باید سن ازدواج به 14 سالگی برسد

تب‌های اولیه

97 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
باید سن ازدواج به 14 سالگی برسد

قرائتی: باید سن ازدواج به 14 سالگی برسد

align: center

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت:‌ باید ازدواج را آسان کنیم و میزان مهریه را کاهش دهیم.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی در همایش تجلیل از پیشکسوتان رجعت به حجاب برتر که امروز چهارشنبه در مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار شد، افزود: باید تلاش کنیم تا هزینه‌های عروسی مانند تالار، گل و لباس عروس به گونه‌ای باشد که جوانان به آسانی بتوانند ازدواج کنند.

وی با تاکید براینکه باید تلاش کنیم غل و زنجیر ازدواج را باز کنیم وگرنه جوانی که سر تا پا شهوت است را چگونه می‌توانیم کنترل کنیم؟ اظهارکرد: به منظور امر به معروف و نهی از منکر می‌توانیم جلساتی تشکیل دهیم و با مشارکت دیگران در این زمینه پیش قدم شویم و در این مسیر استقامت داشته باشیم.
رییس ستاد اقامه نماز کشور توصیه کرد که هفته‌ای یک کتاب مطالعه کنید و شماره تلفن یک اسلام‌شناس را داشته باشید تا در مواقع ضروری و برخورد با شبهات، بتوانید برای سئوالات خود پاسخ گیرید.
لیسانس یک ارزش؛ اما داشتن همسر یک ضرورت است
قرائتی با بیان اینکه برای جلوگیری از اشاعه منکر باید ازدواج ترویج پیدا کند، ادامه داد: چه کسی گفته که افراد قبل از 18 سالگی نباید ازدواج کنند! برخورداری از تحصیلات عالیه مانند اخذ مدرک کارشناسی یک ارزش و فضیلت است، ولی همسر یک ضرورت است و حتی زنان و مردان مسن نیز نیاز به همسر دارند.
سومین نیاز اساسی انسان داشتن همسر است
وی افزود:‌ 14 هزار بیمار روانی در تهران داریم که به خاطر تنهایی بیمار شده‌اند. اولین نیاز بشر، اکسیژن؛ دومین نیاز آب و سومین نیاز لباس است و طبق فرمایش قرآن، همسر لباس است.
قرائتی با تاکید بر ضرورت کاهش سن ازدواج، گفت: لازم است سن ازدواج به 14-13 سالگی کاهش یابد، چرا که شیطان از دو راه نفوذ می‌کند. اولی غفلت و دومی شهوت است که با نماز می‌توان از غفلت جلوگیری و با ازدواج از شهوت پیشگیری کرد، بنابراین اگر فرزندان ما به این دو مقوله بپردازند، تا 95 درصد مصون می‌مانند. با توجه به قرآن کریم در می‌یابیم اگر فرد در بزرگسالی ازدواج کند، نصف دین او و اگر در سنین پایین‌تر مانند 17 سالگی پیوند زناشویی ببندد، دو سوم دین او حفظ می‌شود.
وی درباره تبعات بی‌حجابی و خودنمایی برخی زنان در جامعه،‌ اظهار کرد: هنگامی که مرد در طول روز بارها در مواجهه با زنان بی‌بند و بار قرار می‌گیرد، ممکن است زندگی‌اش با همسرش به هم بخورد.
قرائتی افزود: هنگامی که مرد با زن بی‌بند و بار مواجه می‌شود، به او توجه می‌کند و ممکن است به او علاقه‌مند شود، برای دستیابی به علاقه‌اش با او رابطه پیدا می‌کند و گاهی این رابطه به فحشا و زنا کشیده می‌شود.

نقد و نظر کارشناس سایت استاد حامی در مورد دیدگاه کابران و تبیین نظر استاد قرائتی را در اینجا مشاهده کنید

کاملا مخالفم...حاجی شما اول برو دخترایی که سن ازدواجشون گذشته رو شوهر بده بعد از این نظرا بده...:Narahat az: :jangjoo::gun::offlow::offlow::kill::ghati::god::god::dar:

pari114sa;435604 نوشت:
کاملا مخالفم...حاجی شما اول برو دخترایی که سن ازدواجشون گذشته رو شوهر بده بعد از این نظرا بده...

اگه زنهای ترشیده ببینن دخترهایی که نصف اونا سن دارن دو تا بچه تو بغلشونه مجبور میشن بالاخره از خر شیطون بیان پایین. :khaneh:

آخه یعنی چی که ازدواج یه ضرورته؟؟؟؟؟؟؟
مگه ما که عمری تنها زندگی کردیم روانی شدیم؟!!!:Gig:
به نظر من که انسان در هیچ مقطعی از زندگی به همسر یا هیچگونه جنس مخالفی نیاز نداره و تنهایی راحت تر و باآرامش تر میتونه زندگی کنه.
آیا مگه آدم سالم دیوانس که به خاطر هیچ و پوچ خودشو بندازه تو هجل؟!!که چی بشه مثلا؟

[="Tahoma"][="DarkSlateBlue"]

علی ;435638 نوشت:
اگه زنهای ترشیده ببینن دخترهایی که نصف اونا سن دارن دو تا بچه تو بغلشونه مجبور میشن بالاخره از خر شیطون بیان پایین. :khaneh:

یه کم شوخی تند و تیزی بود
همه ترشیده ها بخاطر سخت گیری به اینجا نرسیدن![/]

سلام.
اینکه ازدواج یه ضرورته شکی نیس.
همون خدایی که ما رو خلق کرده گفته براتون همسرانتون رو آرامش قرار دادیم!
طبیعتا" ادواج سختی هایی هم در پیش داره ولی همیشه سختی هاست که به زندگی هدف میده. همیشه یه نیازی بوده که رفتیم دنبالش تا برطرفش کنیم.
اما اینکه سن ازدواج باید 14 سالگی بشه با این نظام آموزشی و نظام اشتغال و ... حالا حالاها رویاست!

[="Times New Roman"][="Black"]من خیلی آقای قرائتی رو دوست دارم . اما اینجا رو انگار نفسش از جای گرم در میاد..
من برم خواستگاری بگم فعلا دانشجو هستم . تکلیف سربازیم روشن نیست . دستم توی جیب پدرمه . ولی خوب اهل کار و تلاش هستم . ورزش زیادی میکنم و اهل هیچ دود و دم و این برنامه ها هم نیستم . بهم میخندن . کی واسه این چیزا ارزش قائله؟
الان تا بری خواستگاری اول از همه میگن سلام علیکم خونه - ماشین - کار - در آمد ؟
بعدشم با متخصصین فامیل چند جلسه مشاوره میزارن که مهریه رو چقدر بزنن که دختر گلشون جلو شمسی خانوم و اقدس خانوم کم نیاره و رو سفید بشه . به نظرم حرمت ازدواج شکسته شده .
دو نفر میخوان مثل انسان برن سر خونه زندگیشون این همه مسخره بازی سر هر دوتاشون در میارن . ول کن بابا ازدواج کیلو چنده . فعلا مجردی خیلی بهتره..
:Gol::Gol::Kaf::Kaf::Kaf:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
حقیر با نظر استاد قرائتی کاملاً موافق هستم.ولی هیچ وقت نباید آن چیزی که هست و آن چیزی که باید باشد را یکی گرفت.در اینجا آن چیزی که باید باشد،حرف استاد قرائتی است.ولی در شرایط فعلی،نمی توان این مسئله را یک دفعه عملی کرد.عوامل متعددی در این مسئله نقش دارند.برای مثال درک شخص از زندگی مشترک.اگر این درک تا 14 سالگی به آن نقطه مطلوب رسید،آنوقت این ایده عملی می شود.ولی متاسفانه فعلاً نمی شود و مقدماتی نیاز دارد.برای مثال تغییر مطالب آموزشی و فرهنگ سازی برای آن که افراد در سنین پایین معنی زندگی مشترک را بفهمند.
بنده دیده ام پسر و دختر دبیرستانی که با هم دوست بوده اند قبل ازدواج و الان ازدواج کرده اند.منتهی به دلیل همان دوست دختری و دوست پسری،درک صحیحی از زندگی مشترک و اهداف آن ندارند و در همان روز اول دعوایشان شروع شد (آن هم سر یکسری مسائل بیهوده) و وسایل خانه را به سمت همدیگر پرت کردند.

مسئله بعدی فرهنگی است که در جامعه ما درباره ازدواج وجود دارد.به این صورت که پدر و مادر پسر حاضر نیستند تا زمانی که پسرشان تحصیلات،کار،خانه و ... ندارد،برایش به خواستگاری بروند.پدر و مادر دختر هم در طرف مقابل می گویند ما نمی توانیم به کسی که هیچ چیزی ندارد اطمینان کنیم و دخترمان را بدهیم دست او که البته طرفین تا حدودی حق دارند.ولی از این مسئله غافل هستند که اگر شعور و درک درست از زندگی به دست بیاید،این مشکلات حل می شوند و کسی که از زندگی مشترک درک درستی دارد،برای کار و تحصیلات و داشتن منزل و ... اقدام خواهد کرد.ولی چه بسا کسی درک صحیحی از زندگی مشترک نداشته باشد،ولی بهترین ماشین و خانه و امکانات را داشته باشد.واضح است آن کسی که درک درست دارد،ولی امکانات ندارد خیلی جلوتر است.لذا اصل با داشتن درک است،نه امکانات.
پس نگرش خانواده ها باید در اینجا عوض شود و نباید سر داشتن امکانات سخت بگیرند،باید سر عقاید و شعور فرد سخت بگیرند.

اگر سن ازدواج اینطور شود،بسیاری از مشکلات حل می شوند.انحرافات جنسی به سمت صفر می رود،بی حجابی تا حدود فوق العاده زیادی کمتر می شود،بازدید جوانان و نوجوانان از سایت های ضداخلاقی و مستهجن کمتر می شود و به طور کلی جامعه به سمت یک آرامشی در این زمینه می رود.ضمن این که ارتباط نسل ها آسانتر می شود.چون فاصله بین پدر و مادر و فرزندان کم می شود و لذا پدر و مادر فرزندانشان را راحتتر درک می کنند.حقیر فکر می کنم این کار بسیاری خوبی است،ولی مقدماتی نیاز دارد تا انجام شود.

لبیک یا مهدی
و من الله توفیق

[=arial]سلام
من به عنوان یه دختر 14 ساله میگم که خیلی اشتباهه
من دارم همسنو سالای خودمو میبینم
اصلا به بلوغ فکری نرسیدن

هه فقط یادشون باشه عروسکاو ماشیناشونم ببرن باخودشون زیر یه سقف پیشی نخوره:khaneh:
حرفایی ادم میشنوه سرش شاخ درمیاره
14؟؟؟؟؟:khaneh::khaneh::khaneh:
از اقای قرائتی بعیده

Im_Masoud.Freeman;435655 نوشت:
الان تا بری خواستگاری اول از همه میگن سلام علیکم خونه - ماشین - کار - در آمد ؟

سلام برادر
به خانواده های وصلت کنید که کم توقع باشند؛ نمیشه؟

[="Times New Roman"][="Black"]

user;435669 نوشت:
سلام برادر
به خانواده های وصلت کنید که کم توقع باشند؛ نمیشه؟

سلام به روی ماهت . خدا پدر و مادرت رو بیامرزه . خدا از دهنت بشنوه . من آرزومه با همچین خانواده هایی وصلت کنم . ولی خوب یه سری موانع سر راهم هست که قابل بیان نیست و از توان من هم خارجه . یعنی کنترلش دست من نیست . کاش میشد...:Gol::Gol:[/]

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

user;435669 نوشت:
به خانواده های وصلت کنید که کم توقع باشند؛ نمیشه؟

قطعاً عملی است.بنده پسر خاله ای دارم که 37 ساله است.تازه یکی دو ماه قبل بود که ازدواج کرد.وضع مالیشان خوب است،ولی از خودش خانه و ماشین ندارد.ولی رفتند پیش یک خانواده کم توقع و الحمدلله به تفاهم رسیدند.خاله بنده به خانواده عروس گفته بود شما فرض کنید ما هیچی نداریم.با این وجود پذیرفتند.هستند خانواده های اینجوری.
اگر انتظارات کمتر شود و فرهنگ سازی شود،مسئله قابل حل است و بسیاری از فساد های جنسی و اجتماعی کم می شود و جامعه به یک سلامت راونی می رسد.

لبیک یا مهدی
و من الله توفیق

صحبت آقای قرائتی بسیار درست است و مطمئناٌ صراط مستقیم هم همین است . اما این روش فقط در مدینه فاضله قابل پیاده سازی است . خوب است بعضی مواقع این مورد را یاد آور شویم که اینجا ایران است .
اگه فرهنگ ازدواج و ملاک های انتخاب در این جامعه تصحیح بشه ،مطمئناٌ مشکل سن ازدواج هم حل می شه.
در حال حاضر اولین و مهم ترین ملاک خانواده پسر برای انتخاب وضعیت مالی و وضعیت ظاهری دختر خانم و ملاک خانواده دختر برای انتخاب شغل ،وضعیت مالی پسر و خانواده اش شده است.
البته این موضوع کلیت نداره ولی عموماٌ اینطوره .این معضل حتی در خانواده های به ظاهر مذهبی هم خیلی فراگیره که به نوبه خود جای تاسف بیش تری داره.
به هر حال اگر به سخن ائمه اطهار و قرآن رجوع کنیم متوجه می شویم که چه قدر از صراط مستقیم دور شده ایم .
به قول معروف از ماست که بر ماست و جای هیچ گلایه ای نیست!!

سلام
بانظرآقای قرائتی ونظرات کاربران محترم:علی آقا،راه روشن ویه جاهایی باجناب بن موسی مخالفم،چون:
گویاآقای قرائتی از اهداف ازدواج فقط به مقوله ی شهوت توجه داشته اند،درحالیکه فقط یکی از اهداف ازدواج تأمین نیازهای جنسی است.درک صحیح از زندگی،رسیدن به بلوغ فکری واجتماعی لازمه ی ازدواجند.
علی آقا!شوخی بامزه ای نبود؛آقایون بعضیاشون خییییلی پرتوقع اند.

pari114sa;435604 نوشت:
کاملا مخالفم...حاجی شما اول برو دخترایی که سن ازدواجشون گذشته رو شوهر بده بعد از این نظرا بده...:Narahat az: :jangjoo::gun::offlow::offlow::kill::ghati::god::god::dar:

خواهرم ایشون دختران خودشون رو شوهر دادن چندین ساله اولا
دوما شوهر دادن اون دختر ها برگردن آقای قرائتی نیست بلکه باید خود دختر و خانوادش به این درک و فهم برسن که وقت ازدواج اون دختر ها هست
علی ;435638 نوشت:
اگه زنهای ترشیده ببینن دخترهایی که نصف اونا سن دارن دو تا بچه تو بغلشونه مجبور میشن بالاخره از خر شیطون بیان پایین. :khaneh:

محترمانه تر صحبت میکردید بهتر بود منتها با نظرتون موافقم :ok:
راه روشن;435643 نوشت:
آخه یعنی چی که ازدواج یه ضرورته؟؟؟؟؟؟؟
مگه ما که عمری تنها زندگی کردیم روانی شدیم؟!!!:Gig:
به نظر من که انسان در هیچ مقطعی از زندگی به همسر یا هیچگونه جنس مخالفی نیاز نداره و تنهایی راحت تر و باآرامش تر میتونه زندگی کنه.
آیا مگه آدم سالم دیوانس که به خاطر هیچ و پوچ خودشو بندازه تو هجل؟!!که چی بشه مثلا؟

خب هیچ آدمی متوجه مشکلات و معایب خودش نیست
من منظوری ندارم و قصد توهین به شما رو هم ندارم ولی از کجا معلوم مشکلی داشته باشید ولی خودتون متوجه نباشید، من که همین الان این کمبود رو در خودم احساس میکنم
eslamic110;435646 نوشت:

یه کم شوخی تند و تیزی بود
همه ترشیده ها بخاطر سخت گیری به اینجا نرسیدن!

:Ghamgin:
felfely;435653 نوشت:
سلام.
اینکه ازدواج یه ضرورته شکی نیس.
همون خدایی که ما رو خلق کرده گفته براتون همسرانتون رو آرامش قرار دادیم!
طبیعتا" ادواج سختی هایی هم در پیش داره ولی همیشه سختی هاست که به زندگی هدف میده. همیشه یه نیازی بوده که رفتیم دنبالش تا برطرفش کنیم.
اما اینکه سن ازدواج باید 14 سالگی بشه با این نظام آموزشی و نظام اشتغال و ... حالا حالاها رویاست!

بله سالها وقت میبره که این اتفاق بیوفته ولی در کل این حرف درسته

Im_Masoud.Freeman;435655 نوشت:
[=Times New Roman][=times new roman]من خیلی آقای قرائتی رو دوست دارم . اما اینجا رو انگار نفسش از جای گرم در میاد..
من برم خواستگاری بگم فعلا دانشجو هستم . تکلیف سربازیم روشن نیست . دستم توی جیب پدرمه . ولی خوب اهل کار و تلاش هستم . ورزش زیادی میکنم و اهل هیچ دود و دم و این برنامه ها هم نیستم . بهم میخندن . کی واسه این چیزا ارزش قائله؟
الان تا بری خواستگاری اول از همه میگن سلام علیکم خونه - ماشین - کار - در آمد ؟
بعدشم با متخصصین فامیل چند جلسه مشاوره میزارن که مهریه رو چقدر بزنن که دختر گلشون جلو شمسی خانوم و اقدس خانوم کم نیاره و رو سفید بشه . به نظرم حرمت ازدواج شکسته شده .
دو نفر میخوان مثل انسان برن سر خونه زندگیشون این همه مسخره بازی سر هر دوتاشون در میارن . ول کن بابا ازدواج کیلو چنده . فعلا مجردی خیلی بهتره..
:Gol::Gol::Kaf::Kaf::Kaf:

اولا شما سعی کنید کمی تمرین کنید تا به مردم اینقدر توهین نکنید من هنوز کارتون رو فراموش نکردم ادامه اش هم نمیدم ولی ...
دوما این مساله قرار نیست از همین فردا اجرایی بشه و سالها وقت میبره تا این فرهنگ بین مردم جا بیوفته
با کمی تامل میشه فهمید که این حرف ایشون مربوط به همین حالا نیست و جزو کارهایی هست که باید انجام بشه

مریم78;435664 نوشت:
[=arial]سلام
من به عنوان یه دختر 14 ساله میگم که خیلی اشتباهه
من دارم همسنو سالای خودمو میبینم
اصلا به بلوغ فکری نرسیدن

این یک حرف منطقی و درست بود و من هم دیدم دور و اطراف خودم
باید رو این موضوع بیشتر بحث بشه در ضمن این نکته رو هم باید ذکر کرد که اگه بخوایم پسر 14 ساله باشه دختر طبیعتا باید سن کمتری داشته باشه که خودش یه مشکل دیگه هست

نرگس الزهرا;435666 نوشت:
هه فقط یادشون باشه عروسکاو ماشیناشونم ببرن باخودشون زیر یه سقف پیشی نخوره:khaneh:
حرفایی ادم میشنوه سرش شاخ درمیاره
14؟؟؟؟؟:khaneh::khaneh::khaneh:
از اقای قرائتی بعیده

:Gig:

بسم الله
درست میگن آقای قرائتی
مگر برای عمل معصوم ملاک نیست
خب ائممه و معصومین بیشترشون در سن کم ازدواج کردند
مثل حضرت فاطمه (سلام الله علیها)که بیشتر سن چهارده سالگی ازدواج آن حضرت نبوده

مختار.;435694 نوشت:
بسم الله
درست میگن آقای قرائتی
مگر برای عمل معصوم ملاک نیست
خب ائممه و معصومین بیشترشون در سن کم ازدواج کردند
مثل حضرت فاطمه (سلام الله علیها)که بیشتر سن چهارده سالگی ازدواج آن حضرت نبوده

به نام خدا.

خوب نمیشه به همین سادگی گفت از معصومین الگو بگیریم. چون شرایط زندگی متفاوت هست. یه دختر 14 ساله ی الان با 14 ساله اون موقع خیلی فرق داره.

ستایشگر :Gol:

ستايشگر;435696 نوشت:
به نام خدا.

خوب نمیشه به همین سادگی گفت از معصومین الگو بگیریم. چون شرایط زندگی متفاوت هست. یه دختر 14 ساله ی الان با 14 ساله اون موقع خیلی فرق داره.

ستایشگر :Gol:


الان که تازه خیلی بهتره زود باشه
چون الان با وضع خراب جامعه،شهوت زیاد در جوان و...خیلی احتمال داره که انسان به گناه بیوفته پس واجبه
همانطور که مراجع گفتند که اگر جوانی میداند به گناه میوفتد ازدواج بر او واجب است

بن موسی;435672 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

قطعاً عملی است.بنده پسر خاله ای دارم که 37 ساله است.تازه یکی دو ماه قبل بود که ازدواج کرد.وضع مالیشان خوب است،ولی از خودش خانه و ماشین ندارد.ولی رفتند پیش یک خانواده کم توقع و الحمدلله به تفاهم رسیدند.خاله بنده به خانواده عروس گفته بود شما فرض کنید ما هیچی نداریم.با این وجود پذیرفتند.هستند خانواده های اینجوری.
اگر انتظارات کمتر شود و فرهنگ سازی شود،مسئله قابل حل است و بسیاری از فساد های جنسی و اجتماعی کم می شود و جامعه به یک سلامت راونی می رسد.

لبیک یا مهدی
و من الله توفیق

37 هم خیلی بالا بوده دیگه انصافا
به نظر من مثل این میمونه که به یکی بدهکار باشی بعد پول دستت بیاد بدهی تو ندی بگی با پول کار کنم بعد پولم حروم کنی بره هم بدهی بمونه هم یه خرج اضافه و بدهی جدید بالا اوردی
ازدواج هم همین طوره
شما هی میگی حالا درس بخونم
حالا خونه ندارم
حالا ماشین ندارم
میچرخه و میچرخه مثل این دوستمون 37 سالت میشه باز میبینی نه خونه داری نه ماشین همون کاری که اول باید بکنی رو آخر میکنی و میری یه خانواده کم توقع
خب عزیز من همین کار رو اول بکن به برکت ازدواج هم صاحب خونه میشی هم ماشین هم درستو میخونی
پس پدرمادرای ما چطوری صاحب خونه شدن ؟
همه موقع ازدواج آه در بساط نداشتن
الان پولشون از پارو بالا میره

با نام الله
به نظر من شما همه را به یک چشم می بینید و این اصلان صحیح نیست .هستند کسانیکه بافرد نه به خاطر ماشین نه خونه ازدواج میکنند ومهمترین ملاک اخلاق و بیکار نبودن فرد خواستگار هست.یکیش خود من شوهرم
دانشجو بود و برق کار نه خونه داشت نه ماشین.ولی با این حال قبول کردم.الحمدلله هم از زندگیم راضی هستم.الاندارم نتیجه سختگیر نبودنم را میبینم.
:Sokhan:
:ok:

مختار.;435701 نوشت:
الان که تازه خیلی بهتره زود باشه
چون الان با وضع خراب جامعه،شهوت زیاد در جوان و...خیلی احتمال داره که انسان به گناه بیوفته پس واجبه
همانطور که مراجع گفتند که اگر جوانی میداند به گناه میوفتد ازدواج بر او واجب است

به نام خدا.

خوب ازدواج که همه اش میل و شهوت جنسی نیست. طرف باید بتونه زندگی کنه یا نه؟ الان یه دختر 14 ساله میتونه خونه بگردونه؟ پسر 14 ساله میتونه زندگی تامین کنه؟ اینها در این سن هنوز به فکر بازی هستند.

مهتاب السادات;435709 نوشت:
با نام الله
به نظر من شما همه را به یک چشم می بینید و این اصلان صحیح نیست .هستند کسانیکه بافرد نه به خاطر ماشین نه خونه ازدواج میکنند ومهمترین ملاک اخلاق و بیکار نبودن فرد خواستگار هست.یکیش خود من شوهرم
دانشجو بود و برق کار نه خونه داشت نه ماشین.ولی با این حال قبول کردم.الحمدلله هم از زندگیم راضی هستم.الاندارم نتیجه سختگیر نبودنم را میبینم.
:Sokhan:
:ok:

احسنت به شما. ولی انصافا درصد افراد مثل شما در جامعه خیلی کمه ( البته درصد پسر هایی که همت و مسئولیت پذیری شوهر شما رو داشته باشن هم پایین هستا! مشکل دو طرفه است. )

ستایشگر :Gol:

ستايشگر;435726 نوشت:
به نام خدا.

خوب ازدواج که همه اش میل و شهوت جنسی نیست. طرف باید بتونه زندگی کنه یا نه؟ الان یه دختر 14 ساله میتونه خونه بگردونه؟ پسر 14 ساله میتونه زندگی تامین کنه؟ اینها در این سن هنوز به فکر بازی هستند.

ستایشگر :Gol:


پس در زمان قدیم چجوری زود ازدواج میکردن؟
اگر برای اطاعت امر الهی این کارو انجام بدن
خدا هم کمک میکنه،چه در تامین خرج و چه در گردوندن خانه

مهتاب السادات;435709 نوشت:
با نام الله
به نظر من شما همه را به یک چشم می بینید و این اصلان صحیح نیست .هستند کسانیکه بافرد نه به خاطر ماشین نه خونه ازدواج میکنند ومهمترین ملاک اخلاق و بیکار نبودن فرد خواستگار هست.یکیش خود من شوهرم
دانشجو بود و برق کار نه خونه داشت نه ماشین.ولی با این حال قبول کردم.الحمدلله هم از زندگیم راضی هستم.الاندارم نتیجه سختگیر نبودنم را میبینم.

خب مثلا من چه طور متوجه بشم که شخص با اخلاقه؟
اگه قرار باشه منتظر کسی باشین که خونه وماشین داشته باشه که....
الآن تقریبا همه همینطورن خونه وماشینی عملا در کار نیست. حالا اینا مشکلی نیست مشکل اینجاست که اخلاق هم پیدا نمیشه یا حداقل سخت پیدا میشه

مختار.;435729 نوشت:
پس در زمان قدیم چجوری زود ازدواج میکردن؟
اگر برای اطاعت امر الهی این کارو انجام بدن
خدا هم کمک میکنه،چه در تامین خرج و چه در گردوندن خانه

به نام خدا.

نمیشه زمان قدیم رو با الان مقایسه کرد.

زمان قدیم پسر به سن 12 ، 13 سالگی میرسیده با باباش میرفته دامداری یا کشاورزی یا تجارت یا هر کار دیگری. خیلی سریع به مرحله ی چرخوندن زندگی میرسیده. امروز با توجه به عوض شدن شغل ها و ... پروسه ی آموزشی که برای کسب شغل باید طی بشه ، انجام هر کار دیگری رو تا سن ( حداقل ) 18 سالگی به تاخیر میندازه.

برای دختر ها هم همین طوری بوده تقریبا. کار خونه نون پختن و جارو و ... بوده که طرف چون از سنین پایین به کار گرفته میشده ، سریع یاد میگرفته. الان دختر ها هم به دلایل مختلف درگیر پروسه ی آموزش هستند.

خدا کمک میکنه ، اما از شما حرکت از خدا برکت. نه اینکه ما بدون در نظر گرفتن شرایط و فکر کردن کار کنیم بگیم "ان شاء الله خدا کمک میکنه "

ستایشگر :Gol:

مختار.;435729 نوشت:
پس در زمان قدیم چجوری زود ازدواج میکردن؟
اگر برای اطاعت امر الهی این کارو انجام بدن
خدا هم کمک میکنه،چه در تامین خرج و چه در گردوندن خانه

شما زمان قدیم رو با الان مقایسه میکنید؟
نسل ها با هم خیلی فرق دارنا
شما نگاه کنید ببینید کدوم دختر 14 ساله به فکر خونه داری هستش؟
من خودم هنوز با عروسک بازی میکنم:Nishkhand:

ما اینقدر از سبک زندگی اسلامی دور شدیم که وقتی یکی میاد و همچین حرفهایی میزنه، از حزب اللهی ش گرفته تا غیر حزب اللهی همه شروع به کوبیدنش می کنند.

مریم78;435741 نوشت:
من خودم هنوز با عروسک بازی میکنم

زن گرفتن آسونه ، ولی زن مدیریت میخواد، نفقه میخواد

یا پدر تا هنگامی که پسر به اون سن مدیریت میرسه باید بهش کمک کنه
یا خود پسر باید به اون حد برسه
یا هیچ کدوم تا پسر آماده کامل میشه، نامزاد باشن

ولی اینکه پسر 14 ساله خصوصا وقتی که بیشتر بزرگ میشه تو سنها 16 الی 18-20 زن نداشته باشه خیلی بده و خیلی کم کسانی هستند که تونستند خودشونو کنترل کنند.

برادر عزیز کسی ایشون رو نکوبید
فقط هر کس نظر شخصی خودش رو گفت

به نظرم اگر دختر 14 سال بود پسر هم باید 16 سال باشه ولی اگه مرد 20-25 ازدواج میکنه (که معمولا هم قدیم مرد همین سن بوده ولی دختر 12 سال یا 14 سال بوده) باید با همسن خودش ازدواج کنه نه یه بچه

چن وقت پیش یکی از علما اومده بودن مدرسمون برای بچه ها سخنرانی کنن
من امسال پیش دانشگاهیم و تقریبا نصف بچه های کلاس ما ازدواج کردن میدونید براچی اومده بودن مدرسمون؟
اومده بودن بگن چرا زود ازدواج کردید اون اقا میگفتن من یکسال بیشتر نیست اومدم شهر شما و بیش از هزاران امار طلاق داشتم که همشونو خودم اجرا کردم
بهمون گفتن دخترای گلم زود ازدواج نکنید
چون ازدواج زود هنگام ناشی از احساساته پس فردا بزرگ بشید پشیمون میشید
گفتن بشینید درس بخونید حالا حالاها فکر ازدواج نباشید
حالا من موندم حرفای اقای قرائتی درسته یا روحانی که اومدن مدرسمون؟
والا از وقتی یادمونه هی اومدن گفتن ازدواج زود دوام نداره
همش گفتن بیشتر طلاقا مال ایناییکه زود زندگی مشترکو شروع کردن
بعد اقای قرائتی میگن سن 14
اخه هماهنگی داشته باشن دیگه

مهتاب السادات;435709 نوشت:
با نام الله
به نظر من شما همه را به یک چشم می بینید و این اصلان صحیح نیست .هستند کسانیکه بافرد نه به خاطر ماشین نه خونه ازدواج میکنند ومهمترین ملاک اخلاق و بیکار نبودن فرد خواستگار هست.یکیش خود من شوهرم
دانشجو بود و برق کار نه خونه داشت نه ماشین.ولی با این حال قبول کردم.الحمدلله هم از زندگیم راضی هستم.الاندارم نتیجه سختگیر نبودنم را میبینم.

خواهر گلم شما کار بسیار خوبی کردین
خب مسلمه زندگی خوبی دارید اما اقای قرائتی گفتن سن کم
سن کم با شرایطی که شما گفتین خیلی فرق داره
توی 14 بچه های امروزی فکر پاستیلاشونن مثل قدیم که نیست

با نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد حامی

قابل توجه:

موضوع جهت بحث و تبادل نظر میان کاربران باز گذاشته می شود.

خواهشمندم فقط در موضوع اصلی تاپیک نسبت به ارسال مطلب اقدام نمایید

و از هرگونه بحثهای حاشیه ای و نیز بحثهای دونفره خودداری نمایید.

با تشکر

:Gol:

سلام خدمت شما بزرگوران كه بحث را مي خونيد و اونايي كه نظرشون را نوشتن

بسياري از بزرگوران اشكالاتي بيان كردند كه درست بود مثل اين كه
1- در ازدواج بلوغ هاي مختلفي مانند بلوغ جنسي، اقتصادي، اجتماعي، شخصيتي،و.....شرط است بنابراين يكي از آنها بلوغ جنسي است.
2- تفاوت زيادي بين امروز و نسل قديم و قبل وجود دارد.
3- جامعه ازدواج در سن 14 سالگي را نمي پذيرد.
4- فرهنگ غالب مردم در ازدواج توقع بالا و تجمل و ...است.
5- دختران امروز اغلب مهارت هاي زندگي و زنانگي را بلد نيستند و پسران تمرين روي اتكا به خود نكرده اند و مديريت اقتصادي و تدبير منزل ندارند و..
و.....

نقد و قند
دوستان ياد بگيريم هنگام نقد ادب را حفظ كنيم. در انتقاد از پدر جسمي و پدر معنوي بايد حرمت ها را حفظ كنيم. اغلب ما از كودكي مهمان كلاس هاي درس هايي از قرآن استاد قرائتي بوده ايم. بهتر است ابتدا نكات مثبت سخنان را بگوييم و بعد به جايي كه نقد و اعتراض داريم بپردازيم.
خب ايشان يك كارشناس مذهبي سخت كوش و دلسوز و مردمي است. آيا از خودمان سؤال نكنيم كه آيا ما اسلام را متوجه مي شويم يا فردي كه عمري درس اسلام خوانده و تدريس كرده است. بنابراين اگر جايي هم ترديدي داشتيم بايد از كارشناسان و اسلام شناسان نظر اسلام را جويا شويم.
راستي اگر استاد قرائتي واقعا نكته اي بدون تأمل گفته بودند بعد از 34 سال برنامه رسانه اي باز هم از هنر اوست كه اشكالات كمي به او وارد است. اگر ما فكر مي كنيم اشكال نداريم چون حرف نمي زنيم به هرحال شرايط روحي و ذهني فردي و اجتماعي متفاوت است و چه بسا ايشان در برنامه هاي بعدي اين نظرش را توضيح دهد.
:hamdel:به جا بود دوستان مي گفتند از استاد بخواهيم نظرشان را توضيح بدهند.( ان شاالله تلاش مي كنم از طرف شما، اين درخواست و پيام هايتان را از طرف مركز ملي به ايشان مي رسانم.)

حرمت پدر
ديروز نسبت به مديريت خانواده به پدرم بي مهابا هزار اشكال مي كردم، هنوز چند سالي از هرت و پورتم نگذشته كه نوه او(فرزندم) انتقام پدر بزرگ را از من با صد هزار اشكال مي گيريد.
:Nishkhand:

همه دين شناسيم
وقتي پزشكي نظرش را بگوييد ما مي گوييم هر طوري شما صلاح بدانيد چون تخصص نداريم.
اگر دكتري بگوييد بايد 20 ميليون تومان براي عمل قلب بدهيد و عمل براي ايم بيمار ضروري است به او نمي گوييم نفسش از جاي گرم بلند مي شود. او بر اساس ميل خود چيزي نمي گويد. بلكه با توجه به شناختي كه از دين و آسيب هاي اجتماعي دارد حرفي مي گويد.
چرا در مسائل ديني متدينان راحت نظر خود را مي دهند و نمي خواهند نظر اسلام شناسايان را جويا شوند؟!
تمرين و دقت كنيم كه اگر جايي هم مي خواهيم نظرمان را بيان كنيم بگوييم با برداشت من اين است و نظر خودمان را به عنوان نظر اسلام بيان نكنيم.

دقت در سخنان
اينجا ما نادانسته مثل روزنامه نگاران مغرض عمل نكنيم. آنها قسمتي از سخناني را كه مي خواهند از آن استفاده كنند گلچين مي كنند و قسمت هاي ديگر را مخفي مي كنند. يعني نظر كامل يك فرد را بيان نمي كنند.
البته دوستان در بحث بالا چنين كاري نكردند
چيزي كه اتفاق افتاد اين بود كه به لب سخنان استاد قرائتي دقت نشد. ايشان گفتند بايد سن ازدواج را به 14 « كاهش دهيم». كاهش دهيم يعني اين كه فرهنگ سازي كنيم و اين طبيعتا كار مي برد و بايد رسانه ها، والدين، مبلغان ديني، مربيان و اساتيد دانشگاه و مسؤلان نظام و....كمك كنند تا اين اتفاق بيفتد و در كنار بلوغ جنسي بلوغ اقتصادي، اجتماعي، رواني و....حاصل شود.
بنابراين بسياري از اشكالات بالا برطرف مي شود. بنابراين نمي شود اشكال كرد كه اي بابا الان شرايط براي جوانان 30 ساله هم موجود نيست چه رسد به .....
بله ايشان مي فرمايند شرايط بايد با بسيج عمومي فراهم كنيم.
آيا زماني كه ايشان مي خواستند نهضت سواد آموزي را به راه بيندازند براي خيلي ها سؤال برانگيز نبود كه اين كه فايده هم دارد و آيا شدني است؟!
البته ايشان با توجه به مطالعات و بررسي ها تحليل ها نظر كارشناسي خود را گفتند كما اين كه آيت الله اميني سن 17 سالگي را پيشنهاد كرده اند و راه كارهايي براي اين طرح خود بيان كرده اند.

تو مو مي بيني و.....
آنچه جوان در آينه مي بيند پير در خشت خام مي بيند.
در روايت داريم از سعادت مرد اين است كه دخترش در خانه شوهرش دوران بلوغ را طي كند.
اگر سن پايين بياييد بسياري از آسيب هاي اجتماعي و رواني برطرف مي شود.
بالا رفتن سن ازدواج مشكلات زيادي براي خود فرد و اطرافيان و جامعه به بار مي آورد كه آن قدر شفاف است كه نيازي نيست مطرح كنم.

[="Tahoma"][="Black"]

شهید علی اصغر پازوکی;435477 نوشت:
قرائتی: باید سن ازدواج به 14 سالگی برسد
رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت:‌ باید ازدواج را آسان کنیم و میزان مهریه را کاهش دهیم.

با تمام احترامی که برای حاج اقا قرائتی قائلم ولی به نظر من ازدواج تو سن پایین اشتباه محضه
چون به بلوغ فکری نرسیدن[/]

سلام
باز با اين همه توضيح كه دادم شما بدون توجه فرمايش خودتان را تكرار مي فرماييد؟:Gig:
اشكال شما من را به ياد داستان و حكايت سلام كلعلي مي انداز؟:Nishkhand:
ايشان گفتند بايد به اين سن برسانيم و اين به معني فرهنگ سازي و پرورش ضعف ها مادي و اجتماعي و رواني و...است.

حامی;438388 نوشت:
در روايت داريم از سعادت مرد اين است كه دخترش در خانه شوهرش دوران بلوغ را طي كند.

سلام
به نظرم اگه فقط و فقط همین یک کار به سرانجام برسه، کافیه که بگیم تقریباً مشکلات جوانهای ما حل شده.

[="#008000"]اينطوري نيست .

اگر دختر و پسر طوري بزرگ بشن يا حداقل طوري شكل بگيرن كه خانواده گريز نباشن .
حتي 14 سالگي هم ميتونه بهترين زمان ازدواج براي دختر باشه ...

[="#000080"][="#000080"]منتهي بعضي خبر ندارند كه عده اي از اقا و خانم ها خانواده گريزند !
شرافت پدر و مادر رو فقط به سواد و مدلهاي روز ميدونند . !
در گيره عشوه و ناز و قهر فاميلي مايل به ازدواج با فاميل نيستن ![/][/]
و ...

كلا دختر و پسر اگر آشنايي قبلي يا فاميلي دارند
و ميتونن روي حمايت خانواده حساب باز كنن خوبه كه لااقل نامزد كنن و در صورت لزوم محرم بشن ...
تا از اعتياد و ابتلا به انواع و اقسام مرض هاي اخلاقي در امان بمانند .

[="#000080"]البته منظورم ازدواج هاي ناخواسته و اجباري نيست
چون ازدواج با نارضايتي خير چنداني درش ديده نميشه
مگر اينكه رضايت دختر يا پسر جلب بشه ...[/]

انصافا دوران بلوغ و جواني مخصوصا اوايل دوران دورانه شكل گرفتن پسر و دختره
و اگر در اين سن به هم برسند مطمعنن بيشتر از هر زماني ميتونند روي هم تاثير بذارند و به شكل دلخواه يكديگر در بيان ...[/]

سلام
طبق چیزی کا دارم میبینم سن ازدواج(دور وبرم)اونقدهم بالا نیست البته 68به بعدیها.خیلی از دوستان بین سنین17تا22وهمسرانشون 23و... .
نمونه اش اخوی بنده23همسرش19سالشون.
برام جالب بود یه بار توی حوزه جلسه داشتیم برا مجردا ومتأهلها جدا،آمار مجردامون خیلی کمتربود!!
متأسفانه آمارمجردین هم کم نیست!!خصوصاًدهه ی 60ها!!
ولی بین متولدین72آمار ازدواج بالابود.
مجدد عرض میکنم،اطرافم(بین دوستان و/آشنایان)اینجوربود.

با عرض سلام

بسیاری از اشکالاتی که دوستان مطرح کردند قابل حله. کافیه که پدر و مادرها دلسوز باشند و فرزندانشونو در این امر یاری کنند. چند نمونه اش رو خودم سراغ دارم .

مهر...;438395 نوشت:

با تمام احترامی که برای حاج اقا قرائتی قائلم ولی به نظر من ازدواج تو سن پایین اشتباه محضه
چون به بلوغ فکری نرسیدن

اشتباه میکنید نسل امروز شاید بخاطر زیادی امکانات و رفاه، زیاد سرگرمی و بازیچه دارند اما از همون بچگی خیلی چیزا رو میفهمند. فهم و درک مسائل برای نسل جدید خیلی بیشتر از قدیم است.

بخاطر بهداشت و تغذیه بهتر و پیشرفت تکنولوژی

:ghonche:خواهشا به بیست یا بیست و پنج سالگی برسه ، 14 سالگی پیشکش:khandidani:

سلام

14سال سن پایینی برای ازدواجه

من دختران14ساله ای رومیشناسم که ازدواج کردندوبعدچون به بلوغ فکری نرسیده بودندازهمسرشون جداشدند.

سن 18به بالابرای ازدواج مناسبه

انتظار;438663 نوشت:
من دختران14ساله ای رومیشناسم که ازدواج کردندوبعدچون به بلوغ فکری نرسیده بودندازهمسرشون جداشدند.

سلام
در سالهای گذشته هم دخترانی بودند که تو همین سن ازدواج کردند و مشکلی هم براشون به وجود نیومد. بعد هم سنشون به بالای 18 سال رسید از خیلی از دخترهای مجرد هم سن خودشون بالغ تر شده بودند و در زندگی توانا تر بودند.
این که الآن دخترهای ما چنین پتانسیلی رو ندارند دلیل بر گزافه بودن این حرف نیست. بلکه باید تلاش کنیم تا سن ازدواج به این مقادیر برسه.

سلام
به نظر من منظور حاج آقا قرائتی اینه که باید شرایط فراهم بشه تا سن ازدواج به 14 برسه. نه که همین الان دختر و پسرای 14 ساله رو از تو شهربازی ها جمع کنیم یه راست ببریم محضر:khandeh!:
الان اول از همه باید به پدرو مادرهای مومن و مذهبی یادآوری کنیم که دختر و پسرشون رو طوری تربیت کنن که تو سن 14 سالگی از پس یک زندگی بربیان نه اینکه هنوز تو فکر خاله بازی هاشون باشن.
بعدم به نظر من، ما تو مسائلی مث ازدواج و بچه نمی تونیم فقط عوامل مادی رو دخیل ببینیم،واقعا" دست خداوندو کسایی که ازدواج کردن یا بچه دارن به وضوح می بینن.
اینکه بگیم به خاطر وضعیت مالی جوون ها امروز ازدواج ها به تاخیر میافته هم درست نیس،امروز آمار ازدواج های دانشجویی رو ببینین،جوون دانشجو نه سربازی رفته، نه کار داره و نه پول.من خودم و خواهرم دقیقا" با جوانهایی از همین جنس ازدواج کردیم.نقطه ی سختگیری خانواده ام و خانواده ی همه کسایی که اینجوری ازدواج می کنن و کم هم نیستن ایمان و اخلاقه.
معمولا" کسایی به تور خانواده های سخت گیر می خورن که خودشون هم سخت گیرن.وقتی دختری رو میخوان که همه چی تموم باشه ولی خودشون هیچی حتی همون اخلاق و سواد رو هم ندارن، این مسائل براشون پیش میاد.
من میخواستم برا یه آقایی واسطه ازدواج بشم، ایشونم دائم گله و شکوه می کرد که همه دخترا خونه و ماشین و شغل و سربازی می خوان.گفتم شرایطشو بگه تا من یه دختر که اینا رو نگه بهش معرفی کنم.ایشون می گفت شما معرفی نکن، برو همینی که من می گم رو باهاش صحبت کن راضی شه. اون دختری هم که ایشون می گفت خب تو خانواده ای بزرگ شده بود که بقیه دامادهاشون همه سرمایه دار بودن و خودشم خط فکری خانوادش رو داشت؛معلومه قبول نمی کرد!
بعدم که من براشون معرفی کردم چند موردو که واقعا" دخترای مومنی بودن، ایشون بهانه های مختلفی آورد.می دونین یکیش چی بود:"اینکه طرف خواهر نداشته باشه، چون احتمال داره با خواهرش چشم و هم چشمی کنه و زندگی ایشون خراب بشه!!!:Moteajeb!:"
من دقیقا" این شکلی شدم اون موقع:Narahat:
پس همیشه توپ رو تو زمین خانوما و خانواده های دختر دار نندازیم!به نظر من برا هر دختروپسری که برای حفظ تقواش میخواد ازدواج کنه خدا خودش بهترین ها رو پسند کرده و کنار گذاشته:khaneh:
آقای قرائتی هم که این حرفو می زنن، بارها تو برنامه هاشون اشاره کردن که همین که یه جوونی عرضه ی کار کردن داشت باید بهش زن داد و این حرفا رو بهونه نکنین.بارها رو مهریه ی کم تاکید کردن.بارها تاکید کردن که جوون هاتون رو "مرد زندگی" بار بیارین.
اگه این پیشنهادشون رو می گین،اینا رو هم بگین...
یاعلی

alone boy;438618 نوشت:
خواهشا به بیست یا بیست و پنج سالگی برسه ، 14 سالگی پیشکش

چه جالب منم میخواستم همین رو بگم :khaneh:

.................................................................

آخه یه چهارده ساله مگه چقدر از زندگی میدونه که ازدواج هم بکنه :Moteajeb!:

اون تو سنیه که باید بچگی کنه نه زیر بار مسئولیت کمرش خورد شه

علی ;435638 نوشت:
اگه زنهای ترشیده ببینن دخترهایی که نصف اونا سن دارن دو تا بچه تو بغلشونه مجبور میشن بالاخره از خر شیطون بیان پایین. :khaneh:

بخند!
اون چیزی که عوض داره گله نداره جناب "علی"
شب دراز است و قلندر بیدار...
یه روزم یکی به تو می خنده!:ok:

من فکر میکنم منظوره آقایه قرآتی این نبوده که دختر و پسر ... با هم ازدواج کنن و برن زیر یه سقف ...
احتمال میدم ایشون منظورش این بوده ... که مثلا یه دختر خانوم و آقا پسر با هم عقد کنند ...
و کم کم بزرگ بشن ...
و مثلا 24 سالشون که شد ازدواج کنن ...

به نظره من اتفاقا فکره خوبی هست ...
ولی خیلی چیزها رو میطله ... مثلا نقش بزرگترها خیلی خیلی مهم میشه ...
علایقی که دختر و پسر دارن ... باید کشف بشه ...

در نهایت اگر هم از هم دیگه خوششون نیومد ... وقت دارن که جدا بشن و ازدواجی در خوره خودشون داشته باشن ...
کشورهای خارجی اسمش رو میزارن دوست پسر ... دوست دختر ...

ما بیایم و تئوریزه اش کنیم و عقد شرعی کنیم ....
به نظره من اگر فرهنگ سازی بشه ... خیلی هم خوب هست ...

طبق روایات و احادیث این سن خوبه.(سن 14 سالگی)

حاج آقا قرائتی سابقاً واعظه اهل دل و سنجیده ای به نظر میومدن! :Gig:
تو ازدواج سن پایین دنبال چی می گردی حاجی که تِز می دی؟
شوهر داری... به شیوه رسول الله رو یه دختر 14 ساله چقدر بلده؟
"اطاعت" چقدر بلده؟
"صبوری" چقدر بلده؟
"محبت کردن" چقدر بلده؟
"مرهم شدن" چقدر بلده؟
...
...
...
آخه حاجی هدفتون چیه که ازدواج و یه امر تکلیفی معرفی می کنید؟ :Narahat:
ازدواج یه انتخابه...
یه تعهده...
یه قوله...
جفت گیری نیست که؟

طرز فکر امثال شما - بعنوان کارشناس - این باشه... بَدا به حال اونایی که شماها رو الگوی رفتاری و افکاری خودشون قرار دادن!؟ :ghati:

palizgar;438798 نوشت:
حاج آقا قرائتی سابقاً واعظه اهل دل و سنجیده ای به نظر میومدن! :Gig:
تو ازدواج سن پایین دنبال چی می گردی حاجی که تِز می دی؟
شوهر داری... به شیوه رسول الله رو یه دختر 14 ساله چقدر بلده؟
"اطاعت" چقدر بلده؟
"صبوری" چقدر بلده؟
"محبت کردن" چقدر بلده؟
"مرهم شدن" چقدر بلده؟
...
...
...
آخه حاجی هدفتون چیه که ازدواج و یه امر تکلیفی معرفی می کنید؟ :Narahat:
ازدواج یه انتخابه...
یه تعهده...
یه قوله...
جفت گیری نیست که؟

طرز فکر امثال شما - بعنوان کارشناس - این باشه... بَدا به حال اونایی که شماها رو الگوی رفتاری و افکاری خودشون قرار دادن!؟ :ghati:

دختر 14 ساله نمیتونه شوهر داری کنه ... در ضمن شوهرش هم مرد 30 ساله نیست که ...
مثلا اگر با هم عقد کنن ... میشینن با هم اتل متل توتوله بازی میکنن .... گناهی هم نمیکنن ...
با هم دیگه درس میخونن ... با همدیگه میرن دانشگاه ... با هم دیگه یه شغل رو انتخاب میکنن ...
مامان باباشون هم بالا سرشون هست ...

تازه شاید مشقاشون رو هم به جایه همدیگه نوشتن ...

palizgar;438782 نوشت:
بخند!
اون چیزی که عوض داره گله نداره جناب "علی"
شب دراز است و قلندر بیدار...
یه روزم یکی به تو می خنده!

ای کاش بعضی ها میدونستن که با واکنش نشون دادن در برابر بعضی حرفها فقط دارن خودشونو لو میدن.
palizgar;438798 نوشت:
طرز فکر امثال شما - بعنوان کارشناس - این باشه... بَدا به حال اونایی که شماها رو الگوی رفتاری و افکاری خودشون قرار دادن!؟

اگه طرز فکر منتظرای امام زمان (عج) این باشه -که استاد قرآنی که محاسن خودشو در راه اسلام سفید کرده به راحتی و بدون هیچ بررسی به چالش میکشن- بدا به حال بقیه...
موضوع قفل شده است