوص تاثیر قمر در عقرب در ازدواج، روایت صحیح السند هم داریم: «مَنْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِي‏ الْعَقْرَبِ‏ لَمْ يَرَ الْحُسْنَى»(عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ‏1، ص 288، ح 35؛ علل الشرائع، ج ‏2، ص 514، ح 4؛ وسائل الشيعة، ج ‏20، ص 115، ح 3)   2. همان طور که در پست های قبلی عرض شد، نهی در روایات تنجیم، عمومی و کلی نیست بلکه بیشتر ناظر به مواردی است که منجم از روی قطع و بدون احتمال تخلف، محاسبه و پیشگویی می کند و برای حالات نجوم، فارغ از اراده الهی، تاثیر مستقلی قائل است. این تنجیم، همطراز کهانت و سحر است و ممنوع می باشد.   3. روایات، قابل جمع هستند. این که نوعی از تنجیم، ممنوع و حرام باشد؛ و یا بودن ماه در برج عقرب، تاثیراتی تکوینی داشته باشد؛ و یا با صدقه بتوان دفع شر کرد؛ منافات و تعارضی با هم ندارند که جمع آن ها با هم نشدنی باشد.    
با سلام و خسته نباشید جناب استاد میقات  ایا برای معامله نیست ؟روزی که انسان بخواد خرید و فروشی انجام بده ؟ ممنون می شون پاسخ بفرمایید
  با سلام و درود خیر، مطابق روایات، موضوع قمر در عقرب، در خصوص مسافرت و عقد ازدواج است.    
اما آیا مقاله ای که تاثیر وضعیت ماه بر حملات صرع رو رد کرده، فقط روی کسانی انجام شده که صدقه می دادند؟ بعید می دونم. به هر حال کسانی از شرکت کنندگان در این مطالعه هم بوده اند که صدقه نمی داده اند ...
  همان طور که عرض شد، این روایات در مقام بیان علت تامه و تمام علت، نیستند؛ یعنی روایتی که می گوید صدقه دفع بلا می کند، معنایش این نیست که وقتی صدقه دادی، خیالت راحت، هر کاری بکنی و در هر صورت این سفرت بی خطر است. یا روایتی که می گوید قمر در عقرب در عقد ازدواج یا مسافرت، تاثیر دارد، معنایش این نیست که هر سفری یا هر ازدواجی در این ایام انجام شود، حتما به سرانجام نمی رسد. خیر؛ این روایات می گویند حواست باشد در ایام قمر در عقرب، زمینه و احتمال تاثیر عوامل تکوینی بیشتر است. پس یا در این ایام، عقد ازدواج و مسافرت نکن یا صدقه بده و از این طریق، از خدای متعال بخواه تا از شرور در امان باشی. بنابر این؛ این معنایش این نیست که هر ازدواج یا مسافرتی که در ایام قمر در عقرب باشد، حتما به نتیجه نمی رسد یا خطرناک است؛ کما این که معنایش این نیست که هر مسافرت یا ازدواجی که در غیر ایام قمر در عقرب باشد، حتما به نتیجه می رسد و کاملا بی خطر است.    
میگن یه زمانی حتی برای فروش پیاز و ... هم روایت جعل میشده، پس بعید نیست که در بین افراد علاقه مند به طالع بینی هم چنین رفتاری انجام شده باشد‌. به خصوص که در تاپیک دیگری، سند روایات مربوط به قمر در عقرب ضعیف دانسته شده است.
  در باره ضعف روایت هم عرض کنم: 1. هر ضعفی، به معنای جعلی و ساختگی بودن نیست. 2. هر ضعفی دلیل نمی شود تا بطور کلی روایت، کنار گذاشته شود. 3. در این زمینه و با این مضمون، روایات متعددی داریم و تعداد روایات، با این مضمون، می تواند تاحدودی، ضعف سند را جبران کند. 4. اصلا در این خصوص، روایت صحیح السند هم داریم. بنابر این: روایات در خصوص مسافرت و عقد ازدواج، و مکروه دانستن آن ها در ایام قمر در عقرب، قابل پذیرش هستند.    
این روایات می گویند حواست باشد در ایام قمر در عقرب، زمینه و احتمال تاثیر عوامل تکوینی بیشتر است.
احتمالات خودشون رو در مطالعات آماری نشون میدن. تاثیر خیلی از عوامل طبیعی به شکل احتمالاتی است، اما باز هم قابل مطالعه اند.
فروردین said in در تاپیکی که لینک دادم،
و این در حالی است که مطالعات آماری، تاثیر وضعیت ماه بر حملات صرع را رد کرده اند: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15256200/
این نوشته ام رو تصحیح کنم:  مقاله ای که بهش ارجاع دادم، میگه که حملات صرع در یک چهارم آخر ماه بیشتر اتفاق می افتند و حملات غیر صرع در ماه کامل بیشتر اند.   یه مقاله دیگه به این نتیجه رسیده که حملات صرع در ماه کامل بیشتر رخ میدن.   یه مقاله دیگه، روشنایی آسمان رو هم اندازه گیری کرده و نشون داده که اگر تاثیر روشنایی ماه را حساب کنیم و کسرش کنیم، باقیمانده اش مستقل از وضعیت ماه میشه. پس نتیجه گرفته که تاثیر ماه فقط از طریق روشنایی آسمانه ...   در اون مقاله اولی، به مقالات دیگری در مورد تاثیر ماه بر سلامت روانی هم ارجاع داده که گویا بحث مفصلی است ...   خلاصه این که برداشت من از مقالات قدری عجولانه بود ... عذرخواهی می کنم از این بابت ...
جمع بندی پرسش: من به تقویم قمر در عقرب نیاز دارم؛ می توانید راهنمایی کنید تا تقویم معتبر پیدا کنم؟ پاسخ: مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ نجومی، وابسته به دفتر آیت الله سیستانی، که از مراکز معتبر و مشهور در این زمینه است، تقویم ایام قمر در عقرب سال 99 را منتشر کرده است؛ می توانید در آدرس ذیل، به آن مراجعه فرمایید: مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ نجومی مطلب دیگر؛ موضوع قمر در عقرب و رعایت آن، طبق روایات، در خصوص عقد ازدواج و مسافرت است. «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِي‏ الْعَقْرَبِ‏ لَمْ يَرَ الْحُسْنَى‏»؛ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: کسی که وقتی ماه در برج عقرب (قمر در عقرب) است مسافرت یا ازدواج (عقد ازدواج) کند، خیری در آن نمی بیند.(1) نکته مهم؛ به وسیله صدقه می توان نحوست یا بلا و شرور را دفع کرد: «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام)‏ تَصَدَّقْ وَ اخْرُجْ أَيَّ يَوْمٍ شِئْت‏»؛ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: صدقه بده و هر روزی که خواستی سفر کن.(2) «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ تَصَدَّقَ‏ بِصَدَقَةٍ إِذَا أَصْبَحَ دَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ نَحْسَ ذَلِكَ الْيَوْم‏»؛ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: هر کس در صبح صدقه بدهد، خداوند، نحسی و بدی آن روز را از او دفع می کند.(3) «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَ يُكْرَهُ السَّفَرُ فِي شَيْ‏ءٍ مِنَ الْأَيَّامِ الْمَكْرُوهَةِ الْأَرْبِعَاءِ وَ غَيْرِهِ فَقَالَ افْتَتِحْ سَفَرَكَ بِالصَّدَقَةِ وَ اقْرَأْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ إِذَا بَدَا لَك‏»؛ به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: آیا در هیچ روزی از روزهای مکروه چهارشنبه و غیر از آن، سفر کردن مناسب است؟ حضرت فرمودند: سفرت را با صدقه آغاز کن و وقتی خواستی حرکت کنی، آیت الکرسی را بخوان.(4) توجه! این روایات در مقام بیان علت تامه و تمام علت، نیستند. این روایات می گویند حواست باشد در ایام قمر در عقرب، زمینه و احتمال تاثیر عوامل تکوینی بیشتر است. پس یا در این ایام، عقد ازدواج و مسافرت نکن یا صدقه بده و از این طریق، از خدای متعال بخواه تا از شرور در امان باشی. بنابر این؛ این معنایش این نیست که هر ازدواج یا مسافرتی که در ایام قمر در عقرب باشد، حتما به نتیجه نمی رسد یا خطرناک است؛ کما این که معنایش این نیست که هر مسافرت یا ازدواجی که در غیر ایام قمر در عقرب باشد، حتما به نتیجه می رسد و کاملا بی خطر است.   پی نوشت ها: 1. برقى، المحاسن‏، محقق/مصحح: محدث، ناشر: دار الكتب الإسلامية ـ قم‏، 1371 ق‏، چاپ دوم‏، ج ‏2 ، ص 347، ح 20؛ کلینی، الكافي، محقق/مصحح: غفاری و آخوندی، انتشارات دارالکتب اسلامیه ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم، ج ‏8، ص 275، ح 416. 2. المحاسن، ج 2، ص 348، ح 23؛ کلینی، الكافي، ج 4، ص 283، ح 4. 3. المحاسن، ج 2، ص 349، ح 27؛ ابن بابويه، من لا يحضره الفقيه‏، محقق/مصحح: غفارى، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، ـ قم، 1413ق، ‏چاپ دوم‏، ج 2، ص 269، ح 2407. 4. المحاسن، ج 2، ص 348، ح 22؛ الکافی، ج 4، ص 283، ح 3.  
موضوع قفل شده است