اعراب عدنای و قحطانی شاخه های آنها

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اعراب عدنای و قحطانی شاخه های آنها

لطفا در مورد اعراب عدنای و قحطانی و شاخه های آنها توضیح بفرمائید ؟




باسلام به گلبرگ عزیز

در سایت به طور مفصل در این باره صحبت شده است مثلا به این تایپیک ها مراجعه کنید:

http://www.askdin.com/showthread.php?t=35
http://www.askdin.com/showthread.php?t=4663
http://www.askdin.com/showthread.php?t=6664

حتی در ترکیب جمعیتی کوفه هم اعراب قحطانی و عدنانی حضور داشته اند. به این تایپیک هم نگاه کنید:

http://www.askdin.com/showthread.php?t=8675

بسم الله الرحمن الرحیم
علم (( نسب شناسی)) از قدیم در بین عرب ها رایج بوده و شاید میتوان گفت در بین اقوام دیگر بی نظیر یا کم نظیر است. بطوریکه آنها اصل و نسب و نام اجداد خود را سینه به سینه به فرزندان خودمنتقل میکردند وعلمای زیادی از در باب این علم ظاهر شدند و کتب زیادی نوشتند و به مناقشات بسیاری پرداختند. همچون ابن الکلبی و ابن حزم اندلسی و قلقشندی و ...و تا امروز نیز این علم جایگاه ویژه ی خود را نزد عرب دارد.در این جا قصد دارم نسب نامه دو رکن بزرگ قوم عرب باقیه یعنی عدنان و قحطان را قرار دهم تا با آنها بیشتر آشنا شویم.طبق تقسیمات نسب شناسان قوم عرب به دو قسمت بائده و باقیه تقسیم می شود.عرب بائده به قبائل و اقوام عربی اطلاق می شود که بعلل مختلف منقرض شده اندیا بتدریج و در قبائل دیگرمنحل شدند.از این قبائل بائده می توان به طسم ، جدیس، عاد ، ثمود، عمالقه،عبدالضخم و ... اشاره کرد.اما قبائل و اقوام عربی که باقی ماندند به (( عرب باقیه)) مشهورند.عدنان و قحطان را میتوان به دو بازوی تنومند قوم عرب باقیه تشبیه کردکه مایه ی افتخار عربند.تصویر فوق از کتاب ( القبائل العربیه انسابها و اعلامها) نقل نوشته ی دکتر احسان النص نقل شده است.این نسبنامه مختص به قبائل نامدار و اصیل (قحطان) است.و در آن چگونگی ارتباط قبائل عرب قحطانی نشان داده شده است. از مهمترین قبائل قحطانی میتوان به این قبائل اشاره کردازد ( که خود شامل قبائل اوس و خزرج و خزاعه و... میشود) ، حِمیَر، مذحج ،زبید، طی( قبیله حاتم طائی) و قبیله ی کنده و ... .که خود این قبائل بزرگ به قبائل و تیره های کوچکترنیز تقسیم میشوند .نسب نامه ی فوق به قبائل پرآوازه ی ( عدنان) تعلق دارد که آنان از نوادگان حضرت اسماعیل بن ابراهیم ( علیهم السلام)میباشند.البته باید خاطر نشان کرد که ( عدنان) با واسطه ی اجداد به حضرت اسماعیل ( علیه السلام) متصل میشود و تصور نشود که اوفرزند مستقیم خود حضرت اسماعیل ( علیه السلام) است.از رسول الله صل الله علیه و آله روایت شده است که فرمود: هرگز اجداد بالاتر از عدنان را نام نبرید زیرا تعداد و نام آنان بطور واضح معلوم نیست.و اما آنچه که واضح و معلومست و تمامی عرب و نسب شناسان به آن یقین دارندآن است که در نهایت نسب عدنان به اسماعیل بن ابراهیم( علیهم السلام)میرسد .و آیات قرآن نیز آن را تأکید میکنند.قریش قبیله ی پیامبر از آنان است.از مهمترین قبائل عدنان دو قبیله ی (مُضَر) و ( ربیعه) را میتوان نام برد که خود شامل قبائل بزرگ دیگری نیز میشوند.ربیعه و مضر برادر و فرزندان نزار میباشند.از قبائل مضر بن نزار میتوان کنانه و هوازن و بنی تمیم و بنی اسد را نام برد.از قبائل ربیعه بن نزار میتوان بنی بکر بن وائل ، تغلب، عنزه، عبدالقیس را نام برد.لازم به ذکر است که نسبنامه های فوق نسب امام علی ( علیه السلام) رابصورت مختصر بیان میکند و او را مستقیم به فهر بن مالک میرساند.اما اگر نسب کامل پیامبر و امام علی ( صلوات الله علیهم) را بخواهیم باید گفت که رسول الله ( صل الله علیه و آله)فرزند عبدالله و امام علی ( علیه السلام)فرزندابوطالب میباشند .پدر بزرگ آن دو بزرگوار عبدالمطلب بن هاشم بن عبدالمناف بن قصی بن کلاب بن مره بن کعب بن لؤی بن غالب بن فهر بن مالک بن النظر بن کنانه بن خزیمه بن مدرکه بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنانمیباشد.

موضوع قفل شده است