جمع بندی با وجود بدن برزخی چه نیازی به بدن اخروی هست؟

تب‌های اولیه

43 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
با وجود بدن برزخی چه نیازی به بدن اخروی هست؟

[="2"]سلام
وقتی آخرت بر پا میشه انسانها با بدن اخروی محشور میشن.مگه بدن برزخی چه کمبودی داره؟
در ضمن فرق بدن برزخی و اخروی را هم بفرمایید[/]

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عامل

[="Tahoma"][="Blue"][="3"]

بسم الله الرحمن الرحیم


با عرض سلام و احترام
قبل از پرداختن به پاسخ، ذکر مقدمات زیر ضروری به نظر می رسد:
مقدمه1؛ عالم هستی دارای سه مرتبه مادی، برزخی و اخروی است. از طرفی همانطور که در قرآن اشاره شده(1) انسان دو مرگ را تجربه خواهد نمود، یکی قبل از ورود به برزخ و دیگری قبل از ورود به صحنه قیامت و آخرت. در هر نشئه ای که مرگ صورت می گیرد، بدن آن نشئه از بین رفته و روح در نشئه جدید به بدن جدید تعلق می گیرد. از آنجایی که هر کدام از این عوالم دارای شدت و ضعف بوده و خصوصیات مربوط به خود را دارند، نفس انسان در هر نشئه به بدنی خاص برای درک لذت و الم نیازمند است.

مقدمه2؛ تعریف بدن اخروی و برزخی:
بدن اخروی، مرتبه کمال بدن دنیوی است که از لوازم نفس شمرده شده و محسوس به حواس ظاهری آخرتی است. این بدن بسیط و نورانی، فنا و مرگ نداشته، با اخلاق و ملکات نفوس تناسب دارد. هر چند این بدن همانند بدن دنیوی است اما فاقد برخی اوصاف آن مانند عنصری بودن است.
بدن برزخی همانطور که از روایات(2) برمی­آید، همانند بدن دنیوی بوده و دارای خواص برزخ است؛ یعنی دارای شکل بوده ولی خواص ماده یعنی داشتن جرم، استعداد و ... را ندارد. البته این بدن را اگر مانند برخی فلاسفه و عرفا همان ساخته نفس بدانیم، برزخ انسان نیز شخصی خواهد بود؛ یعنی لذت و الم انسان درون اوست و عذاب بیرونی یا لذت بیرونی وجود نخواهد داشت. اما اگر بدن برزخی را در حیطه مثال منفصل تعریف کنیم، چنین مشکلی پیش نخواهد آمد.

با توجه به مقدمه اول، ضرورت تبدیل بدن انسان در عوالم مختلف روشن می شود، چرا که:
اولا؛ بعد از هر عالمی برای انسان مرگ رخ داده و دو عالم دنیا و برزخ در زمانی خاتمه پیدا می کنند، بنابراین بدن انسان در همان عالم خواهد ماند.
ثانیا؛ هر عالمی اقضائات مختص به خود را دارد و هر عالمی بدن متناسب با خود را می طلبد. لذا برای درک کامل لذات و آلام برزخی و اخروی، انسان نیاز به بدن خاصی دارد.

با توجه به مقدمه دوم نیز تفاوتهای این دو بدن روشن می گردد:
اولا؛ بدن برزخی با توجه به اینکه برخی آثار ماده را دارد، در حالی که بدن اخروی چنین نیست.
ثانیا؛ مطابق برخی آیات(3) بدن برزخی زمانمند خواهد بود، به خلاف بدن اخروی.
ثالثا؛ بدن برزخی فنا دارد، بر خلاف بدن اخروی.
البته این دو بدن از این نظر که ساخته و پرداخته اعمال انسان هستند، اشتراک دارند.


[/HR]1. سوره بقره، آیه28؛ سوره حج، آیه66؛ سوره جاثیة، آیه26.
2.
از اما مصادق(علیه السلام) سوال شد که روح میت پس از مرگ او کجا می رود؟ حضرت فرمود: روح او از جسدش به بدنی مانند بدن دنیوی او انتقال داده می شود. مجلسی، بحار الانوار، ج6، ص253. حضرت(علیه السلام) در روایت دیگری می فرماید: روح میت به قالبی همانند قالب دنیایی اش منتقل شده و در برزخ نیز همانند دنیا می خورند و می آشامند. همان، ص299.
3. النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ(غافر،46)؛آتش را صبح و شب بر آنها عرضه مى‏ دارند و در روز قيامت فرمان داده شود: آل فرعون را به سخت‏ ترين عذاب وارد جهنّم كنيد.

[/][/][/]

[="2"]سلام خیلی ممنون از توضیحاتان

عامل;902062 نوشت:
البته این بدن را اگر مانند برخی فلاسفه و عرفا همان ساخته نفس بدانیم، برزخ انسان نیز شخصی خواهد بود؛ یعنی لذت و الم انسان درون اوست و عذاب بیرونی یا لذت بیرونی وجود نخواهد داشت. اما اگر بدن برزخی را در حیطه مثال منفصل تعریف کنیم، چنین مشکلی پیش نخواهد آمد.

نظر فلاسفه و عرفا با آیات قرآن جور در نمیاد.توصیفی که قرآن از بهشت کرده این طور به نظر نمیاد که تنها لذت این بهشت از درون خود انسان باشه بلکه بهشت جنبه بیرون از نفس را داره.البته شاید هم درونیه هم بیرون از نفس.این برداشت من درسته؟[/]

[="2"]

عامل;902062 نوشت:
بدن برزخی با توجه به اینکه برخی آثار ماده را دارد، در حالی که بدن اخروی چنین نیست.

من یکم گیج شدم
در آیات قرآن صریحا گفته شده انسان ها از گورهای خود بلند میشن.پس این بدن ها چیستن و آیا اثار ماده ندارند؟

عامل;902062 نوشت:
مطابق برخی آیات(3) بدن برزخی زمانمند خواهد بود، به خلاف بدن اخروی.

مگه در بهشت هیچ زمان نیست؟

عامل;902062 نوشت:
البته این دو بدن از این نظر که ساخته و پرداخته اعمال انسان هستند، اشتراک دارند.

چگونه از اعمال انسان بدن برزخی و اخروی ساخته میشه؟درکش برام کمی سخته[/]

باسمه العلیم

عرض سلام و ادب

عامل;902062 نوشت:
بدن اخروی، مرتبه کمال بدن دنیوی است که از لوازم نفس شمرده شده و محسوس به حواس ظاهری آخرتی است. این بدن بسیط و نورانی، فنا و مرگ نداشته، با اخلاق و ملکات نفوس تناسب دارد. هر چند این بدن همانند بدن دنیوی است

استاد گرامی،محسوس به حواس ظاهری آخرتی چه معنایی دارد وقتی آخرت،عالم عقل است نه حس؟

و از چه جهت بدن اخروی در جهان عقلی،همانند بدن دنیوی است؟

با تشکر

[="Tahoma"][="Navy"][="3"]

صمیمی;901210 نوشت:
سلام
وقتی آخرت بر پا میشه انسانها با بدن اخروی محشور میشن.مگه بدن برزخی چه کمبودی داره؟
در ضمن فرق بدن برزخی و اخروی را هم بفرمایید

سلام
تفاوتش در شدت وجودی است یعنی با ارتقاء روح به مرتبه قیامت کبری جسم برزخی نیز قویتر و شدیدتر می شود
یا علیم[/][/][/]

[="Tahoma"][="Blue"][="3"]سلام

صمیمی;902070 نوشت:
نظر فلاسفه و عرفا با آیات قرآن جور در نمیاد.توصیفی که قرآن از بهشت کرده این طور به نظر نمیاد که تنها لذت این بهشت از درون خود انسان باشه بلکه بهشت جنبه بیرون از نفس را داره.البته شاید هم درونیه هم بیرون از نفس.این برداشت من درسته؟

فلاسفه و عرفا یک نظر واحد ندارند.
به نظر برخی مانند ایت الله سبحانی و علامه جوادی بهشت انسان هم درونی است و هم بیرونی و این برگرفته از آیات و روایات است.
به عبارتی نفس مدرک تمام لذات است اما گاهی به سبب عوامل بیرونی است.
ظاهر کلام برخی عرفا مانند ابن عربی و برخی عبارات صدرا به درونی شدن کامل بهشت و جهنم می انجامد.
[/][/][/]

[="Tahoma"][="Blue"][="3"]سلام مجدد

صمیمی;902073 نوشت:
در آیات قرآن صریحا گفته شده انسان ها از گورهای خود بلند میشن.پس این بدن ها چیستن و آیا اثار ماده ندارند؟

این مطلب متعلق به آخرت و قیامت است نه برزخ.

صمیمی;902073 نوشت:
مگه در بهشت هیچ زمان نیست؟

طبق برخی روایات و به نظر مشهور مفسرین متاخر بهشت عالمی فراتر از برزخ بوده و زمان در آن معنا ندارد و از همین رو خلود معنا پیدا می کند.

صمیمی;902073 نوشت:
چگونه از اعمال انسان بدن برزخی و اخروی ساخته میشه؟درکش برام کمی سخته

هر عملی که انسان در این دنیا انجام می دهد، اثری معنوی دارد. به قول علامه جوادی بدن برزخی انسان مانند سنگ خامی است که به انسان در این دنیا داده و می گویند هر طور که می توانی بدن خود را بساز و بتراش.
این مطلب با مضمون برخی روایاتی است؛ امام باقر(علیه السلام) به نقل از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: «هر کس که سبحان‏ اللَّه‏ بگوید، خداوند درختى در بهشت برایش مى ‏کارد».(شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 11)
آیاتی که دلالت بر تجسم اعمال می کند نیز موید این مطلب است.

[/][/][/]

[="Tahoma"][="Blue"][="3"]سلام علیکم

حبیبه;902098 نوشت:
استاد گرامی،محسوس به حواس ظاهری آخرتی چه معنایی دارد وقتی آخرت،عالم عقل است نه حس؟

اگر منظور شما از عالم عقل، مجرد محض بودن است، این همان نظر مشائین است که با ظاهر آیات قرآن تطابق ندارد و صدرا در حکمت متعالیه به نقد آن و اثبات بدن اخروی پرداخته است.
در هر حال با توجه به آیاتی که ظهور در رستاخیز اجسام انسانها دارد، چاره ای جز جسمانی و روحانی بودن اخرت نمی ماند.
از طرفی برخی نعمات بهشتی مانند اکل و شرب به واسطه بدن، مورد ادراک نفس قرار می گیرند.

حبیبه;902098 نوشت:
از چه جهت بدن اخروی در جهان عقلی،همانند بدن دنیوی است؟

منظور همانندی از حیث ظاهر است نه خصوصیات، بطوری که افراد یکدیگر را می شناسند.
[/][/][/]

باسمه العلیم

عامل;902258 نوشت:
اگر منظور شما از عالم عقل، مجرد محض بودن است، این همان نظر مشائین است که با ظاهر آیات قرآن تطابق ندارد و صدرا در حکمت متعالیه به نقد آن و اثبات بدن اخروی پرداخته است.

استاد گرامی فلاسفه ی مشاء همانطور که می دانید معاد را روحانی می دانند و قائل به جسم اخروی نیستند

پس اینکه عالم عقل مجرد محض است تنها عقیده ی آنها نیست بلکه حکمای متألهین و پیروان حکمت صدرایی

هم عالم عقل را مجرد از ماده می دانند،داشتن جسم اخروی منافاتی با تجرد آن از ماده ندارد.

این بدن قابل اشاره ی حسی نیست و سؤال بنده مربوط به همین قسمت از فرمایشات شما است:

عامل;902062 نوشت:
محسوس به حواس ظاهری آخرتی است.

عالم حس در طول عالم عقل واقع است آنهم با یک مرتبه ی واسطه که عالم مثال است.

شاید هم حقیر سخن حضرتعالی را درست نفهمیده باشم.

عامل;902258 نوشت:
منظور همانندی از حیث ظاهر است نه خصوصیات

این قسمت را لطفا شرح بیشتری بفرمائید،حیث ظاهر یعنی چه؟

با تشکر

موضوع قفل شده است