جمع بندی امام زمان (عج) و خرابی مناره های مسجد

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
امام زمان (عج) و خرابی مناره های مسجد

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام خدمت دوستان خودم داشتم راجع به امام حسن عسگری می خوندم برخوردم به این حدیث:

هنگامي كه قائم(عليه السلام) قيام كند، دستور به خرابي مناره ها و كاخ هاي مساجد دهد.

یعنی چی ؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد واسع


پرسش: خراب کردن مناره ها توسط امام زمان (عج) به هنگام ظهور به چه معناست؟
پاسخ: دو روایت درباره مطلب فوق که در دانشنامه امام مهدی علیه السلام از منابع متعدد نقل شده است ذکر می شود:
الإرشاد- به نقل از ابو بصير، در حديثى طولانى-: امام باقر عليه السلام فرمود: «هنگامى كه قائم قيام كند، به كوفه مى‏ رود و چهار مسجد را در آن منهدم مى‏ نمايد و هيچ مسجد كنگره‏ دارى‏[1] روى زمين نمى‏ ماند مگر آن كه آن را ويران و با خاك يكسانش مى‏ نمايد و راه [هاى‏] اصلى را توسعه مى‏دهد و هر بخشى از بنا را كه به درون راه آمده باشد، مى‏ شكند و سايه ‏بان و ناودان‏ هايى را كه آبشان به راه ‏ها مى‏ريزد، بر مى ‏دارد و بدعتى باقى نمى‏ گذارد، جز آن كه از ميانش مى‏برد و [نيز] سنّتى، جز آن كه برپايش مى‏دارد».[2]
الغيبة، طوسى- با سندش به نقل از داوود بن قاسم جعفرى-: نزد امام عسكرى عليه السلام بودم كه فرمود: «هنگامى كه قائم قيام كند، مناره و محراب‏ هايى را كه در مساجد هستند، منهدم مى‏كند».
با خودم گفتم: معناى اين كار چيست؟ كه امام عليه السلام رو به من كرد و فرمود: «معنايش اين است كه آنها امورى نوپديد و بدعت‏ آميزند و نه پيامبرى آنها را ساخته است و نه حجّتى».[3][4] (دانشنامه امام مهدى «عجل الله فرجه» بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ؛ ج‏9 ؛ ص243)
لازم به یاد آوری است که با توجه به اینکه روایات فوق در کتب معتبر آمده است و تواتر مفهومی دارد نیازمند بررسی سند نمی باشیم زیرا در چنین مواردی بررسی سندی چندان کمکی به اثبات اصل جریان که به صورت تواتر و کثرت نقل شده است نمی کند.
حاصل اینکه: منظور از خراب کردن مناره های مساجد به واسطه امام زمان(عج) مبارزه با بدعت هایی است که مردم در دین ایجاد کرده اند و مناره مساجد و شکل کاخ گونه آنها نمونه هایی از این بدعت هاست که هیچ گونه دستور یا سفارشی از ناحیه پیامبران یا اهل بیت (علیهم السلام) درباره آنها وارد نشده است. لذا اگر تعابیر دیگری درباره مسجد الحرام یا مسجد النبی یا مساجد دیگر وارد شده است به همین معنا و مقصود تفسیر خواهد شد یعنی مبارزه با بدعت ها و امور نو پدید.




[/HR][1] لبه دندانه‏ دار بالاى كاخ‏ها، دندانه ‏هاى مثلث يا نيم‏دايره كه از گل يا سنگ يا آجر بر بالاى ديوار يا برج و بارومى‏سازند( فرهنگ عميد: ج 3 ص 2004).

[2] الإرشاد: ج 2 ص 385، إعلام الورى‏: ج 2 ص 291، كشف الغمّة: ج 3 ص 256، روضة الواعظين: ص 290، بحار الأنوار: ج 52 ص 339 ح 84.

[3] الغيبة، طوسى: ص 206 ح 175( با سند صحيح، با اعتماد بر طريقش به روايات سعد بن عبد اللَّه در الفهرست)، إعلام الورى: ج 2 ص 142، الخرائج و الجرائح: ج 1 ص 453 ح 39، كشف الغمّة: ج 3 ص 208، بحار الأنوار: ج 52 ص 323 ح 32.

[4] محمدى رى‏شهرى، محمد، دانشنامه امام مهدى «عجل الله فرجه» بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، 10جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر - قم - ايران، چاپ: 1، 1393 ه.ش.

ظاهرا در روایت داریم که مناره مسجد نباید بالاتر از سقف مسجد باشد که اگر این روایت درست باشد، مناره های اکثر مساجد امروز با رویت سازگار نیست چون قریب به اتفاق شان بالاتر از سقف مسجدند،

البته در شرح لمعه آمده بود که این کار مکروه است نه حرام

و به هر حال مناره های امروزی موید روایی ندارند و اصولا مناره برای پخش اذان است که از مسجد هم جدا بود و معنای بلند تر از سقف مسجد نبودن هم به همین معناست و موذن بالای ان رفته و اذان می گفت

ای کاش سند روایات تخریب مناره و برخی مساجد هم بررسی می شد

درباره محراب اطلاع زیادی اگر آقایون دارند بنویسند

با سلام

هنگامی که قائم (ع) قیام می کند، چهار مسجد را در کوفه ویران می سازد و هیچ مسجد مشرفی را نمی گذارد، مگر این که کنگره و اشراف آن را ویران می کند و با حالت سادگی و بدون اشراف، آن را بر جای می گذارد و هر مسجدی را که در مسیر جاده قرار بگیرد، ویران می سازد. شاید مراد، چهار مسجدی که سران لشکر یزید، پس از شهادت امام حسین (ع) به شکرانه کشتن آن حضرت، در کوفه ساختند و بعدها به «مساجد ملعونه» معروف شدند.

هر چند این مساجد اکنون موجود نیست، ولی ممکن است بعدها گروهی از روی دشمنی با اهل بیت، آن ها را دوباره بسازند. امام باقر (ع) نیز درباره این مساجد می فرماید: «در کوفه به دلیل شادی از کشتن حسین (ع) چهار مسجد ساخته شد که عبارتند از: مسجد اشعث، مسجد حریر، مسجد سماک و مسجد شبث بن ربعی» حضرت علی (ع) فرمود: بی گمان هنگامی که قائم ما قیام کند، مسجد کوفه را ویران کرده، قبله آن را تعدیل می کند»

ابوهاشم جعفری می گوید: خدمت امام حسن عسکری (ع) بودم که ایشان فرمود: «هنگامی که حضرت قائم قیام کند، دستور می دهد مناره ها و مقصوره هایی که در مساجد است، ویران شود» با خود گفتم: چرا حضرت چنین می کند؟ امام رو به من کرد و فرمود: «چون این ها بدعت هایی است که پیامبر و امامی آن را نساخته است.»

در روایات دیگر سخن از تخریب سقف مساجد و تخریب مسجد الحرام و مسجد النبی و باز گرداندن آن ها به اندازه اصلی شان است.

پی نوشت:

[1] من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 53؛ بحارالانوار، ج 52، ص 333

[2] مهدی موعود، ص 941

[3] بحارالانوار، ج 45، ص 189

[4] غیبه نعمانی، ص 317؛ بحارالانوار، ج 52، ص 364

[5] محلی از مسجد که برای خلیفه یا امام جماعت می ساختند تا در حال نماز در آن جا بایستد (فرهنگ عمید)

[6] غیبه طوسی، ص 123؛ کشف الغمه، ج 3، ص 208؛ بحارالانوار، ج 50، ص 215

[7] وسائل الشیعه، ج 3، ص 488؛ من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 153

[8] ارشاد مفید، ص 364؛ غیبه طوسی، ص 297؛ بحارالانوار، ج 52، ص 332
منابع:

موعودنامه(فرهنگ الفبایی مهدویت)/مجتبی تونه ای/ص218

پرسش: خراب کردن مناره ها توسط امام زمان (عج) به هنگام ظهور به چه معناست؟

پاسخ:

دو روایت درباره مطلب فوق که در دانشنامه امام مهدی علیه السلام از منابع متعدد نقل شده است ذکر می شود:
الإرشاد- به نقل از ابو بصير، در حديثى طولانى-: امام باقر عليه السلام فرمود: «هنگامى كه قائم قيام كند، به كوفه مى‏ رود و چهار مسجد را در آن منهدم مى‏ نمايد و هيچ مسجد كنگره‏ دارى‏[1] روى زمين نمى‏ ماند مگر آن كه آن را ويران و با خاك يكسانش مى‏ نمايد و راه [هاى‏] اصلى را توسعه مى‏دهد و هر بخشى از بنا را كه به درون راه آمده باشد، مى‏ شكند و سايه ‏بان و ناودان‏ هايى را كه آبشان به راه ‏ها مى‏ريزد، بر مى ‏دارد و بدعتى باقى نمى‏ گذارد، جز آن كه از ميانش مى‏برد و [نيز] سنّتى، جز آن كه برپايش مى‏دارد».[2]
الغيبة، طوسى- با سندش به نقل از داوود بن قاسم جعفرى-: نزد امام عسكرى (عليه السلام) بودم كه فرمود: «هنگامى كه قائم قيام كند، مناره و محراب‏ هايى را كه در مساجد هستند، منهدم مى‏كند».
با خودم گفتم: معناى اين كار چيست؟ كه امام (عليه السلام) رو به من كرد و فرمود: «معنايش اين است كه آنها امورى نوپديد و بدعت‏ آميزند و نه پيامبرى آنها را ساخته است و نه حجّتى».[3][4]
لازم به یاد آوری است که با توجه به اینکه روایات فوق در کتب معتبر آمده است و تواتر مفهومی دارد نیازمند بررسی سند نمی باشیم زیرا در چنین مواردی بررسی سندی چندان کمکی به اثبات اصل جریان که به صورت تواتر و کثرت نقل شده است نمی کند.
حاصل اینکه: منظور از خراب کردن مناره های مساجد به واسطه امام زمان(عج) مبارزه با بدعت هایی است که مردم در دین ایجاد کرده اند و مناره مساجد و شکل کاخ گونه آنها نمونه هایی از این بدعت هاست که هیچ گونه دستور یا سفارشی از ناحیه پیامبران یا اهل بیت (علیهم السلام) درباره آنها وارد نشده است. لذا اگر تعابیر دیگری درباره مسجد الحرام یا مسجد النبی یا مساجد دیگر وارد شده است به همین معنا و مقصود تفسیر خواهد شد یعنی مبارزه با بدعت ها و امور نو پدید.




[/HR][1] لبه دندانه‏ دار بالاى كاخ‏ها، دندانه ‏هاى مثلث يا نيم‏ دايره كه از گل يا سنگ يا آجر بر بالاى ديوار يا برج و بارومى‏ سازند. عمید، حسن (1354ش) فرهنگ عميد، نشر جاویدان، تهران ج 3 ص 2004.
[2] مفید، محمد بن محمد(1413ق) الإرشاد فی معرفه حجج الله علی العباد ناشر: کنگره شیخ مفید، چاپ اول، قم ج 2 ص 385.
[3] طوسی، محمد بن حسن( 1411ق) الغيبة، ناشر: دارالمعارف الاسلامیه، چاپ اول ، قم ص 206 ح 175.
[4] محمدى رى‏ شهرى، محمد،(1393ش) دانشنامه امام مهدى «عجل الله فرجه» بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، 10جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر - قم - ايران، چاپ: 1. ج 9ص 243.
موضوع قفل شده است