جمع بندی بررسی مجموعه روایات ازدواج عمر با ام کلثوم!
تبهای اولیه
بررسی مجموعه روایات ازدواج عمر با ام کلثوم!
سلام علیکم
مطالب سایت رو دیدم در مورد ازدواج ام کلثوم.
چیزی رو که من دنبالش هستم بررسی مجموعی داستان با توجه به اخبار معتبر هست. با توجه به مجموع اخبار معتبر شیعه و سنی آیا این داستان رو می شه پذیرفت یا خیر؟ و در هر حال این قضیه فضیلتی برای عمر هست یا خیر؟
متشکر می شم بررسی کیند.
برچسب:
موضوعات مشابه:
جمع بندی:
پرسش:
با توجه به مجموع روایات اهل سنت و شیعه در داستان «ازدواج عمر با ام کلثوم» چه میزان از این داستان قابل تصدیق است و آیا اساسا چنین جریانی منقبتی برای خلیفه دوم به شمار می رود؟
پاسخ:
از موضوعات تاریخی اختلافی میان شیعه و سنی مسأله ی ازدواج «عمر» با «ام کلثوم» دختر امام علی (علیه السلام) است.
مخالفین شیعه همواره با طرح چنین موضوعی در صدد آن بوده که رابطه ی امام علی (علیه السلام) با خلفا را رابطه ای صمیمانه ترسیم نمایند و دیدگاه شیعه در نبود رابطه ی حسنه را تخطئه نمایند و به واسطه ی طرح چنین موضوعی و بیان اخبار آن، اختلافات پیش آمده پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) میان اهل بیت (علیهم السلام) و «ابوبکر» و «عمر» را صرفا امری مالی و اختلافی جزئی ترسیم نمایند که در این اختلاف نیز امام علی (علیه السلام) در نهایت عملکرد خلیفه ی اول را تأیید نموده است. (1)
با نگاهی به مصادر روایی این داستان در منابع اهل سنت که عمدتا مصادر رجالی اهل سنت است. (2) انگیزه ی چنین ازدواجی از سوی «عمربن خطاب» با آنکه عمر وی قریب پنجاه و هفت سال بوده از دختر بچه ای که هنوز به سن بلوغ نرسیده شوق ارتباط و وصلت با خاندان عترت مشاهده می شود که وقوع چنین خواسته ای از سوی «عمربن خطاب» براساس منابع فریقین امری ثابت بوده؛ هر چند که نمی توان از بهره گیری سیاسی وی از این وصلت غفلت نمود؛ چنانکه قبل از خواستگاری از دختر امام علی (علیه السلام) او در راستای تثبیت جایگاه سیاسی خویش طرح خواستگاری از «ام کلثوم» دختر ابوبکر را در نزد عایشه مطرح ساخته بود که در این خواسته به هدف خویش دست نیافت.(3)
البته شوق عمر به وصلت با خاندان وحی منحصر به این داستان نبوده و وی بر اساس روایات صحیح اهل سنت سالها پیش از آن، خواسته خود در ازدواج با فاطمه (علیها السلام) را با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) مطرح ساخته بود که با اعراض آن حضرت مواجه شده بود.(4)
از مجموع اخبار اهل سنت در موضوع خواستگاری عمر از ام کلثوم نکات ذیل قابل استنتاج است:
- طرح پیشنهاد خواستگاری از دختر امام علی (علیه السلام) از سوی «عمرو بن عاص» و «مغیرة بن شعبه».(5)
- خواستگاری «ام کلثوم» از سوی عمر، و کثرت رفت و آمد وی برای دریافت پاسخ مثبت؛(6)
- پاسخ امام مبنی بر کوچک بودن وی و یا علاقه امام به وصلت وی با یکی از فرزندان برادر خویش «جعفر».(7)
- عدم رضایت قلبی امام در انجام چنین امری؛(8)
- مشورت امام با «عقیل» و مخالفت وی با چنین ازدواجی.(9) و توصیه فرزندان علی (علیه السلام) به انجام این ازدواج.(10)
- تضمین «عمر» در حفظ کرامت او و پاسخ مثبت امام به «عمر بن خطاب»؛(11)
- طرح مطالبی که خلاف شأن امام و خلیفه دوم است که چنین امری موجب موضع گیری گروهی از علمای اهل سنت شده است.(12)
- گزارشات متناقض در بیان جزئیات ازدواج و مسائل پس از آن که بیانگر ساختگی بودن جزئیات این ماجرا است؛(13)
- پیشنهاد خواستگاری از «ام کلثوم» از سوی «عمر» و پاسخ منفی امام (علیه السلام).(14)
- اصرار «عمر» در دریافت پاسخ مثبت از سوی امام علی (علیه السلام) و دریافت جواب منفی از سوی امام (علیه السلام) به ذکر اینکه او کوچک است.(15)
- تهدید «عباس» از سوی «عمر» به اینکه چشمه زمزم را پُر نموده و هیچ کرامتی برای اهل بیت (علیهم السلام) باقی نخواهد گذارد و دو شاهد عليه «على» اقامه نموده كه او دزدى نموده و دستش را قطع خواهد کرد.(16)
- سپردن امر ازدواج «ام کلثوم» به «عباس» از سوی امام علی (علیه السلام).(17)
- برگرداندن ام کلثوم توسط امام علی (علیه السلام) پس از مرگ «عمر بن خطاب»؛(18)
- توصیف امام صادق (علیه السلام) بر اینکه او ناموسی است که از اهل بیت (علیهم السلام) غصب شده است.(19)
- اصل پیشنهاد ازدواج با ام کلثوم از سوی عمر و تلاش وی در راستای رسیدن به هدف خویش،
- عدم رضایت امام علی (علیه السلام) نسبت به پذیرش چنین خواسته ای؛
- تهدید امام (علیه السلام) نسبت به پذیرش چنین خواسته ای.