جمع بندی اعتبار حرز امیرالمؤمنین علیه السلام

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اعتبار حرز امیرالمؤمنین علیه السلام

با سلام
آیا این حرز که در بحار الانوار آمده معتبر است؟ معنای این کلمات که به
رنگ قرمز مشخص شده چیست و به چه زبانی است؟! در برخی از سایت ها (خصوصا سایت های وهابی) این مطالب را به تمسخر گرفته اند و مدعی خرافی بودن شیعه شده اند که نزد خود حرز نگهداری می کنند اگر ممکن است در اینباره نیز صحبت بفرمایید که هر چیزی را نفهمیدیم می شود تمسخر و انکار کرد؟!

حرز لأمير المؤمنين ع‏

لِلْمَسْحُورِ وَ التَّوَابِعِ وَ الْمَصْرُوعِ وَ السَّمِّ وَ السُّلْطَانِ وَ الشَّيْطَانِ وَ جَمِيعِ مَا يَخَافُهُ الْإِنْسَانُ وَ مَنْ عُلِّقَ عَلَيْهِ هَذَا الْكِتَابُ لَا يَخَافُ اللُّصُوصَ وَ السَّارِقَ وَ لَا شَيْئاً مِنَ السِّبَاعِ وَ الْحَيَّاتِ وَ الْعَقَارِبِ وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ يُؤْذِي النَّاسَ وَ هَذِهِ كِتَابَتُهُ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ أي كنوش أي كنوش أرشش عطينطينطح يا ميططرون فريالسنون ما وماسا ماسوما يا طيطشالوش خيطوش مشفقيش مشاصعوش أوطيعينوش ليطيفتكش هذا هذا وَ ما كُنْتَ بِجانِبِ الْغَرْبِيِّ إِذْ قَضَيْنا إِلى‏ مُوسَى الْأَمْرَ وَ ما كُنْتَ مِنَ الشَّاهِدِينَ‏ اخْرُجْ بِقُدْرَةِ اللَّهِ مِنْهَا أَيُّهَا اللَّعِينُ بِعِزَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ اخْرُجْ مِنْهَا وَ إِلَّا كُنْتَ مِنَ الْمَسْجُونِينَ اخْرُجْ مِنْهَا فَما يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيها فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ‏ اخْرُجْ‏ مَذْؤُماً مَدْحُوراً مَلْعُوناً كَما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا اخْرُجْ يَا ذَوِي الْمَخْزُونِ اخْرُجْ يَا سورا سور بِالاسْمِ الْمَخْزُونِ يَا ميططرون طرعون مراعون تَبَارَكَ‏ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ‏ يَاهِيّاً شَرَاهِيَّا حَيّاً قَيُّوماً بِالاسْمِ الْمَكْتُوبِ عَلَى جَبْهَةِ إِسْرَافِيلَ اطْرُدْ عَنْ صَاحِبِ هَذَا الْكِتَابِ كُلَّ جِنِّيٍّ وَ جِنِّيَّةٍ وَ شَيْطَانٍ وَ شَيْطَانَةٍ وَ تَابِعٍ وَ تَابِعَةٍ وَ سَاحِرٍ وَ سَاحِرَةٍ وَ غُولٍ وَ غُولَةٍ وَ كُلِّ مُتَعَبِّثٍ وَ عَابِثٍ يَعْبَثُ بِابْنِ آدَمَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ وَ عِتْرَتِهِ الطَّاهِرِينَ.

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد تذکره


این روایت در کتاب مکارم الاخلاق از ابی نصر حسن بن فضل طبرسی صفحه 415 آمده است و این حرز سند ندارد از طرفی کلماتی در آن وجود دارد که عربی نیست و ترجمه کردنش متخصص می خواهد و فائده ای هم ندارد و از این‌ جهت محل بحث است که آیا صلاحیت دارد یا ندارد.لذا نمی شود به آن استناد کرد

یکتای بی همتا;778309 نوشت:
با سلام
آیا این حرز که در بحار الانوار آمده معتبر است؟ معنای این کلمات که به
رنگ قرمز مشخص شده چیست و به چه زبانی است؟! در برخی از سایت ها (خصوصا سایت های وهابی) این مطالب را به تمسخر گرفته اند و مدعی خرافی بودن شیعه شده اند که نزد خود حرز نگهداری می کنند اگر ممکن است در اینباره نیز صحبت بفرمایید که هر چیزی را نفهمیدیم می شود تمسخر و انکار کرد؟!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
ای کنوش [یش ای کنوش اره شش عطیطسفیخ یا مظظرون قرتالیون ما و ماسوماس ما طیطسالوس خیطوس مسفقلس مساصعوس الطیعوس لطیفوس اقرطیعوش لطفیکس هذا هذا - وَ ما کُنْتَ بِجانِبِ الْغَرْبِیِّ إِذْ قَضَیْنا إِلی مُوسَی الْأَمْرَ وَ ما کُنْتَ مِنَ الشَّاهِدِینَ اخْرُجْ بِقُدْرَةِ اللَّهِ مِنْهَا أَیُّهَا اللَّعِینُ بِقُوَّةِ بِعِزَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اخْرُجْ مِنْهَا وَ إِلَّا کُنْتَ مِنَ الْمَسْجُونِینَ اخْرُجْ مِنْها فَما یَکُونُ لَکَ أَنْ تَتَکَبَّرَ فِیها فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً مَلْعُوناً - کَما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ وَ کانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا اخْرُجْ یَا ذَا الْمَخْزُونِ اخْرُجْ یَا سورا یَا سوراسور بِالاسْمِ الْمَخْزُونِ یا میططرون طرعون مراعون تَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ باهیا شراهیا حَیّاً قَیُّوماً بِالاسْمِ الْمَکْتُوبِ عَلَی جَبْهَةِ إِسْرَافِیلَ اطْرُدُوا عَنْ صَاحِبِ هَذَا الْکِتَابِ کُلَّ جِنِّیٍّ وَ جِنِّیَّةٍ وَ شَیْطَانٍ وَ شَیْطَانَةٍ وَ تَابِعٍ وَ تَابِعَةٍ وَ سَاحِرٍ وَ سَاحِرَةٍ وَ غُولٍ وَ غُولَةٍ وَ کُلِّ مُتَعَبِّثٍ وَ عَابِثٍ یَعْبَثُ بِابْنِ آدَمَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ

با سلام

اینها اسمای خداوند به زبان سریانی یا عبری و برخی هم اسامی فرشتگان بلند مرتبه یا پادشاهان جن هستند که مولا علی در این حرز آورده اند مثلا جایی دیدم گفته شده بود ای کنوش یعنی لا اله الا الله!

در خود این حرز اسم آهیا شراهیا در کنار اسم حی قیوم آمده! این اسامی در علوم غریبه کاربرد دارد و مردم عادی درباره این اسامی چیزی نمیدانند!

حضرت در این حرز به فرشتگان امر میکنند که " یا میططرون طرعون مراعون تَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ باهیا شراهیا حَیّاً قَیُّوماً بِالاسْمِ الْمَکْتُوبِ عَلَی جَبْهَةِ إِسْرَافِیلَ اطْرُدُوا عَنْ صَاحِبِ هَذَا الْکِتَابِ کُلَّ جِنِّیٍّ وَ جِنِّیَّةٍ " یعنی ای فرشتگان از حامل این حرز هر جن مذکر و مونثی و.... را دور و طرد کنید

در ضمن برخی از اسامی در این حرز باید تصحیح شود!

امام حسین علیه السلام در دعای حجابی که دارند به این اسماء الهی عبری سریانی اشاره میکنند و از خداوند مدد میطلبند که اذیت جن و انس را از ایشان با اشباح و ارواح نورانی و اسماء سریانی و کلمات عبری و... دور کند!

یَا مَنْ شَأْنُهُ الْکِفَایَةُ وَ سُرَادِقُهُ الرِّعَایَةُ یَا مَنْ هُوَ الْغَایَةُ وَ النِّهَایَةُ یَا صَارِفَ السُّوءِ وَ السَّوَایَةِ وَ الضُّرِّ اصْرِفْ عَنِّی أَذِیَّةَ الْعَالَمِینَ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَجْمَعِینَ بِالْأَشْبَاحِ النُّورَانِیَّةِ وَ بِالْأَسْمَاءِ السُّرْیَانِیَّةِ وَ بِالْأَقْلَامِ الْیُونَانِیَّةِ وَ بِالْکَلِمَاتِ الْعِبْرَانِیَّةِ وَ بِمَا نَزَلَ فِی الْأَلْوَاحِ مِنْ یَقِینِ الْإِیضَاحِ اجْعَلْنِی اللَّهُمَّ فِی حِرْزِکَ وَ فِی حِزْبِکَ وَ فِی عِیَاذِکَ وَ فِی سِتْرِکَ وَ فِی کَنَفِکَ مِنْ کُلِّ شَیْطَانٍ مَارِدٍ وَ عَدُوٍّ رَاصِدٍ وَ لَئِیمٍ مُعَانِدٍ وَ ضِدٍّ کَنُودٍ وَ مِنْ کُلِّ حَاسِدٍ بِبِسْمِ اللَّهِ اسْتَشْفَیْتُ وَ بِسْمِ اللَّهِ اسْتَکْفَیْتُ وَ عَلَی اللَّهِ تَوَکَّلْتُ وَ بِهِ اسْتَعَنْتُ وَ إِلَیْهِ اسْتَعْدَیْتُ عَلَی کُلِّ ظَالِمٍ ظَلَمَ وَ غَاشِمٍ غَشَمَ وَ طَارِقٍ طَرَقَ وَ زَاجِرٍ زَجَرَ - فَاللَّهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ

جناب شیخ بهایی هم در یکی از دستوراتش از چنین اسمایی استفاده کرده بود!

یکتای بی همتا;778309 نوشت:
حرز لأمير المؤمنين ع‏

لِلْمَسْحُورِ وَ التَّوَابِعِ وَ الْمَصْرُوعِ وَ السَّمِّ وَ السُّلْطَانِ وَ الشَّيْطَانِ وَ جَمِيعِ مَا يَخَافُهُ الْإِنْسَانُ وَ مَنْ عُلِّقَ عَلَيْهِ هَذَا الْكِتَابُ لَا يَخَافُ اللُّصُوصَ وَ السَّارِقَ وَ لَا شَيْئاً مِنَ السِّبَاعِ وَ الْحَيَّاتِ وَ الْعَقَارِبِ وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ يُؤْذِي النَّاسَ وَ هَذِهِ كِتَابَتُهُ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ أي كنوش أي كنوش أرشش عطينطينطح يا ميططرون فريالسنون ما وماسا ماسوما يا طيطشالوش خيطوش مشفقيش مشاصعوش أوطيعينوش ليطيفتكش هذا هذا وَ ما كُنْتَ بِجانِبِ الْغَرْبِيِّ إِذْ قَضَيْنا إِلى‏ مُوسَى الْأَمْرَ وَ ما كُنْتَ مِنَ الشَّاهِدِينَ‏ اخْرُجْ بِقُدْرَةِ اللَّهِ مِنْهَا أَيُّهَا اللَّعِينُ بِعِزَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ اخْرُجْ مِنْهَا وَ إِلَّا كُنْتَ مِنَ الْمَسْجُونِينَ اخْرُجْ مِنْهَا فَما يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيها فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ‏ اخْرُجْ‏ مَذْؤُماً مَدْحُوراً مَلْعُوناً كَما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا اخْرُجْ يَا ذَوِي الْمَخْزُونِ اخْرُجْ يَا سورا سور بِالاسْمِ الْمَخْزُونِ يَا ميططرون طرعون مراعون تَبَارَكَ‏ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ‏ يَاهِيّاً شَرَاهِيَّا حَيّاً قَيُّوماً بِالاسْمِ الْمَكْتُوبِ عَلَى جَبْهَةِ إِسْرَافِيلَ اطْرُدْ عَنْ صَاحِبِ هَذَا الْكِتَابِ كُلَّ جِنِّيٍّ وَ جِنِّيَّةٍ وَ شَيْطَانٍ وَ شَيْطَانَةٍ وَ تَابِعٍ وَ تَابِعَةٍ وَ سَاحِرٍ وَ سَاحِرَةٍ وَ غُولٍ وَ غُولَةٍ وَ كُلِّ مُتَعَبِّثٍ وَ عَابِثٍ يَعْبَثُ بِابْنِ آدَمَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ وَ عِتْرَتِهِ الطَّاهِرِينَ.

سلام
همانطور که کارشناس گفت و خودتان هم احتمالا از قبل می دانستید این روایت مرسل و بدون سند است. علامه طبرسی این روایت را در کتاب مکارم الاخلاق صفحه ی 415 و سید بن طاووس نیز با اندکی اختلاف در کتاب مهج الدعوات صفحه ی 8 آورده است.

اما درباره ی متن حدیث چند روایت در این رابطه از کتاب طب الائمه می آورم:

ابراهيم بن مامون قال حدثنا حماد بن عيسى عن شعيب العقرقوفي عن أبى بصير عن أبى عبد الله عليه السلام قال لا باس بالرقى من العين والحمى والضرس وكل ذات هامة لها حمة إذا علم الرجل ما يقول لا يدخل في رقيته وعوذته شيئا لا يعرفه. ( طب الائمه ص48)
ترجمه: امام صادق فرمودند: ورد خوانی اشکالی ندارد، برای چشم‌زخم ، و تب، و دندان و همه انواع گزش در صورتی که شخص بداند چه می گوید، ولی چیزی که معنی آن را نداند نباید در وردها وارد کند.

محمد بن يزيد بن سليم الكوفي قال حدثنا النضر بن سويد عن عبد الله بن سنان عن أبى عبد الله عليه السلام قال سألته عن رقيه العقرب والحية والنشرة ورقية المجنون والمسحور الذي يعذب قال يا ابن سنان لا باس بالرقية والعوذة والنشرة إذا كانت من القرآن ومن لم يشفه القرآن فلا شفاه الله وهل شئ ابلغ في هذه - الاشياء من القرآن اليس الله جل جلاله يقول وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين اليس يقول تعالى ذكره وثناؤه لو انزلنا هذا القرآن على جبل لرأيته خاشعا متصدعا من خشية الله سلونا نعلمكم ونوقفكم على قوارع القرآن لكل داء.( طب الائمه ص48)

ترجمه : ابن سنان می گوید از امام صادق درباره ی ورد و نشره عقرب و مار، جنون، سحر و کسی که شکنجه می‌شود سوال کردم پس فرمودند : ابن سنان، ورد و تعویذ و نشره اشکال ندارد، درصورتی که از قرآن باشد، کسی راکه قرآن شفا ندهد خداوند هم شفایش نمی دهد. آیا خداوند تبارک و تعالی نمی‌فرماید: آیاتی از قرآن نازل می‌کنیم که برای مؤمنین شفاست. آیا خداوند تبارک و تعالی نمی‌فرماید:(( قرآن اگر بر کوه نازل شود کوه ترک می‌خورد و خاشع و خاضع خواهد بود.)) از ما بپرسید، به شما می‌آموزیم آیات درمانی قرآن را برای هر بیماری.

أحمد بن محمد بن مسلم قال: سألت ابا جعفر محمد الباقر عليه السلام أنتعوذ شئ من هذه الرقى قال: إلا من القرآن فان عليا كان يقول ان كثيرا من الرقى والتمايم من الاشراك.( طب الائمه ص48)

ترجمه: احمد بن محمد بن مسلم امام باقر سوال کرد که آیا می توانیم با چیزی از این ورد ها تعویذ بکنیم ؟ فرمودند: فقط در صورتی که از قرآن باشد پس به راستی که حضرت علی می گفت که بسیاری از ورد ها و حرزها شرک است.

جعفر بن عبد الله بن ميمون السعدي قال حدثنا نصر بن يزيد القاسم قال قال أبو عبد الله الصادق عليه السلام ان كثيرا من التمايم شرك. ( طب الائمه ص48)

ترجمه : امام صادق فرمودند: بسیاری از حرزها شرک است.

اما درباره ی روایت تقویت کننده فقط یک مورد را ( یاهیا شراهیا) توانستم پیدا کنم :

إبراهيم بن خالد قال حدثنا إبراهيم بن عبد ربه عن ثعلبة عن أبي بصير عن أبي عبد الله ع قال إن هذه الرقية رقية الضرس و هي نافعة لا تخالف أبدا أصلا بإذن الله تعالى حمد إلى ثلاثة أوراق من ورق الزيتون فكتب على وجه الورقة بسم الله لا ملك أعظم من الله ملك و أنت له الخليفة ياهيا شراهيا أخرج الداء و أنزل الشفاء و صلى الله على محمد و آل محمد و سلم تسليما قال أبو عبد الله ع ياهيا شراهيا اسمان من أسماء الله تعالى بالعبرانية و تكتب على ظهر الورقة ذلك و تشد بغزل جارية لم تحض في خرقة نظيفة و تعقد عليه سبع عقد و تسمي على كل عقدة باسم نبي و الأسامي آدم نوح إبراهيم موسى عيسى شعيب و تصلي على محمد و آله ع و تعلقه عليه يبرأ بإذن الله تعالى. ( طب الائمه ص 24 و 25)

ترجمه : این ورد دندان است و هیچ وقت بی اثر نیست، سه برگ درخت زیتون بگیرید و روی برگ بنویسید بسم الله لا ملك اعظم من الله ملك وأنت له الخليفة ياهيا شراهيا اخرج الداء وانزل الشفاء وصلى الله على محمد وآل محمد وسلم تسليما. امام فرمودند ياهيا شراهيا دو تا از نام‌های خداوند به زبان عبرانی است و روی پشت برگ هم بنویسید و با نخی که توسط دختری نابالغ که حیض ندیده است ریسیده شده، در پارچه‌ای تمیز هفت گره بزنید و روی هر گره اسم یک پیامبر گذاشته شود، حضرت آدم (ع)، حضرت نوح (ع)، حضرت ابراهیم (ع)، حضرت موسی (ع)، حضرت عیسی (ع)، حضرت شعیب (ع) و صلوات بفرست بر محمد و خاندان او، و بر (گردن) او (بیمار) آویزان کن که به اذن خدا خوب می‌شود .

باسلام
از حیث سند غالبا همینطور هستند یعنی سند ندارند (البته شاید بشود مویداتی آورد اما لزومی ندارد یا مثلا بگوییم حرزی مستحبی است و مستحبات سند نمی خواهد و از اینگونه توجیهات که معمولا می آورند) از این جهت دنبال متن بودم که این عبارات چیست چون وقتی ظاهرا سند ندارد و متن هم معلوم نیست چه چیزی نوشته شده است اگر انکار هم نکنیم به حکم آیه ولاتقف ما لیس لک به علم باید توقف کنیم در مورد آن البته در جاهای دیگری هم از این عبارات که معانی آن را نمی دانم وارد شده که آنهم از جهت سند ظاهرا وضعیت مشابهی دارند و سند ندارند زیرا عموما کسی این موارد با این حروف عجیب حداقل برای بنده را حفظ نمی کرده که راوی آن را ذکر کنند بلکه به طور مکتوب به دست محدثین می رسیده

لمن بال في النوم‏

يُكْتَبُ عَلَى الرَّقِّ وَ يُعَلَّقُ عَلَيْهِ هف‏ هف‏ هد هد هف‏ هف‏ هات هات أناله كف كف كف هف هفف هفف هفف معهم مسعر لم‏ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ الْغَالِبُ مِنْ حَيْثُ يَسْتَحْسِرُ الْعَدُوُّ إِبْلِيسُ شح لِبَنِي آدَمَ كَمَا الَّذِي سَجَدَ لِآدَمَ الْمَلَائِكَةُ بِإِذْنِ اللَّهِ إِنَّهُ كَرِيمَةٌ بِنْتُ كَرِيمَةٍ وَ وَلَدُ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ ... شددت شددت بسورة سورة صفه صفه خَتَمْتُ بِخَاتَمِ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ.

این متن شاید برگرفته از علم حروف باشد که البته وقتی نمی توان صحت این مطالب را از طریق سند بدست آورد و عالم ربانی هم در دسترس نداریم که برای ما این مطالب را توضیح دهد صحت آن را از طریق تجریه هم شاید بتوان بدست آورد که اگر کسی دارای فرزند کوچک با مشکل فوق است اگر امتحان کرد لطف کند به ما خبر دهد ممنون می شویم:khandeh!:



للكلف و البرص‏

تَخُطُّ عَلَيْهِ خَطّاً مُدَوَّراً ثُمَّ تَكْتُبُ فِي وَسَطِهِ بوتا بوتا برتاتا ادعني أصواتا وَ هِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِما تَفْعَلُونَ‏.
(أيضا)

يَكْتُبُ عَلَيْهِ بُكْرَةً بِالرِّيقِ قَبْلَ أَنْ يَأْكُلَ شَيْئاً أَوْ يَشْرَبَ هريقة مريقة حتى يجب الطريقة.

(أيضا)

يَكْتُبُ بُكْرَةً قهر يد قهر أبتد كسرهن كروهن سالاخسك باد بِحَقِّ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ.




رقية الحية

وَ هِيَ رُقْيَةُ سُلَيْمَانَ النَّبِيِّ عَلَى نَبِيِّنَا وَ آلِهِ وَ عَلَيْهِ السَّلَامُ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ خَاتَمُ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ أخ أخ و ماسكه ملائكة هبوا سبومار و اماذا و داقوى فرادى مَرْيَمَ هندنا بِسْمِ اللَّهِ خَاتَمٌ وَ بِاللَّهِ الْخَاتَمُ تَقْرَأُ ذَلِكَ ثَلَاثاً فَإِنَّهَا تَقِفُ وَ تُخْرِجُ لِسَانَهَا فَخُذْهَا عِنْدَ ذَلِكَ وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ لَا تَدْخُلَ الْحَيَّةُ مَنْزِلَكَ تَكْتُبُ أَرْبَعَ رِقَاعٍ وَ تَدْفِنُ فِي زَوَايَا بَيْتِكَ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ هجه و مهجه و يهوريحيا و اطرد.


رقية للعقرب‏

يَكْتُبُ بُكْرَةَ يَوْمِ الْخَامِسِ مِنْ إِسْفَنْدَارْمَذْ مَاهَ وَ يَكُونُ عَلَى وُضُوءٍ وَ لَا يَتَكَلَّمُ حَتَّى يَفْرُغَ مِنَ الْكِتَابَةِ وَ يَحْفَظُهُ لَا تَلْدَغُهُ عَقْرَبٌ بِسْمِ اللَّهِ سَبِّحْهُ سحه قرنيه برنيه ملحه بحرقعيا برقعيا قفطا قطعه تفطه.

عصران;779065 نوشت:
اما درباره ی روایت تقویت کننده فقط یک مورد را ( یاهیا شراهیا) توانستم پیدا کنم :

قلب سلیم";778985 نوشت:
در خود این حرز اسم آهیا شراهیا در کنار اسم حی قیوم آمده! این اسامی در علوم غریبه کاربرد دارد و مردم عادی درباره این اسامی چیزی نمیدانند!

تنها لغتي كه بنده می دانستم و شما دو بزرگوار اشاره داشتید همین یک لغت بود که هم مفسرین اهل سنت و هم مفسرین شیعه ذیل داستان آوردن تخت بلقیس ذکر کرده اند که آصف بن برخیا با همین ذکر آهیا شراهیا (به زبان خودشان یا حی و یا قیوم) تخت بلقیس را آورد و البته جاهای دیگری هم آمده که موسی از این اسم استفاده می کرده و ...
البته می گویند این لغت به زبان عبری و همان یا حی و یا قیوم است که البته بنده آشنایی چندانی هم با زبان عبری ندارم مثلا در ادامه همان حرز حضرت امیر این علائم هم در کتاب آمده که باز بنده دقیقا نمی دانم چیست و اگر کاربران و کارشناسان با این مسائل آشنایی دقیق دارند بنده را راهنمایی کنند!
البته حروفی که نوشته شده در سمت راست ظاهرا خیر خیر خیر خیر خیر خیر سر خیر است و حروف سمت چپ هم مشخص نیست برای بنده و یا همان خیر خیر ... که مثلا به چه معنایی است و اصلا چیست؟ اینکه ممکن است مربوط به علم الحروف باشد و ... را تا حدودی به طور اجمال می دانم اما به طور دقیق خیر!

یکتای بی همتا;779077 نوشت:
تنها لغتي كه بنده می دانستم و شما دو بزرگوار اشاره داشتید همین یک لغت بود که هم مفسرین اهل سنت و هم مفسرین شیعه ذیل داستان آوردن تخت بلقیس ذکر کرده اند

سلام
البته برای فهم معنای آن حرز قرائن دیگری هم هست ولی دیگر آن قرائن جزو روایات شیعه نیست.

مثلا (( ارشش)) اگر عربي باشد فعل امر از مصدر ((ارشاش)) است به معنای بباران یا بریزان یا مثلا (( طرعون)) به عبری به معنای تجدید نظر است. یا مثلا درباره ی واژه ی (( میططرون)) :

وناظر هذا الشيخ القبطي (بحضرة أحمد) بن طولون جماعة من أهل الديانات والنحل، فممّا قال لليهود : أنتم تزعمون أنّ الله خلق آدم على صورته وأنّ الباري تعالى أبيض الرأس واللحية وأنّ الله تعالى قال: أنا النار المحرقة والحمّى الآكلة، وفي توراتكم أنّ بنات لوط سقينه الخمر حتّى سكر وزنى بهنّ وحملن منه وولدن، وأنّ موسى ردّ على الله الرسالة مرّتين حتّى اشتدّ غضب الله، وأنّ هارون صنع العجل الّذي عبده بنو إسرائيل، وتقولون في يوم عيد الكفور ، وهو لعشر خلون من تشرين الأوّل، إنّ الربّ الصغير- ويسمّونه ميططرون يقوم في هذا اليوم ويقول: ويلي إذا خربت بيتي وأيتمت بنتي، وينتف شعره، تعالى الله عمّا يقول الظالمون علوّا كبيرا. . ( المسالک و الممالک بکری ج1 ص 512)

یکتای بی همتا;779077 نوشت:
باسلام

تنها لغتي كه بنده می دانستم و شما دو بزرگوار اشاره داشتید همین یک لغت بود که هم مفسرین اهل سنت و هم مفسرین شیعه ذیل داستان آوردن تخت بلقیس ذکر کرده اند که آصف بن برخیا با همین ذکر آهیا شراهیا (به زبان خودشان یا حی و یا قیوم) تخت بلقیس را آورد و البته جاهای دیگری هم آمده که موسی از این اسم استفاده می کرده و ...
البته می گویند این لغت به زبان عبری و همان یا حی و یا قیوم است که البته بنده آشنایی چندانی هم با زبان عبری ندارم مثلا در ادامه همان حرز حضرت امیر این علائم هم در کتاب آمده که باز بنده دقیقا نمی دانم چیست و اگر کاربران و کارشناسان با این مسائل آشنایی دقیق دارند بنده را راهنمایی کنند!
البته حروفی که نوشته شده در سمت راست ظاهرا خیر خیر خیر خیر خیر خیر سر خیر است و حروف سمت چپ هم مشخص نیست برای بنده و یا همان خیر خیر ... که مثلا به چه معنایی است و اصلا چیست؟ اینکه ممکن است مربوط به علم الحروف باشد و ... را تا حدودی به طور اجمال می دانم اما به طور دقیق خیر!


باسلام

این تصاویر طلسم هستند که به این شکل میباشند! طلسمات انواع مختلف دارد! مثلا یک شکل به معنی حرف ح یا ... میباشد و...

تصویر این طلسمات رو حذف کنید چون عوارض دارد!

این قبیل اسمها همانطور که گفتم برخی اسمهای خداوند متعال به زبان سریانی عبرانی است و برخی هم اسامی فرشتگان و جنیان است.

اسم خبیر علیم حکیم و تمام اسامی خداوند به زبان عبرانی هم موجود است ولی بیشتر در علوم غریبه بکار میبرند!

دوره آموزشی زبان آرامی (سریانی)
http://www.cgie.org.ir/fa/news/49708

جمع بندی

پرسش:
[h=2]اعتبار حرز امیرالمؤمنین علیه السلام
[/h]لِلْمَسْحُورِ وَ التَّوَابِعِ وَ الْمَصْرُوعِ وَ السَّمِّ وَ السُّلْطَانِ وَ الشَّيْطَانِ وَ جَمِيعِ مَا يَخَافُهُ الْإِنْسَانُ وَ مَنْ عُلِّقَ عَلَيْهِ هَذَا الْكِتَابُ لَا يَخَافُ اللُّصُوصَ وَ السَّارِقَ وَ لَا شَيْئاً مِنَ السِّبَاعِ وَ الْحَيَّاتِ وَ الْعَقَارِبِ وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ يُؤْذِي النَّاسَ وَ هَذِهِ كِتَابَتُهُ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ أي كنوش أي كنوش أرشش عطينطينطح يا ميططرون فريالسنون ما وماسا ماسوما يا طيطشالوش خيطوش مشفقيش مشاصعوش أوطيعينوش ليطيفتكش هذا هذا وَ ما كُنْتَ بِجانِبِ الْغَرْبِيِّ إِذْ قَضَيْنا إِلى‏ مُوسَى الْأَمْرَ وَ ما كُنْتَ مِنَ الشَّاهِدِينَ‏ اخْرُجْ بِقُدْرَةِ اللَّهِ مِنْهَا أَيُّهَا اللَّعِينُ بِعِزَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ اخْرُجْ مِنْهَا وَ إِلَّا كُنْتَ مِنَ الْمَسْجُونِينَ اخْرُجْ مِنْهَا فَما يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيها فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ‏ اخْرُجْ‏ مَذْؤُماً مَدْحُوراً مَلْعُوناً كَما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا اخْرُجْ يَا ذَوِي الْمَخْزُونِ اخْرُجْ يَا سورا سور بِالاسْمِ الْمَخْزُونِ يَا ميططرون طرعون مراعون تَبَارَكَ‏ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ‏ يَاهِيّاً شَرَاهِيَّا حَيّاً قَيُّوماً بِالاسْمِ الْمَكْتُوبِ عَلَى جَبْهَةِ إِسْرَافِيلَ اطْرُدْ عَنْ صَاحِبِ هَذَا الْكِتَابِ كُلَّ جِنِّيٍّ وَ جِنِّيَّةٍ وَ شَيْطَانٍ وَ شَيْطَانَةٍ وَ تَابِعٍ وَ تَابِعَةٍ وَ سَاحِرٍ وَ سَاحِرَةٍ وَ غُولٍ وَ غُولَةٍ وَ كُلِّ مُتَعَبِّثٍ وَ عَابِثٍ يَعْبَثُ بِابْنِ آدَمَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ وَ عِتْرَتِهِ الطَّاهِرِينَ.
پاسخ :
این روایت در کتاب مکارم الاخلاق از ابی نصر حسن بن فضل طبرسی صفحه 415 آمده است و این حرز سند ندارد از طرفی کلماتی در آن وجود دارد که عربی نیست و ترجمه کردنش متخصص می خواهد و فائده ای هم ندارد و از این‌ جهت محل بحث است که آیا صلاحیت دارد یا ندارد.لذا نمی شود به آن استناد کرد
موضوع قفل شده است