اعاده نمازهای واجب

تب‌های اولیه

13 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اعاده نمازهای واجب

بسمه تعالی

با سلام واحترام

جهت اعاده مجدد تمام نمازهای واجب یومیه عمر چگونه میتوان نیت کرد؟ باید نیت نمازقضا کنیم؟ اگه نماز قضا محسوب میشود این چند سالی که ممکنه طول بکشد این نمازها خوانده شود در کنار این نمازها میتوان نمازهای مستحبی خواند؟

سپاسگزار

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد سجاد

[="Tahoma"][="Black"]

مقلدمقام معظم رهبری;738148 نوشت:
بسمه تعالی

با سلام واحترام

جهت اعاده مجدد تمام نمازهای واجب یومیه عمر چگونه میتوان نیت کرد؟ باید نیت نمازقضا کنیم؟ اگه نماز قضا محسوب میشود این چند سالی که ممکنه طول بکشد این نمازها خوانده شود در کنار این نمازها میتوان نمازهای مستحبی خواند؟

سپاسگزار

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

نمازهایی را که در وقت آن خوانده شده و به اصطلاح قضا نشده را (چون تکلیف به نماز با همان نماز اول ساقط شده) نمی توان اعاده کرد و اعاده مجدد آن وجهی ندارد.

نمازهایی را که اصلا خوانده نشده می توانید در هر زمانی قضا کنید و همراه با آن خواندن نماز مستحبی هم مانعی ندارد.

در پناه حضرت حق باشید

پی نوشت:
آیت الله خامنه ای ، استفتائات سایت معظم له به آدرس:
http://www.leader.ir/tree/view.php?parent=n11185&catid=49&lang=fa
http://www.leader.ir/tree/view.php?parent=n12677&catid=49&lang=fa[/]

با سلام و تشکر از کارشناس محترم
بنده هم سوالی دارم که اینجا میپرسم که تاپیک نزنم براش

آیا میشه نمازی که بصورت جماعت خواندیم در اول وقت رو در وقت فضیلت بصورت فرادی اعاده کنیم ؟
اصلا اینکار فضیلتی داره ؟

با تشکر
مقلد آیت الله مکارم شیرازی

شروین;738458 نوشت:
با سلام و تشکر از کارشناس محترم
بنده هم سوالی دارم که اینجا میپرسم که تاپیک نزنم براش

آیا میشه نمازی که بصورت جماعت خواندیم در اول وقت رو در وقت فضیلت بصورت فرادی اعاده کنیم ؟
اصلا اینکار فضیلتی داره ؟

با تشکر
مقلد آیت الله مکارم شیرازی

عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

نیازی به اعاده این نماز نیست و وجه شرعی هم ندارد بنابراین در صورتی که بخواهید چنین نمازی بخوانید به نیت نماز واجب نخوانید بلکه اگر احتمال نقصی در نماز می دهید به نیت ما فی الذمه آن را اعاده کنید.

در پناه حضرت حق باشید

پی نوشت:
استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم

سجاد;738448 نوشت:
نمازهایی را که در وقت آن خوانده شده و به اصطلاح قضا نشده را (چون تکلیف به نماز با همان نماز اول ساقط شده) نمی توان اعاده کرد و اعاده مجدد آن وجهی ندارد.

عرض سلام و احترام

البته عذر میخوام سوال احکام نیست ولی در هر حال سواله پیش آمده ...

در شرح حال آیت الله خوانساری آمده است که ایشان 3 بار نمازهای کل عمرشان را قضا کرده اند. وقتی شخصیت بزرگی مثل آیت الله خوانساری چنین کاری کنند، چرا برای امثال ما اعاده کردنش وجهی ندارد؟

به دلیل سختی آن و اینکه خداوند کسی را بیشتر از توانش تکلیف نکرده و اینکه دوباره خواندنش فرقی با یکبار خواندنش نداره؟؟؟

یعنی ما خیالمان راحت باشه که نمازهای دست و پا شکستمون که با حضور قلب نبوده نیازی به اعاده نداره یا اینکه باید مافی الذمه بخوانیم؟

[="Tahoma"][="Black"]

Serat;738768 نوشت:
عرض سلام و احترام

البته عذر میخوام سوال احکام نیست ولی در هر حال سواله پیش آمده ...

در شرح حال آیت الله خوانساری آمده است که ایشان 3 بار نمازهای کل عمرشان را قضا کرده اند. وقتی شخصیت بزرگی مثل آیت الله خوانساری چنین کاری کنند، چرا برای امثال ما اعاده کردنش وجهی ندارد؟

به دلیل سختی آن و اینکه خداوند کسی را بیشتر از توانش تکلیف نکرده و اینکه دوباره خواندنش فرقی با یکبار خواندنش نداره؟؟؟

یعنی ما خیالمان راحت باشه که نمازهای دست و پا شکستمون که با حضور قلب نبوده نیازی به اعاده نداره یا اینکه باید مافی الذمه بخوانیم؟

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤالات شما

1. بر فرض صحت این ادعا، همان طور که در پست قبلی آمده است اعاده می تواند به نیت ما فی الذمه باشد.

2. وجه شرعی نداشتن اعاده به دلیل عدم وجود دستور برای آن است چرا که امر به خواندن نماز با همان نماز اول، ساقط شده است.

3. اگر به صورت صحیح شرعی خوانده شده نیازی به اعاده ندارد اما این دلیل بر قبولی نماز نیست چرا که صحت شرعی نماز و نیاز به قضا نداشتن آن مقوله ای جدا از قبولی آن نزد حضرت حق است.

در پناه حضرت حق باشید[/]

سجاد;739133 نوشت:
3. اگر به صورت صحیح شرعی خوانده شده نیازی به اعاده ندارد اما این دلیل بر قبولی نماز نیست چرا که صحت شرعی نماز و نیاز به قضا نداشتن آن مقوله ای جدا از قبولی آن نزد حضرت حق است.

عرض سلام و ادب و تشکر :Gol:

پس میتوان برای اطمینان ، نمازها را به نیت مافی الذمه قضا کرد. در صورت موفق نشدن به اینکار آیا میتوان وصیت کرد تا پس از مرگ کسی در ازای گرفتن اجرت، نمازهای انسان را به صورت مافی الذمه بخواند؟

اگر بله آیا در اینصورت برای قبولی نمازها کفایت میکند؟

با تشکر

سلام
درباره اعاده نماز یک سوالی دارم
اگر درنماز جماعت باشیم و رکعت آخر و بچه ای مهر رو ببرد و چیزی که سجده برآن صحیح باشد نداشته باشیم
آیا سجده بر فرش صحیحه؟ یا اینکه باید نماز رو دوباره اعاده کنیم؟
ممنونم

Serat;739374 نوشت:
عرض سلام و ادب و تشکر

پس میتوان برای اطمینان ، نمازها را به نیت مافی الذمه قضا کرد. در صورت موفق نشدن به اینکار آیا میتوان وصیت کرد تا پس از مرگ کسی در ازای گرفتن اجرت، نمازهای انسان را به صورت مافی الذمه بخواند؟

اگر بله آیا در اینصورت برای قبولی نمازها کفایت میکند؟

با تشکر

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال مجددتان

در فرض سؤال و احتمال نقص در نماز ، مانعی ندارد و وصیت به این کار نیز بلااشکال است اما اینکه در قبولی نماز مؤثر باشد بستگی به کیفیت خواندن اجیر خواهد داشت.

در پناه حضرت حق باشید

[="Tahoma"][="Black"]

الانجم الزاهرة;739382 نوشت:
سلام
درباره اعاده نماز یک سوالی دارم
اگر درنماز جماعت باشیم و رکعت آخر و بچه ای مهر رو ببرد و چیزی که سجده برآن صحیح باشد نداشته باشیم
آیا سجده بر فرش صحیحه؟ یا اینکه باید نماز رو دوباره اعاده کنیم؟
ممنونم

با عرض سلام و احترام

لطفا نام مرجع تقلیدتان را بفرمایید تا پاسخ دقیق تر و قابل استفاده برای دیگران باشد.

در پناه حضرت حق باشید[/]

[="Blue"]سلام
باقي بربقاي ميت از امام خمينی با اجازه مجتهد حی
اگر ممكن هست نظر مراجع دیگر رو هم بنویسد شاید سوال دیگران هم باشه
ممنونم
[/]

[="Tahoma"][="Black"]

الانجم الزاهرة;740819 نوشت:
سلام
باقي بربقاي ميت از امام خمينی با اجازه مجتهد حی
اگر ممكن هست نظر مراجع دیگر رو هم بنویسد شاید سوال دیگران هم باشه
ممنونم

عرض سلام مجدد

طبق نظر حضرت امام :

(مسأْله 1087) اگر در بين نماز چيزي كه بر آن سجده مي كند گم شود و چيزي كه سجده بر آن صحيح است نداشته باشد، چنانچه وقت وسعت دارد بايد نماز را بشكند
و اگر وقت تنگ است، بايد به لباسش اگر از پنبه يا كتان است سجده كند و اگر از چيز ديگري است بر همان چيز و اگر آن هم ممكن نيست بر پشت دست، و اگر آن هم نمي شود به چيز معدني مانند انگشتر عقيق سجده نمايد.

پی نوشت:
امام خمینی، توضیح المسائل.[/]

موضوع قفل شده است