جمع بندی برقرای عدالت یا برقراری اسلام؟

تب‌های اولیه

24 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
برقرای عدالت یا برقراری اسلام؟

سلام.
با آرزوی تعجیل در فرج مولا امام زمان روحی له الفدا.
من در خصوص شرایط جهانی عصر ظهور آنچه خوانده ام پیرامون آن بوده که ظلم در جهان عالمگیر میشود و حضرت برای برقرای عدل ظهور میفرمایند. ولی سوال من این است آیا پس از ظهور همه مسلمان میشوند؟ آیا در این امر اجباری هم هست؟ آن دسته ای که حتی پس از رجعت عیسی بن مریم (س) و اقتدای ایشان به مولای ما بازهم پافشاری کرده مسیحی میمانند چطور؟ کلیمیان چطور؟ زردشتیان و بوداییان چطور؟ کافرانی که حربی نیستند چطور؟ آیا برای اینان در جامعه مهدوی فضایی متصور شده اند؟
در این خصوص آنچه بنده را بیشتر به فکر می اندازد این است که من حدیثی ندیده ام که اشعار داشته باشد حتما اسلام عالمگیر خواهد شد بلکه همه احادیث در این باره هستند که عدالت عالمگیر میشود. البته به این نکته هم واقف هستم که این دو مطلقا مانعه الجمع نیستند ولی به هر حال متفاوت هستند. از طرف دیگر وقتی عده ای در زمان رسول الله (ص) با آن همه مجاهدت که حضرت فرمودند ایمان نیاوردند چه اجباری هست که بپذیریم در عصر مهدی موعود (عج) همه ایمان می آورند به اسلام؟

لطفا راهنمایی بفرمایید.

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد مقداد

[="3"]

alirezaa;924174 نوشت:
سلام.
با آرزوی تعجیل در فرج مولا امام زمان روحی له الفدا.
من در خصوص شرایط جهانی عصر ظهور آنچه خوانده ام پیرامون آن بوده که ظلم در جهان عالمگیر میشود و حضرت برای برقرای عدل ظهور میفرمایند. ولی سوال من این است آیا پس از ظهور همه مسلمان میشوند؟ آیا در این امر اجباری هم هست؟ آن دسته ای که حتی پس از رجعت عیسی بن مریم (س) و اقتدای ایشان به مولای ما بازهم پافشاری کرده مسیحی میمانند چطور؟ کلیمیان چطور؟ زردشتیان و بوداییان چطور؟ کافرانی که حربی نیستند چطور؟ آیا برای اینان در جامعه مهدوی فضایی متصور شده اند؟
در این خصوص آنچه بنده را بیشتر به فکر می اندازد این است که من حدیثی ندیده ام که اشعار داشته باشد حتما اسلام عالمگیر خواهد شد بلکه همه احادیث در این باره هستند که عدالت عالمگیر میشود. البته به این نکته هم واقف هستم که این دو مطلقا مانعه الجمع نیستند ولی به هر حال متفاوت هستند. از طرف دیگر وقتی عده ای در زمان رسول الله (ص) با آن همه مجاهدت که حضرت فرمودند ایمان نیاوردند چه اجباری هست که بپذیریم در عصر مهدی موعود (عج) همه ایمان می آورند به اسلام؟

لطفا راهنمایی بفرمایید.

وقتی قرآن کریم فرمود: « لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ - در دين اکراه (به ناخواسته واداشتن) نيست چرا كه راه از بيراهه آشكار شده است»؛ به یک امر تکوینی در نوع خلقت انسان تصریح نموده است، نه یک امر اعتباری که در شرایط متفاوت قابل تغییر باشد. لذا اجباری نبودن دین، قبل از ظهور و بعد از ظهور ندارد، هیچ وقت و هیچ کس نمی‌تواند کسی را به «زور» هدایت کند

با استفاده از برخی آیات قرآن و همین طور روایات معتبر در می‌یابیم که با همه گستردگی و جهانشمولی حکومت حقّه آل محمد(ص) -که همان حکومت عدالت‌گستر مهدوی است- باز هم همه مردم جهان به طور مطلق مسلمان نمی‌شوند و به این آیین نمی‌گرایند.

مثلاً بر اساس آیه زیر عده‌ای که احتمالاً قلیل و ناچیز باشند، مسیحی و عیسوی باقی خواهند ماند: «وَ مِنَ الَّذینَ قالُوا إِنّا نَصارى‏ أَخَذْنا میثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمّا ذُکِّرُوا بِهِ فَأَغْرَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ»(المائدة/ 14)؛ و ما از کسانى که گفتند ما مسیحی هستیم پیمان گرفتیم؛ ولى آن‌ها قسمت مهمى را از آنچه که به آنان تذکر داده شده بود فراموش کردند، از این رو در میان آن‌ها تا روز قیامت دشمنى و کینه افکندیم.

یا مثلا عده‌ای که احتمالاً باز هم قلیل و اندک خواهند بود، یهودی و کلیمی باقی می‌مانند: «وَ أَلْقَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ»(المائدة/ 64)؛ و ما بین ایشان(یعنی یهودیان بدکردار) تا روز قیامت دشمنی و کینه افکندیم.

از این دو آیه برداشت می‌شود که در حکومت جهانی و عدالت گستر حضرت مهدی(عج) همه مردم جهان به طور مطلق مسلمان نیستند و نمی‌شوند و از این دو آیه شریفه چه بسا بتوان تداوم و استمرار ادیان دیگری همچون زرتشتی‌گری و ... را نیز تلویحاً به دست آورد.

ناگفته نماند این امر یعنی استمرار ادیان با امر عدالت و گستره جهانی حکومت حضرت مهدی(عج) هیچ منافات، تقابل و تضادی ندارد، زیرا اتفاقاً با کلام متین و استوار قرآن کریم تطبیق می‌کند، آنجا که فرموده است: «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»(البقرة/256)؛ در دین هیچ اجباری نیست.[/]

با عرض سلام و تشکر از پاسخ شما.
لطف میکنید روایتی هم که موید نظر شریف باشد ذکر بفرمایید؟

[="3"]

alirezaa;925502 نوشت:
با عرض سلام و تشکر از پاسخ شما.
لطف میکنید روایتی هم که موید نظر شریف باشد ذکر بفرمایید؟

علیکم السلام.
روایت در تأیید کدام نظر مد نظر شماست؟

در مورد اینکه عده ای غیر مسلمان خواهند بود شواهدی از ایات قرآن ذکر کردیم.[/]

با عرض سلام. در مورد اینکه پس از ظهور آقا (عج) همه مسلمان نخواهند شد. البته قرآن حجت است. ولی اگر روایتی هم وجود داشته باشد چه بهتر.

مقداد;924269 نوشت:
میان آن‌ها تا روز قیامت دشمنى و کینه افکندیم

مقداد;924269 نوشت:
و ما بین ایشان(یعنی یهودیان بدکردار) تا روز قیامت دشمنی و کینه افکندیم

سلام استاد عزیز

1 - امکانش نیست که منظور خداوند از آوردن لفظ قیامت در این آیات ، اشاره به طولانی بودنِ موضوع باشد؟

2 - مگر نه اینکه در زمان ظهور امام مهدی(عج) زیمن به وارثان حقیقی یعنی متقین خواهد رسید؟
اینجا دو سوال مطرح میشود:
الف) چطور ممکن است عده ای جزء متقین باشند ولی به حقانیت اسلام پی نبرده باشند؟
ب) چگونه یهودیان بدکردار همچنان با بدکرداری خودشان باقی هستند؟

با سلام

برای من نیز سوالی مطرح است. در جکومت امام زمان، برای فردی که به هر دلیلی نخواهد مسلمان شود، احکام چگونه خواهد بود؟ یعنی اگر به دادگاه برود، با چه قانونی بر او حکم میشود؟ و یا فرضا مسئله ی خجاب در جهان چگونه خواهد بود؟!

[="3"]

alirezaa;927223 نوشت:
با عرض سلام. در مورد اینکه پس از ظهور آقا (عج) همه مسلمان نخواهند شد. البته قرآن حجت است. ولی اگر روایتی هم وجود داشته باشد چه بهتر.

علیکم السلام.
همانگونه که در پست قبلی اشاره شد بر اساس برخی ایات قرآن کریم،بعد از ظهور هم ادیان الهی مانند مسیحیت و یهودیت وجود داشته و پیروانی خواهد داشت.ولی با مراجعه به منابع روایی دو دسته روایت ظاهراً متناقض مشاهده می کنیم:برخی روایات بیانگر این مطلب هستند که ادیان دیگر تا قیامت برپا هستند و از بین نمی‌روند، دسته دوم روایات بیانگر این موضوع هستند که تنها دین اسلام، باقی خواهد ماند و ادیان دیگر از بین خواهند رفت.

علامه مجلسی در کتابش روایتی از ابابصیر از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است: «قلت فما یکون من اهل الذمة عنده قال یسالمهم کما سالمهم رسول الله و یودون الجزیة عن ید وهم صاغرون.[1] عرض کردم: حضرت مهدی (علیه السلام) با اهل ذمه (یهود و نصارا) چه می‌کند؟ حضرت فرمودند: مانند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با آنان مصالحه می‌کند و آن‌ها نیز جزیه می‌دهند.»

علامه مجلسی در بحار روایتی از امام باقر (علیه السلام) آورده است. امام باقر (علیه السلام) در تفسیر آیه شریفه «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدي‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ.[توبه/33] اوست آن کسى که پیامبرش محمّد را با هدایت و دین حق به رسالت فرستاد تا آن را بر همه ادیان چیره کند، هر چند مشرکان ناخشنود باشند.» فرمودند: طوری می‌شود که احدی باقی نمی‌ماند، مگر این‌که به محمد ایمان بیاورد.»[2]

همانگونه که مشاهده می فرمایید این دو روایتدر مقابل یکدیگر هستند و روایت اول موافق قرآن و روایت دوم مخالف آیاتی است که وجود ادیان الهی را تا زمان قیامت بیان می کنند.آن‌چه که مسلم است روایاتی قابل استناد هستند که موافق ظاهر قرآن باشند و روایات مخالف با قرآن کنار گذاشته می‌شوند، بنابراین می‌توان گفت که ادیان الهی در زمان قیام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) باقی هستند. ولی با این توضیح که صاحبان سایر ادیان الهی به برکت وجود نازنین امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه) به حقیقت دین خدا پی می‌برند و ادیانی چون مسیحیت، یهود و غیره از تحریفات پاک می‌شوند و با پاک شدن سایر ادیان الهی از تحریفات، هیچ نکته مخالفی بین آن‌ها و شرع مقدس اسلام نخواهد بود.
بنابراین یهود و نصارا در دوران حکومت حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه) باقی خواهند ماند و از عقاید شرک آلود خود، مانند تثلیث دست برمی‌دارند و تحت حمایت حکومت اسلامی مهدوی، به زندگی خود ادامه می‌دهند، و دین اسلام دین جهانی و بر تمام دین‌ها غالب می‌گردد.

پی نوشتها:
[1]. بحارالانوار، علامه مجلسی، دار احیاءالتراث العربی، بیروت: ج52، ص376، باب27، ح177
[2]. همان، ص346[/]

[="3"]

Reza-D;927229 نوشت:
امکانش نیست که منظور خداوند از آوردن لفظ قیامت در این آیات ، اشاره به طولانی بودنِ موضوع باشد؟

اینکه مراد از قیامت را طولانی بودن زمان حضور ادیانی همچون مسیحیت و یهودیت بدانیم نه وجود این ادیان بعد از ظهور،بر خلاف ظاهر آیات و چنین برداشتی نیاز به دلیل معتبر وقابل استناد دارد که چنین دلیل نداریم. بنابرای باید گفت مقتضای ظاهر آیات این است که دین یهود و نصارا تا قیامت باقی خواهند ماند.[/]

[="3"]

Reza-D;927229 نوشت:
2 - مگر نه اینکه در زمان ظهور امام مهدی(عج) زیمن به وارثان حقیقی یعنی متقین خواهد رسید؟
اینجا دو سوال مطرح میشود:
الف) چطور ممکن است عده ای جزء متقین باشند ولی به حقانیت اسلام پی نبرده باشند؟
ب) چگونه یهودیان بدکردار همچنان با بدکرداری خودشان باقی هستند؟

اینکه زمین به وارثان حقیقی که همان صالحین و متقین هستند خواهدرسید وعده ای الهی است و وعده خدا هم قطعاً تخلف ناپذیر است.اما اینکه زمین به صالحان خواهد رسید و صالحان حکومت را در اختیار می گیرند به این معنا نیست که پیروان ادیان دیگر حق زندگی نداشته باشند. هم در حکومت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و هم حکومت امام علی(علیه السلام) و هم در حکومت جمهوری اسلامی ایرانفبا اینکه حکومت در اختیار معصومین و بندگان برگزیده خدا و در حکومت ایران در دست نائب امام معصوم(علیه السلام) است،پیروان مذاهب مختلف هم تحت این حکومت زندگی می کنند.پس بودن حکومت در دست صالحان به معنای عدم حق حیات برای پیروان دیگر ادیان نیست.

البته حضور پیروان ادیان دیگر در زمان ظهور امام زمان(علیه السلام) با زمان حکومتهای اسلامی گذشته تفاوت دارد.به این صورت که با بررسی و تحلیل آیات و روایات مربوط به این موضوع این نکته استفاده می شود که ادیان الهی در زمان قیام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) باقی هستند. ولی با این توضیح که صاحبان سایر ادیان الهی به برکت وجود نازنین امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه) به حقیقت دین خدا پی می‌برند و ادیانی چون مسیحیت، یهود و غیره از تحریفات پاک می‌شوند و با پاک شدن سایر ادیان الهی از تحریفات، هیچ نکته مخالفی بین آن‌ها و شرع مقدس اسلام نخواهد بود.
بنابراین یهود و نصارا در دوران حکومت حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه) باقی خواهند ماند و از عقاید شرک آلود خود، مانند تثلیث دست برمی‌دارند و تحت حمایت حکومت اسلامی مهدوی، به زندگی خود ادامه می‌دهند، و دین اسلام دین جهانی و بر تمام دین‌ها غالب می‌گردد.

[/]

موضوع قفل شده است