جمع بندی اگر شیعه (یا هر مذهبی) به دنیا نمی آمدم الان چگونه بودم؟

تب‌های اولیه

12 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اگر شیعه (یا هر مذهبی) به دنیا نمی آمدم الان چگونه بودم؟

سلام دوستان
لطفاً نظر خودتون رو بگید که از مدهب فعلیتون راضی هستین؟ مثلاً راضی هستینکه توی کشور ایران و فرضاً شیعه هستید؟
اگر فرضاً در کشور دیگری مانند انگلیس متولد می شدید آیا مسیحی باقی می ماندید؟
دلیل پایبندی شما به این دین و مذهب فعلیتان چیست؟ بخاطر این است که پدر و مادرتان به این کیش هستند؟ اگر اینجور باشد که خدا در قرآن این رو مذمت کرده و گفته شاید پدرانتان در اشتباه بوده اند!
بنظرتون آیا خدا به همه انسان ها، به همه انسان ها این فرصت رو میده که دین و مذهب واقعی رو پیدا کنه؟
امیدوارن نظرات خودتون رو بیان کنید و در پایان به نتیجه گیری خوبی برسیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شاد باشید

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد کریم

mousavi928;572940 نوشت:
سلام دوستان
لطفاً نظر خودتون رو بگید که از مدهب فعلیتون راضی هستین؟ مثلاً راضی هستینکه توی کشور ایران و فرضاً شیعه هستید؟

سلام علیکم وتشکر از پرسشهایی که مطرح کرده اید.
بنده شیعه هستم واز خداوند سپاسگذارم که مرا در خانواده ای شیعه آفریده ومهمتر از آن این فرصت وزمینه را برای من اعطاء کرده است که در مورد مذهب ودین خودم وسایر مذاهی تا جایی که امکان وشرایطش بوده تحقیق کنم. واعتقاد دارم که شیعه بهترین مذهب است که دلایل آن را فارغ از ادله روایی محضر حضرتعالی وسایر عزیزان بیان می کنم.
1- اعتدال: خداوند متعال در سوره بقره اسلام را دین وسط خوانده است(وکذلک جعلناکم امة وسطا، ما شما را امت میانه ا ی قرار دادیم، بقره/143) وسط که مابین افراط وتفریط است وهمان اعتدال می باشد خداوند مسلمانان را به آن وصف کرده است. بنده فکر می کنم که تبلور این اعتدال الان در تشیع است چون نه عقل را رها کرده اند ونه نقل را وهر دو را حجت می دانند. در برخی موارد که حضرت آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر خویش به کرات روی آن تاکید کرده اند بدون عقل وفلسفه نمی توان به نتیجه رسید. در برخی از امور اعتقادی از جمله مباحث توحید صرفا با نقل نمی توان خود را متقاعد ساخت وبه یقین رسید بلکه در این موارد عقل وبراهین عقلی است که کار گشا است. ودر امور فقهی هم بیشتر از عقل نقل وروایات صحصح تاثیر دارند.
تشیع دین ودنیا را معارض هم نمی داند واینکه کسی که دیندار است نباید دنیا داشته باشد بلکه دنیایی که از راه حلال جمع شده باشد وانسان بواسطه آن به آسایش وگسترش رفاه خانواده خود بپردازد مستحب ومورد تاکید است.
پیامبر بزرگوار اسلام می فرمایند:نعم المال الصالح للرجال الصالح، چه نیکو مال وثروتی است که از راه حلال برای انسانهای صالح به دست آمده باشد.(ورام بن ابی فراس، مجموعه ورام، ج1، ص158؛ نهج الفصاحة، ص786)
ائمه شیعه آنها راتوصیه می کنند که روز خود را به چهار قسمت تقسم کنند، کار، معاشرت با برادران دینی، عبادت، لذات حلال، از امام موسی کاظم علیه اسلام روایت شده که فرمود:
سعی کنید که اوقات شما به چهار چیز تقسیم شده باشد: وقتی برای مناجات با خدا، زمانی برای کسب معاش، ساعتی برای معاشرت با برادران دینی ودوستان مورد اعتمادی که عیب های شما را می شناسند ودر پنهانی عیوب شما را از روی خیرخواهی گوشزد می کنند، ووقتی هم برای لذات حلال داشته باشید که بواسطه این امر برا انجام کارهای سه ساعت قبلی هم قادر خواهید بود...(ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص409-410) مراد از ساعت در اینجا ساعت مصطلح خودمان نیست، بلکه منظور برنامه ریزی حول محور این چهار مساله است. جالب است که در ادمه حدیث حضرت می فرماید: اجعلوا لأنفسکم حظا من الدنیا بإعطائها ما تشتهی من الحلال، برای نفس خود بهره ای از دنیا با اعطاء کردن آنچه اشتهاء آن را دارد از لذات حلال قرار دهید.(تحف العقول، ص410)
توجه به همه ابعاد زندگی انسان وتامین نیازهای همه ابعاد وجودی انسان در این احادیث هویداست واین جامعیت دین اسلام وتشیع ادامه اسلام ناب را می رساند.
تشیع در عین پرداختن به امور معنیو ودینی که اساس می باشد پیروان خود را از حلال دنیا نیز مانند راهبه های مسیحی یا برخی مذاهب اسلامی محروم نمی کند.
2- جامعیت تشیع: با توجه به توضیحات بالا روشن شد که دومین امتیاز تشیع جامعیت آن است.
3- تمسک به دو بال دین: پیامبر بزرگوار اسلام به تصریح شیعه وسنی فرمود که من در میان شما دو چیز گرانبها قرار می دهم، قرآن واهل بیتم، مادامی که به آندو تمسک جویید گمراه نخواهید شد که این حدیث معروف ثقلین است.(مسلم، صحیح مسلم، ج7، ص123)
تنها مذهبی که با قاطعیت می تواند ادعا کند که به هردوی آنها تمسک جسته ودر اخذ دین از هر دو استفاده کرده است شیعه می باشد. که اهل بیت به عنوان ائمه معصوم شیعه وقرآن کتاب نازل شده از طرف خداوند بر نبی مکرم اسلام دو منبع اصلی نزد شیعه می باشد.
تصور می کنم این سه مورد یعنی اعتدال، جامعیت وتمسک به قرآن واهل بیت(ع) در برتری وحقانیت شیعه فعلا کافی باشد که اگرلازم شد بازهم توضیحاتی عرض می کنم.

کریم;573426 نوشت:
تنها مذهبی که با قاطعیت می تواند ادعا کند که به هردوی آنها تمسک جسته ودر اخذ دین از هر دو استفاده کرده است شیعه می باشد. که اهل بیت به عنوان ائمه معصوم شیعه وقرآن کتاب نازل شده از طرف خداوند بر نبی مکرم اسلام دو منبع اصلی نزد شیعه می باشد.

با سلام و تشکر
ممنون از توضیحات خوبتون
من خودم هم شیعه هستم و کاملاً خوشحال هستم از این منتی که خدا بر سر ما گذاشته. ولی با تحقیق خودم به این نتیجه رسیدم که شیعه دوازده امامی دین کامل است نه بخاطر خانواده و کشور. اما بعضی دوستان می گویند از کجا معلوم اگر ما فرضاً در خانواده مسیحی متولد می شدیم سرنوشتمان چه می شد؟!
متاسفانه برادران اهل سنت گویا صحابه را به عنوان عترت پیامبر ص می شناسند و به هیمن دلیل هم است که برای جمیع صحابه اینقدر قداست قائل شده اند!
به این برادران و خواهران عرض می کنم که من خودم دین و مذهبم را بدون تعصب و پیش داوری و کاملاً با تحقیق انتخاب نموده ام؛ دوستان شما هم بدون تعصب و در یک فضای پژوهشی کاوش و تحقیق کنید و از خدا بخواهید که مسیر درست را نشانتان دهد. مگر خود پیامبر ص نفرمودند که دین من به 70 فرقه تقسیم می شود و فقط یکی از آنها بر حق است؟ آیا اندکی تعقل نمی کنید؟
با سپاس

mousavi928;573544 نوشت:
من خودم هم شیعه هستم و کاملاً خوشحال هستم از این منتی که خدا بر سر ما گذاشته. ولی با تحقیق خودم به این نتیجه رسیدم که شیعه دوازده امامی دین کامل است نه بخاطر خانواده و کشور. اما بعضی دوستان می گویند از کجا معلوم اگر ما فرضاً در خانواده مسیحی متولد می شدیم سرنوشتمان چه می شد؟!

اینکه انسانها نوعا بر اساس محیط وفضای موجود در آن دین خود را انتخاب می کنند چیز قابل کتمانی نیست اما سخن در این است که یک موقع اصلا به ذهن این افراد خطور نمی کند که دین حق دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد اما یک موقع اینطور نیست واحتمال می دهند که دین حق دیگری هم وجود داشته باشد اما دنبال آن نیم روند، وبخاطر تعصب در همان باطل خود باقی می مانند، این افراد عذری ندارند. ولی طیف اول چون مستضعف فکری هستند چه بسا نزد خدا معذور باشند.
انسانهای زیادی بودند که دین خود را بعد زا تحقیق تغییر داده وبه تشیع گرویده اند از هر دینی، از مسیحیت، سنی ها وغیره، از جمله معروفین آنها شهید ادواردو آنیلی است که با اینکه رد یک خانواده بی دین وغیر اسلامی در ایتالیا بزرگ شده ودارای مال واموال زیادی هم بودند تشیع را انتخاب کرد ودر این راه به شهادت رسید. یا شخصی مانند عماد عصام، وصدها مسبصری که بعد از تحقیق تشیع را انتخاب کرده اند همه اتمام حجت می باشد برای آنهایی که بخاطر تعصب غلط وبدون منطق حاضر نیستند زا باطل خود دست بردارند.
به هر حال انسان در پیشگاه الهی در قبال مذهب وعقایدی که انتخاب کرده است پاسخگو باشد.
وجود افرادی که بعد از سلها اسلام را انتخاب کرده وامروزه گرایش به اسلام در اروپا وآمریکا بیشتر از هر زمانی است نشان می دهد که تغییر مذهب برخلاف عقیده پدر ومادر امکان دارد. وانسان نباید دین خود را از روی تعصب انتخاب کند.

mousavi928;573544 نوشت:
متاسفانه برادران اهل سنت گویا صحابه را به عنوان عترت پیامبر ص می شناسند و به هیمن دلیل هم است که برای جمیع صحابه اینقدر قداست قائل شده اند!

بله آنها علی الظاهر بخاطر یک حدیث غلطی که می گوید: اصحابی کالنجوم بایهم اقتدیتم اهتدیتم، اصحاب من مانند ستارگان هستند که به هر کدام اقتدا کنید هدایت خواهید یافت، اقوال تمام صحابه رسول خدا(ص) را حجت دانسته وهمه آنها را برحق می دانند. اما اصحاب رسول خدا را به عنوان اهل بیت او قبول ندارند، بلکه اهل بیت نزد آنها اصحاب کساء( امام علی، حضرت فاطمه، حسن وحسین علیهم السلام )هستند.(ملا علی قارئ، مرقاة المفاتیح، ج9، ص3963)؛ طبری، الریاض النضرة، ج3، ص134) وبرخی از آنها زنان پیامبر را از اهل بیت او می دانند که خود علماء آنها این مساله را رد کرده اند. از جمله مسلم در صحیح خود در نقل حدیث ثقلین از ابو هریره نقل می کند که اهل بیت(ع) رسول خدا(ص) کسانی هستند که صدقه واجب بر آنها حرام است وزنان پیامبر چنین نیستند.(مسلم، صحیح مسلم، ج7، ص123)
همچنین ابن حجر در الصواعق المحرقه(ص72)، ملا علی قاری در مرقاة المفاتیح(ج9، ص3967) اینکه زنان پیامبراز اهل بیت او باشند را رد می کنند. وقندوزی از علماء اهل سنت در کتاب ینابیع المودة طی دو حدیث اهل یت رسول خدا(ص) با توجه به اقوال اهل تحقیق ائمه دوازده گانه شیعه معرفی می کند.(قندوزی، ینابیع المودة، ص446)
همچنین جوینی در فرائدالسمطین، ج2، ص234، باب 2، حدیث 513؛ طبری در ذخائرالعقبی، ص16 تصریح کرده اند که زنان پیامبراز اهل بیت ایشان نیستند.

mousavi928;573544 نوشت:
پیامبر ص نفرمودند که دین من به 70 فرقه تقسیم می شود و فقط یکی از آنها بر حق است؟ آیا اندکی تعقل نمی کنید؟

البته حدیث 73فرقه است که از بین آنها فقط یکی اهل نجات است.

حاضر
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

:taghdim:
خداوند انسان را مختار و آزاد آفریده است و انسان به گونه ای در این دنیا زندگی می کند که هم می تواند در مسیر درست و سعادتمندانه قدم بر دارد و هم در مسیر نادرست و شقاوتمندانه پا نهد. بنابراین همه انسان ها در تعیین دین و مذهب خودشان آزاد هستند ولی تنها دینی که در این زمان، انسان را به سعادت می رساند، دین اسلام است، همچنان که خداوند در آیه «إن الدین عند الله الإسلام» (آل عمران: 3/ 19) فرموده است که تنها دینی که مورد پذیرش خداوند است، اسلام است. یعنی زمان که دین اسلام آمد، دیگر اعتبار ادیان دیگر تمام شده است و دین اسلام، دیگر دین ها را نسخ نموده است و آنان را از ارزش انداخته است. خداوند در آیه «و من یبتغ غیر الإسلام دیناً فلن یقبل منه و هو فی الآخرة من الخاسرین» (آل عمران: 3/ 85) به این نکته اشاره دارد که کسی که غیر از دین اسلام را انتخاب کند، از او پذیرفته نمی شود و در آخرت، از جمله زیان کنندگان خواهد بود.
حال از میان این همه مذاهب در دین اسلام، ما قائل به این هستیم که تنها مذهب شیعه دوازده امامی مورد پذیرش است و دلیل آن هم روایات فراوانی است که از سوی پیامبر اکرم
(صلی الله علیه و آله) وارد شده است که می فرماید امت من 73 فرقه می شوند که فرقه نجات یابنده، تنها یکی است (مجلسی، محمدتقی، روضة المتقین، ج8، ص225) و در روایات فراوانی می فرماید که شیعه علی رستگاران هستند (مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج65، ص77).
بنابراین اگر این همه ادیان و مذاهب وجود دارد، دلیلی بر جواز گرایش به ادیان و مذاهب دیگر نیست و آنان نمی توانند انسان را به سعادت و رستگاری برسانند و اگر کسی در خانواده و محیط غیر اسلامی و غیر شیعی به دنیا آمده و از اسلام و تشیع آگاهی لازم را دارد و آن را انتخاب نمی کند و بدان عمل نمی کند،ا ز اهل جهنم خواهد بود و عذر او پذیرفته نیست؛ ولی کسی که از اسلام و تشیع به او اطلاعات لازم نرسیده است، از جمله مستضعفین خواهد بود که خداوند به گونه دیگری با آنان برخورد خواهد نمود. آنان اگر به دین و مذهبی که در آن هستند، به صورت درست عمل کنند، اگر خدا بخواهد، از اهل بهشت خواهند بود.

والسلام علیکم و رحمة الله
:roz:

mousavi928;572940 نوشت:
سلام دوستان
لطفاً نظر خودتون رو بگید که از مدهب فعلیتون راضی هستین؟ مثلاً راضی هستینکه توی کشور ایران و فرضاً شیعه هستید؟
اگر فرضاً در کشور دیگری مانند انگلیس متولد می شدید آیا مسیحی باقی می ماندید؟
دلیل پایبندی شما به این دین و مذهب فعلیتان چیست؟ بخاطر این است که پدر و مادرتان به این کیش هستند؟ اگر اینجور باشد که خدا در قرآن این رو مذمت کرده و گفته شاید پدرانتان در اشتباه بوده اند!
بنظرتون آیا خدا به همه انسان ها، به همه انسان ها این فرصت رو میده که دین و مذهب واقعی رو پیدا کنه؟
امیدوارن نظرات خودتون رو بیان کنید و در پایان به نتیجه گیری خوبی برسیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شاد باشید

سلام
یقینا بزرگترین نعمت برای یک انسان چه بروی زمین چه بروی سیارات دیگر همین نعمت امام علی علیه السلام هست و لا غیر!

حالا چرا؟
چون بیشتر انسانها گناهکار وارد برزخ و اخرت می شوند بنابراین تنها حضرت علی می تواند انها را شفاعت کند و به یک مکان امن هدایت کند تا زندگی جاو دانه داشته باشند!

نمی دونم ما تو عالم ذر چه کار کردیم که خدا نه تنها ما رو توی کره زمین خلق کرد بلکه ما رو توی ایران خلق کرد اونم توی بهترین دوره خودش... یعنی هر 14 قرن یک بار دنیا دچار تحول میشه! (یعنی بهار میشه!) و ما دقیقا همون سال تحویلش وارد دنیا شدیم!

طبعا شیعیان به بقیه مردم زمین به سعادت همان قدر نزدیک ترند که پرنده ها به ابرها نزدیک هستن !

عزرائیل;576893 نوشت:
طبعا شیعیان به بقیه مردم زمین به سعادت همان قدر نزدیک ترند که پرنده ها به ابرها نزدیک هستن !

عرض سلام و تهیت خدمت شما
بله کسی عالم ذر را بخاطر نمی آورد. از عالم ذر معمولاً فقط موقع گرفتاری شدید (مثلاً دریا طوفانی باشد و ما هم در قایق) ناخودآگاه یادمان می آید که خدایی قادر وجود دارد.
اما بنظر حقیر بهترین دوره دوره پیامبر (ص) است. که در واقع 5 تن آل عبا بهترین مخلوقات خدا در آن دوره بودند.

جـابـر گـويـد: امـام باقر (ع ) بمن فرمود: اى جابر! آيا كسيكه ادعاء تشيع ميكند، اوو را بس است كه از محبت ما خانواده دم زند؟! بخدا شيعه ما نيست ، جز آنكه از خدا پروا كند و او را اطـاعـت نـمـايـد، اى جـابـر! ايـشـان شـنـاخته نشوند، جز با فروتنى و خشوع و امانت و بـسـيـارى يـاد خـدا و روزه و نماز و نيكى بپدر و مادر و مراعات همسايگان فقير و مستمند و قـرضـداران و يـتـيـمـان و راستى گفتار و تلاوت قرآن و بازداشتن زبان از مردم ، جز از نيكى آن ها، و آنها امانت نگهدار فاميل خويش باشند.جابر گويد عرضكردم : يا ابن رسول الله ما امروز كسى را داراى اين صفات نميشناسيم ، فـرمـود: اى جابر! براههاى مختلف مرو، آيا براى مرد كافى است كه بگويد: من على را دوسـت دارم و از او پيروى ميكنم و با وجودئ اين فعاليت دينى نكند؟! پس اگر بگويد: من رسول خدا (ص ) را دوست دارم رسولخدا (ص ) كه بهتر از على عليه السلام است سپس از رفتار او پيروى نكند و بستنش عمل ننمايد، محبتش بپيغمبر باو هيچ سودى ندهد، پس از خدا پـروا كـنـيـد بـراى آنـچـه نـزد خداست عمل كنيد، خدا با هيچكس خويشى ندارد، دوست ترين بندگان خداى عزوجل (و گراميترينشان نزد او) با تقواترين و مطيع ترين آنهاست .اى جابر! بخدا جز با اطاعت بخداى تبارك و تعالى تقرب نميتوان جست . و همراه ما برات آزادى از دوزخ نـيـسـت و هـيـچكس بر خدا حجت ندارد، هر كه مطيع خدا باشد دوست ما و هر كه نافرمانى خدا كند دشمن ماست ولايت ما جز با عمل كردن بورع بدست نيايد.اصول كافى ج : 3 ص : 118 رواية :3

حاضر;576888 نوشت:
دین اسلام، دیگر دین ها را نسخ نموده است و آنان را از ارزش انداخته است.

یا سلام خدمت شما
البته کامل شدن دین پروسه نسبتاً طولانی داشته است. مانند مدرک پی اچ دی که باید چندین دوره پاس شوند. همه پیامبران مسلمان بوده و پیرو اسلام بوده اند اما تکمیل دین به عهده پیامبر خاتم (ص) بوده است. همه ادیان و پیامبران (ع) پیشین نیز مردم را به آمدن خاتم النباء بشارت می دادند اما تحریف تحرف تحریف
ضمناً اکثر پیامبران فقط برای قوم خود بوده اند و آن دین فقط برای آن قوم بوده اما پیامبر اعظم (ص) دینش فراگیر بوده لذا مقام امامت نیز داشتند و در واقع رحمت اللعالمین به همین معنی است که نه فقط برای مسلمانان رحمت بودند بله برای تمام عالم (جن و انس و حیوانات و...) نیز رحمت بودند. چه اینکه روزی شتری به او پناه آورد و پیامبر (ص) حتی شتر را شفاعت کردند و مانع از ذبح او شدند. در واقع شتر نزد پیامبر (ص) گریخت و با پیامبر (ص) سخن گفت که صاحبم می خواهد مرا ذبح کند و پیامبر (ص) مانع از اینکار شد (به روایتی صاحب شتر وقتی از پیامبر ماجرا را شنید و تصدیق کرد که می خواسته شتر را ذبح کند، او را به پیامبر بخشید- زیرا هنگامیکه پیامبر از آنجا دور شد شتر به دنبالش شتافت و پیامبر ص به صاحب شتر فرمود که شتر می خواهد با من باشد به همین دلیل صاحب شتر، شتر را به پیامبر ص داد). عجیب است که گاهی حیوانات (مانند شتر، سگ اصحاب کهف، الاغ بلعم باعوراء) بر انسان ها پیشی می گیرند.

راستش من تا 16 سالگی دین و ایمونم مال آبا اجدادم بود...نمیدونم چی شد ولی فکر کنم از محرم اون سال عوض شدم هر چی هست مدیون امام حسینم...یعنی عاشقشما...ولی خب ما مردمان قدر نشناس نمیفهمیم که امام حسین هم امام زمان دوره خودش بود... همین
من که در و دیوار رو بوسه میزنم که در یک کشوری به دنیا اومدم که اسلام راستین در آن هست و هر نفسی میکشم با عشق میکشم و منتظر روزی هستم که امام زمان بیاد و سعادت یاری ایشان رو داشته باشم تا عدالت همه جا رو فرا بگیره...
به نظرم همه ی انسان ها یک فطرت خدا گرا دارند و کافی هست یک لبیک بگن و همه چی درست شه...کار شاخه هم همینه...خیلی ها الآن در خارج که مشروب خور و دوست دختر باز و... بودند الآن مسلمان شدند...این نشان دهنده نفوذ قوی اسلام و ائمه در درون قلب هاست...کسی که این همه لذت رو ول کرده مسلمان شده واقعا دمش گرم...

عزرائیل;576893 نوشت:
بنظرتون آیا خدا به همه انسان ها، به همه انسان ها این فرصت رو میده که دین و مذهب واقعی رو پیدا کنه

مگه میشه نده؟؟؟؟؟ هر کسی بخواد میتونه...

جمع بندی: اگر شیعه (یا هر مذهبی) به دنیا نمی آمدم الان چگونه بودم؟
سوال: آیا از مذهب فعلی خود راضی هستید(شیعه) وبا آگاهی آنرا انتخاب کرده اید؟
جواب:

بنده شیعه هستم واز خداوند سپاسگذارم که مرا در خانواده ای شیعه آفریده ومهمتر از آن این فرصت وزمینه را برای من اعطاء کرده است که در مورد مذهب ودین خودم وسایر مذاهب تا جایی که امکان وشرایطش بوده تحقیق کنم. سوال: به چه دلیلی این مذهب را بر سایر ادیان ومذاهب ترجیح می دهید؟
جواب: به چند دلیل غیر روایی ودینی بلکه عقلی بنده شیعه را بر سایر ادیان ومذاهب ترجیح می دهم که سه مورد را نقل می کنم:
1-
اعتدال: خداوند متعال در سوره بقره اسلام را دین وسط خوانده است(وکذلک جعلناکم امة وسطا، ما شما را امت میانه ا ی قرار دادیم، بقره/143) وسط که مابین افراط وتفریط است وهمان اعتدال می باشد خداوند مسلمانان را به آن وصف کرده است. بنده فکر می کنم که تبلور این اعتدال الان در تشیع است چون نه عقل را رها کرده اند ونه نقل را وهر دو را حجت می دانند.
تشیع دین ودنیا را معارض هم نمی داند واینکه کسی که دیندار است نباید دنیا داشته باشد بلکه دنیایی که از راه حلال جمع شده باشد وانسان بواسطه آن به آسایش وگسترش رفاه خانواده خود بپردازد مستحب ومورد تاکید است.
پیامبر بزرگوار اسلام می فرمایند:نعم المال الصالح للرجال الصالح، چه نیکو مال وثروتی است که از راه حلال برای انسانهای صالح به دست آمده باشد.(ورام بن ابی فراس، مجموعه ورام، ج1، ص158؛ نهج الفصاحة، ص786)



2-
جامعیت تشیع:
در مذهب تشیع هم کار ، رفاه، استراحت، عبادت هم وجود دارد، رهبانیت در آن حرام است، ازدواج نکردن وترک دنیا نکوهش شده، بلکه همه اینها در کنار هم وجود دارد، وچون روایات وادله در این زمینه زیاد است بنده بر خی را نقل می کنم.
از امام موسی کاظم علیه اسلام روایت شده که فرمود:

سعی کنید که اوقات شما به چهار چیز تقسیم شده باشد: وقتی برای مناجات با خدا، زمانی برای کسب معاش، ساعتی برای معاشرت با برادران دینی ودوستان مورد اعتمادی که عیب های شما را می شناسند ودر پنهانی عیوب شما را از روی خیرخواهی گوشزد می کنند، ووقتی هم برای لذات حلال داشته باشید که بواسطه این امر برا انجام کارهای سه ساعت قبلی هم قادر خواهید بود

...(ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص409-410)
در ادمه حدیث حضرت می فرماید:اجعلوا لأنفسکم حظا من الدنیا بإعطائها ما تشتهی من الحلال،
برای نفس خود بهره ای از دنیا با اعطاء کردن آنچه اشتهاء آن را دارد از لذات حلال قرار دهید.

3- تمسک به دو بال دین: پیامبر بزرگوار اسلام به تصریح شیعه وسنی فرمود که من در میان شما دو چیز گرانبها قرار می دهم، قرآن واهل بیتم، مادامی که به آندو تمسک جویید گمراه نخواهید شد که این حدیث معروف ثقلین است.(مسلم، صحیح مسلم، ج7، ص123)

تنها مذهبی که با قاطعیت می تواند ادعا کند که به هردوی آنها تمسک جسته ودر اخذ دین از هر دو استفاده کرده است شیعه می باشد. که اهل بیت به عنوان ائمه معصوم شیعه وقرآن کتاب نازل شده از طرف خداوند بر نبی مکرم اسلام دو منبع اصلی نزد شیعه می باشد.
سوال: کسانی که در خانواده غیر شیعه به دنیا آمده ومسیحی ویا صاحب دین دیگری می شوند چه شرایطی خواهند داشت؟
جواب:
یک موقع اصلا به ذهن این افراد خطور نمی کند که دین حق دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد اما یک موقع اینطور نیست واحتمال می دهند که دین حق دیگری هم وجود داشته باشد اما دنبال آن نیم روند، وبخاطر تعصب در همان باطل خود باقی می مانند، این افراد عذری ندارند. ولی طیف اول چون مستضعف فکری هستند چه بسا نزد خدا معذور باشند.
انسانهای زیادی بودند که دین خود را بعد زا تحقیق تغییر داده وبه تشیع گرویده اند از هر دینی، از مسیحیت، سنی ها وغیره، از جمله معروفین آنها شهید ادواردو آنیلی است که با اینکه رد یک خانواده بی دین وغیر اسلامی در ایتالیا بزرگ شده ودارای مال واموال زیادی هم بودند تشیع را انتخاب کرد ودر این راه به شهادت رسید.
سوال: آیا صحابه یا زنان پیامبر(ص) جزء عترت هستند؟
جواب: هیچکدام از علماء اسلامی اعم از شیعه وسنی صحابه را جزء اهل بیت نمی دانند اما در مورد زنان پیامبر هم در بین اهل سنت دو دیدگاه است که علماء طراز اول آنها را جزء اهل بیت نمی دانند، که نمونه کلام آنها در اینجا ذکر می شود.
اما اصحاب رسول خدا را به عنوان اهل بیت او قبول ندارند، بلکه اهل بیت نزد آنها اصحاب کساء( امام علی، حضرت فاطمه، حسن وحسین علیهم السلام )هستند.

(ملا علی قارئ، مرقاة المفاتیح، ج9، ص3963)؛ طبری، الریاض النضرة، ج3، ص134)
وبرخی از آنها زنان پیامبر را از اهل بیت او می دانند که خود علماء آنها این مساله را رد کرده اند. از جمله مسلم در صحیح خود در نقل حدیث ثقلین از ابو هریره نقل می کند که اهل بیت(ع) رسول خدا(ص) کسانی هستند که صدقه واجب بر آنها حرام است وزنان پیامبر چنین نیستند.
(مسلم، صحیح مسلم، ج7، ص123)

همچنینابن حجر در الصواعق المحرقه(ص72)و ملا علی قاری در مرقاة المفاتیح(ج9، ص3967)
اینکه زنان پیامبراز اهل بیت او باشند را رد می کنند. وقندوزی از علماء اهل سنت در کتاب ینابیع المودة طی دو حدیث اهل یت رسول خدا(ص) با توجه به اقوال اهل تحقیق ائمه دوازده گانه شیعه معرفی می کند.(قندوزی، ینابیع المودة، ص446)
همچنینجوینی در فرائدالسمطین، ج2، ص234، باب 2، حدیث 513؛ طبری در ذخائرالعقبی، ص16
تصریح کرده اند که زنان پیامبراز اهل بیت ایشان نیستند.
سوال: آیا بهترین انسانهاوزمانها برای حفظ دین وبلندی مقام موقعیت انسانهای زمان پیامبر(ص) بوده است؟
جواب: در احادیث داریم به این مضمون که امتی خواهند آمد که افضل وبهتر از شما هستند.(صحابه) چون آنها بدون اینکه مرا دیده باشند به من ایمان خواهند آورد وشما دیده اید وایمان آورده اید...
موضوع قفل شده است